Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@23:52:44 GMT

دلایل و انواع اختلال خواب

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۳۰۸۴

بیشتر افراد با اختلالات خواب مواجه می‌شوند که می‌تواند بر عملکرد آنها در زندگی روزمره تأثیر بگذارد. ناطقان: اختلالات خواب از مشکلات دردسرسازی است که کم و بیش هر فرد با آن مواجه می‌شود، اما می‌توان با شناسایی علل اختلالات خواب این موضوع را تا حد زیادی بهبود بخشید.
خطرات کمبود خواب
فقدان خواب کافی عوارض متعددی در زندگی روزمره دارد و طبق یافته‌ها اختلال خواب ارتباط بسیاری با بروز تصادفات، کاهش کیفیت کار، ضعف حافظه و بی‌حوصلگی دارد همچنین مطالعات اخیر نشان داده است که مشکلات خواب منجر به دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نشانه‌های اختلالات خواب
اختلالات خواب در هر فردی علائم متفاوتی دارد، اما برخی ویژگی‌ها از قبیل خواب آلودگی، خمیازه و بی‌قراری در اغلب افراد دچار اختلالات خواب شایع است.
هر فرد به چند ساعت خواب نیاز دارد
ساعت خواب در افراد مختلف متفاوت است، اما استانداردی برای آن در نظر گرفته شده است. بر این اساس کودک یک تا سه ساله ۱۱ تا ۱۴ ساعت، کودک سه تا پنج ساله ۱۰ تا ۱۳ ساعت، کودکان ۶ تا سیزده سال ۹ تا یازده ساعت، نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ سال هشت تا ۱۰ ساعت و بزرگسالان هفت تا هشت ساعت خواب نیاز دارند.
 
رعایت بهداشت خواب
در موارد بسیاری بی‌خوابی به عادات بد سبک زندگی افراد وابسته است؛ مصرف قهوه، زمان غروب، سیگار کشیدن و خوردن غذا‌های سنگین در وعده شام، رفتن به رخت خواب در ساعات مختلف شب و تماشای تلویزیون تا زمان خوابیدن از جمله عادات بدی است که افراد را دچار اختلال می‌کند، همچنین مشکلات روحی از قبیل افسردگی و نگرانی هم می‌تواند منجر به بی‌خوابی افراد شود.بیشتر بخوانید: موهایی صاف و درخشنده با ۶ راهکار خانگی +فرمول تهیه نرم‌کننده طبیعی
مشکلات جسمی که بی‌خوابتان می‌کند
برخی از مشکلات جسمی از قبیل آسم، پرکاری یا کم کاری تیروئید، بیماری‌های نورولوژیک همچون پارکینسون و آلزایمر، آرتروز و ضربان قلب در بروز اختلالات خواب تأثیر دارند البته افراد معمولا در سنین ۶۵ سال به بعد با اختلالات خواب مواجه می‌شوند.
 
روش‌های درمان بی‌خوابی
نگرانی یکی از علل اصلی بی‌خوابی افراد محسوب می‌شود که می‌توان با رفتار درمانی این مشکل را برطرف کرد؛ ریلکسیشن موجب بهبود عملکرد دستگاه تنفسی، ضربان قلب، ماهیچه‌ها و خلق و خوی افراد می‌شود، علاوه بر آن گفت و گو کردن هم می‌تواند ذهن را آرام کند.

علاوه بر اقدام مذکور، فعالیت‌های بدنی و ورزش هم به بهبود اختلالات خواب کمک می‌کند؛ ورزش کردن طی عصر یا غروب می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند، علاوه بر آن افراد دچار کم‌خوابی باید ۴ تا ۶ ساعت قبل از خواب از مصرف مواد کافئین‌دار و غذا‌های سنگین خودداری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: اختلال ، خواب ، درمان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: اختلال خواب درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۳۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواب آلودگی راننده پژو جان پاکبان گرگانی را گرفت

سرهنگ عباس مهاجر بسطامی گفت: حوالی ساعت ۶ صبح در محور کمربندی یک دستگاه پژو پارس با پاکبان در حاشیه جاده برخورد کرده متاسفانه پاکبان در دم فوت می‌کند.

سرهنگ بسطامی افزود: برابر بررسی کارشناسان علت حادثه، عدم توانایی راننده خودرو در کنترل وسیله نقلیه ناشی از خواب آلودگی بوده است.

وی از رانندگان خواست: در طول شبانه روز بیش از ۸ ساعت رانندگی نکنند، رانندگی زیاد باعث خستگی و خواب آلودگی و از بین رفتن تمرکز شده و  چنین حوادث غیر قابل جبرانی را رقم خواهد زد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • خواب آلودگی راننده پژو جان پاکبان گرگانی را گرفت
  • چطور جلوی بیرون ریختن آب دهان در خواب را بگیریم؟
  • ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟
  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • اتیسم؛ حرکت به سوی شکوفایی
  • آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟