Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-18@05:05:15 GMT

دژپسند: دولت ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۹۹۵۸۳

دژپسند: دولت ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد

ایرنا: وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که دولت ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد، گفت: پیش نویس طرح ساماندهی ارز دیجیتال در ماه پایانی سال 97 در کمیسیون اقتصادی دولت تهیه و تصویب شده و در انتظار بررسی در هیات دولت است.

«فرهاد دژپسند» در نشست امروز – دوشنبه - کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی رمز ارزها، با بیان اینکه حدود دو سال است بحث بلاکچین در دولت در حال بررسی است، افزود: شورای عالی مبارزه با پولشویی نیمه دوم سال ۹۶ فعالیت در حوزه ارز دیجیتال را ممنوع کرد و گمرکات نیز مانع از ورود پردازشگرهای بلاکچین‌ها به کشور شدند، اما با توجه به اینکه ماینینگ ارز دیجیتال با پردازشگر برق تفاوت چندانی نداشت، عملاً این دستگاه ها وارد کشور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در دولت کارگروهی مستقل به ریاست کمیسیون اقتصادی قوه مجریه برای بررسی ارز دیجیتال تشکیل شده است، اظهار کرد: پیش‌نویس طرح ساماندهی ارز دیجیتال در ماه پایانی سال ۹۷ در کمیسیون اقتصادی دولت تهیه و هم اکنون تصویب شده که در انتظار بررسی در هیئت دولت است.

دولت پدیده ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد

دژپسند با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت، ماینینگ به عنوان یک صنعت شناخته می شود و بر اساس مصوبه این کمیسیون دولت پدیده ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد و برای واردات دستگاه‌های ماینینگ دیگر ممنوعیتی وجود نخواهد داشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: استفاده از برق برای تولید ارز دیجیتال در زمان پیک مصرف ممنوع است و بانک مرکزی مکلف است ظرف ۳ ماه مقدمات تولید رمزارز در کشور را فراهم کند.

وی با اشاره به ارزان قیمت بودن برق در ایران، تاکید کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت، استفاده از برق برای تولید ارز دیجیتال در زمان پیک مصرف ممنوع و همچنین مصوب شد که متوسط نرخ صادراتی برق، مبنای قیمت‌گذاری بهای مصرفی برق در صنعت ارز دیجیتال باشد.

دژپسندبا بیان اینکه بانک مرکزی مکلف است ظرف ۳ ماه مقدمات تولید رمزارز در کشور را فراهم کند، افزود: بر این اساس از رمزارزها در حوزه تجارت و اقتصاد بین‌الملل استفاده می‌شود که سازوکار این اقدام باید با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت فراهم شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، با تأکید بر اینکه ماینینگ‌ها باید بر اساس استانداردهای در نظر گرفته شده برای تجهیزات وارد کشور شوند، ادامه داد: مقرر شده سازمان استاندارد و وزارت نیرو در همکاری با یکدیگر استاندارد مورد نیاز برای واردات ماینینگ را تعیین کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مخاطرات رمز ارزها این بوده که ممکن است ابزار پولشویی شود، تصریح کرد: مسئولیت بانک مرکزی، سازمان بورس و بخش‌های دیگر در حوزه ارز دیجیتال به آنها تفویض شده تا مانع بروز پولشویی از این طریق شویم و بر این اساس مقرر شده شورای عالی مبارزه با پولشویی نیز مسئول تنظیم‌گری و سیاست‌گذاری‌های کلان در این حوزه شود.

بررسی موضوع رمز ارزها در نشست هفته آتی هیات دولت

به گزارش خانه ملت، دژپسند با بیان اینکه باید در زمان تحریم‌ها به خوبی از ارز دیجیتال استفاده شود، افزود: سازماندهی رمز ارزها باید به گونه‌ای انجام شود که از فواید و فرصت‌های ارز دیجیتال حداکثر استفاده صورت گیرد و از معایب آن جلوگیری و در واقع در این حوزه انتظام‌بخشی لازم انجام شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، از احتمال بررسی موضوع رمز ارزها در نشست هفته آتی هیئت دولت خبر داد که براین اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

 

موافقت بانک مرکزی با استخراج بیت کوین/ ورود رمزارزها به حوزه پرداخت کشور ممنوع است
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه استفاده از رمزارز‌های جهان روا مانند بیت کوین در بحث پرداخت، معامله، خرید و فروش ممنوع است اما استخراج آن فرآیندی کاملا جداگانه‌ است که می‌تواند به عنوان یک فعالیت مدنظر قرار گیرد.

به گزارش تسنیم، ناصر حکیمی افزود: همانطور که انتشار اسکناس به عنوان ابزار پرداخت در انحصار بانک مرکزی است انتشار رمزارز‌هایی که پشتوانه‌ای مانند طلا، فلزات گرانبها و رمزارز‌های جهان روا دارند در انحصار بانک مرکزی است یعنی همانطور که کسی در کشور نمی‌تواند اسکناس چاپ کند نمی‌تواند رمزارز با پشتوانه طلا، فلزات گرانبها و ارز‌های جهان روا منتشر کند.

وی اضافه کرد: البته این به معنی آن نیست که کل بحث رمزارز‌ها در انحصار بانک مرکزی است بلکه رمز ارز‌ها کاربرد‌های بسیار گوناگونی دارد که یکی از این کاربرد‌ها استفاده به عنوان ابزار مالی در بازار سرمایه است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: َآنچه مدنظر بانک مرکزی بوده و در بیانیه آمده است این است که انتشار و تولید رمز ارز در بازار پولی و به عنوان ابزار پرداخت در انحصار بانک مرکزی است و در این باره دادن مجوز به غیر در برنامه بانک مرکزی نیست.

حکیمی گفت: رمزارزی مانند بیت کوین، جهان رواست و در داخل کشور محدود نیست بلکه در خارج از کشور تولید می‌شود بعضی از این رمزارز‌ها ناشر دارد و برخی دیگر استخراج می‌شود بنابراین استخراج رمزارز با اینکه کسی آن را انتشار دهد متفاوت است.

وی افزود: آنچه که در بیانیه بانک مرکزی آمده این است که کسی در داخل کشور پدیده فناورانه را به بهانه پشتوانه منتشر نکند و در ازای مبلغ پولی نفروشد و به عنوان ابزار پرداختی مانند ریال استفاده نکند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: در احکام دیگر بیانیه بانک مرکزی نیز آمده که استفاده از سایر رمزارز‌های جهان روا مانند بیت کوین در بحث پرداخت، معامله، خرید و فروش براساس مصوبه شورای عالی پولشویی ممنوع است.

حکیمی گفت: البته تاکید می‌کنم خرید و فروش و پرداخت با استفاده از رمزارز‌هایی که خاصیت پولی دارند با استخراج آن متفاوت است در واقع استخراج فرآیندی کاملا جداگانه‌ای است که می‌تواند به عنوان یک فعالیت مدنظر قرار گیرد البته این موضوع با توجه به ابعاد فرابخشی آن در دولت در حال بررسی است که بعد از جمع بندی در دولت، اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه فعالیت خرید و فروش رمزارز‌ها از طریق صرافی‌ها غیرقانونی است گفت: صرافی‌های غیرمجاز هم از دی ماه 96 در این باره ممنوعیت دارند یعنی تمام صرافی‌ها و بانک‌ها مطابق مصوبه شورای عالی پولشویی از خرید و فروش رمزارز‌ها منع شدند البته تبلیغاتی که از خرید و فروش رمزارز‌ها در صرافی‌ها مشاهده می‌شود مربوط به سایت‌هایی است که به صورت غیرمجاز خرید و فروش رمزارز‌هایی مانند بیت کوین را انجام می‌دهند.

بانک مرکزی دو هفته قبل در بیانیه‌ای استخراج هرگونه رمزارز را در انحصار بانک مرکزی اعلام کرد.

اخبار داغ ویدئوی چالش بطری هنرپیشه معروف ساختگی از کار درآمد! +فیلم فیلم: توضیح کارگردان «گاندو» درباره سکانس حاشیه‌‌ساز هواپیما فیلم: چالش باز کردن درب بطری به صداوسیما رسید! فیلم: خودرو گرانقیمت منشا به آتش کشیده شد! فیلم: علی ضیا روی آنتن زنده ادای احمدی‌نژاد را در آورد غارت بار تریلی توسط مردم بی فرهنگ! + فیلم

منبع: فردا

کلیدواژه: دژپسند وزیر اقتصاد بیت کوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۹۹۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمین بانک مرکزی پشت سنگر وعده ها

دولت به مردم وعده داده بوده که گرانی را کنترل کند، تورم را حل کند، نرخ ارز را تثبیت کند و حتی روند قیمت ها کاهشی شود، اما اینک نابسامانی‌ در بازار ارز و طلا و همینطور شرایط اقتصادی کشور، بازارهای مختلف را با چالش و معیشت مردم را با مشکلات و سختی همراه کرده و هیچ کس در دولت حاضر نیست مسئولیت گرانی و تورم را گردن بگیرد و حتی بگوید در وضع موجود اقتصادی ۱۰ درصد نقش دارم.

محمد رضا فرزین نیز که به عنوان سکاندار بانک مرکزی در برهه های گوناگون وعده میخکوب کردن نرخ ارز و کنترل تورم را به مردم داده است، تاکنون در عملیات ارزی خود ناکام مانده و حاضر نیست از پشت سنگر وعده های تکراری بیرون بیاید.

حتما نرخ ارزش را کاهش خواهیم داد(۱۰ دی ۱۴۰۱)  با سیاست تثبیت برنامه های زیادی برای کاهش نرخ ارز داریم(۱۰ فروردین ۱۴۰۲) با اشراف اطلاعاتی نرخ ارز را کاهش خواهیم داد( ۱۹اردیبشهت ۱۴۰۲) برخی می گویند فنر مجازی ارزمی پرد اما من می گویم نرخ ارز کنترل خواهد شد(۱۸ تیر ۱۴۰۲) قیمت ارز حتما به نرخ قبلی بر می گردد (۱۵ بهمن ۱۴۰۲) نرخ ارز در سال آینده نوسان شدیدی نخواهد داشت(۲۴ بهمن ۱۴۰۲) نرخ بازار غیر رسمی به زودی کاهش پیدا می کند( ۱۹ فروردین ۱۴۰۳)

با مرور این گزینه ها و مشاهده بازار به بنظر می ‌رسد سیاست بانک مرکزی در خبر درمانی تاثیر چندانی بر بازار نداشته و روایت بازار چنان قوی است که توانسته است تمامی رشته‌هایی را که سیاستگذاران بافته اند، پنبه کند به طوری که امروز با رشد چند برابری اقلام اساسی در جامعه روبرو هستیم.

 افزایش تعرفه‌های پزشکی به میزان حدود ۴۵ درصد، نرخ کرایه تاکسی با رشد بالای ۴۰ درصدی روبرو بوده است و به همین نسبت جرایم رانندگی، اجاره بهای مسکن و.... رشد چشمگیری داشته است و می دانیم که حداقل بگیران کارگری با افزایش ۳۵ درصد حقوق و دستمزد باید امرار معاش کنند؛ افزایش دستمزدی که به پایان ماه نرسیده توسط اژدهای تورم ارز بلعیده شد و رفت و اینک در حالی که هر روز عمق بیشتری از بازار از دسترس سیاست‌گذار ارزی خارج می شود به نظرمی رسد رئیس کل بانک مرکزی با ابزارهایی که برای مدیریت سیاست‌های ارزی و پولی  دارد، قادر نیست تغییری در وضعیت مردم ایجاد کند و به انچه رئیس دولت به وی محول کرده است جامه عمل بپوشاند.

مدیریت بازار ارز، افزایش نظارت‌ها، کنترل قیمت و نهایتاً کاهش وابستگی کالاهای اساسی به ارز را می‌توان در رده مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم نام برد به طوری که رئیسی بلافاصله بعد از تشکیل کابینه به تیم اقتصادی دستور داد تا بازار ارز را کنترل کند. نتیجه چه شد؟ روزی که اعضای کابینه چیده شدند دلار ۲۵ هزار و ۵۳۰ تومان بود و اینک قیمت دلار در محدوده ۶۵ هزار تومان است. حالا این آقای رییس‌ جمهور است که باید تصمیم بگیرد آیا وقت آن رسیده که در تیم خود تغییری ایجاد کند یا خیر؟

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • نماینده مجلس: کاش رئیسی، بلوچ بود
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟
  • معین الدین سعیدی: کاش رئیسی، بلوچ بود / با دلار ۶۷، ۶۸ هزار تومانی چه بلایی سر سفره مردم می آید؟
  • تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی
  • انتقادات تند از تیم اقتصادی رئیسی /دولت باید خانه تکانی کند و کل تیم را تغییر دهید /قیمت ارز حباب نیست آقای فرزین /محسن رضایی توان کار ندارد
  • سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد
  • فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲
  • حفظ آرامش واتخاذ تصمیمات هماهنگ میان دستگاه‌ها در تنش‌های خارجی‌ ضروری‌ست
  • کمین بانک مرکزی پشت سنگر وعده ها