Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روز جمعه یک نفتکش انگلیسی به دلیل عدم رعایت مقررات و ارتکاب تخلف از سوی نیروی دریایی سپاه و گارد دریایی ایران در تنگه هرمز متوقف و بازداشت شد. دو هفته پیش از این نیز نیروی دریایی انگلیس و جبل الطارق با طرح ادعا‌های واهی نفتکش ایرانی را در تنگه هرمز متوقف کرده بودند که این توقیف تا به امروز ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نفتکش انگلیسی چندی پیش به دلیل تخطی از اصول دریانوردی و آلودگی زیست محیطی دریا و ایجاد خطر برای دیگر شناورها، توسط جمهوری اسلامی ایران توقیف شد. بر اساس قوانین بین المللی، هر کشتی که اصول ایمنی دریا‌ها را رعایت نکند از جانب تمامی سازمان‌های متناظر از جمله سازمان بنادر ودریانوردی توقیف می‌شود.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ابتدا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عصر جمعه ۲۸ تیر یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

به گفته یک منبع نظامی آگاه، این نفتکش قصد عبور از مسیر خلاف کشتیرانی در تنگه هرمز را داشته است. ظاهراً نفتکش دستگاه‌های ردیاب خود را خاموش کرده بود و به هشدار‌های جمهوری اسلامی ایران توجهی نداشت از این رو بر اساس قوانین بین المللی کشتیرانی توقیف شد.

در این میان، اما بررسی نگاه دولت‌های عربی به حادثه توقیف یک نفت کش انگلیسی به دست نیرو‌های ایرانی در خلیج فارس و مقایسه آن با نگاه ملت‌های عربی بیانگر وجود تفاوت فاحش در این خصوص و دیگر مسائل مهم خاورمیانه مانند مسأله فلسطین است.

ملت‌های عربی بار‌ها ثابت کرده اند که با هوشیاری خود همواره در صحنه بوده و در خصوص مسائل مهم خاورمیانه و جهان عرب همیشه از حکومت‌های خود جلوتر حرکت می‌کنند. آن‌ها همواره با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز اعلام کرده اند که با سیاست‌های دولت‌های خود در زمینه‌های مختلف به ویژه مسأله فلسطین و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف هستند.

با وجود تبلیغات گسترده دولت‌های عربی و رسانه‌های وابسته به آن‌ها به ویژه رسانه‌های سعودی و در رأس آن‌ها العربیه در راستای صحه گذاشتن بر سیاست‌های حکومت‌های عربی، اما شاهد آن هستیم که ملت‌های عرب همواره با حضور در صحنه مخالفت خود را با این سیاست‌ها اعلام کرده و مرعوب رسانه‌ها نشده اند. در این خصوص می‌توان به مخالفت ملت‌های عربی با طرح آمریکایی معامله قرن و یا عادی سازی روابط میان دولت‌های عربی و رژیم صهیونیستی و بی توجهی به مسأله فلسطین اشاره کرد.

شاهد مثال این قضیه واقعه روی داده در خلیج فارس و توقیف نفتکش انگلیسی است. موضع اکثر کشور‌های عربی در خصوص این مسأله ابراز نگرانی و در مواردی هشدار نسبت به متشنج شدن اوضاع در خلیج فارس و ادعای خصمانه بودن اقدامات ایران بود. به عنوان مثال «عادل الجبیر»، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه در واکنش به توقیف نفتکش انگلیسی از سوی ایران، در حساب کاربری خود در توییتر اظهار داشت: هرگونه حمله علیه آزادی دریانوردی نقض قوانین بین‌المللی است. ایران باید درک کند که اقدام‌هایش در رهگیری کشتی‌ها، از جمله آخرین مورد در زمینه کشتی‌های انگلیسی کاملاً غیرقابل پذیرش است؛ و یا آنکه وزارت خارجه بحرین مدعی شد: ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که از اقدامات غیرمسئولانه خود دست بردارد. دیگر کشور‌های عربی نیز به ابراز نگرانی در این خصوص پرداختند.

اما بررسی پست‌های توئیتری که کاربران عرب در فضای مجازی در خصوص این اقدام انقلابی ایران منتشر کرده اند روی دیگر این سکه است.

یکی از کاربران با انتشار یک پست توئیتری نوشت: تمام حوادثی که در تنگه هرمز روی می‌دهد کار سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل است. آن‌ها می‌خواهند کشور‌های عربی را به بهانه حمایت از نفت کش‌ها و گذرگاه‌های آبی وارد معرکه کنند تا بتوانند کنترل این مناطق را از لحاظ نظامی به دست گرفته و از کشور‌های عربی صادر کننده نفت پول بگیرند.

یک کاربر دیگر نیز در پاسخ به العربیه نوشت: مگر زمانیکه شما نفت کش ایرانی را در تنگه جبل الطارق توقیف کردید به قوانین بین المللی پایبند بودید؟ شما جز زبان زور هیچ چیز نمی‌فهمید.

یکی دیگر از کاربران می‌نویسد: معمای متهم کردن ایران در حوادث مربوط به منطقه و تأسیسات عربستان این است که آن‌ها می‌خواهند کشور‌های عربی را به سمت جنگ و درگیری با ایران سوق دهند.

یک کاربر دیگر نیز با انتقاد از عملکرد شبکه العربیه در قبال کویت خواهان بسته شدن دفتر این شبکه در این کشور شد چرا که العربیه اخبار کذبی را در خصوص موضع کویت در قبال حادثه نفت کش‌ها منتشر کرده است.

یک کاربر دیگر نیز نوشت: اروپا تلاش داشت نقش یک پلیس خوب را در قبال توافق هسته‌ای ایران بازی کند تا آنکه نفت کش ایرانی در تنگه جبل الطارق حضور یافت و این یک حرکت هوشمندانه در صفحه شطرنج بود. اروپا محاصره شد و با ماهیت واقعی خود رفتار کرده و نشان داد که یک پلیس فریبکار و بد است.

یک کاربر نیز با انتشار عکس سید حسن نصرالله نوشت: محور مقاومت دو ضربه به محور شر طی روز‌های گذشته شد. توقیف نفتکش انگلیسی و لبخند امروز سید.

اکثریت کاربران عرب در توئیتر با تمجید از این اقدام ایران و نیرو‌های سپاه تاکید کرده اند که این اقدام در برابر یک قدرت بزرگ غربی مانند انگلیس روی داده و ایران شجاعانه و بی هیچ ترس و واهمه‌ای دست به این اقدام زده است که در نوع خود بی نظیر بوده و کشور‌های عربی هیچگاه توان انجام آن را ندارند چرا که این کشور‌ها برای تأمین امنیت خود دست به دامن همین غربی‌ها شده و نمی‌توانند کاری علیه آن‌ها کنند.

در نهایت باید گفت که نباید موضع گیری کشور‌ها و دولت‌های عربی را در قبال مسائل منطقه به ویژه مسائل مربوط به ایران به نظر مردم این کشور‌ها تعمیم داد چرا که ملت‌های عرب همواره قدرت نظامی ایران و نقش فعال منطقه‌ای این کشور را ستوده و به حال حکومت‌های خود که هم چنان وابسته غرب بوده و هر روز به این وابستگی خود می‌افزایند افسوس می‌خورند؛ کشور‌های سرسپرده‌ای که تأمین امنیت منطقه خلیج فارس را در دستان بیگانگان دیده و برای نجات خود در برابر دشمن فرضی یعنی ایران که توهم ساخته دست آمریکا و کشور‌های غربی به جای رژیم صهیونیستی است به دامن آن‌ها پناه می‌برند.

منبع:مهر

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی ها نفتکش انگلیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۶۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح جدید آمریکا و کشورهای عربی برای آینده غزه

یک کانال عبری از طرح جدید آمریکا و کشورهای عربی برای آینده غزه خبر داد که با کمک ناتو اجرا می‌شود.

به گزارش مشرق، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد: این طرح که تعدادی از کشورهای غربی و عربی روی آن کار می‌کنند، شامل به رسمیت شناختن کشور فلسطین و تشکیل یک قدرت انتقالی بین‌المللی است که در طول پنج سال برای ایجاد زیرساخت کشور جدید فعالیت خواهد کرد و اگر این مسئله در غزه موفقیت آمیز باشد بعدا در کرانه باختری نیز اجرا خواهد شد.

این کانال گزارش داد: مذاکرات درباره روز بعد از جنگ غزه همچنان از چند هفته گذشته بین مسئولان آمریکایی، عربستان، امارات، مصر و اردن برقرار است.

این کانال به نقل از منابع عربی گزارش داد: یکی از گزینه‌هایی که در حال بررسی است این است که مسئولیت اداره نوار غزه به طرف‌هایی غیر از جنبش حماس، سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) و تشکیلات خودگردان فلسطین داده شود. بر اساس این طرح در مرحله اول کشور فلسطین از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و احتمالا شورای امنیت یک قدرت انتقالی بین‌المللی را با کمک ناتو تعیین خواهد کرد که در یک دوره پنج ساله در نوار غزه خواهد بود و طی آن پایه و اساس واقعی کشور فلسطین وضع خواهد شد. این هیئت مسئول بازسازی غزه و بازسازی نهادهای دولتی و مقدمه چینی برای انتخابات بعد از پنج سال خواهد بود. در زمان کنونی ایجاد کلیات این طرح به پایان نرسیده است اما مسئولان آمریکایی و عربی در این روزها درباره این مسئله گفت‌وگو می‌کنند.

این در حالی است که پیشتر گروه‌های فلسطینی مخالفت خود را با هرگونه مداخله خارجی در اداره نوار غزه اعلام کردند.

این مخالفت در واکنش به بازداشت یک نیروی امنیتی بود که با هماهنگی رژیم اشغالگر وارد نوار غزه شده بود.

کمیته پیگیری گروه‌های ملی و اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ساختار حکومت در غزه و مناطق تشکیلات خودگردان فلسطین و روز بعد از جنگ یک مسئله صرفا فلسطینی است که به هیچ کسی اجازه لطمه زدن به آن داده نمی‌شود. هرگونه تلاش برای کمک رسانی به ملت ما باید بر اساس اصول و قوانین و هماهنگی با طرف‌های ذیربط که مسئول اداره امور نوار غزه هستند، انجام شود.

با گذشت ۱۹۴ روز از جنگ غزه و جنایات بی‌امان رژیم صهیونیستی علیه این باریکه، وزارت بهداشت غزه از افزایش تعداد شهدای جنگ غزه به ۳۳ هزار و ۸۴۳ نفر خبر داد.

جنگ اشغالگران علیه غزه تخریب عظیم زیرساخت‌ها و یک فاجعه انسانی بی‌سابقه را به همراه داشته است. صدها هزار نفر از مردم غزه به دلیل کمبود آب و برق در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند و مقامات اشغالگر از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به آنها جلوگیری می‌کنند.

مذاکرات برای آتش بس در غزه به دلیل لجاجت رژیم صهیونیستی و مخالفتش با درخواست حماس برای عقب نشینی از غزه همچنان بی نتیجه مانده است.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • پیام حمله سپاه به اسرائیل از نگاه مرتضی نبوی /هماهنگی میان «میدان» و «دیپلماسی» شرط عقل است
  • نگاه استراتژیک غرب به هند در سایه انتخابات مجلس عوام/ چشم پوشی غرب از نگرانی‌های دموکراتیک
  • کامیون نفتکش سقوط‌کرده در سیلاب
  • خط و نشان ایران برای کشور‌های عربی منطقه | پایگاه خود را در اختیار اسرائیل قرار دهید، پاسخی سخت خواهید گرفت
  • کنایه رهبر انصارالله یمن به کشورهای اسلامی در حمایت از فلسطین
  • حمایتی که برای اسرائیلی‌ها هم قفل بود/ وقتی اردن برای دفاع از صهیونیست‌ها مردم خود را به خطر می‌اندازد!
  • نگاهی به نیم قرن سیاست اعراب درباره رژیم اسرائیل؛ از اکتبر 1973 تا اکتبر 2023، استحاله عربی چگونه رقم خورد؟ + اسناد
  • طرح جدید آمریکا و کشورهای عربی برای آینده غزه
  • نگرانی از بروز کم آبی در ۳ استان کشور