Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-18@10:58:17 GMT

حج؛ سفری معنوی بسوی خدا

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۷۱۱۰

حج؛ سفری معنوی بسوی خدا

دکتر امین فتحی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، درباره فلسفه حج، اظهار کرد: حج قصد و آهنگ زیارت خانه خدا با آدابی خاص و سفری معنوی بسوی خداست و عامل نظم و انظباط و وحدت مسلمان است.
فتحی در ادامه در رابطه با اهداف حج؛ نقش و تاثیر حج در زندگی فردی و اجتماعی، جایگاه حج در زندگی افراد و در جامعه، فلسفه حج، نکات اخلاقی و آموزه‌های حج و ارتباط حج با سبک زندگی تصریح کرد:
کعبه؛ اولین خانه بشری (جایگاه انسان)
حج، قصد و آهنگ زیارت خانه‌ی خدا با آدابی خاص و سفری معنوی بسوی خداست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه‌ی خدا(کعبه) نیز بخاطر شرافتش هم بیت الله است؛ هم اولین خانه‌ای که در زمین برای مردم قرار داده شده است:(ان اول بیت وضع للناس... آل عمران، ۹۶). یعنی جایگاه انسان واقعی در کعبه است، اما بنوعی از آنجا اخراج شده ایم لذا بازگشتنگاه آدمی کعبه هست «و اذ جعلنا البیت مثابه للناس...»(بقره، ۱۲۵)، لذا سفر حج برای تمامی توانمندان واجب است.
کعبه؛ نماد دل
و از جهتی، کعبه تمثیل و نمادی از دل آدمی هست، لذا در ادامه می‌فرماید «.. با ابراهیم و اسماعیل عهد کردیم که بروید و خانه‌ی مرا پاک کنید...» (بقره، ۱۲۵)، دل جای خدا و حرم خداست، لذا گفته می‌شود «بیت الله» بروید آنجا را پاک کنید برای چی پاک کنی؟ در معنای ساده اش یعنی هیچ وقت آنجا آلوده نباشد. ابراهیم(ع) با اسماعیل کعبه را پاک کرد، سپس آلوده شد، پیامبر اکرم(ص) با امیرالمؤمنین(ع) نیز کعبه را از لوث بت‌ها پاک کرند و هرچه بت بود شکستند، پس: باز کنید راه را، پاک کنید خانه را چرا؟ چون حاجی دارد می‌آید اگر می‌خواهی اینجا بیایی اول برو عرفات آنجا بمان، وقتی که پاک شدی بیا. از حضرت امیرالمؤمنین(ع) سئوال کردند، کعبه که اینقدر قداست دارد. چرا وقوف در کعبه جزو مناسک نیست، اما وقوف در عرفات که خارج از حرم است واجب شده؟ این چه اسراری دارد؟ حضرت فرمود: حج اسراری دارد تبهکاران و آلودگان(که همه آلوده و تبهکاریم و تباه کردیم) باید بیرون در بایستند و بنالند آنگاه که پاک شدند وارد حرم شوند.
اول طهارت بعد طواف
خداوند اگر بخواهد میهمانی را در خانه‌ای که انبیاء به طهارت آن قیام و اقدام نموده اند پذیرایی نماید باید آنان را از گناهان تطهیر کند. حالا اینجا انسان‌ها با مراحل مختلف گناهان در عرفات می‌مانند تا با آن مناسک مختلف حج پاک شوند تا بتوانند به خانه‌ای وارد شوند که پیامبر اکرم(ص) آنجا را پاک کرده است. پاک شدن‌ها هم نسبی است لذا توبه‌ها پذیرفته می‌شود، اما پاکی کامل برای امامان معصوم(ع) است؛ لذا آن‌ها اهل آن خانه اند. خدا آن‌ها را تطهیر کرده و عضو آن بیت شدند:(اهل البیت) «ان‌ها یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»
جامعیت حج
«حج» جامع بسیاری از عبادت‌ها؛ از جمله: نماز، انفاق، طهارات، هجرت، تحمل سختی‌ها در راه خدا، امساک(محرمات احرام و حرم)، کوچ و حرکت دسته جمعی، قربانی، اطعام، تولا و تبرا، جهاد و …است.
ابعاد حج
مناسک حج نیز مانند دیگر عبادات، دارای ابعاد گوناگون است که در آن با شرکت انبوهی از مردم و اجتماع بزرگی از انسان‌ها از سرزمینی خاص و با فرهنگ و ملّیتی ویژه حاضر می‌شوند، لذا طبیعی است منافع و اهداف اجتماعی آن بیشتر خواهد بود.
آزادگی و رمز وحدت
نیز طواف حاجیان بر گرد کعبه، رمز آزادی نفوس آنان از یوغ و سلطه شیطان بوده و تنها پیوند آنان را، با اساس اسلام و قبله آن استوار می‌سازد؛ و افزون بر خودسازی و تربیت فردی، به اجتماع مسلمانان نیز جهت توحیدی می‌بخشد؛ زیرا طواف کنندگان در پیرامون یک محور(کعبه)، با رنگ‌ها و نژاد‌های گوناگون، می‌چرخند. هر مسلمانی لازم است توجه داشته باشد که اعمال حج یک دوره تمرین خودسازی است که در آن، هر فرد یا اجتماعی از حاجیان باید از هر گونه ذلت و کرنش برای غیر خدا آزاد شده و هنگامی که به وطنشان باز می‌گردند، جهت آزادی جامعه خود از هر گونه زشتی و پلشتی و بردگی و بندگی غیر خدا تلاش کنند.
محل حل مشکلات مسلمین
همایش جهانی حج، بهترین فرصت برای اجتماع مسلمانان است تا با یکدیگر همفکری کرده و در حل مشکلات جهان اسلام بکوشند و طرح‌های استواری را جهت دفع خطر‌های بی شمار، از جوامع اسلامی تصویب کنند.

حج و سبک زندگی
سادگی و بی‌آلایشی، رنگ خدایی داشتن، با برکت بودن، آزادی از قیود، هدایت‌گری، امنیت و آرامش، طهارت و پاکیزگی، ذکر و یاد خدا، پیوند با نبوت و امامت، دوری از آسیب‌های اخلاقی، فرصت کسب تقوا و قوام بخشی به عموم مردم از جمله فواید و توصیفات حج در قرآن کریم است که می‌توان از این مشعل‌های نورانی در سبک زندگی مطلوب بهره جست.
میهمانی دادن(ولیمه)، سنت است و عللی دارد از جمله دلایل آن، اطعام کسانی است که در طول زندگی مراودات و معاشرت‌هایی داشته و نیاز به حلالیت طلبی و دعا گویی است؛ لذا نباید دچار افراط و تفریط و کژروی شد. همچنانکه نباید دچار چشم هم چشمی و تکلف (خود را به مشقت و زحمت انداختن) شد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اردبیل معارف حج خانه خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۷۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میلان همه داشته‌هایش را بسیج کرد: زلاتان هم آمد

به گزارش "ورزش سه"، میلان فردا شب در استادیوم المپیکو کار ‏دشواری در پیش دارد. شاگردان پیولی هفته گذشته در دیدار رفت ‏یک‌چهارم نهایی لیگ اروپا در خانه خودشان مقابل رم 1-0 شکست ‏خوردند و در بازی برگشت باید این شکست را جبران کنند. ‏

میلان برای اینکه شانس پیروزی را افزایش بدهد همه داشته‌هایش ‏را بسیج کرده است. از داشته‌های مادی گرفته تا معنوی. یکی از ‏داشته‌های معنوی مهم روسونری کسی نیست جز زلاتان ‏ابراهیموویچ. ‏

ستاره سابق میلان که به داشتن روحیه خارق‌العاده و ذهنیت ‏شکست‌ناپذیر معروف است. مدیران روسونری معتقدند هیچکس ‏مثل ایبرا نمی‌تواند در چنین لحظات سختی تیم را از نظر روحی-روانی ‏شارژ کند. ‏

شبکه اسکای در گزارش خود از محل تمرین امروز میلان نشان داد که ‏زلاتان در تمرین حضور دارد و سرحال و شاداب مشغول صحبت کردن ‏با بازیکنان است. استفانو پیولی که به‌خاطر عملکرد ضعیف میلان در ‏بازی رفت تحت فشار قرار دارد هم به‌صورت مجزا در حال گفت‌وگو با ‏زلاتان دیده می‌شد. ‏

روزهای حساس میلان تنها به بازی فردا مقابل رم ختم نمی‌شود. ‏میلان چند روز بعد باید در دربی دلامادونینا به مصاف حریف ‏همشهری‌اش اینتر برود. دیداری که در صورت باخت میلان می‌تواند ‏قهرمانی زودهنگام را تقدیم دشمن آبی‌پوش جالوروسی کند. ‏

دیگر خبرها

  • قتل دلخراش مادر جوان به دست پسرش | پدرم آنقدر بدگویی کرد که باور کردم مادرم...
  • هدیه سردار رادان به فرزندان معنویش
  • بازگشت به خانه در لنز دوربین عکاسان
  • ۸ شهید از جمله ۵ کودک در حمله به آوارگان غزه
  • میلان همه داشته‌هایش را بسیج کرد: زلاتان هم آمد
  • روایت سفری متفاوت به افغانستان پس از حمله ایران به اسرائیل؛ «خوش‌آمدی قهرمان ایرانی»!
  • پویش «زندگی با آیه‌ها» طرح جدیدی برای فهم قرآن
  • پیش‌بازی منچسترسیتی - رئال مادرید؛ سفری دوباره به سرزمین طلسم‌شده
  • به رنگ حمایت و همدلی در خانواده
  • عروسک‌هایی که شادی و نشاط ارمغان آوردند