Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد باقر اصغری محقق ارشد سابق پارلمان و کمیسیون اروپا و استاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: در هر مسئله‌ای که تعداد زیادی از مردم با آن درگیر می‌شوند مثل تاکسی‌های اینترنتی، حکمران ورود می‌کند.

وی در اندیشکده دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: اپراتور و شرکتی که تحت یک نام ثبت نام می‌کند، در درجه اول مقررات تبلیغات دارد، سپس راننده و مسافر که نیاز به مقررات خاص دارد که در رابطه با هیچکدام مقررات نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محقق تصریح کرد: در شیوه کار تاکسی‌های اینترنتی، شیوه‌های تبلیغ ناخوشایند است. شیوه کار شرکت‌ها به گونه‌ای است که ایجاد رقابت نکرده بلکه انحصار ایجاد می‌کند. به عنوان مثال شرکتی که دو سال پیش در حوزه حمل و نقل فعال بود به حوزه مارکت و غذا وارد می‌شود زیرا تنظیم‌گری و محدودیتی وجود ندارد.

اصغری تصریح کرد: برخی شرکت‌ها به راحتی درآمدهای بسیار زیادی دارند و می‌توانند صدای خود را به جامعه برسانند. در آنها انباشت سرمایه باعث خلق بازارهای جدید می‌شود در حالی که باید و باید شرایط رقابت را بسنجیم.

وی ادامه داد: کشور ما به دلیل نبود مقررات بهشت استارتاپ‌هایی است که مدل تجاری آن‌ها بر اساس دیتا است، حتی برخی شرکت‌ها یوزرها را مبادله می‌کنند که غیر قانونی است. اما در رگولاتوری تخصص و اراده وجود ندارد.

این محقق اظهار کرد: نیاز است با توجه به زیست بوم کشور رگولاتوری (تنظیم‌گری) صحیح ایجاد شود. اما در شرایط بحرانی کنونی رگولاتوری هزینه بر است. زیرا کمپانی ها قدرتمند و با فضای رسانه ای بالا هستند و ما در تنظیم‌گری فناوری و کسب و کارهای اینترتنی به شدت از دنیا عقب هستیم.

وی اضافه کرد: رگولاتوری خوشایند تاکسی‌های اینترنتی نیست و نیاز به ایجاد کارگروه و ستاد برای این موضوع است، اما باید در نظر گرفته شود که در کشور کار تیمی به خوبی جلو نمی‌رود.

تعداد سفرها شفاف سازی شود

در ادامه حسین میرزاپور معاون پژوهشکده سیاست‌گذاری و راهبر حوزه تخصصی حکمرانی در عصر دیجیتال گفت: در خصوص کسب و کارهای اینترنتی نیاز به رگولاتوری احساس می‌شود. ما اپلیکیشن‌های بومی حمل و نقل داریم و باید نسبت به شرایط موجود نه شرایط مطلوب تنظیم‌گری کنیم.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه سرعت تحولات اینترنتی بالاست، باید حلقه نظارت زودتر ایجاد شود که در این زمینه نیاز است نحوه ورود بررسی وهمچنین ابزار اعمال نظارت، تعداد سفرها به طور شفاف و اخذ مالیات تعیین شود.

تاکسی‌های اینترنتی در چارچوب فعالیت نمی‌کنند

همچنین روح الله هنرور مدیر نظام اداری اندیشکده حکمرانی شریف عنوان کرد: در کشور سیاست‌گذاری از مسائل عقب‌تر است و زمانی که مسائلی پیش می‌آید مسئولان کشور به فکر راهکار می‌افتند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شکل‌های جدید کسب و کار در کشور ایجاد شده است و باید بررسی شود که تاکسی‌های اینترنتی باید طبق رگولاتوری پیشین فعالیت کنند و یا برای آن‌ها برنامه و قوانین جدیدی تدوین شود. در شرایط فعلی که شرکت‌ها کار خود را آغاز کرده‌اند رگولاتوری هزینه زا است و تاکسی‌های اینترنتی در چارچوب رگولاتوری نیستند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۹۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلاک گذاری تاکسی های برقی در انتظار نامه شورای عالی ترافیک

تین نیوز

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران با بیان اینکه خودروهای برقی دو شرکت کرمان موتور و آرین، پلاک ملی را گرفتند، گفت: طبق گفته شورای عالی ترافیک ظرف دو هفته آینده وضعیت پلاک گذاری تاکسی های برقی تعیین تکلیف می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، شادی مالکی درباره زمان پلاک گذاری تاکسی های برقی، اظهار کرد: خودروهای برقی دو شرکت کرمان موتور و آرین، پلاک ملی را گرفتند و منتظر دریافت پلاک تاکسی هستند؛ به طوری که پلاک گذاری تاکسی های برقی در انتظار نامه شورای عالی ترافیک است که به پلیس راهور ارسال شود تا پلاک تاکسی این خودروها داده شود. 

مالکی با بیان اینکه طبق گفته شورای عالی ترافیک ظرف دو هفته آینده وضعیت پلاک گذاری تاکسی های برقی تعیین تکلیف می شود، گفت: رنگ تاکسی های برقی طبق مصوبه شورای عالی ترافیک آبی فیروزه ای است و باتوجه به اینکه پروژه برقی سازی جدید است و خودروهایی که در گام های اول وارد کشور شدند مشکی و سفید هستند؛ مقرر شد تا این خودروها از طریق نصب برچسب های آبی فیروزه ای اجازه تردد در شهر را بگیرند.

وی با بیان اینکه ثبت سفارش های بعدی به رنگ آبی فیروزه ای خواهد بود، خاطرنشان کرد: فراخوان خودروهای برقی تا پایان هفته جاری منتشر می شود و وارد مرحله واگذاری به رانندگان خواهیم شد. در این فرایند تسهیلاتی را شهرداری تهران و تسهیلاتی را خودروساز ارائه می کند که امیدواریم که با استقبال رانندگان مواجه شود. 

سرپرست سازمان تاکسیرانی درباره خدمات پس از فروش خودروهای برقی هم عنوان کرد: تمام خودروسازهای داخلی که اقدام به واردات این خودروها کرده اند خدمات پس از فروش را ارائه می دهند. به طوری که کرمان موتور تعمیرگاه خدمات پس از فروشش را در هفته آینده راه اندازی و افتتاح خواهد کرد. باتوجه به اینکه این خودروها در گام های بعدی توسط این شرکت ها داخلی سازی می شوند، هر شرکت موظف به خدمات پس از فروش خواهد بود. 

بر اساس گزارش سایت شهر، وی با اشاره به موضوع تعهدات وزارت کشور برای ورود ون های تازه نفس به سیستم حمل و نقل عمومی گفت: وزارت کشور از محل ۶۴۰ ونی که قرار بود به ما تحویل بدهد، ۱۹۲ ون را تحویل داده که ۴۰ ون پلاک گذاری نشده است. علت تأخیر وزارت کشور این است که این نهاد در انتظار الحاقیه ای است که با ایران خودرو بسته شود و به دنبال آن به بقیه تعهدات خود عمل کند که شهرداری به طور مستمر پیگیر موضوع است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • توپ ورود تاکسی های برقی به پایتخت در زمین کدام دستگاه است؟
  • آغاز کشت پنبه در استان گلستان / کشاورزان به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کنند
  • آغاز کشت پنبه در استان گلستان / کشاورزان به توصیه کارشناسان جهادکشاورزی توجه کنند
  • پلاک‌گذاری تاکسی‌های برقی در انتظار نامه شورای عالی ترافیک
  • پلاک گذاری تاکسی های برقی
  • وزرای امور خارجه ایران و فنلاند خواستار ارتقاء روابط دو کشور شدند
  • پلاک گذاری تاکسی های برقی در انتظار نامه شورای عالی ترافیک
  • تعیین تکلیف پلاک‌گذاری تاکسی‌های برقی به کجا رسید؟
  • ارتقاء بستر ارتباط پزشک با بیمار حیاتی است/ پلتفرم مناسب نوبت دهی اینترنتی باید ایجاد شود
  • اثر تورمی در کمین تاکسی‌‌‌ های اینترنتی؟