Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@10:41:33 GMT

لابی های ولیعهد امارات در چین

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۵۲۸۲

لابی های ولیعهد امارات در چین

ولیعهد ابوظبی از روز یکشنبه به دعوت «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین و با هدف شرکت در اجلاس اقتصادی سرمایه گذاری‬ و تجاری دو کشور وارد پکن شد.

روابط دیپلماتیک دو کشور به نوامبر ۱۹۸۴ میلادی باز می‌گردد سه سال بعد از برقراری روابط سیاسی، امارات در مارس ۱۹۸۷ سفارت خود را در پکن دایر کرد در ادامه تقویت روابط میان دو کشور، 'شیخ زاید' حاکم وقت امارات در سال ۱۹۹۰ به این کشور سفر کرد او در این سفر هزینه تشکیل دانشکده زبان عربی در دانشگاه زبان‌های خارجی پکن را پرداخت که مورد توجه مقامات چینی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

'محمد بن زاید' ولیعهد ابوظبی پیش از این نیز دسامبر ۲۰۱۵ به چین سفر کرده بود "شیء جین پینگ" رئیس جمهوری چین هم سال ۲۰۱۷ میلادی از امارات دیدن کرد دو کشور در همان سفر ۱۳ قرارداد همکاری در زمینه‌های مختلف امضا کردند.

در حال حاضر، چین دومین شریک تجارت بزرگ امارات متحده عربی است حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی به تقریباً ۶۰ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۷۰ میلیارد دلار برسد.

امارات متحده عربی کسب و کار چینی را برای دسترسی به بازارهای گسترده در حال ظهور اطراف آن فراهم کرده است در حال حاضر بیش از چهار هزار شرکت چینی در امارات متحده عربی فعالیت می‌کنند.

در میان کشورهای عربی، امارات متحده عربی با سرمایه گذاری بیش از ۲.۱ میلیارد دلار، بیشترین تعداد پروژه‌های سرمایه گذاری در چین را تا سال ۲۰۱۷ دارد.

روابط دو کشور در زمینه‌های فرهنگی و آموزشی نیز رو به رشد است ابتکار عمل برای آموزش زبان چینی در ۱۰۰ مدارس امارات متحده عربی در حال انجام است اولین گروه از ۲۰ معلم چینی در ۱۱ مدرسه در امارات متحده عربی آموزش را شروع کرده‌اند.

وزرای خارجه، اقتصادی، انرژی، آموزش، فرهنگ و معاون دبیر کل شورای عالی امنیت ملی امارات در این سفر ولیعهد ابوظبی را همراهی می‌کنند هیأت اماراتی علاوه بر دیدار با مقامات و مسئولین چینی، قراردادهای مختلفی هم در زمینه‌های اقتصادی، آموزشی، نفت و انرژی و فرهنگی با چینی‌ها امضا کردند که مهمترین آنها قرارد داد همکاری شرکت ملی نفت چین (CNOOC) و شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) بود.

این تفاهم نامه با هدف اکتشاف، استخراج و پالایش نفت و اکتشاف گاز طبیعی مایع (LNG) میان دو کشور امضا شده است اطلاعیه شرکت ملی نفت چین نشان می‌دهد بر اساس این توافقنامه، شرکت چینی آخرین دانش فنی در زمینه توسعه میدان‌های گاز طبیعی فوق اسید را با شرکت نفت ابوظبی به اشتراک می‌گذارد بر اساس این قرارداد شرکت نفت دو کشور همچنین همکاری در زمینه بازاریابی و خرید LNG را بررسی خواهند کرد.

روز گذشته همچنین با حضور مقامات دو کشور چندین تفاهم نامه همکاری در زمینه‌های مختلف با هدف تقویت روابط استراتژیک میان دو کشور امضا شد همکاری‌های نظامی، آموزشی، تعامل استراتژیک و تبادل تجارب از جمله محور تفاهم نامه‌های امضا شده بود.

ولیعهد ابوظبی در نخستین دیدارش ظهر روز گذشته (دوشنبه) با رئیس جمهوری چین دیدار و گفت و گو کرد دو طرف در این دیدار بر تقویت روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف تاکید کردند.

رئیس جمهوری چین در این دیدار با بیان اینکه مناسبات چین و ابوظبی نمونه همکاری راهبردی بین کشورهای مختلف در مناطق متفاوت و با فرهنگ گوناگون است گفت: چین مایل است به اتفاق ابوظبی دستاوردهای جدید روابط مشارکت راهبردی همه جانبه دو کشور را هدایت و به شکل بهتر و بیشتر برای مردم دو کشور منافع ایجاد کند.

وی افزود: چین و ابوظبی باید طرح "کمربند - جاده" را تسریع بخشند و با تقویت پیوند راهبردهای توسعه همدیگر، برای تحقق هدف ۲۰۰ میلیارد دلاری حجم تجاری دو جانبه در سال ۲۰۳۰ تلاش کنند دو کشور باید ترمینال کانتینر مرحله دوم بندر خلفه و پروژه پارک نمونه همکاری ظرفیت تولید چین و ابوظبی را به خوبی عملی کرده و همکاری راهبردی درازمدت، با ثبات و همه جانبه دو کشور در زمینه انرژی را تقویت بخشند.

شیء تصریح کرد: چین از پشتیبانی ارزشمند ابوظبی در مسائل مربوط به شین جیانگ تشکر کرده و قاطعانه از تلاش‌های ابوظبی برای مبارزه با نیروهای افراط گرایی مذهبی حمایت می‌کند.

ولیعهد ابوظبی هم در این دیدار ضمن تبریک هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین عنوان کرد: ابوظبی نسبت به دورنمای درخشان توسعه چین خوشبین است و تقویت روابط مشارکت راهبردی همه جانبه با چین را در اولویت امور خارجه خود قرار می‌دهد.

«محمد بن زائد آل نهیان» افزود: ساخت مشترک کمربند و جاده برای کمک به ارتباطات منطقه و رشد اقتصاد جهان سهم مهمی ادا خواهد کرد و ابوظبی مایل است فعالانه در آن شرکت و نقش بزرگ‌تر ایفا کند.

وی با تاکید بر ضرورت آزادی دریانوردی و حمل و نقل دریایی در خلیج فارس و خاورمیانه اظهار کرد امارات به همکاری با کشورهای دوست برای تضمین امنیت انتقال نفت ادامه می‌دهد و به نقش چین در تحقق صلح در خاورمیانه و جلوگیری از تهدید امیدوار است.

لیعهد امارات در ادامه دیدارهایش با «لی کچیانگ» نخست وزیر چین هم دیدار و گفت و گو کرد، او در این دیدار بر تقویت و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی کشورش با چین تاکید کرد.

او چین را بزرگترین شریک تجاری امارات متحده عربی معرفی کرد و افزود: روابط دوجانبه با توجه به پتانسیل اقتصادی بزرگ دو کشور و اراده سیاسی رهبران آنها، در حال رشد است، ولیعهد امارات با معرفی کشورش به عنوان فرصت بزرگ برای سرمایه گذاری از شرکت‌های چینی خواست در امارات سرمایه گذاری کنند.

نخست وزیر چین هم در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی دو کشور، گفت که از امارات متحده عربی در سطوح منطقه‌ای و بین المللی حمایت می‌کند.

ولیعهد امارات همچنین امروز سه شنبه با «لی جانشو» رئیس کنگره ملی خلق چین در پکن دیدار و گفت و گو کرد، «آل نهیان» با تبریک هفتادمین سال تأسیس جمهوری خلق چین از تلاش کنگره برای تقویت روابط دو کشور قدردانی کرد.

رئیس کنگره خلق چین هم در این دیدار با اشاره به اهمیت روابط آینده دو کشور بر تقویت روابط کشورش با کشورهای عربی منطقه به ویژه امارات تاکید کرد و گفت: امارات متحده عربی و چین دارای منافع اساسی در حفظ امنیت و ثبات منطقه و جهانی هستند.

کارشناسان معتقدند راهکارهای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی ابوظبی و پکن از جمله مهمترین محورهای دیدارهای ولیعهد ابوظبی با مقامات چینی است، یکی از زمینه‌های همکاری دو کشور بحث نفت و انرژی است در سال ۲۰۱۷ میلادی امارات ۱۲ درصد امتیاز چاه‌های نفتی زمینی را به شرکت‌های چینی داد این برای اولین بار بود که چین یک امتیاز بلندمدت از کشورهای تولیدکننده نفت به دست می‌آورد امارات در مارس ۲۰۱۸ هم ۱۰ درصد امتیاز دو حلقه چاه نفتی دریایی را به شرکت‌های چینی سپرد، چین همچنین در طرح تولید ۷۰۰ مگاوات برق خورشیدی در دبی مشارکت دارد.

در سال ۲۰۱۷ یک میلیون گردشگر چینی به صورت مستقیم و ۳.۵ میلیون به صورت ترانزیت به امارات سفر کرده‌اند همچنین در امارات حدود ۲۰۰ هزار شهروند چینی زندگی می‌کنند به این ترتیب بیشترین تعداد چینی‌ها در خاورمیانه در این کشور مقیم هستند.
چین همچنین تمایل دارد همکاری خود با امارات در زمینه‌های هوش مصنوعی، فناوری نسل پنجم، حمل و نقل هوایی و قطارهای پرسرعت و دیگر زمینه‌های مربوط به تکنولوژی پیشرفته را گسترش دهد.

دولت چین پس از بروز اختلاف میان امارات، عربستان و بحرین با کشور قطر، تلاش کرد «بی طرفی» را پیشه کند سخنگوی وزارت خارجه این کشور در اولین واکنش به بروز تنش، خواستار گفت وگو برای حل تنش شد.

نقش امارات در طرح "کمربند و جاده" که چین هدایت آن را بر عهده دارد یکی دیگر از زمینه‌های مهم همکاری دو کشور است.
 

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۵۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکستان: سیاست اسلام‌آباد در پیشبرد پروژه گازی با ایران روشن است

ممتاز زهرا امروز در نشست خبری هفتگی خود در اسلام‌آباد در پاسخ به پرسش‌هایی درخصوص مواضع اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در مخالفت با پروژه مشترک گازی ایران و پاکستان اظهار داشت: سیاست دولت اسلام‌آباد در خصوص پیشبرد پروژه مشترک گازی با ایران روشن است.

وی با یادآوری سخنان هفته گذشته خود مبنی بر تعهد دولت پاکستان به خط لوله گاز ایران و تصمیم برای احداث خط لوله در داخل خاک پاکستان، افزود: احداث خط لوله در پاکستان به زودی آغاز خواهد شد.

ممتاز زهرا تاکید کرد که وزارت نفت پاکستان پیگیر مسائل مرتبط با خط لوله گاز از جمله بحث معافیت از تحریم‌های یکجانبه آمریکا است و همزمان تمامی گزینه‌ها را برای تامین انرژی مورد نیاز پاکستان بررسی می‌کند.

در روز‌های اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه سنگ اندازی‌های کشورش در مسیر همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد اعلام کرد که واشنگتن از ادامه اجرای طرح ساخت خط لوله انتقال گاز میان ایران و پاکستان حمایت نمی‌کند.

وی در عین حال تصریح کرد: ما همیشه به همه هشدار می‌دهیم که تجارت با ایران خطر برخورد با تحریم‌های آمریکا را به دنبال دارد و به همه توصیه می‌کنیم این موضوع را با دقت بررسی کنند.

ممتاز زهرا درخصوص حمله تروریستی اخیر به مهندسان چینی در پاکستان، ضمن محکومیت این اقدام تروریستی با دولت و مردم چین ابراز همبستگی کرد و افزود: تحقیقات سطح بالا برای شناسایی عوامل این حمله در جریان است.

وی تاکید کرد: چین و پاکستان دشمنان مشترک خود را می‌شناسند و ما به صراحت اعلام می‌کنیم که هر کشور، گروه یا هر فردی که در پاکستان اتباع چینی را هدف قرار دهد، دشمن ما و چین به شمار می‌رود.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت: روابط راهبردی و دیرینه ما با چین از اهمیت بالایی برخوردار است و اسلام‌آباد معتقد است که دشمنان ۲ کشور درصدد تخریب روابط ما هستند.

سفارت چین در اسلام‌آباد ساعاتی پس از کشته شدن پنج تبعه این کشور در حمله انتحاری روز سه‌شنبه (۷ فروردین) در ایالت خیبرپختونخوا، از دولت پاکستان و دستگاه‌های امنیتی این کشور خواست تدابیر امنیتی برای حفاظت از جان اتباع چینی در پاکستان را افزایش دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز تحقیقات کامل و فوری درباره حادثه تروریستی را از طرف پاکستانی مطالبه کرد.

حساسیت حمله به اتباع چینی آن‌قدر بود که نخست وزیر و وزیر کشور پاکستان فورا به سفارتخانه چین مراجعه کرده و طی دیدار با سفیر آن کشور اطمینان دادند که عوامل حمله تروریستی شناسایی و مجازات خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • قهرمانی پدل ایران در مسابقات ۸۰ هزار دلاری امارات
  • اولویت ایران برای توسعه روابط با ترکمنستان
  • تاکید امیرعبداللهیان بر اولویت ایران برای توسعه روابط با ترکمنستان
  • دیدار وزیر خارجه ایران با رئیس جمهور ترکمنستان
  • لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند
  • پاکستان: سیاست اسلام‌آباد در پیشبرد پروژه گازی با ایران روشن است
  • رابطه چین و آمریکا بر آینده بشریت تاثیر دارد
  • ۱۰ چالش کلیدی میان چین و آمریکا در ۲۰۲۴
  • شی ‌جین‌پینگ به روزنامه‌نگاران گفت: « داستان چین را خوب روایت کنید»
  • انگلیس کاردار چین را فراخواند