Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جاییکه انتظار میرفت معاون سازمان محیط زیست از فرصت به دست آمده نهایت بهره را به سود محیط زیست و احقاق حق آن ببرد ظهرابی اهم اظهارات خود را به انتقاد از عوامزدگی اختصاص داد و قتل عام پرندگان در فریدونکنار را ادعایی غیرمنصفانه و حاصل عوامزدگی دانست! ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷ اجتماعی محیط زیست نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم؛ معضل کشتار پرندگان مهاجر در تالاب‌های شمالی و جنوبی کشور، پاییز و زمستان هر سال، یکی از تاسف‌برانگیزترین اخبار حوزه محیط زیست را به خود اختصاص می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلم‌ها و تصاویر بازار فریدونکنار در استان مازندران و بازار کیان در خوزستان که مملو از لاشه‌های گونه‌های متعدد پرندگان مهاجر است به رسانه‌های بین‌المللی هم راه یافته و کار به جایی رسیده که فریدونکنار به سیاهچاله پرندگان مهاجر شهرت یافته است.

پرندگانی که از طی مسافت‌های طولانی، تالاب‌های کشورمان را برای زمستانگذرانی انتخاب می‌کنند اما در سایه مماشات مسئولان محلی با متخلفان که به قانون‌گریزی و هرج و مرج منجر شده، به نقطه پایان سفر خود می‌رسند.

هرچند صید پرندگان در استان مازندران، پیشتر به روش سنتی "دوما" صورت می‌گرفت که در آن گونه‌های معدود و به تعداد محدود به دام می‌افتادند، این روش سنتی که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان روشی قانونی به رسمیت شناخته شده بود حالا چند سالی است زیاده‌خواهی و میل سودجویان به درآمد بادآورده را اقناع نمی‌کند! استفاده از روش‌ها و ابزاری غیرقانونی مانند دام‌های هوایی، کرس و گذر که پرندگان را بدون در نظر گرفتن گونهو بدون محدودیت در تعداد از پرواز بازمی‌دارد طی سال‌های گذشته درآمدی هنگفت را برای سودجویان به ارمغان آورده که دست شستن از آن مگر با اعمال بی‌چون‌وچرای قانون از سوی مسئولان اجرای و قضایی میسر نخواهد بود.

تلاش‌های مسئولان محیط زیست مازندران و ترتیب دادن نشست با صیادان و دامگاهداران هم طی سال‌های گذشته نتوانست از در دوستی به حل این معضل بینجامد و در نتیجه تخت‌های بازار فریدونکنار که تنها مرکز عرضه گوشت پرندگان مهاجر در شمال کشور است هرسال از سال قبل، رونق بیشتری پیدا می‌کند چرا که سازمان حفاظت محیط زیست تا‌کنون نتوانسته ساز و کار لازم را برای برخورد قانونی با این بازار غیرقانونی فراهم کرده و از فعالیت آن ممانعت به عمل آورد.

البته این بی‌توجهی نسبت به اجرای قانون که چند سالی است متخلفان و سودجویان را به درآمد هنگفت بادآورده عادت داده، تنها گریبانگیر پرندگانی نیست که سر از بازار در می‌آورند. گونه‌های متعدد پرندگان مهاجر که در پی استفاده از روش‌های غیرقانونی صید، به دام سودجویان میفتند شامل پرندگان غیرخوراکی هم می‌شوند؛ پرندگانی که البته برای مورد استفاده قرار گرفتنشان ساز و کار لازم در نظر گرفته شده است؛ باغ‌های پرندگانی که طی سال‌های گذشته شاهد رشد قارچ‌گونه‌شان در استان‌های مختلف کشور هستیم قفس‌های خود را با همین پرندگان مهاجر انباشته می‌کنند.

در واقع، پرندگانی که فارغ از نوع گونه و تعداد، به صورت فله‌ای در دام سودجویان گرفتار می‌شوند را به دو دسته می‌توان تقسیم کرد؛ آنهایی که برای فروش گوشتشان به بازار فریدونکنار منتقل می‌شوند و آنها که از باغ پرندگان ایلیا در نزدیکی بازار فریدونکنار سر در می‌آورند تا در موقعیت مناسب، به سایر باغ‌های پرندگان در استان‌های دیگر منتقل شوند و جالب آنکه مالک باغ پرندگان ایلیا، همان سماک و دلال بازار پرندگان فریدونکنار است!

در حالی که به گفته مسئولان محلی، تعداد ذی‌نفعان کشتار پرندگان مهاجر در استان مازندران به 200 نفر هم نمی‌رسد حمایت برخی مقامات محلی و نمایندگان مجلس از آنها از یک سو و انفعال سازمان حفاظت محیط زیست که طبق قانون موظف است از عرضه غیرقانونی حیات وحش جلوگیری کند از سوی دیگر، معضل نسل‌کشی پرندگان را به گره کوری تبدیل ساخته اما سال گذشته رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان مازندران با موضعی قاطع، از برنامه‌ریزی جدی برای مقابله با این قانون‌گریزی سخن گفتند و برای هرگونه همکاری در این زمینه با سازمان حفاظت محیط زیست اعلام آمادگی کردند.

بیشتر بخوانید:
امسال "سال انقلاب در اجرای قانون شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر" است
دادستان مرکز مازندران: با جدیت پیگیر تخلفات فریدونکنار هستیم

 

اما در حالی که انتظار می‌رفت این حمایت بی‌سابقه دستگاه قضا از مسئولان محیط زیست برای برخورد با نسل‌کشی پرندگان مهاجر در سرخرود، ازباران و فریدونکنار بینجامد و بساط عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر در بازار فریدونکنار را جمع کند، در بحبوحه کشتار پرندگان مهاجر، حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه کشتار پرندگان در فریدونکنار متوقف شده، مخاطبان را غافلگیر کرد! جمله‌ای که با حقیقت و تصاویر منتشر شده از بازار فریدونکنار کاملا مغایرت داشت.

بیشتر بخوانید: بیداد کشتار پرندگان در فریدونکنار و ادعای معاون کلانتری + فیلم

حالا هم چند روزی از برگزاری آئین بزگداشت روز محیط‌بان در ساری می‌گذرد و واکنش‌ها نسبت به اظهارات جدید آقای معاون که در این مراسم، مخاطبانش را غافلگیر کرد ادامه دارد؛ در این مراسم که با حضور رئیس کل دادگستری مازندران، دادستان مرکز مازندران و معاون استانداری برگزار شد، در جایی که انتظار می‌رفت، معاون سازمان حفاظت محیط زیست از فرصت به دست آمده نهایت بهره را به سود محیط زیست و احقاق حق از دست رفته آن ببرد، ظهرابی اهم اظهارات خود را به انتقاد از «عوام‌زدگی» در حوزه محیط زیست اختصاص داد و مصداق این عوام‌زدگی را ارائه آمار نادرست از کشتار پرندگان مهاجر در مازندارن اعلام کرد!

در این مراسم ظهرابی، به جای آنکه بکوشد برای مهار تخلفات صید و عرضه پرندگان مهاجر در پاییز و زمستان جاری، میان مسئولان حاضر در این مراسم، همسویی ایجاد کند، نسل‌کشی پرندگان مهاجر را ادعایی غیرمنصفانه دانست و گفت: امروز عوام زدگی در مسایل زیست محیطی یک آفت جدی است که بشدت در حال رواج است و متاسفانه به مسایل فنی محیط زیست آسیب می زند چرا که این مسایل نباید محل مناقشه بین افرادی قرار گیرد که اطلاعات ندارند.

وی به اعلام آمار شکار غیرقانونی یک میلیون قطعه پرنده در فریدونکنار، ادعای کاهش شدید سطح زمین و عرصه حفاظت محیط زیست و کاهش جمعیت جانوری محیط زیست به عنوان نمونه هایی از تبعات نگام عوام زده به مسایل محیط زیست یاد کرد و توضیح داد: کل جمعیت پرنده ای که به ایران می آیند سالانه 900 هزار تا نزدیک به 2 میلون قطعه است و متوسط آمار پرندگان مهاجری که طی 30 سال اخیر به مازندران می آیند سالانه 600 هزار قطعه بوده است اما اینکه ادعا می شود بیش از یک میلیون قطعه پرنده در یک نقطه از کشور مثلاً فریدونکنار قتل عام شد و بازتاب بین المللی نیز یافت، بی انصافی است.

این فرصت‌سوزی معاون کلانتری در حالی است که آنچه انتظار می‌رفت از زبان وی، به عنوان معاون تنها نهاد متولی حفاظت از حیات وحش شنیده شود را دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران مطرح کرد.

سید یونس حسینی عالمی؛ دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران درباره کشتار پرندگان مهاجر متذکر شد: تکلیف اخلاقی، قانونی و وجدانی برای حفاظت از محیط زیست داریم و مدافع و حامی منابع طبیعی هستیم. محیط زیست، شاهرگ حیات طبیعی بشریت در همه دنیا است و همه انسانها باید در احیا، حفظ و نگهداری از محیط زیست به بهترین وجه در میدان باشند تا این امانت به دست آیندگان برسد؛ از امروز برای پرندگان مهاجر که مهمان مازندران هستند باید فعالیت داشته باشیم؛ مازندران محل مشاهده پرندگان به عنوان سرمایه های ملی و جهانی باشد و اجازه ندهیم آن اتفاقات غیرقابل دفاع و تاثربرانگیز ادامه پیدا کند. 

ظهرابی که طی سال گذشته در ترویج و دفاع از شکارفروشی به ویژه به اتباع خارجی، همراهی خوبی داشته است، در این مراسم با دیگر عدم عزم و اراده خود برای جلوگیری از کشتار پرندگان مهاجر در شمال کشور را به نمایش گذاشت و  بی‌آنکه مستندی برای اثبات ادعای خود در خصوص آمار سالانه پرندگان مهاجر در استان مازندران ارائه دهد تا مخاطب را نسبت به نادرست بودن آمار کشتار سالانه یک میلیون پرنده مهاجر در استان مازندران قانع کند، صرفا ارائه این آمار را بی‌انصافی قلمداد کرد!

با توجه به این رویکرد معاون کلانتری، روند مبارزه با تخلفات و صید و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر در سال جاری چه مسیری را خواهد پیمود؟

انتهای پیام/

R7856/P/S2,23/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۴۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلاجقه: وضعیت دریاچه ارومیه مناسب است

رئیس سازمان محیط زیست گفت: امسال در بحث حق آبه و رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه وزارت نیرو همکاری‌های خوبی با سازمان محیط زیست داشته است. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت گفت: خوشبختانه دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی دارد. جمعه‌ای که گذشت شاهد جشن احیای دریاچه ارومیه‌ در این شهرستان بودیم و امیدواریم با توجه به روند خوب بارش‌ها، وضعیت این دریاچه رو به بهبودی برود. 

وی افزود: امسال در بحث حق آبه و رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه وزارت نیرو همکاری‌های خوبی با سازمان محیط زیست داشته است. 

خبر در حال تکمیل است...

دیگر خبرها

  • ضرورت مشارکت آحاد جامعه در حفظ محیط زیست
  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • رد شایعات تغییر استاندار مازندران
  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست
  • برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست
  • چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های پیشرو در حفظ محیط زیست است
  • انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید
  • سلاجقه: وضعیت دریاچه ارومیه مناسب است
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی