Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرایط در منطقه خاورمیانه آنقدر آشفته شده که برخی سرمایه‌گذاران نگران شده‌اند در عین حال تاثیرگذاری تحولات این منطقه بر قیمت نفت نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است. ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ اقتصادی اقتصاد جهان نظرات - اخبار اقتصادی -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فاکس بیزینس، با افزایش درگیری‌ها در خاورمیانه ، سرمایه گذاران بیش از پیش بر تنگه هرمز تمرکز کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنگه هرمز یک گذرگاه استراتژیک بین خلیج فارس و دریای عمان است که حدود یک سوم تولید نفت دریایی جهان در روز از آن می گذرد. با سقوط اقتصاد ایران توسط تحریم‌های آمریکا، درگیری‌ها در این منطقه بالا گرفته است.

 شرایط در این منطقه آنقدر آشفته شده که برخی سرمایه‌گذاران نگران شده‌اند.

 شاخص درگیریها مسلما قیمت نفت است. نمی‌توان اهمیت انرژی را نادیده گرفت چون بر همه چیز از هزینه تولید گرفته تا حمل و نقل تاثیر می گذارد. هر یک دلاری که قیمت نفت افزایش یابد اهمیت دارد.

 پیش بینی این که در صورت آغاز یک جنگ نظامی، چه اتفاقی برای قیمت نفت می افتد، کار آسانی نیست. در آغاز جنگ عراق با کویت در اوت 1990 قیمت نفت خام برنت 93 درصد افزایش یافت ولی در پایان جنگ در 1991 این افزایش قیمت روند نزولی در پیش گرفته بود.

 12 سال پیش، در جنگ رژیم صهیونیستی با لبنان، پاسخ قیمت نفت به جنگ کاملا برعکس بود و 8 دلار در روزهای آغازین جنگ  کاهش یافت. قیمت نفت برنت در آغاز حملات سقوط کرد و در آوریل آن سال ثابت ماند و دوباره در تابستان بالا رفت.

حتی  حملات گروه داعش در سپتامبر 2014 باعث کاهش قیمت نفت شد. قیمت نفت بیشتر تحت تاثیر قدرت اوپک قرار داشت تا وقایع ژئوپلیتیکی در خاورمیانه.

 ولی شرایط امروز به طرز قابل توجهی متفاوت با ابتدای دهه حاضر است. اوپک پس از کنفرانسی در 1960 آغاز به کار کرد . بعد پنج کشور دیگر به پنج کشور تاسیس کننده اوپک یعنی ایران، عراق، کویت، عربستان و ونزوئلا پیوستند و حالا اوپک 13 عضو دارد.

  در حال حاضر اوپک قدرت خود را برای تصمیم گیری در مورد قیمت نفت از دست داده است. درست است که اوپک هنوز وجود دارد و می تواند بر قیمت نفت تاثیر بگذارد، ولی انقلاب نفت شیل آمریکا که این کشور را به بزرگترین تولید کننده نفت دنیا تبدیل کرده، تسلط اوپک را بر قیمت نفت از بین برده است. کشورهای عضو اوپک مانند عربستان نیاز به هر دلار نفتی برای اجرای برنامه های اجتماعی خود و هزینه‌های نظامی شان دارند. برخی اعضا مانند ونزوئلا در آستانه فروپاشی اقتصادی هستند و مجبورند هرچه دارند بفروشند تا سرپا بمانند.

  افزایش روز افزون انرژی های تجدید پذیر و تمایل دنیا به استفاده از انرژی های سبز بر کاهش قیمت نفت تاثیر می گذارد.

 در حال حاضر تقاضای اقتصادی برای محصولات نفتی تاثیر بیشتری بر قیمت بلندمدت آن دارد و مشخص نیست افزایش درگیری ها در خاورمیانه چه تاثیر کوتاه مدتی بر قیمت نفت بگذارد.

قیمت جهانی نفت امروز 1398/05/01رشد تولید نفت در آمریکا به سرعت کاهش می‌یابد

 انتهای پیام/84

R7586/P/S7,80,85/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۷۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه در جا زد/ طلا کاهشی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات هفته جاری بازار طلا و سکه تهران با هزار تومان کاهش نسبت به دیروز، به ۴۳ میلیون و ۳۹۳ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با بیست هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به ۴۰ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان رسید.

امروز نیم سکه افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد؛ بر این اساس نیم سکه در قیمت ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داد و ستد شد و ربع سکه ۱۵ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان قیمت خورد.

سکه گرمی نیز بدون تغییر، هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رفت.

معامله گران همچنین امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار را با ۷۳ هزار تومان کاهش قیمت به سه میلیون و ۶۳۸ هزار تومان به فروش رساندند؛ این در حالیست که نرخ هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با کاهش ۳۲ دلاری نسبت به روز گذشته، ۲ هزار و ۳۶۰ دلار قیمت‌گذاری شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحولات غزه؛ محور گفت‌وگوی دیپلمات‌های روسیه و چین
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور
  • جهش بهای نفت در بازار جهانی
  • قیمت نفت افزایش یافت
  • نصف شدن بیت‌کوین چیست و آیا مهم است؟
  • ببینید | تاثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • برگزاری نشست تحلیل تحولات خاورمیانه از طوفان الاقصی تا وعده صادق
  • قیمت سکه در جا زد/ طلا کاهشی شد