Web Analytics Made Easy - Statcounter

باستان‌شناسان در کاوش محوطه مسجد عتیق به عنوان قدیمی‌ترین مسجد اردبیل به سبکی از خاکسپاری دست یافته‌ا‌ند که گویای شیوه کمترشناخته در گذشته است. ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ استانها اردبیل نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، مسجد عتیق از آثار شاخص هنر و معماری دوره پیش و پس از اسلام است که استواری حیرت‌آور این بنای تاریخی بعد ازهزار و 500 سال گواه قدمت و حیات تمدن‌های کهن در اردبیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسجدی که قدمت تاریخی آن موجب شد تا تمدن‌های معاصر اسم عتیق یا کهن را در نامگذاری آن دخیل کنند. این مسجد قدیمی اما از جمله بناهای با قدمت تاریخی مربوط به دوره سلجوقی است که اخیرا کاوش‌های باستان‌شناسی در آن آغاز شده است.

ابعاد جدید در گردشگری اردبیل تعریف شد؛ تقویت زیرساخت همگام با جلب مشارکت عمومی«دره‌‌نوردی»، ظرفیت ناشناخته گردشگری اردبیل؛ سند ملی طبیعت‌گردی در سکوت+ تصاویر‌استحکامات دفاعی کریدور قفقاز گنجینه پنهان گردشگری اردبیل+عکس و فیلم

جمعه مسجد در دوره‌های سلجوقی و ایلخانی بسیار عظیم‌تر و وسیع‌تر از بنای مکعبی فعلی بوده و بنای سرپای موجود صرفا گنبدخانه و ایوان مسجد بزرگ را تشکیل می‌داده است.

اولین قسمت بنا پایه‌ مناره‌ای است که در فاصله اندکی از مسجد به چشم می‌خورد. این مناره شیوه معماری سلجوقی دارد و از دو قسمت پایه هشت ضلعی و بدنه استوانه‌ای به قطر پنج متر تشکیل شده است.

دومین قسمت اصلی بنا، مسجد تیر پوش است به ابعاد 8.9 × 5.12 متر که روی نه ستون چوبی قرار گرفته و ستون‌ها هم بر پایه‌های سنگی غیرمنتظم استوار شده‌اند. در ورودی چوبی تکه کوب شده، میخ‌های آهنی برجسته‌ای دارد و بالای یک لنگه آن نوشته‌ای کنده‌کاری شده است.

سومین قسمت بنا، مسجد قدیم است که بنایی مرکب از چهار تاق و گنبد است. تمام بنا آجری و به مقدار خیلی کم در تزئینات آن کاشی به کار رفته و بسیاری از نما تقریبا از بین رفته و تنها مقداری از آن باقی مانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در بازدید از عملیات کاوش این بنای تاریخی تصریح کرد: مطالعات کارشناسان و مطالعات پلان آن نشان می‌دهد جمعه مسجد اولین مسجد اردبیل است و یکی از بناهای شاخص تاریخی محسوب می‌شود.

نادر فلاحی افزود: به منظور بررسی آثار این بنای تاریخی، کاوش‌های باستان‌شناسی آغاز شده و آثاری از جمله سازه‌های خشتی و کوره شناسایی شد.

وی افزود: همچنین قبوری کشف شده که به جای سنگ لحد، از کوزه‌های سفالی استفاده می‌شد و ابعاد قابل توجهی از تاریخ باستانی اردبیل را گواهی می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با تاکید به اینکه مرمت، کاوش و ساماندهی گنبد جمعه مسجد از اهداف اداره کل در سال جاری است، تصریح کرد: عملیات کاوش در این بنای تاریخی قابل توجه است و کاوش ها در 475 متر مربع انجام می‌شود.

فلاحی با بیان اینکه حجم ترانشه‌برداری نیز در این بنا قابل توجه است، اظهار کرد: در هفته پاسداشت استان اردبیل برنامه بازدید از این بنای تاریخی پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/ ع

R41374/P1494/S6,49/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۷۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در کلیه جاذبه‌های تاریخی و گردشگری و پایانه‌های مسافرتی در کلیه شهرستان‌های استان اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان حمید رضا محققیان، امروز _جمعه سی‌ویکم فروردین_ اظهار کرد: امروز صدای شلیک پدافند هوایی در برخی نقاط استان به ویژه منطقه شرق شهرستان اصفهان شنیده شد.

وی افزود: با توجه به گزارشات مقامات نظامی و امنیتی استان، رؤیت چند ریزپرنده در حریم هوایی استان باعث فعال شدن پدافند هوایی مناطق مختلف شرق استان شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان بیان کرد: باتوجه به تمهیدات اندیشیده شده، برای حفظ امنیت گردشگران، بامداد امروز برای مدت زمان محدودی پروازهای فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان متوقف شد.

محققیان خاطر نشان کرد: با توجه به رفع هرگونه خطر، در حال حاضر تمامی پایانه‌های مسافرتی استان از جمله فرودگاه بین‌المللی اصفهان و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان مطابق با روال عادی فعال بوده و گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی در کنار شهروندان می‌توانند از این جذابیت‌ها به ویژه در محور زیبا و تاریخی و طبیعی زاینده‌رود که دوباره به‌دلیل جریان یافتن دوباره زاینده‌رود جذاب‌تر از هر زمان دیگر است بازدید به عمل آورند.

کد خبر 745951

دیگر خبرها

  • انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد ۳۸ بنای تاریخی را احداث کرده است
  • تداوم خدمات‌رسانی در فرودگاه و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی اصفهان
  • تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان
  • کاوش و سامان‌دهی قلعه تپه تاریخی ابهر
  • همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)
  • بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند
  • کاوش‌های باستانشناسی در شمال استان اردبیل ادامه دارد
  • دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور است
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل