Web Analytics Made Easy - Statcounter

نهادهای متولی حمایت از صادرات با بیان اینکه به رغم تحریم ها تجارت خارجی ایران ادامه دارد گفتند: بعضی خریداران خارجی با امید شکستن تحریمها دریافت مطالبات خود را به بعد از تحریم موکول کرده اند. ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا؛ در دوران تحریم هدف دشمن کاهش درآمد ارزی و بالا بردن تقاضا برای ارز در داخل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط صادرات غیرنفتی یک راه حل کلیدی برای افزایش کانالهای ورودی ارز به کشور است ولی صادرات در این شرایط با مشکلاتی به مانند اختلال در روابط بانکی، خدمات پشتیبانی‌کننده از تجارت خارجی، افزایش ریسک صادرات و متعهد نبودن صادرکنندگان متخلف در بازگشت حاصل از صادرات به کشور مواجه است.

 در این میان هماهنگی و آرایش جنگی ارگانهای متولی حوزه تامین مالی صادرات و پوشش دهنده ریسک صادرات بسیار موثر است. در همین باره میزگردی داشته ایم با دو نهاد متولی حمایت از صادرات، آرش شهرآیینی معاون صندوق ضمانت صادرات و حمیدرضا معبودی معاون بانک توسعه صادرات.

تسنیم: وضعیت صادرات در دوران تحریم کنونی به چه شکلی پیش می رود؟

معبودی: ما الان در صادرات در شرایط پارادوکسی هستیم از یک طرف می‌خواهیم صادرات و ارزآوری به حداکثر خود برسد و از سوی دیگر با مقرراتی سعی در تنظیم بازار ارز داریم اما به واسطه شرایط تحریمی حال حاضر صادرات ما با هزینه‌هایی روبرو شده است و در نتیجه این شرایط ممکن است بعضی از اقلام صادراتی ما از بازار جهانی خارج شود. از سوی دیگر نرخ ارز هم رشد چشمگیری داشته است و همین باعث جذابیت برای صادرات شده است، این یعنی شرایط پارادوکسیکال.

*ارز حاصل از صادرات به 3 مدل تسویه می شود

تسنیم: صادرکنندگان به چه نحوی ارزهای صادراتی خود را موظف هستند در داخل تسویه کنند؟

معبودی: اولین خدمات ما این است که بتوانیم منافع و پولهای صادر کننده را در حساب و بانکهای خارجی به سهولت انتقال بدهیم چرا که بانک مرکزی صادرکنندگان را مکلف کرده است که ارز را به بازار برگردانند. الان طبق مصوبات بخشی ارز صادراتی برای نیازهای وارداتی صادر کننده (یعنی نیاز دارد وارداتی انجام دهد تا بتواند کالاهای صادراتی خود را تولید کند) بخشی هم باید به بازار نیما عرضه شود و بخشی دیگر هم برای بازار اسکناس در نظر گرفته شده است. به طور کلی حداکثر سقف عرضه اسکناس توسط صادرکنندگان 20 درصد، حداقل مبلغ فروش در نیما 50 درصد از حجم کل ارزهای حاصل از صادراتشان است و مابقی آن هم می‌تواند برای واردات کالاهای مورد نیازشان محسوب شود.

الان طبق توافق با بانک مرکزی به صادرکننده با بهترین نرخ در ازای ارز صادراتی به او ریال تحویل می‌دهیم و هیچ محدودیتی هم نداریم. تا قبل از این روال به اینگونه بود که ابتدا ارز صادرکننده را باید در بازار به فروش می‌رساندیم و سپس به او ریال میدادیم واگر ارز رو به پایین بود طبعا مشتری هم برای خرید ارز کم بودو این باعث می‌شد که ریال دیر به او تحویل داده می‌شد اما اکنون بلافاصله ارز از صادرکننده دریافت و به او ریال می‌دهیم تا دیگر معطل نماند.

*وظیفه قانونی صندوق ضمانت صادرات چیست؟

تسنیم: صندوق ضمانت صادرات چه وظیفه ای در قبال صادرکنندگان دارد؟

شهرآیینی: صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات قسمتی از فعالیت‌شان همگرا و مشارکتی است و قسمتی هم هر کدام به شکل مستقل فعالیت خاص خود را دارند، به نوعی همکار هم هستند یعنی وام‌دهی را بانک برعهده می‌گیرد و صدور ضمانت برای وام را صندوق ضمانت صادرات برعهده دارد. به طور کلی هدف تحریم کاهش درآمد ارزی و بالا بردن تقاضا برای ارز در داخل است راهکار مقابل این قضیه می‌تواند افزایش صادرات و مدیریت واردات باشد. به طور کلی صندوق ضمانت صادرات دو ماموریت دارد:

1-به وسیله صدور ضمانتنامه‌ دسترسی صادرکننده را به وام‌هایی که بانکهای داخلی به آنان می‌دهند را ساده‌تر کنیم. یعنی صادرکننده به جای اینکه خودش به بانک وثیقه بدهد به صندوق مراجعه می‌کند تا تحت ضوابط و به ازای حق بیمه برای او ضمانتنامه صادر شود، 2- صندوق مطالبات غیرقابل وصول صادرکننده که در خارج از کشور تحت شرایط عوامل سیاسی و تجاری مثل تحریم به وجود می آید را بیمه می‌کند.

*فقط صادرات اعتباری را می پذیریم؛ سال97 پوشش بیمه‌ای صندوق حدود 2.3 میلیارد دلار بوده است

تسنیم: شما تحت چه شرایطی برای صادرکنندگان ضمانت نامه صادر می کنید؟

شهرآیینی: وقتی فروش صادرکننده به شکل اعتباری و بانکی - نه نقدی - باشد امکان دارد که خریدار خارجی به صادرکننده ایرانی پولش را نپردازد که به آن ریسک اعتباری می‌گوییم. ریسک اعتباری در دنیا به دو شکل کنترل می‌شود:

 1- وقتی که شرایط عادی در جریان باشد، صادر کننده از خریدار می‌خواهد که LC بانکی برایش گشایش شود تا مطمئن شود که پولش توسط یک بانک خارجی ضمانت می‌شود. این مزیت در شرایط تحریم از دسترس خارج می‌شود، 2- روش دیگر آن است که صندوق ضمانت صادرات ریسک پرداخت نشدن مبلغ فروش صادرکننده ایرانی را بیمه می‌کند و به نوعی صندوق جانشین LC می‌شود. ریسک‌هایی که به کشور خریدار از صادرکننده ایرانی مربوط می‌شود را ریسک سیاسی می‌نامیم مثل شرایط تحریمی و ریسک‌هایی که به خود خریدار خارجی بازمی‌گردد را مثل ورشکستگی و یا کلاهبردار بودن خریدارخارجی را ریسک تجاری می‌گوییم.

در قانون خاطرنشان شده است که ماموریت اصلی صندوق ضمانت در زمان اضطراری مثل جنگ و تحریم برجسته‌تر می‌‌شود. در سال 97 حجم کل پوشش بیمه‌ای صندوق برای صادرکنندگان رقمی حدود 2.3 میلیارد دلار بوده است که از کل آن حدودا 30 درصد مربوط به ضمانت وام‌های بانکی داخلی بوده و مابقی آن مربوط به ضمانت‌ها به پوشش ریسک مطالبات خارج از کشور بازمی‌گردد که خود به دو نوع صادرکنندگان کالا و صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مربوط می‌شود.

*میانگین جهانی صدور ضمانت صادرات 10درصد است اما در ایران 5درصد؛ برنامه عربستان برای حذف بازار پتروشیمی ایران

تسنیم: چه مقدار از صادرات ما از نوع اعتباری است و صندوق چه میزان از کل صادرات را پوشش بیمه ای می دهد؟

شهرآیینی: به طور کل تخمین می‌زنیم صادرات ما 30 درصد به شکل اعتباری است و مابقی آن نقدی. میانگین جهانی صدور ضمانت نامه صادراتی از کل صادرات حدود 10 درصد است که در ایران حدود 5 درصد است. اما بعضی کشورهای جنوب شرق آسیا مثل کره، تا 40 درصد صادراتشان را پوشش بیمه‌ای می‌دهند.

به علت اینکه صادرات ما عمدتا نقدی و غیراعتباری است ما درصد کمتری را پوشش می دهیم. صندوق ما با خیلی کشورها قابل مقایسه نیست مثلا صندوق عربستان حدود 4 میلیارد سرمایه دارد و ما حدود فقط 100 میلیون دلار. عربستان خیلی در توسعه صادرات خود پیشرفت کرده و عمده ضمانت‌هایی هم صادر میکند غیرنفتی است چرا که عمدتا بازار نفت معمولا نیازی به بیمه صندوق ندارد. به عنوان مثال الان شرکت سابیک عربستان برای اینکه بازار ایران را منزوی و کم مشتری کند به اروپایی‌ها محصولات پتروشیمی می‌فروشد و برای آنها انواع مزایا و مشوقهای اعتباری صادراتی قائل می شود مثل اینکه مهلت های چندین ماهه به اروپایی ها می دهند برای تسویه پول و همین برای اروپایی ها جذابیت ایجاد می کند.

*وام به صادرات به 2شکل است

تسنیم: معمولا وام برای صادرات به چند صورت انجام می شود؟

معبودی: البته در خصوص تسهیلات اعتبار خریدار، کشورهایی مثل عربستان و قطر که ارز زیادی دارند و نمی‌دانند با آن چه کار کنند را باید از کشورهایی مثل کره که با برنامه‌ریزی هستند جدا کرد. اگر بانکی بخواهد به یک فرد وام بدهد دو چیز را مدنظر می‌گیرد: اول اعتبار و صلاحیت فرد وام‌گیرنده و دومی هزینه تمام شده وام برای بانک. در حقیقت صندوق مورد اول را پوشش می‌دهد، یعنی اعتبارسنجی مشتری خارجی یا خود صادرکننده ایرانی را ضمانت می‌کند بنابراین بانک توسعه صادرات دغدغه بازپرداخت وام را نخواهد داشت اما وام دادن به شخص خارجی که می‌خواهد از صادرکننده ایرانی کالا دریافت کند، ریسک خطرناک و بزرگی دارد.

و به طور کلی ما به دو شکل وام می دهیم، اول به خود صادرکننده ایرانی که بتواند کالایش را تولید کند. به عنوان مثال، برای خدمات فنی و مهندسی حدود 200میلیون یورو به کشور عراق وام داده ایم تا شرکت ایرانی بتواند به سهولت اهدافش پیش ببرد. و دوم هم به خریدار خارجی تحت عنوان اعتبارخریدار تسهیلات داده می شود. در هردو مورد صندوق ضمانت صادرات می تواند وام ها را ضمانت کند. معمولا پروسه اعتبار خریدار به علت اینکه وام گیرنده در خارج از کشور است کمی پیچیده تر و دشوار تر است. یک شرط مهم در اعطای اعتبار خریدار این است که حداقل 60درصد جنس کالای صادراتی ایرانی باشد و زیر 60درصد ارزش افزوده برای وام دادن قابل قبول نیست.

معبودی: کارشناسی هم به دو شکل انجام می شود: اگر یک کالای معین باشد وزارتخانه مربوطه مثل صنعت، کشارزی و... تعیین تکلیف می کند ولی اما اگر محصول صادراتی از جنس پروژه مثل حمل و نقل و عملیات عمرانی باشد؛ کمیته ای به نام ماده 19 تعیین می کند که آیا این پروژه 60درصد ایرانی هست یا نه. در این کمیته که در وزارت صمت هست هر ارگان مربوط به خدمات فنی و مهندسی نماینده دارد. این فرایند بروکراسی دارد اما به نظرم کاغذبازی معقولی است تا بتوانند از کالای ایرانی حمایت کنند.

*وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی خوب نیست

تسنیم: در زمان تحریم صادرات خدمات فنی و مهندسی مثل علمیات عمرانی در کشورهای خارجی به چه شکل پیش می رود؟

شهرآیینی: خدمات فنی و مهندسی ماهیتش با کالا فرق دارد چرا که فنی و مهندسی وارد پروژه‌ای می‌شوند که ممکن است سالها به طول انجامد تا بتوانند در کشور خارجی خدمات عمرانی و... انجام دهند. ما شرکت ایرانی را بیمه می‌کنیم که اگر کارفرمای خارجی مزد آنها را نداد دغدغه ورشکستگی نداشته باشیم. صندوق فقط صادرات اعتباری را بیمه می‌کند و وظیفه‌ای در قبال صادرات نقدی ندارد.

 کمیته ماده 19 در آیین نامه حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی است و مزیتش برای صدور ضمانتهای صادراتی این است که اگر این کمیته تاجری را تایید کند او می تواند با توثیق 2درصد ضمانت نقدی و 98درصد سفته و چک به شکل آسان ضمانت نامه دریافت کند. اما خارج از کمیته ماده 19 شرایط اخذ ضمانت نامه دشوار تر است.

الان متاسفانه خدمات صادرات خدمات فنی و مهندسی ما با مشکل مواجه شده است و حمایتهای دولت هم کارساز نیست. الان ضمانت نامه های بانکهایی مثل توسعه صادرات را مستقیم کارفرمای خارجی نمی پذیرد و ضمانت یک بانک محلی را می پذیرند و به خاطر شرایط تحریم روابط کارگزاری بانکی دچار مشکل است و در زمینه ارائه ضمانت نامه های مناقصه های خارجی دچار مشکل هستیم.

 

*بعضی خریداران خارجی اذعان دارند تحریمها ابدی نیست

تسنیم: در دوران تحریم چگونه می توان صادرات خدمات فنی و مهندسی را حفظ کرد؟

معبودی: شرایط موجود تجارت خارجی ما به شکل تعامل محور پیش می رود و نه با شکل حقوقی و قانونی. حتی بعضی خارجی ها با امید به اینکه بالاخره در آینده در تحریمها گشایش می شود و ابدی نیست، با اذعان به اینکه به امانتداری شما ایمان داریم می گویند: مشکلی نیست اگر پرداختها را به بعد از رفع تحریم موکول کنید.

در خدمات فنی و مهندسی هم با دو گونه کافرمای خارجی مواجه هستیم: یک مدل آن است اصلا تمایلی به معامله با ایران ندارد که هیچ؛ اما یک مدل آن است که به دلایل مختلف از جمله اینکه شرکت ایرانی سابقه دار و شناخته شده در کشور خارجی بوده است، کارفرما تمایل و علاقه مند به حضور شرکت است اما تحریم برایش دغدغه شده است و ما با مذاکره آن را حل می کنیم.

دور زدن تحریم با بیت‌کوین 8 پیش‌شرط دارد؛ پیمان پولی راه آسان تری استمواضع زنگنه درباره بورس نفت سیاسی و غیر فنی است/ 3 راه جلب مشتریان خارجی به بورس نف

گفت و گو از محمدعلی قشقایی

انتهای پیام/

R1454/P/S7,77,78,79,85/CT13

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۳۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلافات جمهوریخواهان بر سر کمک‌های خارجی برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان

«مایک جانسون»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه از برنامه خود برای پیشبرد و به رای‌ گذاشتن لوایح مربوط به کمک‌های خارجی درخواستی «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان به همراه یک لایحه چهارم با موضوع تحریم علیه ایران و روسیه و تصرف دارایی‌های روسیه در هفته آینده خبر داد.

جانسون گفت که او برنامه دارد تا به جای بسته امنیت ملی ۹۵.۳ میلیارد دلاری که توسط مجلس سنا در ماه فوریه تصویب شد این کمک‌ها را در مجلس نمایندگان در قالب چهار لایحه مجزا به رای گذاشته و تصویب کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «ایندرجیت پارمار»، استاد سیاست بین‌الملل دانشگاه لندن ارزیابی کرد: «برگزاری این رای‌گیری‌ها به صورت جداگانه نشان می‌دهد اختلافات در داخل اعضای حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان چقدر عمیق هستند. فراکسیون راست افراطی آزادی همچون دونالد ترامپ و گروه لابی‌گر سیاسی بنیاد هریتیج موسوم به هریتیج اکشن مخالف کمک‌های بیشتر به اوکراین بوده و جانسون را همچون کوین مک‌کارتی، رئیس سابق مجلس نمایندگان، به سرنگونی تهدید کرده‌اند.»

این کارشناس اضافه کرد: اختلافات سیاسی فزاینده در حوزه سیاست خارجی امری تنها محدود به جمهوریخواهان نیست و دموکرات‌ها هم اختلافات مشابهی در داخل خود دارند.

پارمار خاطرنشان کرد: «در داخل اعضای حزب دموکرات در کنگره نیز اختلافات به ویژه بر سر غزه و اسرائیل وجود دارند. اختلافات عمیق همچنین بین دولت جو بایدن و پایگاه رای‌دهندگان حامی حزب دموکرات (به ویژه رای‌دهندگان جوان و مسلمان) نیز وجود دارد.»

طبق تحلیل این کارشناس با وجود آنکه مساله کمک‌های خارجی درخواستی دولت جو بایدن چند ماه است که مورد مناقشه بوده اما وضعیت اخیر اوکراین و حمله تنبیهی اخیر ایران به سرزمین‌های اشغالی باعث شد که تبدیل به مساله نخست شود.

پارمار بیان کرد: «فشار فزاینده‌ای بر دولت جو بایدن وجود دارد تا کمک‌های جدید هنگفتی به سه متحد آمریکا (اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان)‌ بدهد و این فشار در داخل فراکسیون جمهوریخواهان مجلس نمایندگان نیز که به نوبه خود دچار اختلافات هستند احساس می‌شود.»

بن‌بست در کنگره آمریکا بر سر لایحه بودجه مکمل درخواستی جو بایدن در اواخر سال ۲۰۲۳ برای این کمک‌های خارجی جدید چند ماه است که ادامه پیدا کرده است. مجلس سنای آمریکا یک نسخه ۹۵ میلیارد دلاری از این لایحه را در ماه مارس تصویب کرد اما جانسون تا کنون از به رای گذاشتن این کمک‌ها در مجلس نمایندگان امتناع کرده است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اختلافات جمهوریخواهان بر سر کمک‌های خارجی برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان
  • محبوبیت ایران در افکار عمومی جهان و ضرورت بازدارندگی داخلی و خارجی
  • ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی برای تنظیم بازار
  • اجاره ‏‏‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل امری ضروری است
  • واردات روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم از ابتدای سال
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • اجاره‏‏ بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند