Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@13:11:42 GMT

انگلیسی‌ها: ضعیفیم!

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۵۱۳۸

انگلیسی‌ها: ضعیفیم!

طریقه برخورد دولت بریتانیا با توقیف شدن نفتکش انگلیسی توسط ایران در دریای عمان در کنار اینکه جنبه سیاست خارجی دارد، جنبه سیاست داخلی و انتخاباتی نیز دارد. ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، طریقه برخورد دولت بریتانیا با توقیف شدن نفتکش انگلیسی توسط ایران در دریای عمان در کنار اینکه جنبه سیاست خارجی دارد، جنبه سیاست داخلی و انتخاباتی نیز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پارلمان انگلستان که بعد از ماجرا و درگیری‌‌های بریگزیت این روزها بشدت درگیر مسأله انتخابات برای جایگزینی ترزا می ‌است 2 گزینه جرمی هانت، وزیر فعلی خارجه و بوریس جانسون، وزیر سابق خارجه این کشور را به‌عنوان گزینه برای نخست‌وزیری در اختیار دارد و هر کدام از این 2 نفر سعی دارند با نشان دادن مواضعی ملی‌گرایانه و سخت‌‌‌‌‌‌تر در مقابل ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، شانس خود برای انتخاب شدن را بالا ببرند. با این حال به نظر نمی‌رسد گزینه‌‌های نخست‌وزیری انگلستان شانسی برای بالا بردن حس ملی‌گرایی در این کشور داشته باشند، چرا که مردم این کشور و بویژه وزیر دفاع فعلی آن بخوبی می‌دانند تجهیزات نظامی «بریتانیا» در همین ماجرای توقیف نفتکش انگلیسی توسط نیروهای سپاه هم نتوانست کمکی به آنها بکند.

روزنامه انگلیسی «اکسپرس» روز گذشته به جلسه استماع کابینه انگلیس و اظهارات معاون وزیر دفاع این کشور در این جلسه اشاره کرد. بر اساس این گزارش، معاون وزیر دفاع این کشور در این جلسه از کمبود منابع مالی در این وزارتخانه گلایه کرد و اظهار داشت: اگر کمبود منابع مالی نبود، ناو‌‌های انگلیسی در خلیج‌فارس می‌توانستند از نفتکش‌‌های این کشور حمایت کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. «توبیاس الوود» هشدار داده است که اگر بریتانیا می‌خواهد نقش خود را در عرصه بین‌المللی همچنان حفظ کند، باید نیروی دریایی خود را تقویت کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

معاون وزیر دفاع انگلیس با اشاره به توقیف نفتکش این کشور در دریای عمان اعتراف کرده است: نیروی دریایی سلطنتی انگلیس آنقدر «کوچک» است که نمی‌تواند به نقش و وظایف بین‌المللی خود عمل کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. ایرانی‌ها در آن زمان هم به هشدار داده شده توسط ناو«HMS Montrose» که لحظاتی قبل آنها را از توقیف نفتکش بریتانیایی برحذر داشته بود توجهی نکردند.

در مکالمه رادیویی ضبط شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، افسر ایرانی به مسؤول شناور انگلیسی می‌گوید: «اگر اطاعت کنید، در امان می‌مانید».

الوود در جلسه موسوم به «کبری» یا جلسه استماع کابینه دولت انگلیس تصریح کرد: نخست‌وزیر آینده باید فکری به حال تامین منابع مالی وزارت دفاع به صورت فوری کند. الوود در عین حال خاطرنشان کرد: این تامین مالی نباید تنها برای ناوگان دریایی سلطنتی باشد، بلکه باید برای تمام بخش‌‌های دفاعی باشد اما در هر صورت نیروی دریایی سلطنتی به قدری کوچک است که نمی‌تواند منافع ما در سطح جهان را تامین کند.

اظهارات معاون وزیر دفاع انگلیس در جلسه استماع کابینه به وضوح ضعف قدرت نظامی انگلستان در دریا مقابل قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد. الوود صراحتا اذعان کرده است انگلستان توان رویارویی دریایی با ایران را ندارد. مهم‌تر از این اما اذعان معاون وزیر دفاع انگلستان به ضعیف بودن بنیه دریایی این کشور است؛ کشوری که عضو شورای امنیت است و یک پیشینه استعماری طولانی‌مدت دارد. شاید این اظهارات معاون وزیر دفاع انگلیس و اذعان او به ضعیف بودن بنیه نظامی انگلیس، یادآور همان جمله معروف جک استراو، وزیر اسبق خارجه انگلستان باشد که گفته انگلستان سال‌هاست دیگر قدرت گذشته خود را ندارد ولی هنوز برخی در ایران فکر می‌کنند این کشور یک ابرقدرت بزرگ و تاریخی است. در انتهای جلسه روز گذشته نیز الوود در جمع خبرنگاران حاضر نشد اعلام کند قرار است لندن چه راهکاری را در قبال ایران در پیش بگیرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. «وست مینیستر» می‌داند در صورتی که هر نوع تحریمی علیه ایران به کار گیرد، شلیک نهایی و تیر خلاص را به برجام زده و در این‌باره هیچ‌کس جز آمریکا و انگلیس نیز مقصر نخواهند بود. از معاون وزیر دفاع بریتانیا درباره احتمال تحریم ایران سوال شد و او تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که ما درباره راهکارهای پیش رو فکر می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم راه‌حلی برای این موضوع پیدا کنیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.  لندن این روزها، روزهای سختی را از لحاظ اوضاع سیاسی داخلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ماجرای بریگزیت و انتخاب نخست‌وزیر از سر می‌گذراند و توقیف کشتی‌‌‌‌اش و مات و مبهوت ماندن رزم‌ناو سلطنتی‌‌‌‌اش در دریای عمان دیگر نه آبرویی برای این کشور بر جا گذاشته و نه توانی برای اقدام تلافی‌جویانه.

تنهایی لندن!

اما در کنار اظهارات قابل تامل معاون وزیر دفاع انگلستان، نشریه آلمانی دی‌سایت نیز با اشاره به اقدام انگلیس در توقیف نفتکش «گریس 1» و پیامدهای آن، نوشت: اکنون لندن خود را در برابر واکنش ایران به این اقدام و توقیف نفتکش خود در تنگه هرمز تنها می‌بیند. این سایت آلمانی اعلام کرده است که انگلیسی‌ها بشدت از آنچه در مقابل نفتکش ایرانی انجام داده‌‌‌‌اند، پشیمانند. آنها بر این عقیده‌‌اند که تحت تاثیر آمریکا این اقدام را انجام داده‌‌اند و حالا باید به تنهایی با عواقب این کار روبه‌رو شوند. اما ایران برای پاسخ دادن به اقدام انگلیس زیاد صبر نکرد؛ اکنون یک نفتکش انگلیسی نیز در توقیف این کشور است. دی‌سایت در ادامه نوشته است: در حالی که چالش اصلی بین آمریکا و ایران بود، انگلیس به یکباره با این اقدام خود وارد مرکز بحران شد، با این حال در برابر چنین اقدامی، اسپانیا خود را کنار کشید و واکنش اروپا تنها سکوتی سنگین بود. در چنین شرایطی ایران با خونسردی عملیات توقیف یک نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز به نمایش می‌گذارد که در آن یک چیز به وضوح قابل مشاهده است: ضعف انگلیس. تنها رزم‌ناو انگلیسی حاضر در تنگه هرمز قادر نیست از نفتکش این کشور محافظت کند و واکنش دولتمردان لندن در قبال عملیات سپاه پاسداران چیزی نیست به جز لفاظی و تهدیدهای توخالی.

منبع : وطن امروز                          

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

R1437/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۵۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس

.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ عوامل جناح راستگرای افراطی در لندن که پرچم انگلیس را بر دوش داشتند، مقابل دفتر نخست وزیری این کشور با نیرو‌های پلیس درگیر شدند.
امروز که همزمان با روز جورج مقدس در انگلیس است، ده‌ها نفر از افراد راستگرا در لندن، با خروج از محلی که پلیس در برابر دفتر نخست وزیری به آنان اختصاص داده بود، با نیرو‌های پلیس درگیر شدند. در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، یکی از این نژادپرستان در لندن، با چتر به نیرو‌های پلیس حمله می‌کند.
بخشی از مردم در بریتانیا، به اهتزاز در آوردن پرچم انگلیس را نشانه نژادپرستی انگلیسی‌ها می‌دانند. شماری از تماشاگرنما‌ها در مسابقات ورزشی، از جمله در باشگاه‌های فوتبال، با پرچم انگلیس به رقبا حمله می‌کنند. به نوشته ایندیپندنت، امروز نیز شماری از حاضران در برابر دفتر نخست وزیری انگلیس، با سر دادن شعاری‌های نژادپرستانه، از تامی رابینسون، نژادپرست مشهور انگلیسی حمایت می‌کردند.
پرچم انگلستان یا بریتانیا تلفیقی از پرچم انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی است، اما گروه‌های راست افراطی فقط پرچم انگلیس را که دارای زمینه سفید با صلیب قرمز در وسط آن است پرچم این کشور می‌دانند.
پلیس با توسل به نیرو‌های ویژه و اسب سوار تلاش کرد این تظاهرات را مهار کند.

دیگر خبرها

  • ژنرال انگلیسی: برای کی‌یف سخت است جلوی حمله مسکو را بگیرد
  • ژنرال انگلیسی: اوکراین با جنگ دشواری مواجه است
  • والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است
  • کرملین: کمک جدید آمریکا به اوکراین قابل انتظار بود
  • استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت
  • انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد
  • نخستین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت
  • وزیر دفاع فرانسه: ایران یک چالش امنیتی برای اروپا است