Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@08:49:18 GMT

تهران در ۵۵ کیلومتری حریم گسل زلزله واقع شده است

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۷۲۰۳

تهران در ۵۵ کیلومتری حریم گسل زلزله واقع شده است

دبیر کارگروه ملی مخاطرات زلزله وزارت راه و شهرسازی روز دوشنبه در جلسه کارگروه زلزله استان قزوین تصریح کرد: ۱۳ هزار پلاک ساختمانی تهران نیز در حریم گسل زلزله در شهر تهران بنا نهاده شده است.

علی بیت الهی با بیان اینکه ایران کشوری لرزه خیز بوده و گسل های فراوانی نیز در آن وجود دارد، افزود: گسل ها در گذشته های دور مظهر وجود آب بوده اند به همین جهت گذشتگان هر جا که آب بوده در اطراف آن مستقر شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول افزود: به همین دلیل شهرهای موجود کشور همگی دارای گسل هایی هستند که همه ساله زلزله های عجیبی در آنها به وقوع می پیوندد.

وی ادامه داد: گسل ها در محدوده هایی تا عمق ۴۰ کیلومتری شکسته شده و در عمق ۷۰ متری نیز جا به جا می شوند، به همین جهت قدرت شکستن لایه های سنگی تا قطر ۱۰ متر را نیز دارند.

به گفته وی، امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته اجازه هیچ نوع ساخت و سازی در محدوده گسل ها داده نمی شود و حتی در صورت عبور لوله های ارتباطی آن را به صورت زیک زاک و بر روی ریل ها قرار می دهند.

این مسئول با اشاره به تهیه و تدوین آیین نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰ ایران)، خاطرنشان کرد: براساس این آیین نامه مجوز ساخت هیچ ساختمان پرخطری مانند بیمارستان، پست برق، منابع آبی و سایر موارد در حریم گسل شهرها داده نمی شود و بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری به مدارس و پمپ های بنزین نیز اجازه احداث در این حریم داده نشده است.

بیت الهی یادآور شد: طی یک سال و نیم گذشته تنها توانسته ایم حریم گسل در شهرهای تهران، تبریز، کرمان، کرج و مشهد را تعیین کرده و به تصویب شورای تامین این استان ها نیز برسانیم در حالیکه این حریم باید در بسیاری از شهرهای کشور تعیین شود.

قزوین در پهنه بندی خطر زلزله دومین شهر پرخطر است

دبیر کارگروه ملی مخاطرات زلزله وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: در پهنه بندی خطر زلزله قزوین پس از تهران دومین شهر پرخطر است و در بخش جایگاه تراکم گسل نیز ششمین استان کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ میلیون ساختمان کشور دارای اسکلت بوده و ۱۰ میلیون نیز فاقد اسکلت هستند، گفت: خوشبختانه در این بخش قزوین جزو استان های شاخص و مطلوب است.

وی به میزان حریم پهنه گسل اشاره کرد و افزود: این میزان حریم در شهرهای مختلف متفاوت بوده تا جایی که در شهری مانند تبریز این میزان تا ۱۵۰ متر، کرج ۵۰۰ و مشهد ۳۰۰ متر بوده اما در شهری مانند تهران این میزان به یک کیلومتر هم می رسد.

این مسئول یادآور شد: این در حالی است که در برنامه ریزی های خود در حوزه زلزله به مسایلی مانند اسکان موقت نیز باید توجه داشت تا جایی که براساس دستورالعمل های موجود باید ۱۰۰ هزار واحد آماده اسکان موقت در مواقع ضروری داشته باشیم.

در ادامه این جلسه، اعضای کارگروه سوالات خود را در خصوص گسل های موجود و نحوه تعیین و محاسبه حریم آنها مطرح کردند.

۸۰۵۴*۶۱۰۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان قزوین زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۷۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی دو میلیون مرگ و میر در زلزله شدید تهران

حسین ایمانی جاجرمی گفت: «مسئله سوانح طبیعی، سیل، زلزله و خشکسالی برای ما باید مهم باشد و در هر تصمیم‌گیری لحاظ شود. اگر درک‌مان این است که مخاطرات طبیعی زندگی ما را تهدید می‌کند در هر تصمیم‌گیری باید این سوانح را در اولویت قرار دهیم، اما اگر زلزله شدید در تهران بیاید، باید شهر را به‌عنوان یک قبرستان بگذارید و دنبال یک جای دیگر باشید تا پایتخت درست کنید.»

به گزارش خبرآنلاین، او ادامه داد: «در زلزله شدید تهران کشتار تا ۲ میلیون نفر را عنوان می‌کنند. در این زلزله مرد‌ه ها خوشبختند چراکه مسئله اصلی زنده‌ها هستند، وقتی راه‌ها تخریب شده آیا امکان اسکان ۵ میلیون زلزله زده وجود داد؟»

این جامعه شناس بیان کرد: «مانور‌های آمادگی برای زلزله چه زمانی برگزار می‌شود؟ در زلزله کرمانشاه که در تهران هم احساس شد یک عده‌ای می‌گفتند برویم ورزشگاه آزادی و عده دیگری می‌گویند نه. مدیریت بحران وجود ندارد، البته نباید آن‌ها را ملامت کرد. ما یک زندگی پرریسک داریم. ما به‌خطر می‌خندیم. جامعه‌ای که امیدش به‌آینده را از دست بدهد کوتاه مدت فکر می‌کند. مشکل اینجاست. شما باید برای هزار سال دیگر فکر کنید. آمریکایی‌ها این کار را می‌کنند. عرب‌ها یاد گرفته‌اند به‌آینده فکر کنند. ما تصویری از آینده نداریم. داده‌های اجتماعی می‌گوید بخش عمده‌ای از مردم نسبت به‌آینده فکر نمی‌کنند. این‌ها هشدار است. شما می‌توانید به‌هشدار بی‌توجه باشید یا توجه کنید.»

دیگر خبرها

  • ادعای عجیب روزنامه آمریکایی از طرح اولیه حمله اسرائیل به ایران | حمله بزرگ به اهداف نظامی در نزدیکی تهران؟ | آمریکایی‌ها: ما نتانیاهو را منصرف کردیم!
  • کمبود امکانات رفاهی ساکنان خیابان مطهری رودهن را به دردسر انداخت + فیلم
  • بهاباد امروز لرزید
  • زلزله این استان را لرزاند
  • زلزله بامدادی این استان جنوبی را لرزاند
  • رفع تصرف سه طبقه در زعفرانیه تهران
  • پیش‌بینی دو میلیون مرگ و میر در زلزله شدید تهران
  • زلزله ۴.۲ ریشتری در خوی آذربایجان‌ غربی
  • زلزله ۴.۲ ریشتری خوی را لرزاند
  • عزم جدی شهرداری برای صیانت از حریم شهر تهران