Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-25@13:12:05 GMT

چگونه با کودکان بیش فعال رفتار کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۷۶۱۱

چگونه با کودکان بیش فعال رفتار کنیم؟

به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، لیلا صادقی ، با بیان اینکه بیش‌فعالی، شیطنت و ناآرامی در کودکان فطری و ذاتی است و والدین در آن نقشی ندارند، تاکید کرد: کودکان به طور طبیعی تا پیش از شش سالگی رفتارهای پرتنش و پرهیجان از خود بروز می‌دهند، اما برخی کودکان از سایر همسالان خود بی‌قرارتر و بهانه‌جوترند که به آنها کودکان پرنیاز یا بیش فعال گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اغلب مشکلات آنها در زمینه‌های عاطفی، سازگاری‌های اجتماعی و پیشرفت‌های تحصیلی است که معمولا همیشگی و حل نشدنی هستند.

وی با بیان اینکه کودکان بیش فعال به طور فطری و ذاتی دچار اختلالاتی هستند و با کودکان عادی تفاوت‌هایی دارند، گفت: اگرچه برخی بر این باورند که با افزایش سن، شیطنت کودکان رفع می‌شود اما در واقع این ناآرامی‌ گاهی تا اواخر دوران نوجوانی ادامه دارد.

این روانشناس رژیم غذایی نادرست، آسم، اگزما، میگرن، کج‌خلقی ناشی از آلرژی، اختلال شنوایی و ضربه‌ مغزی را از عوامل بروز مشکلات رفتاری در کودکان دانست و افزود: تحرک غیرطبیعی، حواس‌پرتی، نامنظمی، ناآرامی، کم خوابی و بدخوابی، فراموش‌کاری،‌ اشکال در یادگیری، رشد نایافتگی، نارسایی ذهنی، بی‌توجهی، سر به هوایی از ویژگی‌های کودکان بیش‌فعال است.

این دسته از کودکان نمی‌توانند برای مدت کوتاهی روی یک موضوع تمرکز کنند، زود خسته می‌شوند و علاقه‌مندند توجه‌ خود را به موضوع جدیدتری جلب کنند، موقع بازی کودکان دیگر را اذیت می‌کنند، بازی دوستانشان را به هم می‌زنند، هنگام صحبت کردن کلام دیگران را قطع می‌کنند، صداهای آزاردهنده از خود در می‌آورند، سوت می‌زنند، هنگام انجام دادن تکالیف حروف را جابه‌جا می‌نویسند و اغلب با انگشتان خود اعمال جمع و تفریق را انجام می‌دهند و نمی‌توانند از کاغذ و قلم به راحتی استفاده کنند، اغلب دوستان کوچکتر از خود انتخاب می‌کنند، معمولا توانایی‌های کمی دارند، زود گریه می‌کنند و به راحتی می‌ترسند.


صادقی با اشاره به ویژگی‌های فرعی کودکان بیش‌فعال گفت: جلب توجه، نداشتن اعتماد به نفس، زود انگیختگی، درگیری با دوستان و همسالان از ویژگی‌های فرعی این دسته از کودکان به شمار می‌رود، آنها اغلب ناشاد و غمگین‌اند و والدینشان نیز معتقدند که فرزندشان را هیچ گاه از ته قلب خوشحال ندیده‌اند و به نظر همیشه چیزی عمیقا آنها را آزار می‌دهد.

بنابر اظهارات این روانشناس کودک و نوجوان، با توجه به اینکه هر کودک بیش فعالی ویژگی‌های خاص خودش را دارد که نیازهایش کاملا فردی است، بنابراین درمان هر کودک با توجه به نیاز اصلی آنها انتخاب می‌شود اما به طور کلی سه راه برای درمان آنها وجود دارد؛ روان درمانی یکی از این روش‌هاست که از این طریق انگیزه‌ها، علایق و مشکلات کودکان شناسایی و سپس به کودک آموزش داده می‌شود تا رفتارهایی را در پیش گیرد که سازگاری بیشتری با محیط دارد، البته در برخی موارد لازم است همه اعضای خانواده روان‌درمانی شوند به ویژه اگر منشا تنش و درگیری کودک خانواده باشند.

وی اصلاح رفتار را یکی دیگر از راه‌های درمان کودکان بیش فعال دانست و یادآور شد: این روش درمانی اغلب پیچیده و بسیار تکنیکی است که البته تنها در کلینیک‌های تخصصی می‌توان آن را انجام داد، اما ساده‌ترین تکنیک این روش تعیین اهداف و پاداش‌هایی است که کودک برای رسیدن به آن پاداش باید به آن اهداف دست یابد، هر چقدر رفتارهای سخت‌تری برای کودک در نظر گرفته شود به تبع باید پاداش‌ها نیز افزایش یابد. دارو درمانی نیز سومین راه درمانی است که در این روش عمدتا کودک باید داروهایی از نوع محرک‌ها استفاده کند که به او کمک می‌شود تا تمرکز و ثبات فکری بیشتری پیدا کند.

صادقی درباره نحوه برخورد با کودکان پر جنب‌ و جوش و بیش فعال نیز توضیحاتی ارائه داد و تصریح کرد: باتوجه به اینکه اغلب کودکان قادرند اوضاع را به نفع خود تغییر دهند، به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود که اگر درونشان غوغایی برپاست سعی کنند به گونه‌ای با آنها رفتار کنند که از نظر ظاهری آرام به نظر برسند تا کودک متوجه پریشانی و ناآرامی آنها نشود. همچنین والدین برای کودکان خود برنامه‌ریزی‌های بلندمدت نکنند زیرا اگر کودک نتواند براساس آن برنامه عمل کند ممکن است به دلیل احساس سرخوردگی و ناتوانی کار درمان کودک را پیگیری نکنند.

این روانشناس در ادامه داشتن رژیم غذایی مناسب و انضباط را دو عامل مهم در نگهداری کودکان پرجنب و جوش دانست و تاکید کرد: والدین باید در زمان معینی به کودک خود غذا دهند، از دادن تنقلات میان دو وعده اصلی به کودک خودداری کنند، محیطی امن و بی‌خطر در خانه برای او فراهم کنند تا کودک هنگام فعالیت صدمه نبیند. هنگام "نه" گفتن به کودک جدی باشند تا کودک بداند نمی‌تواند با اصرار، مقاومت والدین را بشکند، در حضور کودک آهسته صحبت کنند که در این زمینه لازم است همه اعضای خانواده و اقوام همکاری کنند و تحت هر شرایطی آرامش خود را حفظ کنند. با کودکانی که در امر یادگیری دچار مشکل هستند آرام و شمرده صحبت کنند زیرا صدای زیاد باعث می‌شود آنها نتوانند مطالب را درک کنند و همین باعث عصبی‌تر شدن آنها می‌شود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه اغلب مردم کودکان پر جنب و جوش و به اصطلاح «شیطون» را پس می‌زنند و برای آنها ارزشی قائل نیستند، پس از مدتی احساس کمبود و حقارت شدید در این کودکان مشاهده می‌شود به همین دلیل زمانی که کودک کار نیکی انجام داد والدین او را تشویق و دلگرم کنند، کودک را در مدرسه‌ای ثبت‌نام کنند که کلاس‌ خلوت‌تر باشد. همچنین والدین می‌توانند کودک خود را در ساعتی از شبانه روز برای چند دقیقه به سکوت و آرامش تشویق کنند، به گونه‌ای که هوا را از راه بینی وارد شش‌ها و بازدم را از دهان خارج کنند، این کار به ویژه در مواقعی که کودک احساساتی و هیجان زده است او را آرام می‌کند. کپی متن خبر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۷۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اقیانوس پشت پنجره» برگزیده جشنواره هندی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم سینمایی «اقیانوس پشت پنجره» که در بخش مسابقه فستیوال «CMS»، در کشور هندوستان، با فیلم‌هایی از کشورهای اسپانیا، انگلیس، چین، کانادا، هند، سوییس، پاکستان، آلمان و اندونزی رقابت می کرد، موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم کودک و نوجوان در بخش «سینمای آینده» این جشنواره شد.

این جایزه شامل تندیس طلایی و مبلغ ۲۵۰ روپیه هند است که به کارگردان و تهیه کننده اثر تعلق می گیرد.

در این جشنواره فیلم‌هایی به رقابت می پردازند که موضوعاتی چون وحدت یا صلح جهانی را محور اصلی فیلمنامه های خود قرار داده اند. آثاری که راهکارهایی برای کودکان و نوجوانان و رسیدن به امنیت و آینده ای مطمئن برای الهام بخشیدن به نسل‌های مختلف ارایه می دهند. فیلم‌هایی که تنها به بازار فروش و سرگرم کردن کودکان نمی اندیشند و با دیدگاهی جهانی، به ارزش های اخلاقی و تاثیرگذار بر آینده کودکان و نوجوانان نیز توجه دارند.

جشنواره بین المللی کودکان سینه مونته سوری (CMS)، از ۱۵ تا ۲۱ آوریل ۲۰۲۴ (۲۷ فروردین تا ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) در شهر لاکنو هند برگزار شد و هیات موسس و دبیر جشنواره در سال ۲۰۲۴، با شعار «درود بر جهان»، اندیشه و آموزه های اخلاق شناس و حقوقدان بزرگ هند، «مهاتما گاندی» را سرلوحه اهداف این جشنواره قرار داده اند.

جایزه بهترین فیلم کودک و نوجوان جشنواره کودک و نوجوان اصفهان (۱۳۹۸)، جایزه صلح جهانی کنوانسیون حقوق بشر(۲۰۲۰)، جایزه هیات داوران یونیسف از جشنواره کوک اصفهان (۲۰۲۰)، جایزه بهترین فیلم کودک جشنواره سانفرانسیسکو (۲۰۲۰)، بهترین فیلم کودک و نوجوان زیروپلاس روسیه (۲۰۲۱)، جایزه بهترین فیلم کودک کینولاب لهستان (۲۰۲۲) از جمله جوایزی است که این فیلم کسب کرده است.

فیلم «اقیانوس پشت پنجره» داستان کودکان بومی و نیازمند جزیره ای زیبا و کوچک را روایت می کند که می خواهند با کارناوالی که تدارک دیده اند، با موسیقی سنتی و رقص و نمایش‌های آیینی، جزیره خود را به توریست‌های خارجی معرفی کنند و از این طریق درآمدی داشته باشند.

این فیلم، در تابستان سال ۱۳۹۸ در جزیره های قشم و هنگام ساخته شد و عوامل آن عبارتند از بازیگران: محمد آزادی، حدیثه کرمی، جعفر قاسمی، ایوب رحیمی، مهران مظفری، غلام رنجبر، سید طاهر عزیزپور، بهرام کمیجانی، نویسنده و کارگردان: بابک نبی زاده، تهیه کننده: سید جلال چاوشیان، مجری طرح: محمد رضا کریمی صارمی، مدیر فیلمبرداری: حمید مهرافروز، آهنگساز: محمد فرشته نژاد، طراح صحنه و لباس: مجید علی اسلام، تدوین: کاوه ایمانی، مدیر تولید: مهدی مددکار، پشتیبانی تولید: محمد حبیبی، صدابردار: جعفر علیان، عکس: مصطفی مهدوی، علی اکبر اسماعیلی، صداگذار: مهزیار یزدانی نیا، برنامه ریز: محمد حمیدی، دستیار اول کارگردان: حامد نوبری، منشی صحنه: نرگس مولوی، تصحیح رنگ و نور: علی شهریاری، گریم: داریوش صالحیان. هاشم جوری، پخش بین الملل: فاطمه محسنی، مدیر روابط عمومی: حمید حسین زاده.

بابک نبی زاده در قالب یادداشتی درباره فیلم نوشته است: «رنج ها، روزی به آرامش می انجامند و سادگی و صداقت، بالاخره به بار می نشیند. این موفقیت‌ها مرا به یاد مشکلات و رنج هایی می اندازد که در مسیر ساخت فیلم تجربه کردم. به یاد همکاران عزیز و همراهانم در جریان ساخت فیلم که در گرمای طاقت فرسای تیر ماه جزیره قشم و با وجود امکاناتی بسیار ساده و معمولی، با تمام وجود، همراهی ام کردند و بیشترین انرژی و توانشان را گذاشتند. کسی باور نمی کند که این فیلم در سال (۹۸) با یک دهم بودجه فیلم های رایج در آن زمان ساخته شد و اگر هنوز پس از چندین سال، این فیلم به نقاط مختلف دنیا سفر می کند، به خوبی دیده می شود و انصاف و عدالت خداوند بر آن جاری می شود، به نظرم حاصل همان رنج ها، ساده بودن ها و صداقت هاست. از تهیه کننده خوب فیلم و از پخش بین الملل کانون پرورشی فکری، ممنونم که همواره از «اقیانوس پشت پنجره» حمایت می کنند. بسیار خوشحالم که به واسطه حضورهای بین المللی این فیلم، زیبایی‌های سرزمینم ایران و استعداد و توانمندی کودکانش، دیده می شوند.»

کد خبر 6085645

دیگر خبرها

  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • پینوکیویی که کارآفرین است
  • با «کودک استرسی» چگونه برخورد کنیم؟
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد
  • سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند
  • قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان معصوم فلسطینی
  • سازمان ملل: بیش از ۲۳ هزار کودک قربانی سلاح های انفجاری شدند
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
  • یونیسف خواستار توقف فوری کشتار کودکان در فلسطین شد
  • «اقیانوس پشت پنجره» برگزیده جشنواره هندی شد