Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خراسان شمالی از اتمام فاز اول مرمت ارگ دولت‌آباد در شهرستان اسفراین خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، حبیب یزدان پناه با بیان اینکه ارگ دولت آباد یکی از بناهای با ارزش تاریخی شهرستان اسفراین است، اظهار کرد: «در این فاز از عملیات، بخشی از برج و بارو ارگ با اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال مرمت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
وی با بیان اینکه ساخت این بنا مربوط به دوره قاجار می باشد تصریح کرد:«این بنای با ارزش که در کنار مسیر اصلی جاده ارتباطی سبزوار و اسفراین واقع شده دارای یک ارگ حکومتی و یک بخش مسکونی که اهالی روستا در آن زندگی می‌کردند که دارای برج و بارو های رفیع و گچ بری های نفیسی  است.»
این مجموعه از دو بخش تشکیل شده، ارگ که در جنوب واقع شده و با پلان تقریباً مربع شکل به ابعاد 62*63 متر و شارستان که در شمال ارگ واقع است به صورت مستطیل شکل به ابعاد 231*254 متر است.
ارگ حکومتی زمان آبادی داری چهار برج دفاعی و باروهای طویلی بوده که اطراف آن را محصور ساخته و دارای  یک دروازه در جبهه شمالی که به داخل شارستان باز می شده و دارای تزئینات گچی است که خوشبختانه هنوز شواهدی از این تزئینات باقی مانده است. قطر دیوار ها تقریباً 170 سانتیمتر و ارتفاع آنها از کف موجود ارگ تقریباً 6 متر است. بر روی باروهای ارگ داغه‌های مردگرد نظامی مشهود است که با مطالعات میدانی صورت‌گرفته نیز همخوانی دارد و در بالاترین قسمت جرزها، کنگره و مزغل‌های باقی مانده است.
ارگ دولت آباد با شماره 31524 در سال 1395 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: فاز اول مرمت ارگ اسفراین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۹۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ عالی‌قاپوی اصفهان ۳۰ فروردین تعطیل است

به گزارش خبرگزاری مهر، ساغر حمیدی اظهار داشت: مرمت راه‌پله‌های شاهی این مجموعه تاریخی از دی‌ماه سال گذشته آغاز و هم‌زمان با فعالیت‌های ستاد نوروزی عملیات مرمت این مجموعه به‌صورت موقت تعطیل شد.

مدیر امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: با توجه به نصب حفاظ‌های شیشه‌ای راه‌پله شاهی در راستای حفاظت از دیوارنگاره‌های مجموعه، این عملیات از عصر امروز بیست و نهم فروردین آغاز و تا عصر فردا سی‌ام فرودین به طول می‌انجامد.

وی اضافه کرد: با توجه به حساسیت موضوع، این مجموعه تاریخی در روز سی‌ام فروردین تعطیل بوده و گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی می‌توانند از سایر بناهای مجموعه جهانی میدان نقش‌جهان همچون بازار عظیم قیصریه، مسجد شیخ لطف‌الله و مسجد جامع عباسی بازدید کنند.

کد خبر 6081129

دیگر خبرها

  • کسب رتبه سوم چهارمحال و بختیاری در مرمت بنا‌های تاریخی
  • هزینه۱۳ میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه
  • ۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی
  • ۴۲ دستورکار برای حفاظت و مرمت از میراث خراسان رضوی
  • ۱۵ میلیارد ریال برای مرمت کاروانسرای تاریخی آوه ساوه تخصیص یافت
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • کاخ عالی‌قاپوی اصفهان ۳۰ فروردین تعطیل است
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • ۹۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت پل تاریخی خاتون کرج تامین شد
  • تمهیدات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی