Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@10:12:12 GMT

سنگ نگاره‌ها زبان مشترک جهانی

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۵۹۳۳

سنگ نگاره‌ها زبان مشترک جهانی

نگارنده این اثر در مقدمه کتاب می نویسد: سنگ نگاره ها یا هنرهای صخره ای، بستر به وجود آمدن حروف رمزی، خط، تبادل پیام، زبان، تاریخ، اسطوره ها، هنر و فرهنگ و بهترین ابزارهای رمزگشایی ماقبل تاریخ هستند و شمار سنگ نگاره ها فقط در بخش هایی از ایرام به بیش از ۲۱ هزار مورد وعمر بعضی از آن ها به چهل هزار سال می رسد که بشر تا کنون موفق به کشف هیچ پدیده تاریخی و هنری با این قدمت نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نویسنده این کتاب کوشیده است تا مجموعه گزارش هایی را که طی ۱۱ سال از سنگ نگاره های کشف شده واز درون غارها و کوه های ۲۴ استان کشور به دست آمده است، معرفی کند.
در این کتاب شماری از این گزارش ها با ویژگی های سنگ نگاره های دیگر نقاط جهان تطبیق داده شده و روند شباهت های ظاهری و مضامین سنگ نگاره هابه شکلی است که گویی یک هنرمند در هزاران سال همه آن آثار تاریخی هنری را در نقاط مختلف دنیا خلق کرده است.
تطبیق طرح روی سفالینه ها، پلاک ها و پیکره های مفرغی پیش از تاریخ ایران، با سنگ نگاره های کشف شده درون غارها و کوه های ایران از موضوعات جالب این کتاب است و این طرح ها از منظر سبک های هنری و پیام های آشکار و نهان به هم به قدری نزدیک هستند که گویی اغلب طرح های روی سفالینه ها، پلاک، دست بافت ها و پیکره ها از نقوش سنگ نگاره های کهن درون غارها و کوه های ایران کپی برداری شده است.
این کتاب حاوی مطالب ارزنده ای  برای محققان عرصه های جامعه شناسی، انسان شناسی، تبارشناسی، باستان شناسی، متخصصین رقص های آئینی و جادو نگاری، متخصصان خط و پژوهشگران سیر تطور، هنرهای نمایشی، اسطوره شناسی، تاریخ نگاران، کاوشگران گردشگری، زمین شناسان، زیست شناسان، متخصصان جغرافیای اقلیمی، گرافیست ها، نمادشناسان و افرادی است که به تاریخ ایران عشق می ورزند.
کتاب «سنگ نگاره های ایران» دارای ۵۳۳ صفحه است و ۲۳۰ صفحه آن رنگی گلاسهاست .

این کتاب در قطع رحلی توسط انتشارات واصف در سال ۹۵ به چاپ رسیده و از جلد گالینگور و پوشش گلاسه تشکیل شده است.
خمین در جنوب استان مرکزی است و سنگ نگاره های تیمره این شهرستان یکی از مناطق مهم گردشگری این شهرستان است.
/۶۰۱۳/۹۹۳۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا فرهنگی خمین کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۵۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند 

 مسعود علی بخشی گفت: چهاردهمین دوره مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی یادواره شهید احسان بابایی و شهدای فراجای راسک در بخش بانوان، در ۲۸ و ۲۹ فروردین با حضور۲۰۰ ورزشکار، از ۱۸ استان کشور به میزبانی شهر زاهدان برگزار شد.

او گفت: در بخش تیمی، خراسان شمالی مقام نخست را به دست آورد. تیم نهاوند به نمایندگی از استان همدان در رده دوم جای گرفت و مقام سوم این پیکار‌ها به سمنان رسید.

ضمنا خانم مژگان کولیوند از شهرستان نهاوند بعنوان مربی و سرپرستی تیم کوراش نهاوند به نمایندگی از استان همدان نایب قهرمان این دوره از مسابقات شدند.
با اتمام پیکار‌های بخش بانوان این رقابت‎ها، نتایج به شرح زیر اعلام شد:
وزن ۵۲- کیلوگرم:
۱. لیلا سیاهوشی از نهاوند
۲. آرزو سلیمی از چهارمحال و بختیاری
۳. زهرا سکاکی از مازندران و حدیث باغچقی از خراسان شمالی سوم مشترک
 ۵۷- کیلوگرم:
۱. طاهره آذرپیوند کهگیلویه و بویراحمد
۲. نسرین رحمانی خراسان رضوی
۳. سیده دینا امامی از اصفهان و زهرا جعفریان از نهاوند سوم مشترک
 ۷۰- کیلوگرم:
۱. دنیا آقایی از سمنان
۲. آتنا حسینعلی‌زاده از هرمزگان
۳. سارگل امیدوندچالی از مازندران و زینب جلالوند از نهاوند سوم مشترک
 ۷۸- کیلوگرم:
۱. صبا کرمعلی از نهاوند
۲. ریحانه گیلانی از هرمزگان
۳. الهه باغچقی از خراسان شمالی و عاطفه یوسفی از مازندران سوم مشترک

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه
  • همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)
  • کاهش شانس ژیمناست تاریخ‌ساز ایران برای کسب سهمیه المپیک
  • «تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»
  • کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند 
  • آموزش نویسندگی خلاق با این کتاب
  • «تاریخ طب در ایران» بررسی می‌شود
  • شکل‌گیری مفهوم محیط‌زیست در تفکر اجتماعی
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود
  • کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت عبدالله حاجی صادقی منتشر شد