Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@06:15:18 GMT

کم‌خونی درسفرحج راچگونه درمان کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۲۶۲۸

بسیاری از حجاج که به زیارت خانه خدا می‌روند دچار بیماری‌های مختلفی از جمله کم خونی هستند که باید در این سفر معنوی مراقب بیماری خود باشند. ناطقان: هر ساله گردهمایی عظیم سالیانه مسلمانان دنیا برای انجام فرایض حج، بزرگ‌ترین مراسم مذهبی دنیا را رقم می‌زند؛ از این رو یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی زائران حفظ بهداشت عمومی و فردی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حجاج باید در مدت زمان محدود، تمام اعمال حج تمتع را در فضایی محدود انجام دهند؛ بنابراین تراکم جمعیت در طول سفر ۳۰ تا ۳۵ روزه باعث ایجاد تماس‌های نزدیک غیرقابل اجتناب می‌شود که می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های مختلف عفونی و مسری شود.

بیشتر بخوانید: خطراتی که سلامتی زائران خانه خدا را تهدید می‌کند!

انتظار‌ می‌رود در جمعیتی با این تعداد، زمینه انتقال ارگانیسم‌های بیماری‌زایی مثل مننژیت، آنفولانزا، سیاه‌سرفه، هپاتیت و فلج اطفال  تسهیل شود؛ برای مثال خطر ابتلا به  مننژیت مننگوکوکی به علت اندمیک بودن این بیماری در عربستان سعودی و تراکم جمعیت در مراسم حج افزایش می‌یابد همچنین  تراشیدن موی سر با تیغ در صورت استفاده از وسایل مشترک، بیماری‌های منتقله به وسیله حشرات به علت آب و هوای گرم عربستان و زندگی چند روزه حجاج در چادر، تب‌های خونریزی دهنده به علت ذبح قربانی از عوامل ابتلا به بیماری‌های مختلف در ایام حج محسوب می‌شود.

برای درمان کم خونی در طول سفر به حج به چه موادی رو آوریم؟

اما شایع‌ترین شکایت حجاج در این سفر معنوی، علائم تنفسی شبه آنفلوآنزا است که باعث اختلال در انجام اعمال حج می‌شود و حتی آنان را به بستر کشانده و گرفتار تخت بیمارستان می‌کند.

از آنجا که به‌طور معمول زائران در یک مکان محدود و به صورت دسته جمعی زندگی می‌کنند، تغییر قابل ملاحظه‌ای از نظر روش زندگی و فعالیت‌های روزمره زندگی پیدا می‌کنند که باعث می‌شود بیماری‌های قبلی آنان به دلیل عوامل خاص ایام حج وخیم‌تر شوند.

با توجه به اهمیت مراسم حج و شیوع بیماری‌های عفونی مختلف مانند عفونت‌های مننگوکوکی، آنفولانزا و بیماری‌های اسهالی انجام اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون و رعایت نکات بهداشتی فردی پیش از مناسک حج و طی آن بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

با رعایت نکات ساده و در عین حال مهم قبل و بعد از عزیمت حجاج می‌توان تا حد زیادی شرایط بهتری برای سلامت حجاج در طول سفر ایجاد کرد. بیماری‌های واگیردار، مسمومیت غذایی، توجه نکردن زائران به توصیه‌های بهداشتی، آشنا نبودن به برنامه رژیم غذایی مناسب، بی توجهی زائران به توصیه‌های پزشکان و مدیران کاروان، دفع ناصحیح زباله در کاروان‌ها، نامناسب بودن وضعیت دستشویی‌ها و نقص در آموزش‌ها مهم‌ترین چالش‌های سلامت پیش روی حجاج است.
کم خونی را چگونه درمان کنیم؟

محمد تقی انوشه، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان درباره کم خونی اظهار کرد:  بسیاری از حجاج که به زیارت خانه خدا می‌روند دچار بیماری‌های مختلفی از جمله کم خونی هستند که باید در این سفر معنوی مراقب بیماری خود باشند.

برای درمان کم خونی در طول سفر به حج به چه موادی رو آوریم؟

این متخصص تغذیه بیان کرد: گوشت قرمز یکی از بهترین مواد برای کم خونی است که افراد باید این غذا را در برنامه غذایی خود بگنجانند؛ علاوه بر این دل و جگر جزو بهترین مواد برای درمان کم خونی به شمار می‌رود،‌ همچنین سبزیجات و میوه‌جات برای درمان کم خونی بسیار مفید است.

وی تشریح کرد: غذا‌های غنی از آهن شامل جگر،‌گوشت قرمز، ماهی و مرغ،‌ غذا‌های دریایی،‌ میوه‌های خشک مثل زرد آلو،  آلو و کشمش،‌ سبزیجات (اسفناج و کلم بروکلی)،‌ حبوبات و دانه‌ها کامل (سبوس دار)،‌ نان و غلات غنی شده با آهن،‌ مغزها است که باید این مواد در رژیم غذایی جای داده شود.

انوشه گفت: خستگی،‌ بی‌حالی، نداشتن قدرت کافی و ریزش مو از عوارض کم خونی است که افراد حتی در سفر به مکه نباید نسبت به بیماری خود غافل شوند و حتما باید این کمبود را جبران کنند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: کم خونی ، سفر حج ، درمان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: کم خونی سفر حج درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۲۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری ترانه علیدوستی چیست؟/ جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اخباری مبنی بر بیماری ترانه علیدوستی در روزهای گذشته منتشر شده که موجب نگرانی جامعه سینمایی و مخاطبان شده است. بطور معمول در این مواقع واکنش‌های احساسی و معمولا تلخی منتشر می‌شود که عمده آنها هم تحت تاثیر فضای مجازی و تحلیل‌ها و تفاسیر منابع نامعتبری است که اطلاع‌رسانی دقیق در دستور کار آنها نیست.

از همین رو خبرنگار سینما اعتماد پیگیر وضعیت ترانه علیدوستی و نوع بیماری این بازیگر شد. ترانه علیدوستی حدود ۶ماه پس از آزادی خود از زندان دچار بیماری به نام سندرم (Drug Rash with Eosinophilia and Systemic Symptoms) با نام اختصاری (DRESS) شده است که یک نوع واکنش شدید ناشی از حساسیت به مصرف برخی داروها است.

این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که «سیستم ایمنی» واکنش بیش از حدی به برخی داروها نشان می‌دهد. در نتیجه این امر باعث ایجاد علائم متعددی مانند تب، ناهنجاری‌های خونی و التهاب اعضاء در سراسر بدن می‌شود.

بنا بر گزارش‌های رسیده به سینما اعتماد، خوشبختانه ترانه علیدوستی به موقع متوجه وجود این سندروم شده و درمان‌ها و مراقبت‌های لازم را از ماه‌ها قبل در سکوت انجام داده و پس از پی گرفتن چندین روش درمانی و دارویی، در نهایت توانسته این سندرم را کنترل کند و به شرایط نرمال نزدیک شود و این درمان‌ها به صورت دوره‌ای و برای رسیدن به سلامتی کامل ادامه دارد.

ضمن اینکه حضور چند روزه این بازیگر در بیمارستان کسری تهران که موجب نگرانی‌ها هم شده بود، در ادامه همین مراقبت‌ها بوده که البته به دلیل کاهش اکسیژن خون چند روزی به طول انجامیده و ترانه علیدوستی در حال حاضر شرایط خوبی دارد.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898343

دیگر خبرها

  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد
  • پرداخت ۱۸ میلیارد تومان برای بیماری‌های صعب‌العلاج در استان یزد
  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟/ جزئیات