Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@05:24:37 GMT

مبارزه با تحریف از اهداف قصه های قرآنی است

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۰۳۸۳

مبارزه با تحریف از اهداف قصه های قرآنی است

یک محقق و نویسنده ادبیات دینی، علت استفاده قرآن از قصه و داستان را ویژگی تربیتی و آموزشی، جذابیت داستان، عرضه واقعیات عبرت انگیز و بهترین روش برای تفهیم مطالب ذکر کرد و گفت: یک هزار آیه قرآن در ارتباط با بیان قصه و داستانهای مختلف است.

حجت الاسلام جواد محدثی روز دوشنبه در نشست "واکاوی ظرفیت ها و ظرافت های قصه در قرآن کریم" در مشهد افزود: عبرت و تفکر از سرگذشت اقوام پیشین، مبارزه با تحریف های تاریخی، حفظ آرامش خاطر پیامبر اسلام (ص) و مومنان در کنار وعده نصرت الهی و هدایت بشر و پیوند با خدا از جمله اهداف قرآن در استفاده از قصه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: داستانهای قرآنی به رخدادهای گذشته، حوادث دوره نزول و آینده نگری توجه ویژه ای دارد و در بیان قصص قرآنی باید به ظرفیت و درک مخاطب و ظرافتهای داستانهای قرآنی توجه کنیم.

۷۵۰۷/‏۶۰۵۳

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۰۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهتمام اوقاف و استقبال مردم از وقف با نیات تولید علم

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه  با اشاره به اینکه ایکنا یکی از خبرگزاری‌های جهاددانشگاهی است و می‌تواند به گروه هدف دانشجویان توجه بیشتری داشته باشد، گفت: اگر بست و گسترش قرآن در طبقه دانشجویی و نخبگانی جامعه صورت گیرد، بر زندگی شخصی، کاری و اجتماعی دانشجویان و آینده کشور مؤثر خواهد بود، چراکه نخبگان و افراد دانش‌محور در جامعه حکم راهبرانی را دارند که در محله‌ها و شهرها به آنها توجه می‌شود.

وی ادامه داد: دانشجویان دارای آثار تولیدی و عملی هستند. فرض کنید پزشکی آشنایی بیشتری با قرآن داشته باشد، مهندسی که برای کشور از لحاظ راه‌سازی و سدسازی و ... کار می‌کند، معارف قرآنی بیشتری داشته باشد و ... این افراد در کار خودشان دقت بیشتری می‌کنند. سایر مردم نیز به زندگی و نوع کار این متخصصان آشنا به معارف قرآنی توجه می‌کنند و همین مسئله در زندگی عموم مردم تأثیر می‌گذارد.

حجت‌الاسلام خاموشی تصریح کرد: اگر فرهنگ قرآنی را در طیف دانشجویی هدفمند توسعه دهیم برای جامعه ایده‌آل ما مؤثرتر عمل خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه از حوزه وقف می‌توان برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه دانشگاهیان استفاده کرد؟ گفت: مسئله وقف به نیت واقف ربط دارد. واقف نیت خیری دارد؛ این نیت خیر براساس ذهنیت و اهدافی که مدنظر دارد صورت می‌گیرد. این اهداف می‌تواند دینی، در جهت رفع آلام جامعه بشری، رفاه و آسایش یک منطقه یا شهر، کمک به مستمندان یا ایتام و ...باشد.

حرکت نیات واقفان به سمت وقف‌های دانش بنیان

رئیس سازمان اوقاف افزود: در سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم جریان توسعه نیات واقفان به سمت و سوی وقف‌های دانش‌بنیان و حل معضلات جامعه براساس تولیدات عملی سوق پیدا کند. سازمان اوقاف در چند شاخه به ترویج این کار پرداخته است؛ شاخه اول اینکه اصل این کار را توضیح می‌دهیم تا افرادی که قصد وقف دارند با مباحث دانش بنیان و علمی آشنا شوند. جوایز علمی نیز با همین هدف در حال افزایش است.

رأی به صحت وقف پول توسط مقام معظم رهبری

وی ادامه داد: نکته دوم اینکه در گذشته بیشتر عرصه‌های بزرگ و کالبدی وقف می‌شد اما در سال‌های اخیر امکانات مردم دیگر مثل گذشته در حجم گسترده نیست. به همین دلیل از مقام معظم رهبری در خصوص وقف پول سؤال کردیم که ایشان رأی به صحت وقف پول دادند و ما سال گذشته در مسابقات بین‌المللی قرآن وقف پول را مطرح کردیم.

رئیس سازمان اوقاف پیشنهاد کرد رسانه‌ها  در خصوص وقف پول خصوصاً با اهداف قرآنی فعالیت رسانه‌ای انجام دهند و افزود: بخشی از اهداف قرآنی می‌تواند توسعه و ترویج روخوانی، روان‌خوانی، حفظ، افزایش کلاس‌های محلی، مدرسه‌ای، دانشگاهی و حوزوی، مسابقات قرآن و نشر مصحف شریف باشد.

حجت‌الاسلام خاموشی ترویج معارف قرآنی و هنرهای قرآنی را از دیگر مواردی برشمرد که می‌توان برای آن وقف کرد و گفت: هم سازمان اوقاف و هم مردم به سمت و سوی نیت‌های جدید اهتمام کرده‌اند.

گزارش وضعیت وقف و موقوفات به مردم

وی با تأکید بر اینکه همه ساله در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه وقف به مردم گزارش می‌دهیم، گفت: مهم‌ترین بخش ترویجی وقف را در این می‌دانیم که به سه گذاره عمل کنیم و به مردم هم گزارش دهیم. اولین مورد حفظ موقوفات اعم از کارهای ثبتی، سندی، حقوقی، رفع دعاوی و ... است. دومین کار این است که موقوفات را شخصیت حقوقی مستقل داشته باشند و مردم افزایش بهره‌وری موقوفات را به عینه ببینند و در این زمینه به مردم گزارش دهیم و مورد سوم اجرای نیت واقفان است.

حجت‌الاسلام خاموشی افزود: گزارشی در خصوص میزان اجرای نیات واقفان تهیه شده است که به مردم ارائه می‌شود. همچنین برای حفظ موقوفات در دو سال اخیر با کمک سازمان ثبت اسناد تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تا تثبیت موقعیت وقف را داشته باشیم.

وی در پایان از برگزاری نمایشگاهی برای آشنایی بیشتر مردم با وقف خبر داد و گفت: نمایشگاهی را اردیبهشت ماه در مجموعه هتل ارم که خود این مجموعه نیز موقوفه است برپا می‌کنیم تا مردم با شرکت در این نمایشگاه با جوانب مختلف وقف آشنا شوند. 

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • طرح محله‌های قرآنی در ۸ محله بندرعباس برگزار شد
  • حضور ۱۸ میلیون مخاطب در پویش ملی زندگی با آیه‌ها
  • قرآن بهترین کتاب برای مطالعه و هدایتگر است
  • حس آرامش و امنیت با آیه‌های قرآنی
  • محتواهای «زندگی با آیه ها» را باید اختصاصی ارایه کنیم
  • فعالیت‌های قرآنی در بیجار افزایش می‌یابد
  • ۱۸ میلیون مخاطب در پویش ملی زندگی با آیه‌ها حضور داشتند
  • اهتمام اوقاف و استقبال مردم از وقف با نیات تولید علم
  • استقبال بیش از ۷۰ هزار نفری زنجانی‌ها از طرح «زندگی با آیه‌ها»
  • استقبال بیش از ۷۰ هزار زنجانی از طرح «زندگی با آیه‌ها»