Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@23:35:59 GMT

آمار نرخ بیکاری در رشته‌های مختلف تحصیلی

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۴۱۰۶

آمار نرخ بیکاری در رشته‌های مختلف تحصیلی

ساعت24 - روزنامه دنیای اقتصاد در شماره امروز خود به بررسی نرخ بیکاری در رشته‌های مختلف پرداخته است.

داده‌های تفصیلی مرکز آمار از بازار کار در سال ۹۷ نشان می‌دهد که نرخ بیکاری برای دارندگان مدرک «دکترای تخصصی» و مدارک زیردیپلم، کمتر از ۱۰ درصد است و نسبت به باقی مدارک تحصیلی، در وضعیت بهتری قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر از مدارک زیر دیپلم فاکتور بگیریم، دارندگان مدرک تحصیلی دیپلم نیز وضعیت بهتری نسبت به دارندگان لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترای حرفه‌ای دارند. نرخ بیکاری افراد دارای مدرک دیپلم، ۳/ ۱۲ درصد اعلام شده است.

این عدد با توجه به جمعیت فعال قابل‌ملاحظه دیپلمه‌ها که در حدود ۳/ ۶ میلیون نفر بوده، می‌تواند نشان دهد که دیپلم، مدرک پرطرفداری در بازار کار بوده است. نکته عجیب اینکه اگر فردی با مدرک فوق‌لیسانس در سال ۹۷ در جست‌وجوی شغل بوده، به احتمال ۳/ ۱۵ درصد بیکار مانده است؛ اما اگر فردی با مدرک زیر دیپلم به‌دنبال کار می‌رفت، احتمال بیکاری‌اش در حدود ۷/ ۸ درصد می‌بود.

در بین تمام مدارک تحصیلی، بالاترین نرخ بیکاری را لیسانسه‌ها داشته‌اند. تقریبا یک پنجم از افراد لیسانسه در سال گذشته، از جست‌وجوی شغل به نتیجه‌ای نرسیدند. این داده‌ها می‌تواند از نزول کیفیت بازار کار ایران حکایت کند.

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که ۷/ ۵۷ درصد از کل تعداد فارغ‌التحصیلان و شاغلان به تحصیل، فعال اقتصادی هستند. این عدد می‌تواند نشان دهد که فارغ‌التحصیلان یا شاغلان به تحصیل، تا چه حد به یافتن شغل امیدوارند. نرخ مشارکت اقتصادی در رشته‌های تحصیلی گوناگون می‌تواند چشم‌انداز افراد آن رشته را نسبت به بازار کار نشان دهد.

با توجه به اطلاعات در دسترس، نرخ مشارکت اقتصادی در رشته‌های گوناگون بین ۳/ ۴۳ تا ۳/ ۷۴ درصد متغیر بوده است. کمترین نرخ مشارکت مربوط به رشته‌های تحصیلی گروه هنر و بالاترین نرخ مشارکت مربوط به شاخه تحصیلی دامپزشکی است. جالب اینکه مشارکت اقتصادی مهندسان، با وجود تعداد بالایشان قابل توجه و در حدود ۳/ ۷۰ درصد بوده است. همچنین علاوه بر مجموعه هنر، نرخ مشارکت اقتصادی رشته‌های تحصیلی زبان، علوم زیستی و رشته‌های مرتبط، جنگلداری و رفاه نیز زیر ۵۰ درصد بوده است.

اما وضعیت بیکاری در شاخه‌های مختلف تحصیلی به چه ترتیب است؟ در سال ۹۷، معادل ۱۲ درصد از جمعیت فعال اقتصادی بیکار بوده‌اند. اما نرخ بیکاری در رشته‌های مختلف تحصیلی از ۴/ ۴ تا ۱/ ۲۶ درصد متغیر بوده است. کمترین نرخ بیکاری در اختیار فارغ‌التحصیلان «خدمات امنیتی» است. فارغ‌التحصیلان رشته‌های نظامی و دفاعی و حفاظت از اشخاص و اموال، در این گروه قرار می‌گیرند. در چهار گروه تحصیلی دیگر نیز نرخ بیکاری زیر ۱۰درصد است: بهداشت، دامپزشکی، روزنامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی و علوم تربیتی.

در رشته‌های پرطرفداری مانند معماری و ساختمان، مهندسی و حرفه‌های مهندسی و حقوق، وضعیت اشتغال مطلوب نیست. نرخ بیکاری در معماری و ساختمان معادل ۱/ ۲۶ درصد است که نشان می‌دهد بازار کار، ظرفیت پذیرش این میزان از فارغ‌التحصیلان رشته‌های معماری و ساختمان را ندارد. یا در مهندسی و حرفه‌های مهندسی نیز نرخ بیکاری نزدیک به ۱۹ درصد گزارش شده است و این در حالی است که بخش قابل‌توجهی از مهندسان، از یافتن شغل ناامید شده‌اند و در این جمعیت منعکس نشده‌اند. شاید از بین گروه‌های محبوب، تنها پزشکی است که وضعیت خوبی دارد.

پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، داروسازی و طب سنتی در زیرمجموعه «بهداشت» قرار دارند. فارغ‌التحصیلان و شاغلان به تحصیل این گروه، دارای نرخ مشارکت ۲/ ۵۸ درصدی بوده‌اند و نرخ بیکاری ۷/ ۸ درصدی را ثبت کردند. اما به‌طور کلی می‌توان گفت که رشته تحصیلی دامپزشکی، بهترین بازار کار را دارد، چرا که با وجود مشارکت اقتصادی بالا(۳/ ۷۴ درصد) نرخ بیکاری اندکی را ثبت کرده است. از بین فعالان گروه دامپزشکی، تنها ۳/ ۷ درصد بیکار مانده‌اند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: نرخ بيكاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۴۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد

 به گزارش تابناک،شفقنا نوشت: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تاکید بر نقش «خانواده» در ایجاد فرهنگ سلامت گفت: در سال ۲۰۵۰ جمعیت افعانستان به نزدیک به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر، جمعیت پاکستان به حدود ۴۰۰ میلیون نفر و جمعیت عراق به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد و جمعیت کشور ما هم به حدود ۹۰ میلیون نفر می‌رسد که باید به بحث جمعیت کشور توجه کنیم.

علیرضا اولیائی منش اظهار کرد: ادبیات علمی و مطالعات جهانی نشان می‌دهد که موضوع مشارکت مردم تا سطح محلات پیش رفته است؛ اما درباره مشارکت خانواده در حوزه سلمت خیلی مطلبی وجود ندارد؛ چراکه خانواده و خانواده محوری خیلی در ادبیات غربی جایگاهی ندارد.

وی با بیان اینکه دنیا در حوزه سلامت مطالعاتی تا سطح محله داشته است؛ اما پس از آن به سطح فرد و نه خانواده تاکید دارد، توضیح داد: مطالعات جهانی پس از سطح محله، فرد محور می‌شود و درواقع محوریت خانواده مخصوص جوامع اسلامی و سنتی‌تر است که به باغ وحش دهکده جهانی نپیوسته‌اند و در این فرهنگ است که مادر به عنوان محور خانواده شکل دهنده این تمدن نوین است که ما می‌خواهیم مدعی آن باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: زنان این جامعه باید در شکل دهی این رویکرد نوین و مقابله با این هجمه پوچ موجود در سطح دنیا که ته آن افسردگی و پوچی است مقابله کنند. باید به فرهنگ زیبا، سنتی و عیر ماشینی خود برگردیم و خودباوری داشته باشیم. فکر نکنیم مدینه فاضله جای دیگری است. اعتقادم این است که اگر شرایط اقتصادی فراهم باشد مردم باید جهان گردی کنند، دنیا را ببینید و بعد به کشور برگردند و با عشق و علاقه به داشته‌های خود بچسبند.

اولیائی با بیان اینکه فضای مجازی ایده ال‌هایی دست نیافتنی برای مردم می‌سازد، با اشاره به مطالعه‌ای انجام شده در این خصوص عنوان کرد: مطالعه‌ای انجام شده در سوئیس می‌گوید افرادی در کشور‌های غرب در فضای مجازی غرق هستند ۴۰ درصد افسرده‌تر از بقیه مردم هستند؛ چراکه فضای مجازی انسان را از فضای واقعی دور می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید به خانواده محوری برگردیم، درباره اهمیت امیدآفرینی افزود: در همه دنیا تلاطم و مشکلات اقتصادی وجود دارد؛ اما در این حوزه امید آفرینی خیلی مهم است. ازدواج را خیلی سخت گرفتیم، حوزه‌های فرهنگی باید روی بحث ازدواج آسان تاکید کنند. در سال ۲۰۵۰ جمعیت افعانستان به نزدیک به ۹۰ الی ۱۰۰ میلیون نفر، جمعیت پاکستان به حدود ۴۰۰ میلیون نفر و جمعیت عراق به ۹۰ الی ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد و جمعیت کشور ما هم به حدود ۹۰ میلیون نفر می‌رسد که باید به بحث جمعیت کشور توجه کنیم.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: ازدواج و فرزندآوری یک موضوع نشاط آفرین است، اغلب جوانان اگر ذره‌ای امید داشته باشند، علاقمند به ازدواج و فرزند آوری هستند؛ اما در حال حاضر قدری ناامید هستند و آینده را بدون پایداری می‌بینند. باید در حوزه امید آفرینی کار کنیم و متقابلا مسئولین نیز در حوزه ثبات اقتصادی فکری کنند تا امید ایجاد شود.

اولیائی با اشاره به تاسیس “خانه‌های مشارکت مردم” توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطح محلات تهران، توضیح داد: پیش‌تر فقط یک خانه مشارکت مردم در منطقه ۱۷ تهران یعنی مرکز مهرگان را داشتیم، اما در حال حاضر به ۱۰ منطقه رسیده است. این خانه‌های مشارکت همان مراکز جامع سلامت ما هستند که هیات امنای مردمی دارند و در بحث آسیب شناسی مشکلات محله کار می‌کنند، خودشان آسیب شناسی و نیاز سنجی و برنانه ریزی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه محوریت ما باید اهمیت دادن واقعی به مردم باشد، خاطرنشان کرد: دستورالعملی شهرداری تهران برای یکپارچه کردن مسائل مربوط به این حوزه آماده کرده است که ویرایش آخر را می‌گذراند و بخش بهداشت هم یکی از بخش‌های آن است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره ارتباط بین اقتصاد و سلامت نیز توضیح داد: کاملا بحث‌های اقتصادی بر روی سلامت مردم موثر است، اما از آن مهمتر اثر چشم و هم چشمی‌ها بر سلامت است. از سوی دیگر مردم باید برای حل مشکلات اقتصادی پای کار آیند. نمی‌توان همه بار این موضوع را از دولت طلبید. اگر این مشارکت مردمی محقق شود در حوزه اقتصاد هم اتفاقات خوبی می‌افتد، نباید فرهنگ تجمع ثروت را داشته باشیم.

 

دیگر خبرها

  • پذیرش بدون آزمون در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه‌های مختلف تحصیلی
  • آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد
  • دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند
  • ثبت‌نام کتاب‌های درسی پایه‌های مختلف از امروز آغاز می شود
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان
  • هشدار برای تغییر تعادل جنسیتی دانشگاه‌ها
  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • آشنایی دانش‌آموزان مدارس سما با ایده تحصیلی ـ شغلی
  • بیش از ۹۵۰ نفر در دوره‌های مختلف تحصیلی سوادآموزی بوشهر جذب شده‌اند