Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی گفت که مردم شرق استان کرمان به خاطر استفاده از آب نامطلوب دچار بیماری‌های لاعلاج شدند.

به گزارش ایسنا، حبیب الله نیکزادی پناه در جریان طرح سوال خود از وزیر نیرو در جلسه علنی بعد از ظهر امروز دوشنبه در خصوص علت عدم اعمال مدیریت علمی و عملی در امور آب کشور گفت: وقتی کشاورزان نتوانند از آب موجود در سد استفاده کنند از آب زیرزمینی استفاده می‌کنند که با توجه به وضعیت بحران آب مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با انتقاد از بکارگیری مدیران ضعیف در مدیریت آب برخی از استان‌ها گفت: سوال من بهمن ماه سال ۹۵ به هیات رئیسه ارائه شده که در آن زمان آقای چیت چیان وزیر نیرو بود و حالا بعد از دو سال آقای اردکانیان به آن پاسخ می‌دهد.

وی همچنین گفت: از آقای اردکانیان انتظار داریم از نیروهای خلاق، تحصیلکرده و چابک برای مدیریت منابع آب استفاده کند. ما قوانین نافذ و موثری خصوصا در برنامه‌های توسعه داریم اما عدم اعمال مدیریت صحیح از سوی وزارت نیرو مشهود است.

نیکزادی پناه با بیان اینکه حداقل باید ۱۵ درصد متوسط نزولات آسمانی در بلندمدت حفظ شود، گفت: متاسفانه دستاورد وزارتخانه صفر و شاید منفی بوده البته این آمار مربوط به سه سال قبل است و به گفته وزیر با وضع بارندگی‌ها شرایط بهتر شده است.

وی با طرح این سوال که چرا برای کنترل و پیشگیری از تبخیر آب پشت سدها فکری نمی‌شود؟ افزود: مدیریت سدها چگونه است که کارکرد مناسبی ندارد و در جریان وقوع سیل بر آلام مردم می‌افزاید به نظر می‌رسد ما برنامه‌ای برای ذخیره آب کشور نداریم و عملا وزارت نیرو و دولت به شکل انفعالی شرایط بحران را مدیریت می‌کنند.

نماینده مردم بم در مجلس با بیان اینکه طبق آمار موجود ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که راهکاری برای تعیین تکلیف آنها ارائه نشده، ادامه داد: وزارت نیرو متاسفانه آمرانه با مسائل و مشکلات کشاورزان برخورد می‌کند و تنها راهش پر کردن چاه‌های کشاورزی است. مگر وزارت نیرو نباید از برداشت آب‌های غیر مجاز جلوگیری کند و اگر کسی اقدام به حفر و بهره برداری از آب غیر مجاز کرد مگر نباید با فوریت با او برخورد شود؟ گاهی ۵۰ سال برداشت می‌شود و حالا متوجه کار خلاف قانون شده‌اند.

نیکزادی پناه تخلیه روستاها، سرگردانی و مهاجرت روستاییان، کاهش ضریب امنیت و نابودی روستاها را از علل عدم مدیریت منابع آبی عنوان و خاطرنشان کرد: کشاورزان به صورت سنتی از کانال‌های خاکی استفاده می‌کنند که باعث نابودی بیت‌المال می‌شود وقتی نعمتی مثل سد وجود دارد باید به طور کامل و اقتصادی از آب استفاده شود. چرا باید شاهد بی‌توجهی به منافع ملی و خلق ثروت از سرمایه‌های کشور باشیم.

نیکزادی پناه با بیان اینکه در اکثر نقاط کشور آب‌های شیرین و با کیفیت وارد دریا و دریاچه شده یا از کشور خارج می‌شود بر ضرورت نظارت وزارت نیرو بر این امر تاکید کرد و افزود: سال گذشته چه حجم آبی از کشور خارج شد و چه ضرر و زیانی به ما وارد شد؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه مردم شرق استان کرمان به خاطر استفاده از آب نامطلوب دچار بیماری‌های لاعلاج شده‌اند، تاکید کرد: به اندازه کافی برای این امر اعتبار اختصاص دهید تا مردم نابود نشوند. استان من انبوهی از جنگل پسته بود و حالا که آبی برای کشاورزی نیست به کارخانه‌های زغال سوزی تبدیل شده که باعث همه این مصیبت‌ها مدیریت ناکارآمد گذشته است.

نیکزادی پناه در پایان گفت: با توجه به اینکه این مشکلات ارثی است که به وزیر نیرو (اردکانیان) رسیده از به رای گذاشتن سوال خود منصرف و از توضیحات وزیر قانع شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آب آلوده بحران آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۸۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر نیرو:مدیریت بحران از وقوع خسارت جبران ناپذیر سیل جلوگیری کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان صبح امروز یکشنبه در نشست مدیران ارشد صنعت آب کشور گفت: خوشبختانه سیل حادث شده روزهای گذشته در مناطق جنوب و جنوب شرقی کشور با پیش‌بینی‌های دقیق و اطلاع‌رسانی‌های به موقع، کمترین خسارات را به همراه داشت.

وزیر نیرو اهمیت پیش‌بینی‌های دقیق و به موقع شرایط جوی بر کاهش خسارات احتمالی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در صورت عدم مدیریت به موقع منابع سدها در بارش‌های سیل‌آسای هفته گذشته و عدم صدور اخطارها و هشدارهای لازم، بارش‌های رخ داده با وقوع سیل بزرگی همراه می‌شد که ظرفیت ایجاد خسارات جانی و مالی گسترده را داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: ارائه خدمات آب و برق در شرایط ایجاد شده به خوبی تحت مدیریت و کنترل درآمد و پایش لحظه‌ای و مدیریت شرایط باید همواره مدنظر قرار گیرد تا مشکلی رخ ندهد.

وزیر نیرو با بیان اینکه بارش‌های خوبی در روزهای گذشته در نقاط مختلف کشور به ثبت رسید، افزود: بر این اساس پنج تا ۶ سد کشور سرریز شد؛ این در شرایطی است که کمترین خسارت‌های مالی و جانی در این زمینه رخ داد.

محرابیان به پیش‌بینی بارش‌های شدید در دیگر نقاط کشور از جمله استان‌های کرمان و یزد در هفته جاری اشاره کرد و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات احتمالی را مورد تاکید قرار داد.

کد خبر 6084456 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی
  • دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان
  • اولین عکس از ترانه علیدوستی در بیمارستان به خاطر بیماری ناشناخته و لاعلاج
  • اولویت‌دهی به بهبود معیشت محیط بانان و نیرو‌های یگان حفاظت
  • مطالبات مردم را تا نتیجه نهایی پیگیری می‌کنیم
  • تعیین نماینده‌ای ویژه برای ساماندهی نیرو‌های کار خارجی
  • پیگیر موضوع افزایش سهم مشهد از بودجه ملی زیارت هستیم
  • طرح رصد باید تبدیل به گفتمان نیرو‌های انقلاب در مدیریت شهری شود/ انجام یک پروژه کوچک به خواست مردم به اندازه یک کلان پروژه تاثیر گذار است
  • وزیر نیرو:مدیریت بحران از وقوع خسارت جبران ناپذیر سیل جلوگیری کرد
  • وزیر نیرو: سیل جنوب کشور خسارت جبران ناپذیری نداشت