Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@15:20:36 GMT

حفاری در بافت تاریخی فیروزآباد میبد متوقف شد

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۲۲۶۹

حفاری در بافت تاریخی فیروزآباد میبد متوقف شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میبد دوشنبه شب در این ارتباط به ایرنا گفت: عده‌ای به عنوان متولیان چاه کشاورزی به بهانه اینکه آب چاه از قنات عبور می‌کند و به دنبال آن آب جذب می‌شود و بهداشتی نیست به حفاری و لوله گذاری برای عبور آب و آب رسانی زمین‌های کشاورزی پرداختند که میراث با کار آنها مخالف بود و سرانجام موفق شد تا از دادستانی دستور توقف حفاری را بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسول مشتاقیان افزود: مخالفت میراث به این علت بود که لوله گذاری، خشک شدن قنات و به دنبال آن ایجاد منبع پشه و مگس و حشرات و همچنین فرونشست زمین و تخریب بافت را در پی داشت.

وی تصریح کرد: موقع بارندگی شیب موجود زمین باعث می‌شود که آب داخل قنات برود، اما با لوله گذاری قنات خشک می‌شود.

مشتاقیان ادامه داد: قسمتی از ساباط و بافت تاریخی برای لوله گذاری در چند مرحله تخریب شده که در آخرین بار از تخریب زیرزمین یکی از خانه‌هایی که قبلاً تخریب شده و از نظر باستان شناسان ارزش تاریخی دارد، پیدا شده است.

این مسئول با توجه به اینکه یک سوم شهر میبد تاریخی است از همه کسانی که دست به حفاری در بافت‌های تاریخی می‌زنند اعم از مردم و مسئولان نهادها، ادارات و ارگان‌ها خواست تا در ارتباط با حفاری‌ها از میراث استعلام بگیرند.

مرکز شهرستان ۱۰۴ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

۹۹۳۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میبد تخریب میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۲۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تو‌رهای بافت‌گردی شیراز رونق گرفت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس ، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: از اول تا پنجم فروردین امسال بیش از ۵ هزار مسافر نوروزی در تور‌های بافت گردی شیراز شرکت کردند.
محمد ثابت اقلیدی افزود: تور‌های بافت‌گردی در قالب‌ها و داستان‌های مختلفی از جمله پیاده‌روی در محلات تاریخی برگزار می‌شوند و به بازدید از جاذبه‌ها در بافت تاریخی شیراز می‌پردازد.
ثابت اقلیدی با بیان اینکه گردشگران از محله‌های سنگ سیاه، اسحاق بیگ، بالاکف، سر باغ، لب آب و بازار مرغ  بازدید می کنند ، افزود: افزایش آگاهی مردم در سال‌های اخیر از اهمیت حفظ و احیای بافت‌های تاریخی و همچنین ثبت ملی بافت تاریخی شیراز از جمله عواملی است که موجب شده اجرای این تور‌ها مورد استقبال مردم قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تور‌های بافت‌گردی شیراز توسط ۲۰ راهنمای رسمی و راه بلد باتجربه برگزار می‌شود، افزود: اجرای این تور‌ها تا پایان تعطیلات نوروز ادامه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • تخریب قدیمی‌ترین قنات جغتای درپی بارش‌های بهاری
  • اسرائیل با حذف میراث باستانی به دنبال نفی تاریخ فلسطین است
  • «باغ تیتو» لکه‌ای سبز در دل کویر
  • هیرکان دالانی برای گذر در رمز و راز‌های تاریخ/ گلستان فقط جنگل و دریا نیست
  • مجازات قاچاق زیرخاکی چیست؟
  • تو‌رهای بافت‌گردی شیراز رونق گرفت
  • بیش از ۵ هزار مسافر از تورهای بافت‌گردی شیراز استقبال کردند
  • استقبال بیش از ۵ هزار مسافر نوروزی از تورهای بافت‌گردی شیراز
  • استقبال بیش از ۵ هزار مسافر نوروزی از تور‌های بافت گردی شیراز
  • ضرورت جرم انگاری متناسب در حوزه حفاری‌های غیر مجاز