Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@06:40:08 GMT

وعده اتریش برای بازگرداندن آثار هنری روسیه

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۶۶۷۶

وعده اتریش برای بازگرداندن آثار هنری روسیه

به گزارش روزنامه «هنر»، قدمت برخی از این آثار تاریخی به دو هزار سال پیش یا بیشتر و به عصر «هلنیستی» برمی گردد، زمانی که جوامع یونان باستان در محدوده شرقی مدیترانه و دریای سیاه سکنی گزیدند. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «الکساندر فن در بلن» همتای اتریشی اش چندی پیش در نشستی در سوچی در زمینه بازگرداندن این آثار به موزه باستان شناسی تاریخی تمریوک توافق کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹۱۰۹

به گفته «مارتین هوچلیتنر» مدیر موزه سالزبورگ، سرمنشا این آثار پس از ردگیری در سال های ۱۹۹۰ به موزه تمریوک بازگشت، اما نامه های ارسالی از سالزبورگ به تمریوک برای تحقیق در این مورد بی‌پاسخ ماند.

وقتی موزه برای برپایی نمایشگاهی در سال ۲۰۱۸ درمورد تاریخش در جریان عصر نازی ها آماده می شد، اسناد جزئی‌تری در مورد سرمنشا این آثار به دست آمد و موزه بار دیگر روند استرداد آثار را به جریان انداخت که این بار این اقدام از طریق مجمع فرهنگی اتریش و سفارت اتریش در روسیه انجام شد.

قدمت یک کوزه و سه نقش برجسته که زمانی گورستان های شرقی ترین دامنه های مستعمره یونان را مزین می کرد، به سده های چهارم و پنجم قبل از میلاد مسیح بازمی گردد. براساس این گزارش، پس دادن آثار هنری روسیه از موزه های غرب اروپا، یک روند یک طرفه است. روسیه خود متعلقات فرهنگی تصاحب شده آلمان در زمان اتحاد جماهیر شوروی در پایان جنگ جهانی دوم را مسترد نمی کند.

پارلمان روسیه در سال ۱۹۹۶، قانونی در زمینه ملی کردن غنائم جنگی برای جبران خسارات تاریخی وارده به روسیه از سوی نظامیان آلمانی را تصویب کرد. موزه سالزبورگ که خود در سال ۱۹۴۴ تخریب شد، چند قلم اثر تاریخی غارت شده به دست نظامیان آمریکایی در اواخر جنگ جهانی دوم را دوباره به دست آورد که از جمله این آثار، ۹۴ سکه تاریخی و نادر است که در سال ۲۰۱۷ به اتریش بازگردانده شد.

قرار است در ماه های آتی، مراسمی در روسیه به مناسبت پس گرفتن این هشت اثر هنری برگزار شود، اگرچه طرح استرداد این آثار به دلیل فروپاشی دولت اتریش و انتخابات پیش رو در این کشور، دستخوش تاخیر شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه میراث فرهنگی اتریش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۶۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان

شهردار اصفهان با بیان اینکه ریسباف باید موزه ملی اصفهان شود، گفت: قرار است در هفته فرهنگی اصفهان این مجموعه بازگشایی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _دوشنبه بیست‌وهفتم فروردین_ در نشست صمیمانه اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان با مدیر کل ارشاد و هنرمندان اظهار کرد: اگر اداره ارشاد بتواند تشریفات قانونی را حل کند، شهرداری آمادگی دارد پنج زمین را برای احداث پلاتو اختصاص دهد، به‌طوری که احداث با شهرداری، تشریفات اداری و قانونی با ارشاد و بهره‌برداری با سرمایه‌گذار است.

وی با اشاره به اجرای گالری‌های هنری در بعضی ایستگاه‌های متروی اصفهان افزود: شهرداری آمادگی فراهم کردن زیرساخت و سازه‌ها را دارد، البته باید در انتخاب و نوبت‌دهی مدیریت لازم انجام شود تا شهرداری درگیر نشود.

شهردار اصفهان با اشاره به صندوق حمایت از تولید آثار هنری گفت: شهرداری به‌عنوان تسهیل‌گر در این امر آماده همکاری است تا صندوق ایجاد و احداث شود؛ بخشی را شهرداری سرمایه‌گذاری می‌کند و سایر ارگان‌ها نیز باید به کمک بیایند.

وی ادامه داد: در بودجه سال جاری شهرداری برای این منظور ردیف اعتباری در نظر گرفته شده است، اما در صورتی که سایر دستگاه‌های ذی‌ربط ورود کنند، کار به سرانجام می‌رسد.

قاسم‌زاده با تاکید بر رعایت کپی رایت آثار هنری تصریح کرد: شهرداری برای استفاده از آثار هنری همیشه حق هنرمند را پرداخت کرده است، اما اگر غفلتی صورت گرفته و رعایت نشده است، اطلاع دهید تا اعاده حق شود.

وی با اشاره به کارخانه ریسباف خاطرنشان کرد: قرار است در هفته فرهنگی اصفهان این مجموعه بازگشایی شود و در محوطه یک رخداد فرهنگی برگزار شود، با همکاری استانداری، شهرداری و اداره ارشاد تلاش می‌شود تا این مجموعه به میراث فرهنگی شهر و بزرگترین موزه شهر و حتی کشور تبدیل شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در هفته جاری مجموعه ریسباف به شهرداری تحویل داده می‌شود و همزمان با بهره‌برداری مرمت آن نیز انجام می‌شود، افزود: در نهایت تبدیل به مکانی می‌شود که جزو رؤیای شهر بوده است.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه همه باید در کنار هم از هویت شهر دفاع کنیم، ادامه داد: در رمزگشایی تمدن صفویه یکی از رموز این بود که عالم، هنرمند و سیاست‌مدار زبان یکدیگر را فهمیدند اگر یکی از این سه ضلع نبود نقش جهان خلق نمی‌شد، در حال حاضر نیز اگر در اصفهان بخواهیم آثار هنری خلق کنیم باید کنار هم باشیم، ریسباف باید موزه ملی اصفهان شود، این اراده در دولت‌مردان شهر ایجاد شده، شما باید کمک کنید.

وی با بیان اینکه موزه تئاتر را در یک دعوای طولانی و حقوقی در هفته جاری حاکم شدیم که این موزه در تالار تیموری است، گفت: اگر این مکان استعداد تبدیل به موزه تئاتر را دارد به تشخیص اهل فن امور آن پیگیری شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه کارت منزلت ساده‌ترین خدمتی است که می‌توانیم به هنرمندان ارائه دهیم، تصریح کرد: اگر در لیست مصوبه شورای اسلامی شهر نیست، یک لایحه مکمل آماده کرده تا تقدیم شورا شود.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه کمک کنید تا جشنواره بهشت دوباره راه‌اندازی شود، خاطرنشان کرد: موزه هنرهای معاصر یکی از درد و رنج‌های من است، سازمان نوسازی و بهسازی قول داده است تا پایان محرم و صفر این مکان را تحویل دهد.

کد خبر 744937

دیگر خبرها

  • بازگشایی کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان
  • کارخانه ریسباف باید به موزه ملی اصفهان تبدیل شود
  • مستند سازی ۶۴ تاریخی در موزه‌های خراسان شمالی
  • ثبت ۲۵ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور و یک اثر در فهرست آثار جهانی
  • فراخوان پیوستن هنرمندان به پویش مردمی وعده صادق به همت حوزه هنری گلستان
  • برگزاری نمایشگاه آثار هنری در دانشگاه اصفهان
  • ۵۰ اثر تاریخی آذربایجان‌غربی مرمت شد
  • مرمت ۵۰ اثر تاریخی در آذربایجان‌غربی
  • موزه‌ای برای افراد دارای ذوق ادب و عرفان + فیلم
  • ۵۰ اثر تاریخی آذربایجان‌غربی ساماندهی و مرمت شد