Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@08:57:56 GMT

قبرهای رنگی!

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۴۲۹۷

قبرهای رنگی!

در آینده‌ای نزدیک، همه ما یک روز بهترین لباس‌هایمان را می‌پوشیم، به سر و گوشمان دستی می‌کشیم و به آتلیه می‌رویم. عکاس از ما می‌پرسد: عکس را برای کجا می‌خواهید و ما در نهایت آرامش می‌گوییم: «برای سنگ قبرم.»

به گزارش خبرنگار ایسنا، «نسل جدید سنگ قبر»، «روحیه دار شدن مزار و بازماندگان» «ثبت سفارش حداقل 15 روز زودتر از نصب» این‌ها عباراتی است که محمدرضا عسکری، مبدع قبرهای رنگی، برای تبلیغ شغل خود در کانال تلگرامی‌اش نوشته.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

39 ساله است، دیپلم دارد و ماجرای ابداع قبرهای رنگی را این‌گونه شرح می‌دهد:«یک روز به گلزار شهدا رفته بودم و دیدم که عده‌ای دارند عکسِ بالای سر یکی از شهیدها را عوض می‌کنند. عکس کاغذی، توی قاب شیشه‌ای حسابی رنگ و رو رفته شده بود و عکس بعدی هم بعد از مدت کوتاهی به همین شکل درمی‌آمد.  کار اصلی من اجرای کف‌پوش اپوکسی است. با خودم فکر کردم می‌شود از این کار برای رفع این مشکل بهره برد اما سخت بود، چون مواد کف‌پوش هم در آفتاب دوامی نداشت و زود از بین می‌رفت. من تحقیق کردم، آزمایش کردم، تا بالاخره توانستم طوری عکس را روی سنگ قبر پیاده کنم که توی آفتاب از بین نرود.»

یک مداح، اولین مشتری او می‌شود: «رفته بودم قبرستان برای پخش تبلیغ کارم. چند تا از برگه‌ها را به مداحی دادم که سرِ یکی از قبرها مشغول روضه‌خوانی بود. گفت پدر خودم تازه فوت کرده، اولی را برای او بزن. زدم، پولش را هم حساب کرد و کم‌کم مشتری‌های دیگر سر و کله‌شان پیدا شد. دو تا هم خودم زدم؛ برای دایی‌های شهیدم.»

خدایِ او، روزی‌رسان است: «برای اینکه کارم بیشتر دیده شود، یک‌بار رفتم  باغ رضوان و گفتم اجازه بدهید اینجا کار کنم و سنگ قبر بزنم اما گفتند به شرطی اجازه داری بمانی که فوت‌وفن کار را به ما یاد بدهی وگرنه اینجا ماندن تو فقط کاسبی ما را کساد می‌کند و بس. من هم رفتم و فرمولم را به آن‌ها ندادم. آخر خدا روزی‌رسان است. 

من از این برخوردشان ناراحت و ناامید نشدم. آمدم تبلیغ زدم توی دیوار، توی شیپور، کانال درست کردم و مشتری‌ها از زنجان، لرستان، پلدختر، مشهد، تهران، کرمان و خیلی شهرهای دیگر، حتی از سوریه، زنگ زدند و قبر رنگی سفارش دادند. فقط چون توی دیوار اسم شهر فلاورجان نبود، مجبور شدم بنویسم که ساکن فولادشهرم.»

از قصه عکس‌هایی می‌گوید که بازماندگان برایش می‌فرستند: «برای من مهم نیست چه عکسی می‌فرستند فقط باید کیفیت داشته باشد. اگر بخواهند برایشان فتوشاپ هم می‌کنم. عکس حرم امام رضا(ع) را می‌اندازم پشت سر میّت، عکس گل و نوشته هم اگر بخواهند اضافه می‌کنم. برای این کارها هم پول اضافه نمی‌گیرم.»

معتقد است که عکس خانم‌های جوان را نباید روی سنگ قبر زد: «یک‌بار خانمی از کرج به من پیام داد.  یک سلفی فرستاده بود و می‌خواست برایش روی سنگ قبر پیاده کنم. گفتم این عکس کیفیت ندارد خانم، چون عکس تار شده بود. بیشتر حرف زد. فهمیدم که با همسرش مشکل دارد و می‌خواهد خودکشی کند و این سنگ قبر را هم برای خودش می‌خواهد سفارش بدهد. کمی با او صحبت کردم و فکر کنم آرام‌تر شد، چون گفت یک وقتِ دیگر سفارش می‌دهم.

عکس دو خانم جوان و آراسته کرمانی هم که در تصادفی به رحمت خدا رفته بودند برایم فرستادند اما گفتم گُل بزنید  بهتر است. گفتند تو چه‌کار داری؟ ما می‌خواهیم همین عکس باشد. گفتم آخر من فکر می‌کنم یکی خدای‌نکرده با دیدن این عکس‌ها دلش می‌لرزد و برای آن مرحوم ممکن است مشکل‌ساز شود. شاید اصلاً اگر خود آن طرف زنده بود اجازه نمی‌داد عکسش را به این شکل روی سنگ قبر کار کنند. کسی چه می‌داند؟»

می‌پرسم: دل داغ‌دیده‌ها با دیدن این عکس‌ها، هر بار ریش نمی‌شود؟ می‌گوید:«قبلاً هم عکس مرحوم را با سی.ان.سی حک می‌کردند اما مات بود. الان با این روش خیلی قشنگ می‌شود صورتِ از دنیا رفته را دید. از این بُعدی که شما گفتید هم می‌شود نگاه کرد اما من با مشتری‌ها که صحبت می‌کردم، می‌گفتند این‌طوری انگار چهره عزیزمان همیشه برایمان تازه است و تصویر خوبی از او در ذهنمان ثبت می‌شود. خُب لبخند مرحوم را می‌بینند و شاد می‌شوند»

مشکلاتی دارد و خواسته‌هایی: «موادی که من با آن کار می‌کردم آلمانی بود، بعد از تحریم‌ها دیگر این ماده وارد نمی‌شود. حالا حتی جنس تاریخ گذشته آلمانی را هم لیتری 800 هزار تومان می‌فروشند. این ضد خش است، توی آفتاب خراب نمی‌شود. جنس مشابه هم هست اما کیفیت ندارد. کار ما باید عمری باشد.

من جایی را ندارم. توی حیاط خانه‌ام کار می‌کنم و سروصدا همسایه‌ها را اذیت می‌کند. چیزی نگفته‌اند اما در چهره‌شان اعتراض را می‌بینم. اگر جایی بود که می‌توانستم این کار را انجام بدهم خیلی خوب می‌شد.»

امیدوار است که در آینده‌ای نزدیک، همه قبرستان‌ها رنگی شوند: «در این کار رنگ‌های مختلف را با پس‌زمینه‌های مختلف  می‌شود طراحی کرد. خودتان تصور کنید قبرستانی پر از رنگ چقدر بهتر است. اصلاً یک چیزِ دیگر می‌شود.»

برای سنگ قبر خودش هم عکسی طراحی کرده اما همسرش گفته، اگر سنگ را بسازی آن را می‌شکنم! «من به خانمم گفتم آدم باید همیشه یاد مرگ باشد. این‌طوری خیلی از خطاها را انجام نمی‌دهد.»

در آینده‌ای نزدیک، همه ما یک روز بهترین لباس‌هایمان را می‌پوشیم، به سر و گوشمان دستی می‌کشیم و به آتلیه می‌رویم. عکاس از ما می‌پرسد: عکس را برای کجا می‌خواهید؟ و ما در نهایت آرامش می‌گوییم: «برای سنگ قبرم». پس به بقا، نیشخندی می‌زنیم و عاقبت، می‌میریم.

گزارش: سمیرا قاسمی، خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سنگ قبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۴۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی / ماشین‌های خودران در نیم قرن پیش / زنجیره اتفاقات پس از ترور رفیق حریری / تماشای زیبایی‌های جهان از آسمان با کیفیت 4K

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی

پیش از آنکه آلمان تحت پیشوایی هیتلر، جنگ جهانی دوم را آغاز کند، دوره شکوفایی و قدرتی داشت که تصاویر این ویدیو نشانی از آن دوران است. در بخشی از این ویدیو، مراسم اهدای پرچم طلایی به کارخانه هواپیماسازی سیبل فلوگزگورک در هاله را خواهید دید. در دوره ناسیونال سوسیالیسم (نازیسم) به آن دسته از واحد‌های عملیاتی جبهه کارگری آلمان (ده آ اف) که بیش از ۲۰۰ عضو داشتند پرچم رسمی داده می‌شد. این پرچم‌ها پیش‌زمینه سرخی داشتند که در مرکز آن سمبل دا آ اف قرار داشت. (یک چرخ‌دنده سیاه با ۱۴ دندانه که درون آن یک صلیب شکسته بود) از ابتدا هم بسته به نوع واحد این پرچم‌ها، اندکی با یکدیگر تفاوت داشتند، اما در سال ۱۹۳۶ هیتلر برای افزایش بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی، نام ناسیونال سوسیالیسم الگو را معرفی کرد. این عنوان به شرکت‌هایی داده می‌شد که توانسته باشند، به بهترین شکل سبک زندگی نازی که رژیم هیتلر پروپگاندای آن را تعریف کرده بود پیاده کنند. اضافه بر این، عنوان در اول می ‌هر سال این واحد، این امتیاز را پیدا می‌کرد که به عنوان یک شرکت الگو، پرچم طلایی دا آ اف را داشته باشد که یک پرچم خاص به شمار می‌رفت. این پرچم تنها یک سال به آن شرکت داده و در سال بعد شرکت الگو دوباره انتخاب می‌شد.

 


ماشین‌های خودران در نیم قرن پیش

ماشین‌های خودران شاید رویایی است که به اندازه خود وسایل نقلیه عمر داشته باشند. این تصاویری است از یک ماشین خودران که در سال ۱۹۷۱ تهیه شده و نشان می‌دهد که یک خودرو مسیری را بدون راننده و با کمک امواج الکترونیکی و واحد دریافت‌کننده‌ای که در جلو آن نصب شده طی می‌کند. این اولین نمونه از ماشین خودران را که شاید اولین گام در مسیر رسیدن به تکنولوژی‌های پیشرفته امروزی باشد در ویدیو تابناک ببینید.

 

 

زنجیره اتفاقات پس از ترور رفیق حریری

رفیق بهاءالدین حریری (ابو بهاء) مشهور به رفیق حریری، سیاست‌مدار، نخست‌وزیر و فعال اقتصادی لبنانی _ سعودی بود. وی طی دو دوره بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ و از ۲۰۰۰ تا استعفایش در ۲۰ اکتبر ۲۰۰۴ نخست‌وزیر لبنان بود. او رهبری پنج کابینه در دولت لبنان را طی دوران مسئولیتش برعهده داشت. در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ بر اثر انفجار بر سر راه کاروان موتوری‌اش در بیروت به قتل رسید. حزب‌الله با استناد به تصاویر ویدئویی از تحرکات هوایی اسراییل بر فراز بیروت در مسیر حرکت رفیق حریری و نیز حضور «غسان الجد» یک روز قبل از ترور در محل جنایت، تاکنون اسرائیل را مسئول این ترور می‌داند، اما در ادامه اسنادی منتشر شد که از نقش عربستان در این ترور حکایت داشت. حریری خواستار خروج سوریه از خاک لبنان بود و همین باعث شد سوریه نیز در معرض اتهام قرار بگیرد و پس از ترور رفیق حریری، ارتش سوریه تحت فشار افکارعمومی، خاک لبنان را پس از سه دهه ترک کرد. پس از این اتفاق، اسرائیل به لبنان حمله کرد که جنگ ۳۳ روزه رقم خورد. زنجیره این اتفاقات را در تابناک می‌بینید.

 

 

قطارهای شهری را چگونه می‌شویند؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که قطار‌های شهری و ترن‌های مترو چگونه تمیز می‌شوند؟ در این ویدیو چگونگی شست و شوی آنها را می‌بینید.

 

 

تماشای زیبایی‌های جهان از آسمان با کیفیت 4K

وقتی جهان را از بالا نگاه کنید، این کره خاکی را از زاویه‌ای دیگر تماشا می‌کنید که می‌تواند شگفتی تازه‌ای در مواجهه با شکوه هستی برای هر تماشاگری رقم بزند. برش‌هایی از گوشه گوشه زمین را با کیفیت 4K در تابناک می‌بینید.

دیگر خبرها

  • دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»
  • عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان رونمایی شد
  • ساخت عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان تمام شد
  • خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان
  • تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی / ماشین‌های خودران در نیم قرن پیش / زنجیره اتفاقات پس از ترور رفیق حریری / تماشای زیبایی‌های جهان از آسمان با کیفیت 4K
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • برخورد پلیس راهور اصفهان با تغییر وضعیت ظاهری خودرو‌ها
  • تصاویری پر بازدید از صحرای فوق‌العاده عربستان با رنگی خاص (فیلم)
  • تسهیل تردد معلولان در مسجد الحرام