Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@07:45:30 GMT

ایران و انگلیس و تنگه های خبرساز

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۷۱۴۰

ایران و انگلیس و تنگه های خبرساز

انگلیسی‌ها ۱۳ تیر ماه جاری نفت کش "گریس ۱ " که حامل نفت ایران بود را در تنگه جبل الطارق به شکل غیر قانونی توقیف کردند و نیروهای ایرانی هم یک کشتی انگلیسی متخلف را!

در اولی که انگلیسی‌ها خلاف عرف و قوانین بین المللی عمل کردند، امپراطوری رسانه‌ای ساکت ماند و در دومی به رغم تخلف کشتی انگلیسی، جنجال علیه ایران به راه افتاد تا آمریکایی‌ها در بحران جاری در خلیج فارس دست بالا را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگلیسی‌ها نتوانستند بهانه خود را در ارتباط با توقیف کشتی در تنگه جبل الطارق ثابت کنند و در عین حال این کشتی را به گروگان گرفتند، اما ظاهراً در حوزه رسانه‌ای عملکردشان تأیید شد، حال آنکه در این سو در تنگه هرمز ثابت شد که کشتی توقیف شده انگلیسی هم در رعایت قوانین دریایی و هم حمل کالای قاچاق مشکل داشته و با این همه یک موج ضد ایرانی به راه انداخته شد.

مقام‌های انگلیسی که می‌شد حدس زد این کشتی را به توصیه تیم تندرو کاخ سفید به میدان داری "جان بولتون" به گروگان گرفته‌اند، مدعی بودند، نفت کش ایرانی به مقصد سوریه در حال عبور از جبل الطارق بوده و این به معنای نقض تحریم‌های سوریه از سوی اتحادیه اروپا است!

این در حالی است که مقام‌های ایرانی به سرعت واکنش نشان داده و این ادعا را از اساس رد کردند، چرا که اولاً نفت کش ایرانی اساساً به مقصد سوریه بارگیری نکرده بود و دوم اینکه در صورت ورود به سواحل سوریه نیز تحریم‌های اتحادیه اروپا را نقض نمی‌کرد، چرا که صادرات نفت سوریه تحریم شده، نه واردات آن!

اما ماجرای کشتی انگلیسی که در تنگه هرمز توسط نیروهای ایرانی توقیف شد، به سرعت به صدر رسانه‌های بین المللی راه یافت و حتی تنش جاری میان ایران و آمریکا را نیز تحت الشعاع قرار داد.

این در حالی است که حتی ناو انگلیسی که در آن حوالی پرسه می‌زد، خود را وارد ماجرای مشکوک این نفت کش نکرد و برای جلوگیری از یک افتضاح سنگین‌تر به آن نزدیک نشد و اتفاقاً جنجال به پا شده در ساعات اولیه توقیف کشتی بزودی فروکش کرد.

در ماجرای تنگه‌ها، افتضاح آنجا رخ نمود که رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی نسبت به اعمال نفوذ و نقش بولتون و تیم تندرو کاخ سفید افشاگری کردند و مشخص شد که حاکمیت انگلیس که در پی بحران "برگزیت"، روزهای سختی را سپری می‌کند، در این ماجرا آلت دست تندروهای آمریکایی شده است.

بازی انگلیسی این بار کارساز نیفتاد و مواضع ضد و نقیض آنان در باره ماجراهای دو تنگه به آنجا کشیده شد که مدعی شدند روس‌ها در سامانه ناوبری کشتی برای انحراف از مسیر اصلی اش دست کاری کرده‌اند تا کشتی به سمت آب‌های سرزمینی ایران منحرف شود.

بازی جدید نفت کش‌ها از حدود یک ماه پیش با ورود گسترده نظامیان و ادوات آمریکایی به خلیج فارس کلید زده شد که به نظر می‌رسد، هدف اصلی آن ناامن کردن مجاری انتقال نفت از منطقه برای مصرف کنندگان نهایی مانند چین، هند، کشورهای اروپایی و ژاپن باشد.

اما حوادث رخ داده در یکی دو هفته اخیر نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها توانسته‌اند، انگلیسی‌های متحد قدیمی را وارد بازی خود در منطقه کنند؛ موضوعی که شاید با تعیین تکلیف کابینه، بار دیگر اصلاح شده و بر روی ریل قرار گیرد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۷۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی به پایگاه عین الاسد

یک مقام آمریکایی از حمله پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق موسوم به «عین الاسد» خبر داد.

به گزارش مشرق، یک مقام آمریکایی اعلام کرد که یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق هدف قرار گرفته است.

رویترز با نقل این خبر از این مقام آمریکایی اعلام کرد که پایگاه نظامی «عین الاسد» واقع در عراق هدف حمله پهپادی قرار گرفته است.

بر اساس گزارش رویترز این مقام آمریکایی مدعی شد که تلفات جانی یا مالی در نتیجه این حمله پهپادی به پایگاه عین الاسد مخابره نشده است.

هنوز هیچ طرفی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

شب گذشته نیز پایگاه اشغالگران آمریکایی در میدان نفتی العمر سوریه با ۴ موشک و پایگاه اشغالگران آمریکایی در خراب الجیر سوریه با ۳ موشک و یک پهپاد هدف قرار گرفتند.

به گفته خبرنگار المیادین در حلب، این دو پایگاه مهم نظامی آمریکا در شرق سوریه با فاصله کمتر از یک ساعت هدف قرار گرفتند.

گفته شده است که اطلاعات دقیق از تلفات مستقیم در داخل پایگاه آمریکایی در خراب الجیر خبر می‌دهد.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت
  • انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد
  • نخستین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت
  • حمله پهپادی به پایگاه عین الاسد
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان