Web Analytics Made Easy - Statcounter

اجرای مسیر خط لوله انتقال گاز (سی اینچ) دیزباد نیشابور به تربت حیدریه از وسط باغ های روستای کامه علیای بخش مرکزی تربت حیدریه علاوه بر سخت تر کردن شرایط زندگی برای این مردم با توجه به تخریب حدود ۸۰۰ درخت مثمر یعنی یک سوم باغ های روستا، تهدیدی برای حوزه گردشگری این منطقه نیز به شمار می رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل صبح توس، روستای کامه علیا یکی از روستاهای هدف گردشگر پذیر در بخش مرکزی تربت حیدریه با فاصله حدود ۲۰ کیلومتری از این شهر قرار دارد و مدتی است طبق اظهارات دهیار، خطر قطع شدن حدود ۸۰۰ درخت مثمر در این روستا تهدید جدی برای معیشت نیمی از مردم این منطقه به دلیل اجرای مسیر خط لوله انتقال گاز (سی اینچ) دیزباد نیشابور به تربت حیدریه به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای طرح عبور خط لوله گاز از وسط باغ های روستای کامه علیا علاوه بر سخت تر کردن شرایط زندگی برای این مردم با توجه به تخریب حدود یک سوم باغ های روستا تهدیدی برای حوزه گردشگری این منطقه نیز به شمار می رود.

برخی مالکان از مسئولان می خواهند با تغییر مسیر انتقال، خطر  قطع درختان را ازاین منطقه دورکنند.

خطر عبور خط انتقال گاز از میان بهترین باغ های روستای کامه علیا

دهیار روستای کامه علیا می گوید: بر اساس مطالعات انجام شده و نقشه های سال ۹۲، قرار است خط لوله انتقال گاز از میان بهترین باغ ها و اراضی کشاورزی روستای کامه علیا عبور کند و خطر قطع شدن حدود۸۰۰ درخت وجود دارد.

حجت الاسلام محمد قربانی می افزاید: به گفته مسئولان، این خط مربوط به گاز فشار قوی بوده و برای پوشش ایستگاه های بین راهی در نظر گرفته شده و اهالی این منطقه در این شرایط باز هم از نعمت گاز بهره‌مند نخواهند شد.

وی بیان می کند: طبق وعده مسئولان ارشد شهرستان تا پایان امسال موضوع اتصال این روستا به خط انتقال گاز اجرایی خواهد شد.

۸۰۰ درخت مثمر با اجرای این طرح قطع می شود و با این کار معیشت نیمی از مردم تهدید می شود

یکی از اهالی می گوید: اجرای مراحل نقشه برداری در سال ۹۲ از باغ ها بدون اطلاع مالکان و دهیار صورت گرفته و اگر از آن زمان رضایت مالکان در دستور کار قرار می گرفت، این مشکلات پیش نمی آمد.

علی غلامی می افزاید: حدود یک سوم باغ های روستای کامه علیا یعنی بیش از ۸۰۰ درخت مثمر مانند درختان گردو، آلو، سیب، بادام، گلابی، زردآلو با اجرای این طرح، قطع می شوند.

وی ادامه می دهد: معیشت مردم این روستا از طریق محصولات همین باغ ها تامین می شود و قطع این درختان که تهدیدی برای امرار معاش آن هاست، مشکلات فراوانی برای سکونت مردم این روستا ایجاد خواهد کرد.

تغییر مسیر خط انتقال خواسته مالکان است

یکی از مالکان می گوید: ۱۲ خرداد امسال جمعی از اهالی روستا نامه ای را به دبیرخانه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ارسال کرده و رونوشت آن را نیز به استانداری خراسان رضوی تحویل و در آن خواستار تغییر مسیر خط انتقال شده اند.

یعقوبی اظهار می کند: در خیلی از روستاهای موجود در مسیر انتقال با تصرف7 متر دیگر به عنوان حریم جدید از مسیر خط لوله قدیم استفاده می شود.

مخفی کردن قیمت واقعی درختان با پوشش ارزیابی دست بالا

این مالک می افزاید: در برخی موارد ارزیابی باغ های کشاورزی به درستی صورت نمی گیرد، مثلا باغی را که 50 درخت دارد می گویند 70 درخت برایتان در نظر می گیریم بنابراین هم پولی که قرار است به مردم بدهند شبهه ناک می شود و هم باید توضیح بدهند که با چه قانون و منطقی به اصطلاح خود ارزیابی را دست بالا می گیرند؟

وی مدعی است که هدف مخفی کردن قیمت واقعی زمین ها و درخت ها در پوشش ارزیابی دست بالاست.

اطلاعی از این موضوع ندارم اما مخالف قطع هرگونه درخت هستیم

رئیس محیط زیست تربت حیدریه در این خصوص اظهار داشت: ما به هیچ عنوان موافق قطع درخت در هر جایی و به هر دلیلی نیستیم و تا همین لحظه هیچ اطلاعی از این موضوع در بحث از بین رفتن درختان در روستای کامه علیا ندارم.

داوود نورمحمدی ادامه می دهد: اگر قطع درختان خارج از محدوده و در زمین های کشاورزی باشد، جهاد کشاورزی باید آن را بررسی و در لحظه دادن مجوز به مجری پروژه به این نکته توجه کرده باشد اما سازمان محیط زیست به عنوان اداره ناظر بر اساس قانون می تواند ورود کند.

وی افزود: با قطع کردن هرگونه درختی مخالف هستیم اما اگر بحث پروژه های ملی باشد به شرط کسب مجوز از کلیه کمیسیون های مربوط و رضایت مالکان باید درختان روت بال (جا به جا) یا در محلی دیگر جایگزین شده باشند.

رییس محیط زیست تربت حیدریه خاطر نشان کرد: ما حافظ محیط زیست و مخالف قطع شدن هرگونه درخت هستیم، اما در برخی موارد قوانینی پیش بینی شده و شاید در این پروژه ملی جهاد کشاورزی با نماینده مالکان به توافق رسیده باشد.

اطلاعی ندارم از این موضوع، اما تا حد امکان باید از قطع درختان جلوگیری شود

وقتی خبرنگار با رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه تماس می گیرد، متوجه می شود که وی هم از این موضوع اطلاع ندارد.

محمدرضا عباسپور تصریح کرد: شرکت مجری این طرح باید با کمترین تبعات در بحث خسارت ها  اقدام کند و تا حد امکان باید از قطع درختان جلوگیری و با کسب توافق مالکان و مجوزهای لازم از کمیسیون های مربوط اقدام شود.

وی  این نکته را هم گفت که رضایت مالکان باید با پرداخت قیمت کارشناسی و محاسبه شده برای هر درخت، کسب شود.

همچنین رئیس اداره گاز تربت حیدریه نیز در این خصوص  مصاحبه نکرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۷۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، رزاقی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه فصل گل دادن درختان مرکبات آغاز شده است، گفت: باغداران برای مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌های خسارتزای درختان میوه توصیه‌های کمیته پیش آگاهی آفات و بیماری‌های باغات سیاه ریشه را جدی بگیرند.

او افزود: باغداران برای اطلاع دقیق از زمان مبارزه با آفت، با ارایه نمونه به کلینیک‌های گیاهپزشکی و دریافت نسخه گیاهپزشکی نسبت به مبارزه به موقع با آفت روی درختان آلوده اقدام کنند.

رزاقی گفت: اگر درخت دچار ضعف عمومی است توصیه می شود هنگام سمپاشی، کودهای محلول و ریزمغذی های مکمل به محلول های سمپاشی اضافه شود.

او افزود: در زمان سمپاشی عمومی، بستگی به اینکه درخت آلوده باشد یا خیر، با نظر کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی از این درختان بازدید می شود و اگر آلوده به حشرات مکنده و بیمارهای قارچی و آفت باشد توصیه می شود با ترکیبی از سموم قارچ کش، حشره کش و کنه کش به انضمام مکمل های غذایی محلول پاشی و سم پاشی درخت انجام شود تا درخت حالت طبیعی خود را پیدا کند.

دیگر خبرها

  • رمزگشایی از ماجرای مرموز روستایی که یک شبه ناپدید شد!
  • غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق
  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار
  • چشم اندازی از طبیعت بهاری در روستای تازه ناب علیا
  • واکنش شهرداری به قطع درختان بوستان ستارخان
  • پشت پرده شایعه قطع درختان بوستان ستارخان چیست؟ | واکنش شهرداری منطقه به این شایعه