Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@06:55:26 GMT

موج جدید گرما در راه اروپا

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۶۸۱۷

موج جدید گرما در راه اروپا

به گزارش روزدوشنبه خبرگزاری فرانسه، ورود این موج جدید در میانه هفته صورت می گیرد و نگرانی ها از بابت تاثیر احتمالی آن بر زندگی مردم بویژه افراد مسن افزایش یافته است.

**پرش تماشایی دماسنج ها در فرانسه

از امروز افزایش دما در نیمه جنوبی فرانسه صورت می گیرد و شاید بخشی از این افزایش در پاریس در میانه هفته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دمای هوا به صورت گرم و خشک در نیمه جنوبی ظاهر و به تدریج به سمت شمال گسترش خواهد یافت، به طوری که موج حرارت به سرعت در بسیاری از مناطق گسترش می یابد.

پس از رویدادهای ماه ژوئن (خرداد- تیر) در اروپا که منجر به مرگ ۴ نفر درفرانسه و ۲ نفر دیگر در اسپانیا بر اثر گرما شد، هفته جاری، هفته ای داغ در ۱۰ روز مانده به پایان ماه ژوئیه در اروپا پیش بینی شده است.

محققان «برنامه رصد زمین اتحادیه اروپا» در گزارشی اعلام کردند که ماه گذشته رکورد گرم‌ترین ژوئن (خرداد-تیر) ثبت شده در سال ۲۰۱۶ را شکست.

در اروپا میانگین دمای هوا درماه ژوئن ۳.۶ درجه فارنهایت بالاتر از حد نرمال بود و دمای هوا در سراسر جهان در این ماه نیز حدود یک پنجم درجه بالاتر از حد نرمال دمای هوا در این ماه گزارش شد.

دمای هوا در فرانسه در ماه ژوئن گذشته به ۴۵.۹ درجه رسید به گونه ای که تبعات گرمای شدید دامن نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور را هم گرفت؛ تعدادی از آنها در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند.

شرکت برق فرانسه (الکتریسیته دو فرانس) که دومین شرکت بزرگ تولید برق در جهان محسوب می‌شود و دارای ۵۸ راکتور هسته‌ای فعال در بیش از ۲۰ نیروگاه هسته‌ای مستقر در فرانسه است، اعلام کرد که تصمیم دارد تعدادی از این راکتورها را برای جلوگیری از توقف فعالیت نیروگاه‌ها به طور موقت از مدار خارج کند؛ این نیروگاه‌ها دو سوم برق فرانسه را تولید می‌کنند.

هشدار شرکت برق فرانسه پس از آن صورت گرفت که دمای هوا در ماه ژوئن در روستای "گلرک دو مونتو" مون پلیه واقع در جنوب فرانسه به ۴۵.۹ درجه سانتیگراد رسید.

گرمای شدید در فرانسه همچنین موجب مرگ دست کم چهار نفر در شهرهای "اورین" و "ایله ویلن" شد.

البته در تابستان سال ۲۰۱۸ بود که موج گرما موجب شد تا شرکت برق فرانسه فعالیت سه راکتور هسته‌ای را در شرق این کشور متوقف کند.

مناطق مختلف اروپا این روزها با موج شدید گرمای هوا روبرو است و در میان کشورهای واقع در این قاره سبز، فرانسه و اسپانیا با دمای بیش از ۴۳ و نزدیک به ۴۶ درجه رکوردار بودند.

کارشناسان سازمان ملل متحد در آن مقطع در گزارشی اعلام کردند: افزایش گرما می‌تواند بر اقتصاد جهانی هزینه‌ای معادل دو هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار تحمیل کند.

کشور پرتغال نیز با موج جدید ناشی از آتش سوزی جنگل ها به سبب گرم شدن هوا روبرو شده که تاکنون بیش از ۲۰ مجروح بر جای گذاشته است.

این موج جدید گرما با بحث در مورد گرم شدن کره زمین در روز سه شنبه در مجلس ملی فرانسه همزمان شده است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: نشانه های تغییرات آب و هوایی در سال ۲۰۱۹ میلادی افزایش می یابد: ماه ژوئن، داغ ترین ماه تاکنون در جهان ثبت شده است.

با ورود موج گرما به اروپا نگرانی ها از بابت سلامت و بهداشت افراد در فرانسه رو به افزایش رفته است.

به گفته سازمان جهانی هواشناسی، که پیش تر از این نسبت به گرم شدن زمین هشدار داده بود، این مساله به طور کامل با اثر گازهای گلخانه‌ای ناشی از میزان بالایی از CO2 در اتمسفر سازگار است.

برخی دانشمندان معتقدند که گرمایش جهانی شتاب می‌گیرد و سریع‌تر از پیش بینی‌ها اتفاق می‌افتد به گونه‌ای که ممکن است به زودی پدیده‌های حیرت انگیز و مزاحم را شاهد باشیم. درجه حرارت می‌تواند حتی بالاتر باشد.

گرمای شدید ممکن است موجب گرمازدگی، سکته قلبی، نارسایی کلیوی و مشکلات تنفسی شده و در افراد سالمند و کودکان منجر به مرگ شود. پزشکان هشدار می‌دهند در صورت مشاهده سردرد، سرگیجه، بی‌اشتهایی، تهوع، تعریق زیاد، گرفتگی عضلات، به شماره افتادن تنفس یا تشنگی شدید باید بلافاصله سعی در کاهش دمای بدن کرد. رسیدن دمای بدن انسان به بالای ۴۰ درجه ممکن است فرد را نیازمند به کمک‌های ضرری و فوری پزشکی کند.

**گرما، آمریکا را هم بی نصیب نگذاشت

در چند روز گذشته، آمریکا موج جدیدی از گرما را تجربه کرده که رسانه ها آن را بی سابقه خوانده اند.

این موج گرما در آمریکا که از آن به عنوان موج گرمای مرگبار سخن می گویند به نظر می رسد که فردا - سه شنبه - پایان یابد. فاکس نیوز این شدت از گرمای هوا را یک موج گرمای مرگبار با مرگ و میر در سراسر جهان دانسته است.

«جک هلنر» روزنامه نگار روز دوشنبه در یادداشتی در این ارتباط که در تارنمای "آمریکن تینکر" منتشر شده نوشت: به نظر می رسد که رسانه ها و دیگر دموکرات ها نیاز به درس تاریخی در مورد تغییرات اقلیمی دارند.

بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از مردم، بیشتر از سرما، از گرما می میرند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۶۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش دمای هوا در استان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز اصفهان؛ سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه فعالیت سامانه ناپایدار در استان همچنان تا اوایل وقت فردا ادامه دارد، پیش بینی کرد: تا اواسط هفته آینده جوی پایدار بر استان حاکم خواهد شد.
لیلا امینی افزود: فعالیت این سامانه امروز به صورت ابرناکی، گاهی مه آلودی هوا و وقوع تند باد لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود و احتمال بارش باران و رگبار پراکنده بهاری توأم با رعد و برق، در مناطق مستعد احتمال تگرگ و تنش دمایی وجود دارد.
وی ادامه داد: اوج فعالیت سامانه امروز و در مناطق شمال و شرق و تا حدودی جنوب استان خواهد بود.
لیلا امینی گفت: کماکان آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیلاب‌های محلی و طغیان رودخانه فصلی به ویژه در مناطق شمال و شرق استان مورد انتظار است.
رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه بیشینه دما در ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق به ویژه شرق و شمال استان بین سه تا پنج درجه کاهش دارد، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۲۳ درجه سلسیوس بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به ۱۰ درجه سلسیوس بالای صفر می‌رسد.
وی ادامه داد: خور و بیابانک با بیشینه دمای ۲۵ درجه سلسیوس بالای صفر و خوانسار با کمینه دمای چهار درجه سلسیوس بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان خواهند بود.
لیلا امینی گفت: تحکیم انواع سازه‌ها، نداشتن صعود به ارتفاعات، کوهنوردی و گردشگری، نداشتن توقف در بستر مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها، محافظت از محصولات کشاورزی، هر نوع اقدام احتیاطی دیگر با توجه به فصل بارش، اقدامات لازم توسط مسئولان جهت لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و مدیریت راه‌ها، مدیریت کوچ عشایر و صنعت کشاورزی توصیه می‌شود.

دیگر خبرها

  • دمای هوا در برخی مناطق زنجان به زیر صفر رسید
  • آسمان چهارمحال و بختیاری کمی تا قسمتی ابری
  • کاهش دمای هوا در استان
  • افزایش ۳۲ درجه‌ای دمای هوا در اردبیل
  • اوج گیری گرما در اروند
  • خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند
  • گرمای شدید در بنگلادش ۴ قربانی گرفت
  • گرما در بنگلادش قربانی گرفت
  • افزایش مرگ اروپایی‌ها بر اثر گرما
  • گرما اروپایی‌ها را کشته است