Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -
غمگين بودن
بسياري از ما غمگين هستيم و براي اين غم هزاران علت داريم که دست کم از نظر خودمان علل قانع کننده اي هستند. ولي مسئله اين است که آيا زندگي همين است؟ آيا ما آمده ايم که غمگين باشيم؟ آيا راهي براي آزادي از غم وجود ندارد؟
آيا زندگي با ما سر ناسازگاري دارد؟ آيا اين تقدير و سرنوشت قطعي ما است و ما محکوم به آن هستيم؟ آيا زندگي يعني غم و درد و رنج؟ نکته اين است که فرض را بر آن مي گيريم که تمام علل ما درستاست، اکنون چه کار کنيم؟ يکي از رازهاي خوشحالي انسان هاي شاد توانايي بالاي آن ها در مديريت زندگي و حالشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرض را بر آن مي گيريم که تمام دلايلي که براي غمگين بودن داريم درست است و اصلاً قضاوتي هم بر بد بودن، غلط بودن، دروغ بودن، بايد و نبايد بر آن ها نداريم، حقيقت اين است که وضعيت ما چنين اسفناک و غمگين کننده است که ما را دچار رنج و غم و اندوه نموده است . در اين مرحله سؤال بوجود مي‌ايد که« همه دليل ها درست. تمامي مواردي که مي گوييم وجود دارند، ولي اکنون چه کاري بايد انجام دهيم تا از اين وضعيت بيرون بياييم؟»
بسياري از مردم جواب اين سؤال را نمي دانند. هنگامي که به آن ها مي گوييم که« تمام حرف هاي شما درست است، درک تان مي کنيم، متأسفانه اين حقيقت وجود دارد و خيلي غمگين کننده است، ولي اکنون فکر مي کنيد که چه طور ميتوانيد از اين وضعيت بيرون بياييد؟»، آن ها اصلاً پاسخي به ذهنشان نمي رسد.
درست در لحظه اي که در بين مهمان ها قهقهه مي زنيم، زمانيکه براي ادامه تحصيل از مرزي مي گذريم و زمانيکه براي آغاز فصل جديدي از زندگي به خوشبختي« آري» مي گوييم، ناراحتي آماده بيرون رفتن و چشم هايمان آماده ، تر شدن است.
رها شدن از غم
به چه دليل به آرامش نمي رسيم؟
پژوهشگران ميگويند ، شما تنها کسي نيستيد که در اوج خوشبختي هم ميتوانيد لحظه هاي تلخ روزهاي قبل را مرور کنيد و ثانيه ثانيه شان را همانطور که رخ داده بودند به ياد بياوريد. از نظر آنها ، ناراحتي، ماندگارترين حس در انسان است و طبيعي است که شما هم آن را بيش تر از هر حس ديگري لمس کنيد. احساسات 19گانه غم و اندوه، خوشحالي، تنفر، تهيدستي، بخل، ارامش، شوق، ستايش، استراحت و آسودگي، گناه، استرس، تکبر، گيج شدن، بداخلاقي، تحريک، دلسوزي، تحقير، ترس و شرم و انزجار در زندگي شما عمر مشخصي دارند. از نظر پژوهشگران، تمامي اين احساسات گذرا هستند و زمان محدودي در حافظه شما به ياد ماندني و روشن باقي ميمانند.
ولي در بين آنها ، غم عمر نسبتا طولاني تري دارد و هنگامي که بدون هيچ وقفه اي با غم هاي جديد تجديد ميشود ، طول عمرش هم چند برابر ميشود . به عنوان مثال در حالي که خوش‌حالي شما تنها 36ساعت، يعني سه روز ماندگاري دارد، غم هاتان تا 120ساعت زنده ميمانند و در هر لحظه ميتوانند به حافظه شما سرک بکشند.
در اين مقاله مي خواهيم به دو جواب اصلي در پاسخ اين سؤال اشاره کنيم و اميدواريم که درصورتي که غمگين هستيد آن ها را بکار ببنديد و به اشخاص غمگين اطراف خود هم بگوييد که اين موردها را بکار ببندند تا همه از غم رها شويد.
1. رفتار ها و عادت هاي خود را تغيير دهيد
بسياري از اشخاص مي خواهند از راه دائمي و از راحت ترين راه، بهترين ها را حاصل کنند. آن ها مي خواهند بدون اين که مسير دائمي خود را تغيير دهند به مقصدي متفاوت برسند. بهتر است به قول معروف، آب پاکي را روي دستتان بريزيم و بگوييم که« هيچگاه توقع نداشته باشيد که با تکرار مسيرها، روشها و عادت هاي قديمي به مقاصدي متفاوت برسيد» يا« هيچگاه توقع نداشته باشيد که بذر گلابي بکاريد ولي سيب درو کنيد.» شما هر کاري انجام دهيد، نتيجه همان کار را مي گيريد.
درصورتي که عادت به غصه خوردن داريد، پس مدام غصه مي خوريد. درصورتي که رفتار هاي ناراحت کننده داريد، پس مدام غمگين خواهيد بود. چنانچه کارهايي انجام مي دهيد که ناراحت تان ميکند ، پس مدام ناراحت خواهيد شد. بدين ترتيب، قسمتي از زندگي و حال شما محصول رفتاري است که انجام مي دهيد و محصول عادتي است که پيدا نموده ايد . خبر خوش اين است که ميتوانيد عادت هاي خوب را جايگزين عادت هاي بد کنيد. سپس شاهد تغيير حال خود خواهيد بود. ليستي از تمام رفتارها و عادت هاي ناراحت کننده خود تهيه کنيد. آن گاه به اين فکر کنيد که چه رفتارها و چه عاداتي را ميتوانيد جايگزين آن ها کنيد که شادمان تان کند. در پايان، از همان لحظه آغاز کنيد و رفتارها و عادت هاي تازه را تمرين کنيد تا جايگزين عادت هاي قديمي شما شوند.
اشخاص غمگين
2. فکر و عقيده خود را تغيير دهيد
اکثر ما مدام فکر ميکنيم که کسي ديگر از بيرون بايد بيايد و عقيده ما را تغيير دهد، ولي ما به شما مي گوييم که خودتان ميتوانيد براي خود عقيده هاي تازه خلق کنيد و آن ها را براي زندگيتان انتخاب کنيد. درصورتي که عقيده شما اين است که مدام بايد غمگين باشيد، مدام چيزي براي غمگين شدن وجود دارد ، مدام سايرين شما را ناراحت ميکنند ، هيچوقت نمي توانيد شاد زندگي کنيد، نمي توانيد از پس مسايل برآييد، راه گريزي نيست و... بدين ترتيب، شما هماني را دريافت مي کنيد که باور داريد.
حقيقت اين است که چالش ها و مسايل هميشه هستند و هيچوقت از بين نمي روند. بدين ترتيب، عقيده اشتباهي است که فکر کنيم مي توانيم چالش ها و مسايل زندگي را از بين ببريم. اين چالش ها اصلاً از بين نمي روند و مدام به شکلي خود را در زندگي ما نشان مي‌دهند . اين قانون زندگي است. بدين ترتيب، فکر از بين بردن چالش ها را از ذهن خود بيرون کنيد و به آن بينديشيد که چه طور ميتوانيد با وجود همين چالش ها راحت تر زندگي کنيد.
1- باورهاي غمگين کننده خود را شناسايي کنيد.
2- از تعصب نسبت به آن ها و چسبيدن به آن ها دست برداريد.
3- به اين فکر کنيد که چه باورهاي بهتري ميتوانند جايگزين اين باورها شوند.
4- باورهاي تازه را هر روز براي خود تکرار کنيد و به مدت پانزده دقيقه در روز، با تمرکز، در مورد آن باورها تفکر کنيد.
5- اين عمل را تا 60 روز تکرار کنيد تا بر ناخودآگاه شما قرار بگيرد. کم کم نتيجه باورهاي تازه را خواهيد ديد.
شما تا رفتار و باورتان را تغيير ندهيد، حالتان هم تغيير نخواهد کرد.
گردآوري: بخش روانشناسي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۳۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر تتلو در دومین دادگاه ؛ ریش و مو اصلاح شده، تتو‌ها بیرون زد (عکس)

میزان نوشت: دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به امیر تتلو به ریاست قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی با حضور مستشار دادگاه، وکیل متهم و نماینده دادستان برگزار شد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نخستین جلسه دادگاه «تتلو» برگزار شد پست اینستاگرامی مادر امیر تتلو بعد از دیدار با پسرش ؛ مبارکه مبارکه ... (عکس) پست اینستاگرامی عجیب مادر امیر تتلو ؛ شکر که درهای به ظاهر ناگشودنی بر روی تتلو گشوده شد (عکس)

دیگر خبرها

  • روز برفی ؛ مرتضی پاشایی و محمدرضا گلزار
  • یحیی السنوار بیرون از تونل ها با رزمندگان حماس در غزه دیدار کرد
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • کشف گاز متان در سیاره مریخ
  • لحظات بیرون انداختن مدیرعامل شرکت بورسی!
  • چرا چشم‌های سگ همیشه غمگین است؟
  • فیلم| کارشناس شبکه ۱۴ اسرائیل:ایرانیان پاسخ ما را مسخره می‌کنند و از این بازی پیروز بیرون آمدند
  • امیر تتلو در دومین دادگاه ؛ ریش و مو اصلاح شده، تتو‌ها بیرون زد (عکس)
  • بارسلونا در خطر از دست دادن یک جام دیگر
  • ماجرای موشکی که جلوی چشم رهبری از آب بیرون آمد