Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، «محمد مدادی» با اعلام این خبر گفت:  فهرست ملی گونه‌های در معرض تهدید ایران در دو گروه جانوری و گیاهی توسط دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی و با همکاری دفتر مدیریت حیات‌وحش، دفاتر ذیربط معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، اساتید و متخصصان حیات‌وحش کشور و کارشناسان زبده استان‌ها تهیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) اگرچه به عنوان یک مرجع بین‌المللی حائز اهمیت است، اما بیانگر وضعیت واقعی جمعیت گونه‌ها در سطح ملی نیست، لذا لازم است فهرست ملی از وضعیت گونه‌ها تهیه شود.

مدادی خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است یک گونه در سطح کشور وضعیت مناسبی به لحاظ پایداری جمعیت داشته باشد اما در زیستگاه خاصی با تهدید روبرو شود و نیازمند سیاست‌ها و برنامه‌های حفاظتی باشد.

وی ادامه داد: در همین راستا به زودی دفتر مدیریت حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست میزبان نشستی خواهد بود که با حضور اساتید و کارشناسان و متخصصان گروه‌های مختلف حفاظت و پژوهش حیات‌وحش اعم از مهره‌داران، بی‌مهرگان و گیاهان تشکیل و فهرست ملی گونه‌های در معرض تهدید را بررسی خواهند کرد.

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی تصریح کرد: تهیه این فهرست ملی، سنگ بنای مهمی در تدوین برنامه‌های حفاظتی برای گونه‌هاست و فعالیتی پیوسته و ادامه دار است که زمان، بودجه و انرژی زیادی را می‌طلبد، با این حال تاکنون اطلاعات ارزشمند بسیاری توسط دانشگاهیان، کارشناسان و متخصصان دستگاه‌های اجرایی، فعالان مستقل محیط زیست و علاقه‌مندان به صورت پراکنده تهیه شده است.

وی ادامه داد: نیاز است تا در گام نخست این اطلاعات به صورت منسجم و علمی گردآوری شوند تا اولاً دسترسی به آنها ساده شود و ثانیاً خلاءها و ضعف‌های اطلاعاتی ما از وضعیت گونه‌ها در داخل کشور مشخص شود.

مدادی ابراز امیدواری کرد که گام نخست برای گردآوری اطلاعات موجود و تهیه نسخه ابتدایی این فهرست تا پایان سال انجام و ارائه شود تا مبنای برنامه‌های مدیریت و حفاظت از گونه‌های کشور باشد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۴۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان، با اعلام خبرثبت تصاویری بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی افزود: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از ۴ راس گوزن قرمز (مرال) درارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.
 حمزه عشوری افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه با ارزش در استان است. 
وی تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نماد‌های تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی، و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع زیستگاه‌های گیلان است. 
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه مرال به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند گفت: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.
حمزه عشوری افزود: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی جمعیت مرال‌ها می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • نابودی بزرگترین دشت لاله‌های واژگون کشور، خیلی دور، خیلی نزدیک
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق
  • ممنوعیت چیدن لاله واژگون
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام