Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-28@20:27:17 GMT

آمانو ۵روز پیش فوت کرده بود

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۰۸۳۰

آمانو ۵روز پیش فوت کرده بود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، منابع خبری امروز دوشنبه گزارش دادند «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 5 روز پیش فوت کرده، اما این خبر امروز رسانه‌ای شده است. 

منابع خبری با اعلام این خبر به شبکه خبری بلومبرگ گفتند که اعلام خبر فوت آمانو بعد از اتمام تشییع‌جنازه او صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خبر درگذشت آمانو در حالی امروز دوشنبه منتشر شد که رسانه‌های خارجی هفته گذشته گزارش داده بودند آمانو خواستار آن است که تا پیش از ماه مارس (اسفند) سال آینده میلادی، به دلیل مشکلات جسمی سمت مدیرکلی آژانس را به فرد دیگر واگذار کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این خبر را تأیید کرده و اعلام کرد با ارسال نامه‌ای درگذشت مدیر کل را به کشورهای عضو اعلام کرده است. 

آمانوی ۷۲ ساله، هفته گذشته در نشست شورای حکام با موضوع پرونده هسته‌ای ایران نیز غایب بود. این دومین بار بودکه او به دلیل مشکلات جسمی نشست‌های آژانس را از دست می‌داد.

دوره رسمی مدیر کلی آمانو پایان سال ۲۰۲۱ به اتمام می‌رسید، اما تصمیم برای کناره‌گیری و اکنون خبر فوت وی، آغازگر رقابتی برای اثرگذاری بر روند انتخاب مدیر کل، آن هم در دوره‌ای که پرونده هسته‌ای ایران اهمیتی تازه یافته، خواهد بود.

آمانو در سال ۲۰۰۹ با حمایت آمریکا به مدیر کلی آژانس رسید. اندکی بعد در اسناد «ویکی لیکس» مشخص شد که او به واشنگتن اطمینان داده است که در مسئله پرونده هسته‌ای ایران، «کاملا در زمین ایالات متحده» است و تلاش می‌کند تا فشار بر جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهد.

بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه گزارش‌دهی در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و پایبندی تهران به بندهای هسته‌ای برجام را بر عهده دارد. آمانو تا پیش از تصمیمات اخیر جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای، در ۱۵ گزارش پیاپی از جمله ۵ گزارش پس از خروج آمریکا از برجام، تایید کرده بود که تهران به این توافق پایبند است.

در ماه‌های گذشته آمریکا و رژیم صهیونیستی آمانو را برای افزایش بازرسی‌ها و انتشار گزارش‌های جهت‌دار علیه برنامه هسته‌ای ایران، تحت فشار قرار داده بودند. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بارها از آمانو به دلیل آنچه او بی‌توجهی به اسناد ادعایی درباره برنامه هسته‌ای ایران خوانده، انتقاد کرده است.

آمانو از چند ماه پیش، به دلیلی که رسانه‌ای نشده، دچار مشکلات جسمی شده بود. بیماری آمانو در وضعیت ظاهری او نیز کاملا مشهود بود و پیش از این هم گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال کناره‌گیری زودهنگام وی، مطرح بود.

طبق گزارش رسانه‌های غربی رقابت اصلی برای جایگزینی آمانو به عنوان مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بین یک رومانیایی و یک آرژانتینی است. خبرگزاری «رویترز» چندی پیش در گزارشی نوشته بود «کرنل فروتا» هماهنگ‌کننده ارشد سیاستگذاری آژانس (اهل رومانی) و «رافائل گروسی» نماینده آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نامزدهای احتمالی جانشینی آمانو هستند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: انرژی فوت مشکلات ایران واشنگتن زمین جمهوری اسلامی ایران اسلامی ایران آمریکا و رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی رقابت آرژانتین فوت یوکیا آمانو آژانس بین المللی انرژی اتمی خاکسپاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۰۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلمان ۴۵ میلیون یورو به آنروا داد

آلمان می‌گوید ۴۵ میلیون یورو (۴۸.۷ میلیون دلار) به آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) برای اقداماتش در اردن، لبنان، سوریه و کرانه باختری کمک می‌کند، در حالی که بودجه برای غزه همچنان به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آلمان اعلام کرد، این پول بخشی از حمایت منطقه‌ای منظم برای آنروا محسوب می‌شود. آلمان در کنار دیگر کشورهای اهدا کننده کمک‌های مالی به آنروا را بابت اقدامات این آژانس در نوار غزه و پس از آن تعلیق کرد که رژیم صهیونیستی ده‌ها تن از کارمندان آنروا را به دخالت در عملیات طوفان الاقصی متهم کرده بود.

به نقل از خبرگزاری DPA، بر اساس اعلام وزارت خارجه آلمان هنوز مشخص نیست که آیا این بودجه در نظر گرفته شده برای فعالیت آنروا در نوار غزه از سر گرفته می‌شود یا خیر.

این وزارتخانه گفته که بررسی‌ها هنوز ادامه دارد.

این وزارتخانه همچنین در ادامه خاطرنشان کرد، از مجموع مبلغ ۴۵ میلیون یورویی که به آنروا در سایر مناطق ارائه شده، ۱۵ میلیون یورو برای حمایت از خدمات بهداشتی و آموزشی اولیه برای پناهندگان فلسطینی در اردن و لبنان و ۷ میلیون یورو نیز برای برنامه «پول نقد برای کار» پناهندگان فلسطینی در لبنان  اختصاص دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس
  • یکی دیگر از مخالفان جدی جمهوری اسلامی هم مُرد
  • سناتور آمریکایی ضد ایران درگذشت/ جو لیبرمن چه می گفت؟
  • پایداری هوا تا ۳ روز آینده در گیلان
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • ممانعت از انتشار ۸ میلیون تن آلاینده با تولید برق هسته‌ای
  • گام نخست باشگاه هسته‌ای بریکس با حضور ایران
  • آلمان ۴۵ میلیون یورو به آنروا داد
  • اجرای موفق سیاست «درهای باز، نوآوری باز» در سازمان انرژی اتمی
  • زیان افزایش نرخ بلیت موزه ها را آژانس‌داران باید بدهند