Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@18:50:10 GMT

حق مردم آق قلا را با برگزاری جشن هیرکانی ادا کنید

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۶۵۶۴

حق مردم آق قلا را با برگزاری جشن هیرکانی ادا کنید

به گزارش خبرنگار مهر، هادی حق‌شناس استاندار گلستان در نشست خبری مدیران کل میراث فرهنگی و استانداران استان‌های مرتبط با پرونده جنگل‌های هیرکانی که پیش از ظهر روز دوشنبه (۳۱ تیرماه) در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: ما به دنبال ثبت جهانی دیوار گرگان هستیم. همچنین ۲۰ درصد از جنگل‌های هیرکانی در این استان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم جشن ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در استان گلستان برگزار شود. دو شهر از شهرهای این استان در عید نوروز درگیر سیل بودند. مردم این شهرها ۲۰ روز از خانه‌یشان بیرون بودند. آنها به شادی نیاز دارند. با برگزاری جشن ثبت جهانی، دِین‌مان را به مردم این شهرها ادا کنیم.

استاندار گلستان افزود: همه مسائل حفاظت از جنگل‌های هیرکانی به بودجه ختم نمی‌شود. وقتی منطقه بُعد بین‌المللی می‌گیرد، نقطه عطفی است تا هر سازمانی به خود اجازه دخالت در این مناطق را ندهد. الان دیگر همه می‌دانند که جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی شده است و هر تخریبی در آن قابل جبران نیست. سنسورهایی که در پارک جنگلی نصب شده است، در جوگیری از آتش‌سوزی‌های بعدی تأثیر دارد اما کافی نیست.

حق‌شناس تصریح کرد: پژوهشگاه میراث فرهنگی در خصوص حضور گردشگران در جنگل‌ها مطالعات جامعی دارد؛ این موضوع باید اجرایی شود.

در ادامه این برنامه احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران نیز گفت: بیشتر از آنکه دولت از جنگل‌های هیرکانی محافظت کند، مردم در حفاظت از آن نقش دارند. استان‌های شمالی از ساده‌ترین امکانات اطفای حریق محروم است. اگر حفاظت از جنگل تنها به عهده دولت گذاشته شود، ما اول می‌گوییم که باید امکانات لازم را به ما بدهید. سنسور هوشمند برای ارتقای فضای نظارتی در حفاظت از منابع طبیعی لازم داریم اما زمانی که پای مردم وسط بیاید، آنها با هر امکاناتی از این جنگل محافظت خواهند کرد. حتی طرح خروج دام با وجود اینکه در معیشت مردم تأثیر می‌گذاشت، اما به خوبی با همراهی آنها انجام شد. بنابراین ما باید حمایت مردم را در حفاظت از جنگل همیشه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حفاظت از این جنگل، سازمان محیط‌زیست و جنگل‌ها به تنهایی نمی‌توانند کاری انجام دهند. تا گشت هوایی، پهپاد، بودجه و منابع در نظر گرفته نشود، سازمان جنگل‌ها قادر نیست از این مناطق حفاظت کند. اکنون  میراث ما را دهیاری‌ها، مردم و شوراها حفظ می‌کنند.

استاندار مازندران با بیان اینکه طرح از کرانه تا کویر به منظور هم‌پوشانی و هم‌افزایی فعالیت‌ استان‌های همجوار در دست اجراست افزود: به ازای هر هزار هکتار، یک نفر از نیروی سازمان جنگل‌ها برای حفاظت وجود دارد بنابراین باید تعداد سمن‌ها را برای استفاده از نیروی انسانی آنها در حفاظت از جنگل بیشتر کنیم.

کامران پورمقدم معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز در این برنامه گفت: ارتباط تنگاتنگی با سازمان میراث فرهنگی برای تدوین برنامه ویژه حفاظت داریم. از این فرصت به عنوان دستمایه‌ای برای حفاظت از کل جنگل‌ها در خصوص حضور  گردشگران استفاده خواهیم کرد. طرح تنفس جنگل در حال اجرا است و هرگونه بهره‌برداری از جنگل ممنوع شده است. همچنین سازمان جنگل‌ها طرح مدیریت پایدار جنگل را در دستور کار دارد که از سال ۹۹ در کل محدوده به اجرا درمی‌آید.

کد خبر 4673306 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: هادی حق شناس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جنگل های هیرکانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۶۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از آذربایجان‌غربی، بهروز محبی با اعلام این مطلب اظهار کرد: پس از دریافت گزارشی مبنی بر انجام حفاری در دره شهدا ارومیه موضوع به صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.
سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی افزود: در نهایت طی هماهنگی با اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران به‌ دلیل امنیتی بودن منطقه و نیز هماهنگی با نیروی انتظامی منطقه در یک عملیات منسجم حفاران حین متواری شدن از محل حفاری دستگیر شدند.
او گفت: در بررسی‌های به‌عمل آمده حفاران دارای سوابق قبلی تخریب آثار بودند و این گروه حفاری با تجهیزات بسیار پیشرفته اقدام به کاوش و جست‌وجوی آثار تاریخی و فرهنگی می‌کردند که در بررسی خودروی حفاران تعداد ۱۵ عدد مواد منفجره دست‌ساز بسیار پرقدرت کشف شد.
محبی تصریح کرد: در دره تاریخی نژ نیز انفجارهای بسیار بزرگی برای کشف آثار تاریخی توسط متهمان صورت گرفته که موجب تخریب گسترده شده است، همچنین تعداد زیادی آلات و ادوات حفاری غیرمجاز اعم از موتور برق، بیل وکلنک، بتن‎کن و دریل و ... کشف و ضبط شد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899566

دیگر خبرها

  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • کشف فلزیاب از متخلفان در بختگان
  • کشف هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه