Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@17:38:42 GMT

نخستین برداشت مکانیزه برنج در رشت

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۹۴۶۴

نخستین برداشت مکانیزه برنج در رشت

به اساس گزارش عصر دوشنبه روابط عمومی فرمانداری شهرستان رشت به ایرنا فرماندار رشت در مراسم نخستین برداشت مکانیزه برنج در روستای جیرسرچوکام خمام ، با اشاره به نخستین درو محصول شالی به صورت مکانیزه در شهرستان گفت: ۵۱ هزار خانوار از روستاییان شهرستان رشت در امر کشاورزی و کاشت برنج مشغول هستند که این مهم حدود ۲۸ درصد از اشتغال شهرستان را به خود اختصاص می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرشمس مومنی زاده اظهار داشت: حدود ۵۴ درصد از اراضی کشاورزی شهرستان رشت نشاء مکانیزه انجام دادند و ۷۴ درصد از این اراضی نیز دروی مکانیزه برنج خواهند داشت. 

وی میزان تولید برنج سفید در شهرستان رشت را ۱۶۵ هزار تن عنوان و خاطر نشان کرد: این میزان ۲۷ درصد از میزان تولید استان گیلان و ۹ درصد از تولید برنج کشور را در بر می گیرد.

وی با بیان این که ۶۳ هزار هکتار اراضی شالیکاری در شهرستان رشت وجود دارد، اضافه کرد: ۳۰ درصد از اراضی شالیکاری استان در شهرستان رشت واقع است.

مومنی زاده بیان داشت: با همت و تلاش همه دست اندرکاران در امر کشاورزی، برداشت مکانیزه برنج دارای صرفه اقتصادی بیشتری بوده و تسهیلات بیشتری به آن اختصاص می یابد تا عملیات مکانیزه به صورت ۱۰۰ درصد در این شهرستان انجام گیرد و پدیده مهاجرت روستائیان به شهرها نیز کاهش یابد.

شهرستان رشت با شش بخش ، ۲۹۳ روستا و ۱۸ دهستان، دارای ۹۳۰ هزار نفر جمعیت است که ۶۰ درصد آنان شهری و ۴۰ درصد روستایی هستند.

هر ساله کار آماده سازی زمین‌های شالیزاری از اواخر آذرماه با شخم زمین در سه مرحله انجام و در ادامه، کار خزانه گیری برنج در نیمه فروردین ماه صورت می‌گیرد و در اوایل اردیبهشت نیز با نشاء و در مرحله پایانی با برداشت برنج که اوایل مردادماه است، به پایان می‌رسد. گیلان با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود. بیشترین سطح زیرکشت برنج در استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

۷۲۸۶/۲۰۰۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۹۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم در شهرستان دهلران

جلال یوسفی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهرستان دهلران قطب اصلی تولید محصولات کشاورزی در استان ایلام است، هم اکنون برداشت کلزا در سطح شهرستان آغاز به زودی برداشت گندم نیز شروع می‌شود.

وی ضمن بیان لزوم همکاری و هماهنگی گسترده سایر دستگاه‌های مسئول با مدیریت جهاد کشاورزی برای مدیریت عملیات برداشت، گفت: در سال زراعی جاری ۶۶ هزار و ۸۵۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود به طور تقریبی ۲۳۰ هزار تن گندم از این مزارع برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی دهلران با اشاره به رشد سه برابری سطح زیر کشت محصول کلزا، بیان داشت: هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به کشت کلزا اختصاص یافته که پیش بینی می‌شود به طور تقریبی ۱۵ هزار تن محصول از این اراضی استحصال شود.

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر ۷ سیلوی فعال و ۳ مرکز خرید کلزا در شهرستان آماده تحویل محصول گندم و کلزا است و همچنین طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، برداشت توسط قریب به ۳۲۵ دستگاه کمباین انجام خواهد گرفت.

کد خبر 6079411

دیگر خبرها

  • نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد
  • شالیکاری در مازندران مکانیزه شود
  • برداشت ۴ هزار تن گندم در بوشهر + فیلم
  • نخستین نشاء برنج در مازندران
  • ممنوعیت کشت برنج در پارس آباد مغان
  • کشت برنج در پارس آباد مغان ممنوع شد
  • نشاکاری ۱۰ درصد شالیزار‌های فریدونکنار
  • نشاکاری 10 درصد شالیزارهای فریدونکنار
  • نشاء مکانیزه برنج در آستارا
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم در شهرستان دهلران