Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@05:46:52 GMT

روشی جدید برای پیشگیری از سرطان سینه

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۱۷۲۵

روشی جدید برای پیشگیری از سرطان سینه

زمانی که درباره روش های کاهش خطر سرطان پستان فکر می کنید، احتمالا ترک سیگار، دنبال کردن یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان، انجام ورزش، کاهش استرس، و حذف مواد شیمیایی سمی را مد نظر قرار می دهید، اما ممکن است توجهی به روده خود نداشته باشید. در شرایطی که تمام موارد مذکور روش های مهمی برای کمک به پیشگیری از سرطان پستان هستند، پژوهشی جدید نشان داده است که شرایط روده انسان نیز ممکن است عاملی کلیدی در ابتلا به این بیماری باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مطالعه ای که در نشریه Cancer Research منتشر شد، نشان داد که بی تعادلی در باکتری های روده می تواند موجب رشد و سازماندهی سلول های سرطانی شود که خطر بیماری را افزایش می دهد. پژوهشگران دریافتند که باکتری های مضر موجود در روده موجب التهاب شده و خطر گسترش سرطان پستان را افزایش می دهند. رشد بیش از حد باکتری های مضر به نام دیسبیوزیس (Dysbiosis) شناخته می شود.

به گفته پژوهشگران، این نوع پژوهش ها همچنان در ابتدای راه قرار دارند و از این رو نمی توان با قطعیت کامل گفت که آیا مصرف غذاهای تخمیر شده بیشتر یا مکمل های حاوی پروبیوتیک می تواند به مقابله با دیسبیوزیس و پیشگیری از سرطان پستان کمک کند یا خیر، اما این امکان فراهم شده است تا نقش باکتری های مضر، شرایط روده و سرطان مورد بررسی قرار بگیرد. در همین راستا، پژوهش های آینده به کشف روش هایی برای استفاده از این دانش جدید کمک خواهند کرد.

پژوهش های اولیه در زمینه انواع دیگر سرطان نیز ممکن است حاوی برخی سرنخ های مشابه باشند. بنابر پژوهشی که در نشریه پزشکی Hepatogastroenterology منتشر شد، مصرف مکمل پروبیوتیک به بهبود حرکات روده و اجابت مزاج در افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ کمک کرد. دانشمندان این گونه نتیجه گیری کردند که یافته های آنها امکان پیشگیری از کارسینوم کولورکتال با پروبیوتیک ها را نشان می دهد.

همچنین، ما می دانیم که پروبیوتیک ها می توانند در عوامل ضد سرطان، حداقل درباره سرطان روده بزرگ، نقش داشته باشند، و همچنین به طور بالقوه اثربخشی شیمی درمانی را افزایش داده و آثار ناخوشایند پرتو درمانی در درمان سرطان را کاهش دهند.

پژوهشی دیگر با حضور افراد سیگاری که قطعا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان قرار دارند، نشان داد که مصرف مکمل پروبیوتیک اثر مثبتی بر سیستم ایمنی این افراد داشته است. بنابر پژوهشی که در نشریه the British Journal of Nutrition منتشر شد، مصرف روزانه پروبیوتیک Lactobacillus casei Shirota فعالیت سلول های قاتل طبیعی در بدن افراد سیگاری را افزایش داد.

شاید مساله ناخوشایندی به نظر برسد، اما سلول های قاتل طبیعی یکی از سلاح های سیستم ایمنی بدن انسان در برابر سرطان و بیماری های دیگر هستند، از این رو، افزایش تعداد آنها به ویژه در بدن افراد سیگاری که به طور معمول از سطوح پایین‌تر این ترکیبات ایمنی برخوردار هستند، ممکن است به محافظت از آنها در برابر سرطان کمک کند.


6 روش طبیعی برای غلبه بر دیسبیوزیس

از غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده حاوی دی اکسید تیتانیوم پرهیز کنید. این افزودنی غذایی در بسیاری از غذاهای رایج، به ویژه ماست و ماست وگان یافت می شود. پژوهش ها نشان داده اند که این ماده باکتری های روده را به سلاح های برای بیماری تبدیل می کند و باکتری های روده علیه خود شما وارد عمل می شوند. پژوهشی که در نشریه Frontiers in Nutrition منتشر شد، نشان داد که دی اکسید تیتانیوم می تواند موجب دیسبیوزیس شود. از این رو، پیش از مصرف روزانه ماست اطمینان حاصل کنید که فاقد این ماده سمی است.

مصرف غذاهای تخمیر شده، مانند ماست، ماست های گیاهی، کلم ترش، کیمچی، میسو، و دیگر غذاهای حاوی باکتری های زنده را افزایش دهید. باکتری های مفید موجود در این غذاها از رشد بیش از حد باکتری های مضر ساکن روده پیشگیری می کنند.
مصرف قند خود را کاهش دهید. قند باکتری ها و مخمرهای مضر را تغذیه می کند. قطع یا محدود کردن مصرف خوراکی های شیرین می تواند شما را به مسیر درست بازگرداند.

گیاهان دارویی از جمله ارگانو، آویشن، و جینسنگ که به نابودی میکروب های مضر کمک می کنند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان را دنبال کنید. بنابر مطالعه ای که توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد در نشریه Nature منتشر شد، رژیم غذایی تنها طی دو روز می تواند ریزجانداران ساکن روده را تغییر دهد.

گوشت و لبنیات کمتری مصرف کنید. مطالعه دانشگاه هاروارد نشان داد که مصرف گوشت و لبنیات بر نوع و فعالیت ریزجانداران ساکن روده تاثیرگذار است و التهاب را افزایش می دهد.   منبع:سیمرغ

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سرطان سرطان سینه سرطان پستان بیماری زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۱۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص

گیتا حاتمی زاده جراح زنان و زایمان، فلوشیپ نازایی و آی وی اف در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با سرطان سینه در بانوان اظهار کرد: سرطان سینه جز شایع‌ترین سرطان‌‌ها در بانوان بوده که وابسته به سن است. هرچه میزان سن افزایش می‌یابد، احتمال ابتلا نیزبیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر به دلیل علت‌های ناشناخته مانند آلودگی‌های غذایی و استرس‌های محیطی، سن ابتلا به این بیماری به صورت چشمگیری کاهش یافته و امروزه سرطان‌های پیشرفته پستان را در جوان‌ترها می‌بینیم؛ اما به صورت کلی هرچه سن بیشتر می‌شود شیوع سرطان پستان نیز افزایش می‌یابد.

جراح زنان و زایمان افزود: سرطان سینه در ابتدا از یک سلول سرطانی در سینه ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر سرطان پستان زمانی ایجاد می‌شود که یک سلول در سینه از حالت عادی خود خارج و تبدیل به سلول سرطانی شود. این سلول سرطانی شروع به تکثیر کرده تا زمانی که یک توده ایجاد کند. برای اینکه یک سلول سرطانی تبدیل به یک توده یک سانتی شود حدود پنج سال زمان نیاز دارد؛ اما بعد از آن برای بزرگ‌تر شدن و رسیدن به دو سانت، نیاز به زمان خاصی ندارد و این اتفاق بسیار سریع رخ می‌دهد.

حاتمی زاده با اشاره به اینکه سلول‌های سرطان سینه از یکدیگر جدا هستند مطرح کرد: این سلول‌ها به دلیل باز بودن از یک دیگر نیازی به سایز، اندازه و زمان خاصی برای پخش شدن در سینه و نقاط دیگر بدن ندارند و حتی یک سلول بسیار کوچک هم می‌تواند پخش شود و درآینده موجب عود بیماری شود.

راهی برای پیشگیری از سرطان پستان وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه تشخیص زودهنگام در درمان این بیماری بسیار مهم است بیان کرد: در خانم‌هایی که سینه کوچک دارند، توده حداقل باید یک سانت شده باشد تا با لمس کردن تشخیص داده شود این درحالیست که در خانم‌هایی با سینه‌های بزرگ‌ترممکن است در آزمایشات هم توده اصلا دیده نشود و نیاز به سایز بزرگ‌ترآن باشد؛ بنابراین با توجه به این موضوع که راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد مهم‌ترین کار تشخیص زودهنگام است. این تشخیص کمک می‌کند تا پزشک قبل از گستردگی و پخش این بیماری آن را مهار کند.

فلوشیپ نازایی و آی وی اف گفت: معمولا عوامل سرطان سینه توسط خود فرد تشخیص داده می‌شود. باید هر فرد از سن ۱۸ سالگی به صورت مرتب، ماهانه و پس از اتمام دوره عادت ماهانه،  خود را معاینه کند. خانم باید با کف انگشتان دستش در حالیکه دراز کشیده است سینه را به صورت چرخشی لمس کند تا اگر توده‌ای غیر طبیعی احساس شد سریع به پزشک مراجعه کند. بر خلاف تصورات مردم، بیشتر توده‌های بدخیم درد ندارند بنابراین اکثرخانم‌ها با لمس متوجه توده‌ جدید می‌شوند.

تفاوت توده خوش‌خیم و بدخیم

حاتمی‌زاده بیان کرد: به صورت طبیعی یکسری توده‌ خوش‌خیم که مانند دانه‌های تسبیح هستند در سینه وجود دارند. این توده‌ها‌ی خوش‌خیم که در همه نقاط پستان پخش و به هورمون‌های سینه نیز وابسته‌اند. توده‌های خوش خیم اکثرا حاشیه منظم، متحرک و صاف هستند درحالی که توده‌های بدخیم به یکدیگراتصال داشته، نمی‌توان حدودی برایشان تعیین کرد و حاشیه نامنظم دارند. معمولاً درصد کمی از توده‌های سرطانی  درد ایجاد می‌کنند و اکثر توده‌های دردناک جز توده‌های خوش‌خیم هستند. اما در حالت کلی اگر خانمی با توده‌ای در سینه خود مواجه شد باید به پزشک مراجعه و مورد بررسی قرار گیرد.

اشعه ماموگرافی سرطان‌زا نیست

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود بانوان ماهانه معاینات لازم را در منزل انجام دهند. هر ۶ ماه یا یکسال یکبارتوسط پزشک معاینه و از سن ۴۰ تا ۵۵ سالگی، هرسال ماموگرافی انجام دهند. معمولا برای تشخیص بهتر، سینه میان دو صفحه تلقی شفاف قرار می‌گیرد که بااین کار شاید در حد چند ثانیه احساس فشار ایجاد شود و این چیزی نیست که درد غیر طبیعی و غیرقابل تحمل باشد. نباید این درد دلیلی برای معاینه نشدن باشد. لازم به ذکر است که برخلاف تصورات بانوان، اشعه ماموگرافی خطرناک و سرطان‌زا نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال
  • اگر یبوست دارید این ماده مغذی را بیشتر مصرف کنید
  • ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید
  • این شکلات سطح کلسترول بد را افزایش می‌دهد | چه نوع شکلاتی انتخاب کنیم؟
  • فواید خوردن کره برای بدن