Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-30@07:35:49 GMT

تاریخ چیز دیگری می‌گوید آقای مدیر کل!

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۵۷۰۸

تاریخ چیز دیگری می‌گوید آقای مدیر کل!

خبر کشف ابنیه تاریخی به هنگام انجام عملیات عمرانی پروژه و المان در میان انبوهی از اخبار ناامیدکننده، خبر خوبی برای تبریزی‌ها بود و مردم یک شهر با امیدواری منتظر اعلام نتایج باستان شناسانه سازمان میراث فرهنگی بودند.

در حالیکه هنوز تبریزی‌ها از این خبر شگفت زده بودند و تصاویر و فیلم‌های این ابنیه در فضای مجازی دست به دست می‎شد، خبر ادامه عملیات عمرانی در محل کشف این ابنیه همه را شوکه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«زمان صفویه اینجا بیابان بوده است. طبق بررسی‌ها این ابنیه ارزش نگهداری ندارند» با همین جملات و به همین سادگی در کم‌تر از دو هفته تکلیف ابنیه تاریخی که به هنگام حفاری‌های پروژه والمان در محله بارون آواک تبریز از دل خاک بیرون آمد، روشن شد. 

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، خبر کشف ابنیه تاریخی در بارون آواک تبریز از روز پنجشنبه، سیزدهم تیر ماه تبدیل به مهم‌ترین رویداد خبری تبریز شد، اما با گذشت دو روز از انتشار این خبر از سوی هیچ یک از مقامات رسمی تایید نشد و پس از دو روز مرتضی آبدار، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی طی گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا، از توقف عملیات عمرانی این پروژه از روز پنجشنبه ۱۳ تیرماه خبر داد. 

این منطقه در دوره صفویه بیابان بوده است

به دنبال انتشار اخبار و برخی واکنش‌ها و تاکید برخی متخصصان باستان شناسی بر ضرورت حفظ این ابنیه تاریخی، مرتضی آبدار یک هفته بعد در حاشیه بازدید میدانی خبرنگاران از پروژه والمان و ابنیه کشف شده طی حفاری‌های این پروژه اظهار کرد: طبق مستندات تاریخی، این منطقه در دوره صفویه بیابان بوده و دروازه‌های تبریز تا ارک ادامه داشته‌اند، این ابنیه نیز محل عبور فاضلاب بوده است.

  این بنا ارزش نگهداری ندارد 

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد از ابنیه‌ای که به هنگام حفاری پروژه والمان کشف شده، از بین رفته است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این بنا ارزش نگهداری ندارد، انتشار مطالبی مبنی بر کشف شهرک زیر زمینی به هنگام حفاری پروژه والمان را ملتهب کردن جو دانست و گفت: نسبت به مسائل میراث فرهنگی، تاریخ و تمدن خودمان متعصب هستیم. 

  وی گفت: عملیات عمرانی پروژه والمان در محل کشف ابنیه تاریخی به دلیل عدم نیاز به حفظ این ابنیه ادامه می‌یابد، ولی ادامه عملیات در مابقی مناطق این پروژه متوقف شده و به بعد از بررسی‌ها، باستان سنجی‎ مسیر پروژه، صدور مجوز توسط اداره کل میراث فرهنگی استان و حضور ناظر این اداره کل در محل موکول می‌شود. 

ابنیه کشف شده در محل پروژه والمان احتمالاً با محله بارون آواک هم  قدمت است

یک باستان شناس نیز در حاشیه بازدید خبرنگاران گفت: قدمت ابنیه کشف شده در محل پروژه والمان احتمالاً با قدمت محله بارون آواک تبریز یکی بوده و مربوط به اواسط و اواخر دوران قاجار است.

بهرام آجرلو با اشاره به اینکه آثار تاریخی تبریز تا دوره متقدم قاجار (دوره عباس میرزا) از حد بیرونی و جنوبی ارک علیشاه فراتر نرفته است، اظهار کرد: با توجه به توسعه تبریز و مهاجرت تعدادی از ارامنه به این شهر و شکل گیری محله بارون آواک در دوره میانه قاجار، قدمت آثار تاریخی این محل نیز به همین دوره برمی‎گردد.

وی متذکر شد: بررسی آثار معماری و طاق و قوس این ابنیه نشان می‌دهد که احتمال اینکه این آثار به دوره قاجار و قبل از عهد ناصری مربوط باشند، بسیار کم است.

ولی کارشناسان دیگر نظر متفاوت‌تری از مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و این باستان شناس دارند.

  آثار کشف شده در محله والمان تبریز قطعاً می‌تواند بخشی از تبریز قدیم باشد 

 کریم میمنت‌نژاد، تاریخ پژوه و تبریز پژوه همزمان با انتشار خبر کشف آثارتاریخی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آثار کشف شده در محله والمان تبریز قطعاً می‌تواند بخشی از تبریز قدیم باشد، به ایسنا گفت: هنوز ماهیت این آثار مشخص نشده است، اما ظاهر این سازه به کانال قنات شباهت دارد و احتمال ضعیفی نیز وجود دارد که این سازه مناره باشد. 

 تبریز جدید بر روی تبریز قدیم بنا شده است

وی با بیان اینکه با توجه به ساخت و ایجاد تبریز جدید بر روی تبریز قدیم که در زلزله ۱۱۹۴ قمری از بین رفت، افزود: نجف قلی خان دمبلی، پادشاه وقت تبریز به دلیل تعلق خاطر مردم به تبریز و سخت بودن آوار برداری، سازه‌های جدید پس از وقوع زلزله را بر روی سازه‌های قدیمی و تخریب شده بنا کرد؛ بنابراین احتمال کشف آثار تاریخی مربوط به تبریز قدیم در هر بار کاوش، حفاری‌های عمیق و سایر عملیات‌های عمرانی به ویژه در مرکز شهر وجود دارد. 

وی با اشاره به پروژه احداث زیر گذر قاضی طباطبایی در خیابان جمهوری اسلامی تبریز، تاکید کرد: طی احداث این پروژه که ۲۰ سال قبل انجام شد نیز آثار تاریخی مشابهی در حفاری‌های مربوط به این پروژه کشف شد که متأسفانه با بی‌توجهی از بین رفت. 

دست از گلوی تبریز بردارید 

انجمن متخصصان مرمت آذربایجان شرقی نیز بلافاصله پس از انتشار خبر کشف این بناها، با صدور بیانیه‌ای تحت عنوان «دست از گلوی تبریز بردارید» خواستار حفظ صحیح و اصولی بافت تاریخی تبریز شدند، بخشی از این بیانیه در زیر آمده است: 

«اخیراً آثاری از بافت تاریخی کهن تبریز طی یک حفاری در منطقه والمان تبریز از دل خاک بیرون آمده که نشان از قدمت این منطقه است، متأسفانه در کمال تعجب و ناباوری مسئولان میراث فرهنگی از احداث این پروژه و حفاری آن ابراز بی‌اطلاعی کرده و پس از آن دستور توقف عملیات ساختمانی داده‌اند!. 

لازم به ذکر است که پروژه‌های تجاری، کلان مقیاس و مگامال سازی در بافت تاریخی شهر تبریز طی سه دهه اخیر و در سایه حمایت شهرداری و مسئولان شهری ضربات جبران ناپذیری بر موجودیت بافت تاریخی این شهر وارد کرده است. 

یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که طی سالیان اخیر در سازمان میراث فرهنگی استان، به عنوان ارگان اصلی حفاظت و حمایت از بافت‌های تاریخی و میراث فرهنگی استان رخ داده است، به کارگیری نیروهای سیاسی، غیر متخصص و نا آشنا به حوزه قوانین و علم میراث فرهنگی است که در این مدت باعث به حاشیه راندن کارشناسان نام آشنا، زبده، متخصص و بومی در این سازمان شده است».

احتمالا آثاری مربوط به دوره‌های قبل‌تر هم در این مکان وجود دارد

 

عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی در این خصوص اظهار کرد: انتظار می‌رفت کشف ابینه تاریخی به هنگام حفاری‌های پروژه والمان سبب توجه بیشتر به بافت تاریخی تبریز شود، اما به یک باره اعلام کردند که آثار کشف شده بناهای خاصی نیستند؛ در حالیکه این مکان شامل لایه‎های تاریخی تبریز است و احتمالا آثاری مربوط به دوره‌های قبل‌تر هم در این مکان وجود دارد. 

دکتر احد نژاد ابراهیمی افزود: با توجه به نوشته‌ها و اسناد تاریخی، در این مکان ساخت و سازهایی وجود داشته و در متون تاریخی نیز آمده است که در جوار مجموعه تاج‌الدین علیشاه گیلانی، مجموعه دیگری مربوط به دوره ایلخانی و ابواب‌البری به نام "مجموعه شیخیه کججیه" ساخته شده بود، بنابراین این ادعا که این مکان مربوط به تبریز تاریخی نیست کاملا خلاف مستندات تاریخی است. 

مدیر عامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی تبریز با اشاره به اینکه ابنیه کشف شده مربوط به دوران قاجار هستند، بیان کرد: قطعا با بررسی لایه‌های پایین‌تر این ابینه می‌توان لایه‎های مربوط به تبریز دوره ایلخانی و صفویه را نیز کشف کرد؛ چراکه آثاری مربوط به این دوره‌ها در آن مکان وجود داشت که به سبب زلزله‌خیز بودن تبریز از بین رفته‌اند. 

کف کنونی تبریز 4.5 متر بالاتر از کف اصلی تبریز صدر اسلام است

وی اضافه کرد: وقوع زلزله‌های مکرر سبب بالا آمدن لایه‌های تبریز شده است، به طوریکه کف کنونی تبریز چهار و نیم متر بالاتر از کف اصلی تبریز صدر اسلام بوده و کف بنای مقبره چهار منار در جوار بازار تبریز شاهدی بر این ادعا و این شواهد نشانگر وجود لایه‎های فرهنگی در لایه‎های زیرین تبریز است. 

عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز بیان کرد: با توجه به این مطالب، انجام مطالعات باستان شناسی و لایه نگاری‌های فرهنگی به هنگام اجرای پروژه‌های عمرانی به ویژه در بافت تاریخی شهر ضروری بوده و تاریخ تبریز آسیب‌های زیادی از این عدم توجه به این مهم دیده است.

وی بیان کرد: چنانچه دیدیم مطالعات باستان شناسی حتی در پروژه مسجد کبود، پروژه غرب بازار تبریز، میارمیار، ایستگاه مترو مقابل استانداری و ساختمان ساعت، پروژه آیسان، میدان منصور سابق و صاحب‌الامر نیز قبل اجرای پروژه‌ها انجام نشده است. 

وی تاکید کرد: به عنوان مثال، موزه عصر آهن واقع در محوطه مسجد کبود از طریق کارهای علمی باستان شناسانه کشف نشد، بلکه به صورت اتفاقی طی عملیات عمرانی کشف شد، به طور کلی امکان کشف ابنیه تاریخی به هنگام حفاری در هر نقطه تبریز وجود دارد. 

نقشه‎ها نشان می‎دهد که محل کشف این ابنیه کاملا مسکونی بوده است

 وی با اشاره به نقشه‎های مربوط به دوران قاجار از تبریز می‌گوید: یکی از این نقشه‌ها نقشه‌ای بود که روس‌ها در سال 1828 میلادی (زمان عباس میرزا) تهیه کردند و نقشه دیگر مربوط به سال 1297 هجری قمری و اواسط حکومت ناصرالدین شاه است، این نقشه‎ها نشان می‎دهد که محل کشف این ابنیه کاملا مسکونی بوده است. 

وی افزود: به کسانی که به این راحتی ادعا می‎کنند این منطقه جزو تبریز قدیم نیست، پیشنهاد می‌کنم تا کتاب‌های «روضات‌الجنان» اثر حافظ حسین کربلایی، "تاریخ تبریز" ‌نادرمیرزا، کتاب "آثار باستانی تبریز" از مرحوم عبدالعلی کارنگ را مطالعه کنند.

به این راحتی نمی‌توان ادعا کرد که این منطقه در دوره صفویه بیابان بوده است

وی خاطرنشان کرد: کارنگ در کتاب ارزشمند خود اشاره کرده است که مقبره "شیخ محمد جویین"  (وزیر ایلخانیان و یکی از حامیان انتقال پایتخت از مراغه به تبریز) در محدوده خیابان 17 شهریور کنونی و قبل از قبرستان فضلای چرنداب تبریز قرار داشت و به این راحتی نمی‌توان ادعا کرد که این منطقه در دوره صفویه بیابان بوده است. 

 ضرورت تهیه باستان شناسی و لایه نگاری تبریز 

عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز متذکر شد: طبق اصول و نگاه علمی، باید نقشه باستان شناسی و لایه نگاری تبریز تهیه شود و تمامی پروژه‌های درشت مقیاس تبریز باید تا قبل از تهیه این نقشه متوقف یا به تاخیر انداخته شود. 

 حقیقت ابینه کشف شده به هنگام حفاری‌های پروژه والمان همچنان در تناقض میان اصرار باستان شناسان و انکار میراث فرهنگی به سر می‎برد، با توجه به مستندات تاریخی و شواهد موجود بهتر است تصمیم‌گیری در خصوص این پروژه به زمان بهتر و پس از انجام حفاری‌ها و لایه نگاری‌های بیشتر موکول شود. 

   گزارش از نسرین سوار-خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تبريز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۵۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بناها و عمارت‌ها گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن کردستان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سنندج یکی از پایتخت‌های تاریخی و با قدمت کهن کشور است، شهری با تمدنی غنی و بزرگانی فرهیخته که نام و آوازه دلیرمردی آنها زبانزد خاص و عام است.

یکی از این بناهای زیبا و مجلل عمارت خسروآباد بوده که متعلق به خانواده اردلان‌ها بوده و شامل بخش‌های مختلف است.

این بنا با سبک خاص ایرانی که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد خانه‌ای بزرگ که کاربرد مسکونی دارد و یکی از لوکیشن‌های سریال سنجرخان هم بود.

این عمارت در میان باغی بزرگ قرار دارد و دارای بخش‌های گوناگون است بخش اصلی که قصر سلطنتی با ورودی ستون‌دار است، در سمت غربی مجموعه قرار دارد، در سمت شرقی می‌توان غلام گردش‌ها و ایوان ستون‌داری را مشاهده کرد که به صحن عمارت مشرف می‌شود.

فضای بیرونی عمارت فضاهای مختلفی همچون حمام، اتاق قاپچیان (دربان) و خدمتکارها را شامل می‌شود و برای تزئینات عمارت از گچبری، آجرکاری، روسی‌های زیبا و حوض چلیپا شکل درون آن استفاده کردند که به‌خوبی یادآور معماری ایرانی است.

دیگر بنای تاریخی شهر سنندج که بخش وسیعی از سریال سنجرخان در آن ضبط شد عمارت آصف دیوان وزیری است.

خانه کرد یا خانه آصف وزیری سنندج را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های مردم‌شناسی ایران دانست. این عمارت یکی از بناهای اعیانی این شهر است که معماری و تزئینات منحصربه‌فردی را هم دارد.

حمام خانه کرد یکی از زیباترین حمام‌های خصوصی به جا مانده از دوره قاجار محسوب می‌شود.

این عمارت زیبا و مجلل که در قلب مرکز شهر هم واقع شده است به دوره صفویه بازمی‌گردد با قدمتی که به دوران ملوک الطوایفی ایران بازمی‌گردد.

این بنا که به دست اساتید اصفهانی ساخته شده تلفیقی از سبک اصفهانی اما متناسب با آب و هوای سرد و کوهستانی سنندج طراحی شده است، این عمارت مجلل بخش‌های مختلفی همچون سردر نیم هشتی، دالان ورودی و اتاق تقسیم آب و چهار حیاط بیرونی، اندرونی، مستخدمان و مطبخ دارد.

آشپزخانه یکی از بخش‌های عمارت آصف وزیری است که درون حیاط مطبخ در ضلع جنوبی عمارت قرار دارد، اتاق تقسیم آب که در کنار ورودی و در حیاط مطبخ قرار دارد، با هدف مدیریت آب خروجی از این حیاط و انتقال آن به بخش‌های مختلف بنا طراحی شده و بخش شاه‌نشین برای استفاده از نور و گرمای خورشید رو به قبله طراحی شده است.

یکی دیگر از زیباترین بخش‌های عمارت آصف وزیری از نظر معماری، حمام است که همچون باقی حمام‌های قدیمی ایران، خزینه دارد.

اتاق خان با ارسی‌ها و گچ‌بری‌های اسلیمی تزئین شده و یکی از زیباترین بخش‌های عمارت است.

در حال حاضر محوطه اصلی عمارت آصف وزیری را به موزه مردم شناسی اختصاص دادند. جایی که با بازسازی فضاهای سنتی خطه کردستان، فرهنگ مردم منطقه را به تصویر کشیده است.

این موزه روی فرهنگ و آداب و رسوم مردم کرد تمرکز دارد و در بخش‌های مختلف خود، زندگی شهری، مشاغل سنتی، پوشاک، مطبخ، صنایع دستی همچون قلاب‌بافی و زیورآلات و ابزار شکار را به نمایش گذاشته است. بخش‌هایی از خانه کرد را به نگارخانه، کتابخانه و نگهداری اسناد اختصاص دادند.

دیگر بنای تاریخی واقع در سنندج، عمارت وکیل است، بخش اصلی بنای تاریخی عمارت وکیل به دوران زندیه تعلق دارد و بخش دیگری در دوره قاجار ساخته شده است.

این مجموعه شامل سه عمارت جداگانه، حمام خصوصی و حمام عمومی در بیرون می‌شود.

سه بنای داخلی عمارت وکیل را با نام‌های پسران امان‌الله خان وکیل یعنی وکیل‌الملک، وکیل‌السلطان و وکیل‌الممالک می‌شناسند و هرکدام از این بناها حیاط جداگانه‌ای دارند. در بخش شرقی این مجموعه حیاط اصلی مجموعه با سقف شیروانی قرار دارد که به حیاط شاه‌نشین معروف است. در بخش‌های مختلف عمارت وکیل می‌توان تزئینات معماری سنتی همچون ارسی، گچ‌بری و آجرکاری را دید.

موزه سنندج هم که با نام‌های «خانه حبیبی» یا «عمارت سالار سعید» شناخته می‌شود، در گذشته یکی از بناهای اعیانی شهر سنندج بوده است.

سالار سعید بخش بیرونی عمارت را در سال ۱۱۳۶ به اداره فرهنگ واگذار و تا سال ۱۳۵۱ این بخش در اختیار این اداره بود و برای مواردی چون دانشسرا، کتابخانه و خانه پیشاهنگان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در همین سال از طرف وزارت فرهنگ و هنر وقت جهت تأسیس موزه این عمارت تملک شد و پس از مرمت و آماده‌سازی در مهر ماه ۱۳۵۴ با نام «موزه سنندج» افتتاح شد.

بخش اندرونی نیز تا سال ۱۳۷۱ در مالکیت خانواده «حبیبی» بود و در این سال به تملک میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان در آمد.

عمارت مشیر دیوان هم دیگر عمارت واقع در سنندج است که توسط «میرزا یوسف مشیر دیوان» در دوره قاجار ساخته شد.

این مجموعه دارای هفت حیاط است که در هرکدام آب نمایی وجود دارد. عمارت مشیردیوان یکی از زیباترین ایوان‌ها را با گچ‌بری‌ها و طرح‌هایی از پرندگان و گیاهان در سنندج دارد و در تمام بخش‌های آن به‌خصوص تالارهای اصلی تزئینات ویژه‌ای همچون گچ‌بری، ارسی و مقرنس‌کاری به چشم می‌خورد.

سقف شیروانی عمارت مشیر دیوان به‌صورت کلاه‌فرنگی است. این عمارت مدتی به‌عنوان استانداری کردستان مورد استفاده قرار گرفت.

از دیگر لوکیشن‌های سریال سنجرخان وزیری به گفته تهیه کننده این سریال خانه پیر مرادی در محله قدیمی چهار باغ سنندج ضلع شمال خاوری بازار سرپوشیده واقع شده است.

این بنا از آثار دوره قاجاریه است و دارای حیاط چهارگوش با بناهای دو اشکوب و یک اشکوب، راهرو، اتاق‌های تو در تو و لنگه چوبی و نمای جنوبی – خاوری است.

نماسازی آجری، طاق و قوس نیم دایره، ستون نما با شعله و مشعل نما، گچ بری برجسته از مهم‌ترین ویژگی‌های این بنا است که برای استفاده از بنا در سریال سنجرخان بخش وسیعی از آن بازسازی شد.

عمارت امجدالاشراف هم از بناهای قدیمی و مکان‌های دیدنی سنندج است و در خیابان صلاح الدین ایوبی قرار دارد.

این عمارت شامل قسمت‌های مسکونی در کنار تالار تشریفات است و تالار تشریفات نیز در ایام محرم محل عزاداری امام حسین (ع) بوده است.

از خصوصیات بارز این عمارت گچبری‌های پرکار با نقوش اسلیمی، نقاشی‌هایی متأثر از سبک نقاشی غربی، اتاق‌های سه دری و پنج دری در دو طبقه و پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی اشاره کرد.

با توجه به اینکه شهر سنندج در میان رشته کوه‌های البرز قرار گرفته شامل آب و هوای مطلوبی است، سنندج با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیاد خود در ایران شهرت دارد.

چه بسا آمدن به کردستان یک توفیق و دیدن عمارت‌های سنندج به تنهایی جاذبه‌ای بی‌نظیر و توفیقی دیگر است که بازدید از آنها خالی از لطف نیست.

بیش از ۱۵ عمارت مجلل و اعیانی از دوره‌های مختلف در شهر سنندج وجود دارد که به راحتی امکان بازدید از تعداد بیشماری از آنها برای علاقمندان وجود دارد.

این عمارت‌ها هر کدام داستان شنیدنی و تاریخی خود را در دل دارد و بخش وسیعی از تاریخ این شهر را در ستون‌ها، آجرها و اروسی‌های خود دارد و تاریخ شفاهی این شهر را می‌توان در سیمای این عمارت‌ها دید

کد خبر 6063786

دیگر خبرها

  • دوست دارم با سپاهان تمدید کنم / امیدوارم اتفاقات فصل گذشته در تبریز تکرار نشود
  • سالی طلایی در تاریخ شهرداری شیراز رقم می خورد
  • فاز دوم ساماندهی گلزار شهدای تبریز ۲۸ شهریور به بهره‌برداری می‌رسد
  • فاز دوم ساماندهی گلزار شهدای تبریز ۲۸شهریور به بهره‌برداری می‌رسد
  • بازدید سرزده استاندار از طرح های شهری تبریز
  • احداث ۱۲۰۰ واحد مسکونی تا بهمن سال ۱۴۰۳ در شهرک جوانان
  • «صبح تبریز»؛ با یاد شهریار عدل
  • اسرائیل با حذف میراث باستانی به دنبال نفی تاریخ فلسطین است
  • استقبال از مسافران نوروزی در فسا
  • بناها و عمارت‌ها گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن کردستان