Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعه شب یک نفتکش بریتانیایی موسوم به «استنا ایمپرو» (Stena impero) در تنگه هرمز توقیف شد. بنا به گفته «الله مراد عفیفی پور» مدیرکل بنادر و دریا نوردی هرمزگان، پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر نقض قوانین بین المللی دریانوردی و عدم تمکین و پاسخ شناور مذکور نسبت به تماس‌های صورت گرفته، نفتکش انگلیسی با هماهنگی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سمت لنگرگاه در بندر عباس هدایت شد تا ابعاد مختلف حادثه توسط کارشناسان بنادر و دریانوردی هرمزگان به دقت بررسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیرو این اتفاقات، بررسی زوایای مختلف این رویداد، امروز (۳۱ تیرماه) مورد توجه رسانه‌های داخلی قرار گرفته است.

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا نشان می‌دهد که این رسانه‌ها همچون روزهای گذشته توجه ویژه ای به این رویداد نشان داده اند.

رسانه‌های اصلاح طلب در گزارش‌های خود اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی را رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی ارزیابی کردند. این طیف رسانه‌ای درباره نقش جان بولتون در ایجاد تنش در منطقه و اعمال نفوذ وی در بحران نفتکش‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

رسانه‌های نزدیک به این طیف سیاسی به محورهای دیگری همچون فروکش کردن تنش نفتکش‌ها با دیپلماسی؛ واکنش ریاض به توقیف نفتکش انگلیسی؛ واکنش جانبدارانه لهستان و هلند به توقیف نفتکش استنا ایمپرو؛ توضیحات ایران درباره نفتکش بریتانیایی قانع‌کننده‌تر از لندن و رایزنی وزیر امور خارجه انگلیس با وزرای خارجه آلمان و فرانسه پرداخته اند.

رسانه‌های اصولگرا نیز توقیف نفتکش انگلیسی را اقدام متقابل و عکس‌العمل تلافی‌جویانه کشورمان در قبال توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق دانسته و مطرح کردن تخلفات سه‌گانه نفتکش انگلیسی از مقررات دریایی را نادیده گرفتن حق قانونی اقدام متقابل برای جمهوری اسلامی تلقی کرده‌اند.

رسانه‌های این جریان سیاسی به محورهای دیگری چون بازتاب توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران در رسانه‌های بین المللی؛ رجزخوانی انگلیسی‌ها بابت اقدام ایران در توقیف نفتکش این کشور؛ نمایش قدرت جمهوری اسلامی با توقیف نفتکش انگلیسی؛ نشست اضطراری کابینه انگلیس درباره توقیف نفتکش و وضعیت سلامت خدمه‌های نفتکش انگلیسی نیز پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

برخی عبارت‌های کانونی در رسانه‌های منسوب به اصلاح طلبان پیرامون این موضوع عبارتند از: اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی مقابله به مثل نبود، بلکه این اقدام بر اساس مقررات بین المللی انجام شد؛ دستگاه سیاست خارجی به مانند بالی در کنار بال قدرت نظامی جمهوری اسلامی عمل می‌کند؛ تحلیلگران بریتانیایی اقدام دولت بریتانیا در توقیف یک ابرنفتکش ایرانی در آب‌های جبل‌الطارق را «دام آمریکا برای لندن» توصیف کرده‌اند؛ «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، لندن را در مورد ایران فریب داده و به دام خطرناکی کشانده است.

اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی بر اساس مقررات بین‌المللی

- روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان "ترامپ به دنبال خروج با اقتدار از بحران" می‌نویسد: ژنرال رابرت اشلی رئیس آژانس اطلاعات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در پاسخ به سوال شبکه سی‌ان‌ان درباره تحولات اخیر در خلیج فارس و توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران، از پاسخ مستقیم به این پرسش سر باز زد و تاکیدکرد که «ایران خواهان جنگ نیست.»

حشمت‌ا… فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ این سوال آرمان که "بعد از توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران، لندن این اقدام تهران را به گونه‌ای اقدامی تلافی‌جویانه در مقابل توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی بریتانیا قلمداد کرد. آیا از دیدگاه شما این گونه است؟ " گفت: اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی مقابله به مثل نبود، بلکه این اقدام بر اساس مقررات بین المللی انجام شد. هر چند مقامات رسمی کشور نیز به صراحت اعلام داشتند که اقدام ایران به منظور مقابله به مثل نبوده است. نفتکش انگلیسی تجهیزات رهگیری‌اش را خاموش کرده و به گونه‌ای ادامه مسیر می‌داد که احتمال تصادف و یا ایجاد حادثه در منطقه وجود داشت. لذا ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی این نفتکش را توقیف کرد. اما شاید از توقیف این نفتکش اثری مقابله به مثل گونه تعبیر شود. این در حالی است که این گونه نبود. دنیا متوجه شد که ایرانی‌ها در برابر منافع ملی خودشان هیچ‌گونه تعارفی با دیگران ندارند.

فروکش کردن تنش نفتکش‌ها با دیپلماسی

-آرمان در مطلبی نوشت: سیاست خارجی امروز کشور را به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی نباید با سیاست‌های دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد مقایسه کرد. اخیراً برخی از فعالان سیاسی مسائلی چون توقیف نفتکش انگلیسی را با توقیف قایق انگلیسی در زمان دولت قبل مقایسه کرده و مدعی شدند روند کنونی دقیقاً همان روندی است که در دولت محمود احمدی‌نژاد در حال طی شدن بود. با این حال تفاوت‌هایی جدی در این زمینه وجود دارد که عملاً مقایسه را میان این دو مسأله غیر ممکن می‌سازد. در زمان دولت‌های نهم و دهم برخی از اقدامات ایران جنبه واکنشی نداشت و حتی در بعضی موارد شاهد کنش‌هایی تهاجمی بودیم، اما امروزه ایران رفتارهایش را در قالب منطق بین‌المللی تعریف کرده؛ ابتدا صبری استراتژیک از خود نشان می‌دهد و تلاش می‌کند تا مسأله را از طریق گفت وگو حل کند. اگر این راه نتیجه بخش نبود، در ادامه واکنشی همتراز با کنش تهاجمی دیگر کشورها نشان می‌دهد تا به دنیا نشان دهد، هدفش از اقدام مذکور صرفاً احقاق حقوق خود بوده است. از سوی دیگر دستگاه سیاست خارجی در دوره اخیر، به مانند بالی در کنار بال قدرت نظامی جمهوری اسلامی عمل می‌کند و با استفاده از ابزار رسانه و دیپلماسی عمومی، مانع از سناریوسازی‌ها و ایجاد اجماع علیه کشورمان می‌شود. این درحالی است که در دوره‌های قبل، بال نظامی عمل می‌کرد اما دیپلماسی ایران ضعیف‌تر از آن بود که بتواند به کمک این بال بیاید و در نتیجه از منظر سیاسی کشور تحت فشارهای زیادی قرار می‌گرفت.

نقش آمریکا در توقیف نفتکش انگلیسی

- "سقوط در دام واشنگتن" عنوان مطلبی در روزنامه اعتماد است که به واکنش رسانه‌های انگلیسی درباره توقیف نفتکش این کشور اشاره می‌کند و می‌نویسد: دو روز بعد از توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز، واکنش‌ها به این اقدام همچنان ادامه دارد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا را متهم اصلی تنش‌های اخیر معرفی می‌کند و در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر می‌نویسد که این مقام آمریکایی محرک اقدام‌های تنش‌زایی بود که به توقیف یک کشتی بریتانیایی در آب‌های نزدیک ایران منجر شد. تحلیلگران بریتانیایی با انتقاد از اقدام دولت بریتانیا در توقیف یک ابرنفتکش ایرانی در آب‌های جبل‌الطارق، این اقدام را «دام آمریکا برای لندن» توصیف کرده‌اند و جرمی کوربین، رهبر اپوزیسیون بریتانیا نیز این رویدادها را محصول عملکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا توصیف می‌کند و در برابر گروهی از سیاستمداران تندروی محافظه‌کار، از دولت بریتانیا به دلیل ناتوانی در واکنش قاطع نظامی به اقدام ایران انتقاد می‌کنند. در برابر برخی رسانه‌های بریتانیایی در فضاسازی‌های خود علیه ایران احتمال مصادره امول ایران در بریتانیا و حتی ازسرگیری تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه تهران را مطرح کرده‌اند. محمدجواد ظریف - که عصر روز شنبه در مورد نفتکش توقیف شده بریتانیایی تلفنی با وزیرخارجه بریتانیا گفت‌وگو کرده بود - تاکید کرده است که بریتانیا باید دست از همکاری با تروریسم اقتصادی آمریکا بردارد.

- آفتاب یزد می‌نویسد: اخیراً برخی رسانه‌های غربی در گزارش‌های خود به نکته‌ای عجیب در ارتباط با توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس اشاره دارند؛ نکته‌ای که وزیر خارجه ایران نیز آن را در توئیتی تأیید می‌کند. آنها اصرار به این موضوع دارند تا بگویند آنچه باعث این اقدام از سوی بریتانیا شده نه خواست انگلیس و نه تحریم‌های اتحادیه اروپا و نه ترامپ و آمریکا بلکه شخص جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده بوده است. در این ارتباط نشریه «آبزرور» که نسخه هفتگی روزنامه گاردین به شمار می‌آید، نوشت که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، لندن را در مورد ایران فریب داده و به دام خطرناکی کشانده است. این نشریه افزود: مشاور امنیت ملی کاخ سفید و جنگ‌طلب بدنام دوره حمله به عراق در حال انجام یک مأموریت است. او عمدتاً عامل تقابل آمریکا با ایران به شمار می‌آید. وی سخت برای مهار ایران تلاش می‌کند و در این راه کوچک‌ترین اهمیتی نمی‌دهد که چه کسی لطمه می‌بیند، حتی اگر کسی که آسیب می‌بیند متحد نزدیک کشورش مثل انگلیس باشد.

در بخش دیگری آمده است: روزنامه گاردین در مطلبی به نفوذ بولتون در انگلیس اشاره دارد و می‌نویسد: ولی برای جان بولتون کشاندن بریتانیا در طرف آمریکا، یک نتیجه دلخواه و رضایت بخش به شمار می‌رود. بنابر این وقتی که ماهواره‌های جاسوسی آمریکا که وظیفه آن‌ها کمک به بلوکه کردن صادرات نفت ایران است، رهگیری نفتکش گریس یک را در مسیر ادعایی خود به سوی سوریه، آغاز کردند، بولتون این مسئله را یک فرصت بسیار خوب ارزیابی کرد.

دیدگاه کارشناسان درباره نقش بولتون در اعمال نفوذ در امور سایر کشورها

- «مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه به هیچ وجه نمی‌توان مخالفت شدید جان‌بولتون با جمهوری اسلامی‌را انکار کرد به آفتاب یزد می‌گوید: اکنون هم می‌توانیم بگوییم که جان بولتون می‌تواند یک عنصر قدرتمند از نظر شخصی و شخصیتی باشد که روی ترامپ تأثیر می‌گذارد و این تأثیر را نسبت به تأثیری که وزیر امور خارجه آمریکا و یا رئیس پنتاگون وCIA و یا وزیر خزانه‌داری آمریکا بر ترامپ مقایسه کرد . اما بزرگنمایی جایگاه بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا به حدی که بتواند به دولت‌ها و احزاب کشورهای دیگر فرمان صادر کند، یک نگاه تقلیل گرایانه و یا در بهترین حالت، ژورنالیستی به ساحت سیاست است. بنابراین نمی‌توانیم چنین جایگاهی را برای بولتون بر اساس گمانه زنی‌های گوناگون و با برجسته نمایی او آن هم با توجه به ساختار و بافت پیچیده قدرت در آمریکا تحلیل کنیم.

«سیدجلال ساداتیان» دیگر کارشناس مسائل بین‌الملل نیز با بیان اینکه در شرایط فعلی جان‌بولتون اساساً قدرت سابق خود در آمریکا را از دست داده و حتی بارها زمزمه‌های حذف او از عرصه سیاست مطرح شد، به آفتاب یزد می‌گوید: بولتون، موقعیت پیشین خویش را در دولت آمریکا ندارد و تا به حال چندین بار دیده ایم که او اظهارنظری بیان کرده و دونالد ترامپ بر خلاف او یا علیه او اظهارنظری کرده و به تعبیر عامیانه، بولتون را ضایع کرده است.

وی درباره اینکه جان بولتون چقدر به فکر این است که در سایر کشورها برای وارد آوردن فشار علیه ایران اعمال نفوذ کند، می‌گوید: بولتون و امثال او نفوذهایی در سایر کشورها دارند، همین الان در آلمان، اسپانیا و سایر کشورها شاهد قدرت گرفتن راست‌های افراطی هستیم و قاعدتاً امثال بولتون از طریق این احزاب می‌توانند برخی اهدافشان را عملی کنند و ممکن است که سیستم امنیتی آمریکا این جریانات را تحریک کرده باشد و به آنها موقعیت داده باشد. بنابراین نمی‌توان این احتمالات را به‌طور کلی رد کرد. اما اینکه این احتمال، آنقدر زیاد باشد که جان بولتون دست به هر کاری در سایر کشورها بزند که آن‌ها اعمالشان را علیه ایران افزایش دهند چنین چیزی نیست. کما اینکه معتقدم نقش جان بولتون در این مدت کمرنگ‌تر نیز شده و بیشتر نوعی خوراک برخی روزنامه‌ها است.

واکنش جانبدارانه لهستان و هلند به توقیف نفتکش استنا ایمپرو

- به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری ای‌پی‌ای، وزارت امورخارجه لهستان امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای تصریح کرد: لهستان به شدت نشسبت به افزایش تنش‌ها در خلیج فارس نگران است چراکه می‌تواند تهدید مستقیم برای ایمنی و امنیت دریانوردی و تردد هوایی، تأمین انرژی جهان و به علاوه ثبات و امنیت خاورمیانه باشد.

وزارت امورخارجه لهستان در ادامه از ایران خواست تا هرچه فوری نفتکش استنا ایمپرو را آزاد کند.

به گزارس ایسنا، همچنین وزارت امورخارجه هلند در واکنشی جانبدارانه با ابراز نگرانی نسبت به توقیف نفتکش انگلیس در آب‌های خلیج فارس خواستار آزادی فوری این کشتی و خدمه آن شد.

واکنش‌ها به این اقدام قانونی کشورمان در حالی است که انگلیس بیش از دو هفته پیش یک نفتکش حامل نفت ایران را در جبل‌الطارق با ادعای اینکه به مقصد سوریه در حرکت بوده، توقیف کرد و تاکنون نیز برای آزادی آن تلاشی نکرده است.

توضیحات ایران درباره نفتکش بریتانیایی قانع‌کننده‌تر از لندن

- به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری تاس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، گفت که استدلال ایران درباره نفتکش» استنا ایمپرو «قانع‌کننده‌تر از مستدلات مقام‌های جبل‌الطارق و بریتانیا هنگام توقیف یک نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق بود.

ریابکوف گفت: «استدلال‌های ارائه‌شده از سوی طرف ایرانی درباره اقدام‌هایش، از ارجاع‌های گنگ به تحریم‌های اتحادیه اروپا از سوی مقام‌های جبل‌الطارق و بریتانیا هنگام توقیف یک نفتکش با پرچم پاناما قانع‌کننده‌تر بود.»

وی افزود: «استدلال‌های ایران درست‌تر از جبل‌الطارق و لندن است که دست به دزدی دریایی می‌زنند. ایران در تنگه هرمز مشغول حراست از اکولوژی این منطقه است.»

رایزنی وزیر امور خارجه انگلیس با وزرای خارجه آلمان و فرانسه

- به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه استریت تایمز، دفتر جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که وی روز گذشته با هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان و ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه درباره توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران رایزنی کرده است.

همچنین دفتر هانت در بیانیه‌ای اعلام کرد: هر دو وزیر با وزیر امور خارجه [جرمی هانت] موافق بودند که تردد امن کشتی‌ها در تنگه هرمز، ضمن خودداری از هر گونه گسترش تنش، یک اولویت مهم برای کشورهای اروپایی است.

این بیانیه همچنین مطرح کرد: آن‌ها موافقت کردند که با ارتباط نزدیک و همکاری به این [هدف] دست پیدا کنند.

واکنش ریاض به توقیف نفتکش انگلیسی

- تارنمای انتخاب نوشت: عادل الجبیر بدون اشاره به نقض قوانین بین‌المللی از سوی لندن، توقیف نفتکش متخلف انگلیس از سوی ایران را غیرقابل پذیرش خواند.

«عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه در توییتی نوشت: «هرگونه حمله علیه آزادی دریانوردی نقض قوانین بین‌المللی است. ایران باید درک کند که اقدام‌هایش در رهگیری کشتی‌ها، از جمله آخرین مورد در زمینه کشتی‌های انگلیسی کاملاً غیرقابل پذیرش است.»

انتخاب افزود: توقیف این نفتکش انگلیسی، دو هفته پس از آن صورت گرفت که نیروهای ویژه ارتش انگلیس با حمله به نفتکش «گریس ۱» که حامل نفت ایران بود، آن را در نزدیکی «جبل طارق» توقیف کردند. لندن مدعی است که این اقدام را برای ممانعت از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام داده، اما آنطور که روزنامه «گاردین» نوشته، این اقدام به درخواست آمریکا صورت گرفته است.

رسانه‌های اصولگرا

برخی عبارت‌هایی که در رسانه‌های منتسب به این طیف سیاسی پیرامون این موضوع به کار رفته از این قرار است: توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به اقدام تجاوزکارانه این کشور در توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق؛ رسانه‌های سرشناس انگلیسی، درباره واکنش قاطعانه ایران به توقیف نفتکش «گریس ۱» در جبل‌الطارق، احساس حقارت کرده‌اند؛ توقیف این نفتکش ایرانیان را بزرگ و بریتانیا را صغیر کرد.

بازتاب توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران در رسانه‌های بین المللی

- در گزارش خبری تحلیلی کیهان با تیتر "تحمیل اقتدار ایران به انگلیس و آمریکا خبر اول دنیا" آمده است: باگذشت ۳ روز از ماجرای توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به اقدام تجاوزکارانه این کشور در توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق، این موضوع همچنان در صدر رسانه‌های بین‌المللی به‌ویژه رسانه‌های منطقه و در کانون توجهات محافل سیاسی جهان قرار دارد.

این همان قدرت اسلامی است که می‌خواهیم. روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم در یادداشتی به قلم «فوزی بن یونس بن حدید»، نویسنده تونسی با عنوان «پاسخ تهران به توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق… این همان قدرتی است که می‌خواهیم»، قدرت ایران در مقابله به مثل با ابرقدرت‌ها را افتخاری برای جهان اسلام برشمرد.

این روزنامه در ادامه با اشاره به اقدام مقتدرانه ایران در واکنش به رفتار سخیف انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق نوشت: رفتار ایران به منظور نشان‌دادن مقابله به مثل بود. چیزی که امروز ما به‌ندرت در جهان اسلام شاهدیم. جهانی که شاهد شکست‌ها و مصیبت‌های پیاپی است. امروز پس از توقیف نفتکش انگلیسی روشن شد ایران آن‌گونه که بولتون و نتانیاهو و غیرآن دو گمان می‌کنند، ساده و راحت نیست و با کشورهای قدرتمندی نظیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به مقتضای حال رفتار می‌کند....

- تیتر نخست روزنامه وطن امروز به بازتاب توقیف نفتکش انگلیسی در رسانه‌های جهان اختصاص دارد، این روزنامه نوشت: اقدام نیروهای سپاه پاسداران در توقیف یک کشتی قانون‌شکن انگلیسی در دهانه تنگه هرمز بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و افکار عمومی دنیا داشت.

در این میان اما رسانه‌های انگلیسی بیشتر از سایر رسانه‌ها درباره توقیف کشتی «استینا ایمپرو» اظهار نظر کردند. به غیر از مقامات انگلیسی، رسانه‌های مهم و معتبر این کشور به صورت متمرکز به ارزیابی آثار و تبعات توقیف کشتی انگلیسی توسط ایران پرداختند. نکته قابل تأمل اینکه رسانه‌های سرشناس انگلیسی، تقریباً در یک موضوع اتفاق نظر داشتند و آن این بود که آنها درباره واکنش قاطعانه ایران به توقیف نفتکش «گریس ۱» در جبل‌الطارق، احساس حقارت کرده‌اند. روزنامه گاردین روز شنبه یک روز پس از توقیف کشتی انگلیسی «استینا ایمپرو» توسط نیروهای سپاه در تنگه هرمز، از نقش جان بولتون در کشیده شدن پای انگلیس به این ماجرا پرده برداشت. این روزنامه با اشاره به واکنش مملو از خرسندی بولتون پس از اعلام توقیف کشتی «گریس ۱»، نوشت: این واکنش طوری بود که گویا او غافلگیر شده است اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد حقیقت چیز دیگری است و تیم امنیت ملی بولتون مستقیماً در شکل دادن به رخداد جبل‌الطارق نقش داشته است.

-"حال خوش ایرانی از خفت انگلیسی" عنوان مطلبی در روزنامه جوان است. «استینا ایمپرو» وفاق پرغرور ملی ایجاد کرد. توقیف این نفتکش ایرانیان را بزرگ و بریتانیا را صغیر کرد. حالا با گذشت دو روز از این اتفاق چپ و راست، خردسال و میانسال و کهنسال، فضای مجازی و واقعی، کوچه و تاکسی، در و همسایه، همه‌جا و همه‌کس با غرور خاصی از توقیف نفتکش متعلق به انگلیس یاد می‌کنند.

جوان افزود: کسی گمان نمی‌کرد ایران به این زودی دزدان دریایی بریتانیای سابقاً کبیر را به‌خاطر نقض قوانین بین‌المللی پشیمان کند. همزمان شب گذشته انتشار تصاویر به اهتزاز درآمدن پرچم ایران بر عرشه کشتی انگلیسی موج خوشحالی کاربران فضای مجازی را به اوج رساند.

کلیپ لحظه ورود تکاوران سپاه به عرشه نفتکش انگلیسی و هدایت این غول بی‌شاخ و بی‌دم به آب‌های ساحلی کشورمان پس از نقض مقررات عرفی شده حقوق بین‌الملل، آن قدر دست به دست می‌چرخد و تحسین هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد که «عدو شود سبب خیر» را در عمل متعین می‌کند. تحسین اقدام ایرانیان محدود به داخل کشور هم نیست و حتی مسئولان قبلی خود انگلیس هم انگار از عمل «مقابله به مثل» ایران حظ کرده‌اند. در کنار کم‌محلی قابل پیگیری بعضی از پادوهای داخلی ملکه نسبت به این واقعه عظیم، اپیدمی عزت توقیف «استینا ایمپرو» به حدی بوده است که جک استراو، وزیر خارجه اسبق انگلیس و جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس نیز هم‌نوا با غرور ایرانیان شده‌اند و جملات صریحی در حمایت از این اقدام غرورآفرین ابراز کرده‌اند!

رجزخوانی انگلیسی‌ها بابت اقدام ایران در توقیف نفتکش این کشور

- صبح نو در مطلبی با عنوان "پرروهای انگلیسی" نوشت: چند روز پس از توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز به دست نیروهای سپاه پاسداران، دولت انگلیس، بدون درنظرگرفتن اقدام غیرقانونی خود در توقیف ابرنفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق، در اقدامی نابجا، جمهوری اسلامی ایران را به توقیف و مصادره اموال تهدید کرده است.

صبح نو افزود: یک روز پس از توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز به دست نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هیأت انگلیس در سازمان ملل، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، ضمن شکایت از اقدام ایران مدعی شد که توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران «ایجاد یک مداخله غیرقانونی» بوده است.

علاوه بر شاخ و شانه‌کشیدن هیأت انگلیسی در سازمان ملل علیه ایران، روزنامه «دیلی تلگراف» نیز روز گذشته مدعی شد که وزرای کابینه لندن در واکنش به توقیف نفتکش «استِنا ایمپرو» به دنبال طرحی برای اعمال تحریم‌های ضدایرانی هستند. همچنین بنابر ادعای این رسانه، احتمال می‌رود که لندن به‌دنبال احیای تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا باشد که در سال ۲۰۱۵، به‌دنبال توافق هسته‌ای با ایران برچیده شدند.

در بخش دیگری از گزارش صبح نو می‌خوانیم: تدارک دولت انگلیس برای اعمال فشار حداکثری بر ایران در شرایطی است که متحدان این کشور، از جمله آمریکا، تاکنون به کمترین و ملایم‌ترین موضع‌گیری علیه ایران قناعت کرده‌اند. همچنین تفاوت فاحش در ظرفیت ابرنفتکش ایرانی مصادره شده در تنگه جبل‌الطارق با تانکر بازداشت شده انگلیسی در هرمز، از یک‌سو و تقدم انگلیس در اقدام برای ضبط نفتکش، از سوی دیگر، باعث شده تا لفاظی‌ها و غرولندهای اخیر مقامات انگلیسی، خفیف‌ترین اثر را در افکار عمومی بین‌المللی از خود به جای بگذارد.

طلبکاری انگلیس از ایران بابت توقیف تانکر نفتی این کشور در تنگه هرمز در شرایطی است که یک ماه پیش، شبه‌دولتِ گماشتهِ بریتانیا در جبل‌الطارق، به طور کاملاً غیرقانونی، ابرنفتکش ایرانی، محتوی بیش از دو میلیون بشکه نفت را به اتهام واهی ارسال سوخت به سواحل سوریه بازداشت کرد؛ ادعایی که بعداً توسط سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه رد شد؛ آنجا که این مقام وزارت خارجه صراحتاً اعلام کرد که مقصد نفتکش مزبور، سوریه نبوده است.

نمایش قدرت جمهوری اسلامی با توقیف نفتکش انگلیسی

- تارنمای رجانیوز با تیتر "نفتکش انگلیسی، در برابر رانت‌خواری انگلیسی‌ها شد" نوشت: سردار «غلامرضا سلیمانی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین صبح امروز در دوره تربیت مربی طرح شهید بهنام محمدی که در ساختمان دانشجویی امام رضا (ع) برگزار شد، گفت که یگان شناوری جمهوری اسلامی، نفتکش انگلیسی را در برابر رانت‌خواری انگلیسی‌ها در جبل الطارق توقیف کرد و این یعنی تغییر مؤلفه‌های قدرت؛ ناتو، قدرت خود را از دست نداده بلکه مفهوم و مؤلفه‌های قدرت تغییر کرده و این کار را نیز انقلاب اسلامی انجام داده است.

وی با اشاره به کتاب خاطرات ژنرال هایزر یادآور شد: این کتاب را که می‌خوانید متوجه می‌شوید که چرا به ایران آمد، ژنرال هایزر قصد داشت با به‌کارگیری ارتش آموزش دیده و مجهز جلوی پیروزی انقلاب اسلامی را بگیرد، اما موفق نشد.

نشست اضطراری کابینه انگلیس درباره توقیف نفتکش

- به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری فرانسه به نقل از دفتر نخست وزیر انگلیس گزارش داد که کابینه دولت لندن روز دوشنبه درباره نفتکش توقیف شده این کشور در خلیج فارس نشست اضطراری برگزار خواهد کرد. ریاست این جلسه برعهده ترزا می نخست وزیر مستعفی انگلیس است.

یک سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس به خبرگزاری فرانسه گفته، چیزی که ما از وزرا و مقامات دیگر فهمیدیم این است که در این نشست درباره حفظ امنیت کشتیرانی در خلیج فارس بحث خواهد شد.

«آلیسون کینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس روز یکشنبه گفته بود که تشدید تنش‌ها در خلیح فارس به نفع هیچ کسی نیست.

جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس نیز از احتمال اعمال تحریم علیه ایران در پاسخ به توقیف نفتکش انگلیسی خبر داده است. با این حال فیلیپ هاموند وزیر دارایی این کشور گفته معلوم نیست اصلاً تحریمی وجود داشته باشد که بتوان آن را علیه ایران اعمال کرد یا نه.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران یک نفتکش انگلیسی را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد.

ایران دلیل توقیف این نفتکش را خاموش کردن تمام سیستم‌های مکانیابی، برخورد با یک لنج تجاری، عدم پاسخگویی به هشدارهای و دستورات مقامات کشتیرانی کشورمان و در نهایت عبور از مسیر مخالف برای ورود به تنگه هرمز عنوان کرد.

وضعیت سلامت خدمه‌های نفتکش انگلیسی

- خبرگزاری فارس می‌نویسد: سه روز بعد از توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز به دلیل رعایت نکردن قوانین بین‌المللی دریایی، سفارت روسیه در ایران که سه تن از اتباع آن جزو خدمه این نفتکش هستند، از سلامتی کامل همه خدمه خبر داده است.

«آندری گاننکو» سخنگوی سفارت روسیه در ایران با اشاره به تماس‌های این سفارتخانه با مقام‌های ایرانی در رابطه با وضعیت خدمه نفتکش توقیف شده «استنا ایمپرو» انگلیس، در مصاحبه با خبرگزاری روس اعلام کرد، خدمه این نفتکش انگلیسی در سلامت کامل هستند.

این مقام روس به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: «خدمه (استنا ایمپرو) در سلامت کامل هستند و هیچ تهدیدی برای جانشان وجود ندارد».

اظهارات این مقام روس درباره خدمه نفتکش انگلیسی در حالی مطرح شده که این کشتی ۲۳ خدمه دارد که سه نفر اهل روسیه، ۱۸ تن اهل هند، یک نفر اهل فیلیپین و یک تن دیگر اهل کشور لتونی هستند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نفتکش کشتی هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۰۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت:‌ اگر اقدام متجاوزانه دیگری از هر مبدایی صورت بگیرد یا هر کسی کمکی به رژیم صهیونیستی کند ایران پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهد داد.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران و عملیات وعده صادق گفت: به رغم اقدام حرفه‌ای ایران که اقدام جنایتکار رژیم صهیونیستی را محکوم کردند آمریکا، انگلیس و فرانسه با مداخله در وظیفه شورای امنیت مانع تصویب بیانیه محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی شدند.

وی بیان کرد: این حداقل اقدامی بود که شورای امنیت می‌توانست انجام دهد و شورای امنیت نتوانست از عهده وظیفه حداقلی خود بردارد. ایران مصمم بود نقض فاحش منشور ملل و مفاد کنوانسیون‌های وین را در دنیا و مجامع بین‌المللی تبیین کند. دستگاه دیپلماسی در دیپلماسی فشرده و در تماس‌های تلفنی و دو سفر وزیر خارجه به خارج از کشور و مکاتبات رسمی و گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل و ...

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی تلاش کرد این اقدام جنایت آمیز را تبیین کند.

کنعانی ادامه داد: ایران به عنوان دولت متعهد و مسؤولیت پذیر در تلاش‌های دیپلماتیک ثابت کرد رژیمی که اقدام به تجاوز کرده در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی تنبیه شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ایران مبتنی بر حق ذاتی و مشروع و مسلم و شناخته شده خود از منظر حقوق بین الملل اقدام نظامی لازم را در جهت ایجاد بازدارندگی انجام داد و دو مقر نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که مستقیما در عملیات جنایت آمیز حمله علیه مقر دیپلماتیک ایران و به شهادت رساندن مستشاران نظامی ایران نقش داشتند را مورد حمله قرار داد.

وی گفت: ایران مقدمات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی لازم را انجام داده که متجاوز تنبیه شود. ایران نمی‌تواند نسبت به منافع و امنیت ملی و امنیت شهروندان خود دست بسته بماند.

وی گفت: ایران نسبت به اقدام بازدارنده در قبال رژیمی که به هیچ تعهد و مقرراتی پایبند نیست دست زد و بیش از ۳۰ تماس تلفنی در این مدت انجام شد. آنچه ایران انجام داد اقدام مشروع و بازدارنده در مقابل یک رژیم متجاوز بود. ایران این عملیات را در چارچوب حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای انجام داد و به هیچ وجه به دنبال دامن زدن به بحران و جنگ در منطقه نیست. دو مرکز نظامی و اطلاعاتی هدف قرار گرفت. هیچ هدف اقتصادی و هیچ یک از اهداف مسکونی و یا شهروندان عادی مورد هدف قرار نگرفتند.

کنعانی بیان کرد: عملیات پایان یافته است و ایران به دنبال ایجاد ثبات و آرامش در منطقه است و ایران اگر اقدام متجاوزانه دیگری از هر مبدایی صورت بگیرد یا هر کسی کمکی به این رژیم کند پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: به حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌دهیم و در حفاظت از امنیت ملی خود با هیچ طرفی مسامحه نخواهیم کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره مصوبه اخیر کنگره آمریکا و کمک ۱۰۰ میلیون دلاری به رژیم صهیونیستی گفت: دولت آمریکا از ابتدای بحران غزه بخشی از عملیات نظامی علیه ملت فلسطین در نوار غزه بود. اگر حمایت‌های نامحدود و بدون قید و شرط دولت آمریکا نبود این رژیم امکان تداوم یک روز از جنگ در نوار غزه و کرانه باختری را نداشت.

وی افزود: مصوبات جدید دولت آمریکا در ارائه کمک‌های هنگفت مالی و نظامی به رژیم غاصب صهیونیستی چیزی جز پاداش دولت آمریکا به رژیم جنایتکاری که بیش از هفت ماه مرتکب نسل کشی در سرزمین‌های فلسطینی می‌شود، نیست. جهان نسبت به این اقدام دولت آمریکا قضاوت خواهد کرد.

کنعانی گفت: دولت آمریکا اعتبار ملت خود را در کنار یک رژیم غاصب قرار داده که هیچ پیروزی در سرزمین‌های فلسطینی جز بیش از ۳۴ هزار کشته بر جا نگذاشت. آیا ملت آمریکا می‌پذیرد دولت آمریکا اینگونه اعتبار آنها را برای این رژیم استفاده کند. ادامه این کمک‌ها کمکی به رژیم بازنده صهیونیستی در جنگ ضد بشری در نوار غزه نخواهد کرد.

وی درباره اقدام رخ داده در اصفهان گفت: اقدام ایذایی بوده و رژیم صهیونیستی مسؤولیت آن را برعهده نگرفت و شاید آنقدر بی ارزش بود که این رژیم روی این موضوع کار تبلیغاتی کند.

کنعانی بیان کرد: شی کوچک و ریزپرنده به دنبال اقدام ایذایی بود که توسط پدافند ایران مورد هدف قرار گرفتند و دشمن نتوانست از این اقدام ایذایی چیزی به دست بیاورد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران در عمل ثابت کرد در تامین امنیت ملی ملاحظه هیچ طرفی را نخواهد کرد و نظام جمهوری اسلامی در تداوم دفاع از امنیت ملی خود شجاعانه و مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی استفاده خواهد کرد.

وی درباره ادعای وال استریت ژورنال بیان کرد: در حوزه رسانه‌ها مطالب مختلف و گمانه‌زنی‌های متعددی مطرح می‌شود که نیازمند پاسخ و موضع گیری رسمی نیست. اگر اظهارنظر رسمی از سوی مقامات دولتی صورت بگیرد اظهارنظر می‌کنم.

کنعانی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: ایران برای تامین حقوق ملت به ویژه در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه طرف‌های خاص از جمله آمریکا از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده است.

وی گفت:‌ آن کسانی که زیر میز دیپلماسی زدند دولت آمریکا بود و دولت‌های اروپایی نتوانستند خلأ دولت آمریکا را جبران کنند. ایران در راستای احقاق حقوق ملت از همه ظرفیت‌های خود استفاده کرد و دستگاه دیپلماسی به وظیفه خود عمل کرده و می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: امنیت در قفقاز جنوبی برای امنیت در کل منطقه اثرگذار است و هرگونه بی ثباتی و ناامنی در این منطقه بر کلیت امنیت در منطقه اثرگذار است. همواره گفته‌ایم حضور نظامی خارجی در منطقه کمکی به ثبات و امنیت و تامین منافع ملت‌های منطقه نخواهد کرد. هر رویکردی که ناظر بر تقویت نظامی گری در قفقاز جنوبی باشد باعث پیچیده‌تر شدن شرایط امنیتی در منطقه و آسیب زدن به روند صلح سازی در منطقه خواهد بود و چنین چیزی را ایران نمی‌پذیرد.

کنعانی افزود: کشورهای منطقه مایل به شکل گیری سازوکارهایی نیستند که به پیچیدگی شرایط در منطقه کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر فعالیت غیرصلح‌آمیز و پشتیبانی نظامی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در مسیر روسیه و منطقه غرب آسیا گفت: چنین چیزی را قطعا تایید نمی‌کنم. ما ملتزم به قوانین و مقررات و سازوکارهای بین‌المللی هستیم.

وی افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و سایر خطوط هوایی مدنی ایران در چارچوب قوانین و مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی صرفا در راستای انتقال مسافران و محموله‌های تجاری در مسیرهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تحت قوانین حاکمیتی اتحادیه اروپا و دیگر سازوکارهای شناخته شده بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

کنعانی گفت: در هیچ کدام از مسیرهای ادعایی که در رسانه‌ها پرداخته می‌شود از جمله در رسانه‌هایی که دارای سابقه ضدیت و جوسازی علیه ایران هستند،چنین فعالیت‌هایی صورت نمی‌گیرد و ایران ملتزم به قوانین و مقررات بین‌المللی در حوزه هوانوردی است و اینگونه ادعاها را رد می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا و مباحث مطرح شده درباره تحریم احتمالی ایران خاطرنشان کرد: درباره برخی تحرکات و اظهارنظرها و نشست‌ها به منظور تحریم جدید ایران، اگر چنین اقداماتی را انجام دهند پاداش به یک رژیم متجاوز است و اقدام غیرقانونی علیه دولتی است که صرفا در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی برای ایجاد بازدارندگی در مقابل یک رژیم متجاوز و ناقض مقرارت بین‌المللی عمل کرده است.

کنعانی بیان کرد: جای تاسف است اتحادیه اروپا علیه رژیمی که هفت ماه مرتکب جنایت جنگی شده و بیش از ۳۴ هزار شهروند فلسطینی را قتل عام کرده و مراکز بیمارستانی را مورد حمله جنایتکارانه قرار داده و بیماران و مجروحان و کادر درمانی را در محوطه بیمارستان اعدام و از محوطه بیمارستان به عنوان قبرستان‌های دفن دسته جمعی استفاده کرده و طبل رسوایی آن نواخته شده است، اقدامی را در دیوان بین‌المللی دادگستری صورت نمی‌دهد.

وی گفت: اما صحبت از اقدام تحریمی علیه دولتی می‌کنند که جز در چارچوب قوانین بین‌المللی اقدام نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر چنین اقدامی را انجام دهند غیرقانونی و در تاریخ اتحادیه اروپا به عنوان اقدام شرم آور محسوب می‌شود. اگر کشوری خود را پایبند به رعایت این تحریم‌ها کند، در تاریخ یک شرمندگی را برای خود به ثبت خواهد رساند که از تحریمی حمایت و تبعیت کرده که هیچ مبنای قانونی و مشروع از منظر بین‌المللی ندارد و بلکه پاداش برای رژیم صهیونیستی است.

دیگر خبرها

  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • ماجرای رابطه جنسی یک مرد انگلیسی با اجساد
  • اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت
  • انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد
  • نخستین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت
  • بازتاب سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان در رسانه‌های انگلیسی‌زبان
  • کنعانی: اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی قانونی و در جهت ایجاد بازدارندگی بود / آمریکا زیر میز دیپلماسی زده نه ایران + فیلم
  • پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد
  • پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود
  • حمله نژاد پرستان انگلیسی به زنان محجبه