Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-استاندار مازندران گفت:به ازای هر هزار هکتار یک نفر از جنگل‌ها حفاظت می‌کند ؛ بنابراین باید مردم پای کار بیایند و تعداد سمن‌ها را در حفظ جنگل‌ها افزایش دهیم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آریا، احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران در نشست خبری ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در فهرست جهانی یونسکو اظهار داشت:به ازای هر هزار هکتار یک نفر از جنگل‌ها حفاظت می‌کند و این نشان می‌دهد منابع بودجه ما برای حفظ جنگل محدود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین باید مردم پای کار بیایند و تعداد سمن‌ها را در حفظ جنگل‌ها افزایش دهیم.
وی افزود:در حال حاضر جنگل‌های هیرکانی به عنوان یک سرمایه مردم این کشور محسوب می‌شود و ما زمانی که می‌توانیم آن را حفظ کنیم که موضوع فاضلاب یا پسماند را حل کنیم.البته دولت تاکنون اقدامات خوبی انجام داده ولی باید همچنان ادامه داشته باشد.
حسین‌زادگان بیان داشت:سازمان جنگل‌ها به تنهایی نمی‌تواند از جنگل‌ها مراقبت کند و باید همه دستگاه‌ها در این خصوص وارد شوند و ما در شوراهای فرادستی، دهیاری‌ها و دیگر نهادها را داریم که درحال حاضر این نهادها میراث ما را حفظ کرده‌اند.
 اگر بخواهیم به ظرفیت‌های اصلی بازگردیم باید از مشارکت مردم استفاده کنیم چرا که هر جا مردم را فعال کردیم توانسته‌ایم از ظرفیت‌های خوبی استفاده کنیم.
وی بیان داشت: برای حفظ جنگل‌ها باید سیستم اطفای حریق را در جنگل‌ها راه‌اندازی کنید و این اقدام باید هرچه سریع‌تر اتفاق بیفتد. با طرح خروج دام از جنگل با آنچه  به معیشت مردم آسیب می‌زند ولی مردم این همراهی و همکاری را برای حفظ میراث فرهنگی و تاریخی انجام داده‌اند.
استاندار مازندران با اعلام اینکه بیشترین لکه‌های ثبت شده جنگل‌های هیرکانی متعلق به این استان است، توضیح داد: اگر چه با اجرای قانون تنفس جنگل‌های شمال که با مساعدت خوب دولت، مجلس و وزارت جهاد کشاورزی صورت پذیرفت، بهره برداری از جنگل‌های شمال با محدودیت رو به رو شده است، ولی این کار به خاطر اجرایی نشدن زیرساخت‌های لازم، قاچاق چوب از جنگل‌ها را نسبت به گذشته افزایش داده است.
وی یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز و ضروری را افزایش نیروهای حفاظتی برشمرد و افزود: ما نه تنها برای حفاظت از این اراضی جنگلی با کمبود نیرو مواجه هستیم، بلکه برای همین تعداد هم تأمین اعتبار برای پرداخت دستمزدشان را داریم.
حسین‌زادگان خاطرنشان کرد: به دلیل آفات،‌ آتش‌سوزی‌ها و برخی و موارد بخشی از جنگل‌ها در حال از بین رفتن است و رسانه‌ها می‌توانند با آگاه سازی مردم نقش اساسی در حفظ جنگل‌ها داشته باشند.
وی گفت:با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی قطعا بودجه و منابع بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود که باید در مسیر درست و دقیق آن هزینه شود.
حسین زادگان استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای را برای نشان دادن نقاط قوت و ضعف در این حوزه مورد تاکید قرار داد و خواستار ورود جدی اصحاب رسانه با نگاه تخصصی و به دور از هرگونه جهت گیری خاص در این زمینه شد.
بخش‌هایی از جنگل‌های هیرکانی 14 تیر ماه امسال در چهل و سومین اجلاس کارگروه میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد، تحت نام میراث طبیعی ایران، با تأیید اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، به ایران ایران ثبت جهانی شد و در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.
این مناطق شامل پارک ملی گلستان، جنگل ابر، افراتخته، جهان‌نما، بولای دودانگه و چهاردانگه، جنگل الیمستان هراز در آمل، جنگل واز حوزه کجور نوشهر، چهارباغ چالوس، جنگل خشکه‌داران، جنگل رودخان، سیاه رودبار گیلان، منطقه حفاظت شده لیسار، درمجموع به مساحت 307 هزار هکتار است که در چهار استان گلستان، مازندران، گیلان، سمنان و خراسان شمالی قرار دارد. 6 لکه از این تعداد متعلق به مازندران است.
مهم‌ترین هدف از ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی حفظ این زیست بوم کهن از گزند تخریب و تهدیدهای طبیعی و غیرطبیعی و احیای بهینه تنوع زیستی موجود در آن است.
استاندار مازندران همچنین از فاضلاب و پسماند به عنوان دیگر چالش مهم حفاظت از جنگل‌های هیرکانی در استان‌های شمالی یاد کرد و گفت:در دولت تدبیر و امید برای رفع مشکل فاضلاب‌های خانگی و صنعتی و پسماند در استان‌های شمالی به خصوص مازندران اعتبارات خوبی اختصاص داده شد، ولی همچنان این مشکل به عنوان چالش پیش رو، وجود دارد.
حسین زادگان افزود: اگر چه در مازندران دفن زباله در داخل جنگل‌های هیرکانی انجام نشده، ولی باید در کنار ثبت جهانی این مواهب طبیعی معضل پسماند و فاضلاب‌ها نیز در استان‌های شمالی رفع شود و بدون توجه به یک بسته کامل نمی‌توان امیدی به حفاظت از جنگل‌های هیرکانی داشت.
وی بخشی از خسارت‌ها به جنگل‌های هیرکانی را ناشی از بی توجهی به این ذخایر بزرگ دانست و اظهار داشت: در شرایط فعلی که با ثبت جهانی انسجام همگانی اعم از ملی، استانی و جهانی برای حفاظت از این اراضی ایجاد شد، باید با بهره گیری از طرح‌های پژوهشی و نقطه نظرات پژوهشگران و محققان نسبت به حفظ بهتر این ذخایر پا پیش گذاشت.
استاندار مازندران علت بخشی از تعرضات صورت گرفته به جنگل‌های هیرکانی در گذشته را ناشی از بی اطلاعی شهروندان از مزیت‌های این موهبت طبیعی برشمرد و گفت:رسانه‌ها باید همانند سایر حوزه‌های دیگر در این بخش نیز اطلاع رسانی درستی نسبت به ظرفیت‌ها، مواهب این ذخایر به جامعه داشته باشند تا با آگاهی دهی به جامعه بتوانیم نسبت به آن حفاظت همگانی بیشتری را ایجاد کنیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: هیرکانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۷۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید با حضور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی ‌کشور و جمعی از مسئولان استانی رونمایی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی ‌کشور در حاشیه مراسم رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید که به مناسبت فرارسیدن روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی در این مجموعه جهانی برگزار شد، اظهارداشت: ظرفیت آثار در حوزه میراث فرهنگی در استان فارس بسیار گسترده است و شهرت جهانی دارد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به شعار امسال روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی که به شکلی به تاب‌آوری در مقابل مخاطرات محیطی تأکید دارد اشاره کرد و گفت: معتقدم این شعار به شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان جهش تولید و مشارکت مردم مطرح‌شده گره می‌خورد چراکه اگر میراث فرهنگی پشتوانه مردمی نداشته باشد محکوم‌به فناست.

ده پهلوان افزود: برای نمونه برداشت بی‌رویه آب و فرونشست‌های زمین خطرات جبران‌ناپذیری را برای مجموعه‌های جهانی، چون تخت جمشید و پاسارگاد، نقش رستم به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار‌های ارائه‌شده حدود 70 چاه غیرمجاز در دشت مرودشت پلمپ شده است. افزود: زمانی حفاظت و صیانت از آثار تاریخی به‌درستی رخ می‌دهد که علاوه بر میراث فرهنگی جامعه هدف، چون مردم و حتی ادارات و سازمان‌ها براین مهم تأکید داشته باشند.

ده‌پهلوان در ادامه سخنانش اخذ سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید را اتفاق بزرگ و مهمی دانست و گفت: موضوع صیانت و پاسداشت از میراث فرهنگی وجوه مختلفی دارد که بخشی از آن به حفاظت‌های داخلی و علمی خود مجموعه‌ها و بخش دیگر آن به قوانین و مقررات موجود برمی‌گردد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور اضافه کرد: سند مالکیت تخت جمشید اقدامی ارزشمند و بزرگی است که باعث می‌شود که حفاظت و صیانت از این مجموعه عظیم راحت‌تر صورت گیرد.

ده‌پهلوان ادامه داد: زمانی که میراث فرهنگی در پناه قانون قرار می‌گیرد بی‌تردید راحت می‌توان از آنها حفاظت و حراست کرد.

وی، به تعامل خوب وزارت میراث فرهنگی با قوه قضاییه در بحث حفاظت از آثار تاریخی کشور اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون برای رسیدگی به جرائم حوزه میراث فرهنگی شعبه‌ای ویژه در تهران فعال‌شده است.

ده پهلوان دربخشی دیگری از سخنانش با مثبت ارزیابی کردن عملکرد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از فعالیت‌های ارزنده و مدیریت خوب او در ماه‌های اخیر و بعد از انتصاب در این سمت تقدیر و تشکر کرد و گفت: باید یک دست‌مریزادی به استان فارس بگویم چراکه دکتر ثابت اقلیدی مجموعه استان را به‌خوبی مدیریت کرد و شاهد بودیم که استقبال مردم در نوروز از اماکن تاریخی این استان کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر بود؛ بنابراین گزارش امروز طی مراسمی که به مناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار شد سند مالکیت تخت جمشید با حضور تنی چند از مسئولان کشوری و استانی و شهرستان مرودشت رونمایی شد و بیش از 100 نفر از پیسشکسوتان، استادکاران، کنشگران و افراد موثر در تحقق مسولیت اجتماعی و مدیران دولتی و... تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/424/.

دیگر خبرها

  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • توقیف خودروی bmw قاچاق در ساری
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان قائم شهر
  • نبردهای نیروهای ورماخت در جنگ جهانی دوم / چالش ترجمه در ارتباطات بین فرهنگی / عاداتی که باعث طول عمر می‌شود / آیا با استفاده از موبایل سرطان می‌گیریم؟
  • شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان
  • (تصاویر) جنگل های هیرکانی النگدره