Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی با اشاره به پیشرفت ۶۰ درصدی مرمت موزه هنرهای معاصر، از تغییر پیمانکار برای اتمام مرمت موزه خبرداد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر پیش از ظهر امروز یکشنبه 31 تیر با حضور هادی مظفری، مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی، احسان آقایی، رییس موزه هنرهای معاصر، مجید حبیبی نژاد مدیر مرمت و بازسازی موزه در محل موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این نشست«هادی مظفری» درباره روند بازسازی موزه هنرهای معاصر توضیح داد: مرمت موزه هنرهای معاصر تهران در چندین مرحله انجام خواهد شد60 درصد اولیه مرمت به پایان رسیده است و 40 درصد باقیمانده بر اساس تقسیم‌بندی کارها، گزارشش ارائه خواهد شد. موزه هنرهای معاصر در سال 56 افتتاح شد بعد از 42 سال تاریخی که بر آن گذشته است کارهای مرمتی زیادی داشته که برخی قابل پیش بینی بود و برخی در حین کار مشخص شدند. در حال حاضر 12 بخش مرمت شده البته این مرمت130  جبهه فرعی را شامل می‌شد که بخش‌هایی از آن باقی مانده است.

 

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی درباره تاخیر در اتمام مرمت موزه هنرهای معاصر طبق موعد اعلام شده گفت: یک دلیل برای اینکه قول و قراری که گذاشته بودیم مرمت موزه به اتمام نرسید این بود که در سال گذشته نوسانات اقتصادی در بازار وجود داشت، البته همکاران ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتبار کار را پیش بینی کرده بودند و مشکلی برای تامین اعتبار وجود نداشت اما به روز شدن قیمت ها مشکلاتی را ایجاد کرد و ما با افزایش قیمت ها مواجه شدیم هر هفته قیمت هر جزیی از مرمت مشخص می شد هفته دیگر قیمت دیگری داشت، بین مشاور و کارفرما برای قیمت ها توافقی شد، قیمت ها باید به تایید سازمان برنامه و بودجه می رسید این باعث تاخیر شد، نکته دیگر در برخی جبهه کاری پیمان کار سرعت لازم را نداشت و قصد داشت کار هر جبهه را جدا انجام دهد و به همین خاطر پیمانکار قبلی از پروژه کنار رفت و با پیمانکار جدیدی کار را شروع کردیم.

 

وی با اشاره به شرایط خاص موزه هنرهای معاصر برای مرمت اظهار کرد: اگر در یک سال گذشته یک ساختمان اداری وهر جای دیگری را تعمیر می کردیم با وقفه مواجه می شدیم، اینجا با موزه ای روبرو هستیم که سه ویژگی دارد، یکی اینکه بنای موزه دارای قدمت و ارزش است از طرفی آثار گنجینه تاریخ شفاهی موزه است، بنابراین ها ما با ساختمانی مواجه بودیم که نمی شد امروز تخلیه کرد، فردا کار را شروع کرد، برای همین پاسبانی از ساختمان موزه و تاریخ شفاهی آن امری لازم در مرمت موزه بود که باید در نظر گرفته می شد.

 

هادی مظفری همچنین گفت: پیش بینی ما این بود که پیمانکار نخست کارش را به پایان ببرد و کارگاه را تحویل ما (وزارتخانه) بدهد اما به خاطر اینکه بخشی از خرده کاری ها مانده بود، هیئت فرصتی داد تا ظرف یک ماه تحویل بدهند و با توجه به تعطیلات عید اردیبهشت کار به پیمانکار حرفه ای وزارتخانه داده شد؛ پروژه های عمرانی به این شکل نیست وقتی قراردادی بین کارفرما و پیمانکار امضا شد نمی توانید پایان کار را اعلام کنید چونو وارد دعواهای حقوقی می شوید. باید مراحل و تشریفات خود را طی می کرد و این مراحل زمان زیادی را از ما گرفت، قول های زیادی که به ما داده بودند که جبهه های مختلف را به ما تحویل بدهند اما بعد از مدتی دیدیم توان این کار را ندارد.

 

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی تاکید کرد: تمامی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست اندرکاران پروژه شبانه روز کار می کنند که این موزه یک روز کارش به تعویق نیفتد.

 

هادی مظفری در پاسخ به این سئوال خبرگزاری شبستان مبنی بر اینکه چرا از ابتدا مرمت موزه هنرهای معاصر را با این پیمانکار معتبر ارشاد که مرحله دوم را بدست گرفته است  نسپردید؟ گفت: پیمانکار پیشین پیمانکار معتبری بود ضمانت داد که کار را انجام می دهد اما این هم کم لطفی است که اگر همه تقصیرات را گردن پیمانکار بیندازیم. نوسانات بازار عامل مهمی در این رویداد بود که پیمانکار را تحت فشار قرار داد و سبب شد که در مرمت موزه فاصله طولانی ایجاد شود.

 

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی با بیان اینکه هیچ مدیری علاقه مند نیست موزه را تعطیل کند و انرژی اش را صرف امور تعمیراتی کند، اظهار کرد:   بالاخره باید یک روزی موزه تعمیر می شد، چه شش ماه زمان می برد و چه یک سال، واقعیتی است که یک نفر باید این مسئولیت را می پذیرفت. اگر بار اضافی بر روی بام برداشته نمی شد  و بروزرسانی سیستم کنترلی که مربوط به گذشته بود و با استانداردهای حفاظتی تطبیق نشده بود شما که نگران موزه هستید حق داشتید مدیران وقت را به سئوال بکشانید که چرا به جای پرداختن به ایونت های مختلف به بازسازی موزه نپرداختید، موزه در بخش نرم افزاری تعطیل نشده بود.

 

هادی مظفری از راه اندازی «بانک اطلاعاتی موزه هنرهای معاصر» پس از 40 سال خبر داد و گفت: بانک اطلاعاتی موزه هنرهای معاصر به اتمام رسید و آماده بهره برداری است و 3 هزار و 259 اثر موزه با تمام جزییات در آن ثبت شده است  و برای راستی آزمایی آن 4 ماه وقت صرف شد، در گذشته تمام اطلاعات موزه در یک دفتر 40 برگ بود.

 

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی از راه اندازی شبکه موزه های هنرهای معاصر کشور خبر داد و گفت: این شبکه با حضور 4  موزه کرمان، آبادان، تهران و اصفهان آغاز بکار کرده است، موزه معاصر اهواز را هم داریم که به لحاظ حقوقی قابل بهره برداری نیست. از 4 ماه آینده تبادل آثار بین این موزه ها آغاز خواهد شد و آثار از تهران به آبادان و کرمان و اصفهان خواهد رفت.

 

وی تصریح کرد: اگر بخش سخت افزاری موزه هنرهای معاصر در حال مرمت است در بخش نرم افزاری دو برابر بیشتر کار انجام می شود.

 

هادی مظفری درپاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه 60 درصد به اتمام رسیده موزه مربوط به کدام پیمانکار است، اظهار کرد: 60 درصد کار تعمیر متعلق به پیمانکار اول است و پیمانکار دوم تنها در حال ثبت سفارش است.

 

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی درباره رقم بودجه مرمت موزه هنرهای معاصر گفت: این پروژه با دست و دلبازی مرمت می شود و تا این لحظه مشکل مالی نداشته است ما از بیان اعداد معذوریم اعداد درست را باید از دوستان وزارتخانه بپرسید که آن ارقام متقن تر است.

 

هادی مظفری درباره پیگیری حقوقی درباره کتاب«ایران مدرن» گفت: بعد از چاپ کتاب ایران مدرن، کتاب مورد پیگیری قرار گرفت نامه ای از طرف اداره حقوقی تجسمی نوشته شد و محتویات کتاب بررسی شد و ترجمه شد و در اختیار وکلای ارشاد برای پیگیری قرار گرفت و با برخی از وکلای بین المللی نشست هایی داشتیم و این در دفتر حقوقی وزارتخانه در حال پیگیری است و  بسته به کنوانسیون‌هایی که ایران امضا کرده در بخش حقوق و مالکیت معنوی پیگیری خواهد شد.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند خراسان جنوبي شیراز اردبیل کتابخانه های عمومی نماز جمعه روزنامه بوشهر بهزیستی آیت الله مکارم شیرازی بیش از ۳ هزار اثر تغییر پیمانکار مرمت و بازسازی ثبت مرمت موزه هنرهای معاصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۶۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت پیشکسوت صنعت چلنگری 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: استاد عباس نجفی، گنجینه زنده بشری و هنرمند برجسته و پیشکسوت صنایع دستی در رشته آهنگری سنتی درگذشت.   حسین ایزدی افزود: این هنرمند به‌عنوان آخرین گنجینه زنده بشری برای حفظ، احیا و ثبت‌ملی هنر و فن چلنگری مازندران در فهرست آثار ناملموس کشور بسیار تلاش کرد.   او با اشاره به تسلط این هنرمند پیشکسوت به تکنیک خاص در جلنگری، گفت: آهنگری سنتی با استفاده از جوش گِل رس به هم و ساخت ابزار و ادوات کشاورزی یکی از شاخص‌های هنری این هنرمند در ساخت محصولات بوده است.   مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران آهنگری را یکی از کهن‌ترین روش‌های فرم دهی فلزات برشمرد و افزود: چلنگری، نوعی آهنگری سنتی است که در آن اشیاء سبک وزن مانند میخ طویله، میخ سرکج، داس، انبر، سیخ، سه پایه، منقل، نعل اسب و جوالدوز ساخته می‌شد   مرحوم عباس نجفی در سال ۱۴۰۰ به عنوان گنجینه زنده بشری در رشته جلنگری، آهنگری سنتی به شماره ثبت ۱۳۴ در فهرست ناملموس ملی ثبت شده است.

دیگر خبرها

  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • سقف تراکنش‌ها در شبکه بانکی تغییر یافت
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • اطلاعیه جدید بانک مرکزی/ سقف برداشت از حساب‌های بانکی دوباره تغییر کرد
  • اعلام آمادگی بانک مرکزی برای ارائه ریز اطلاعات به مجلس
  • درگذشت پیشکسوت صنعت چلنگری 
  • درگذشت هنرمند پیشکسوت صنایع دستی مازندران
  • بانک مرکزی ایران سبد دارایی‌اش را تغییر داده است