Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@04:58:22 GMT

خط و نشان ترامپ برای پاکستان

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۷۶۸۰

خط و نشان ترامپ برای پاکستان

رسانه های پاکستانی روز سه شنبه با ارائه برنامه های تحلیل و تفسیر درخصوص دیدار «عمران خان» با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن گفتند که علی رغم فضای سازنده حاکم بر دیدار میان سران دو کشور، آمریکا بار دیگر خواستار اقدامات بیشتر پاکستان درخصوص افغانستان و دیگر مسائل مربوط به دو کشور شد.

با  اینکه عمران خان در  گفت وگو با ترامپ از جان باختن بیش از 70 هزار  پاکستانی  در جنگ علیه تروریسم و متحمل شدن خسارت 150 میلیارد دلاری در این زمینه سخن گفت اما رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر ازسرگیری همکاری ها با پاکستان به ویژه شروع کمک های نظامی به این کشور را به اقدامات بیشتر برای کسب رضایت واشنگتن مشروط کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاکستان و آمریکا که زمانی به ویژه در دوران جنگ اتحاد جماهیر شوروی سابق با افغانستان و نیز دورانی که واشنگتن سرگرم طراحی حمله به افغانستان بود، دو کشور متحد محسوب می شدند، اما طی سال های اخیر به ویژه با شروع کار دولت ترامپ دیگر خبری از اتحاد میان دو کشور نیست.

بی اعتمادی اسلام آباد و واشنگتن نسبت به یکدیگر با شروع کار دولت ترامپ بیشتر شد تا جایی که دونالد ترامپ مقام‌های پاکستانی را به دروغگویی و فریب کاری متهم کرده و مدعی شد که اسلام آباد در مبارزه با تروریسم همکاری صادقانه با واشنگتن نداشته است.

کارشناسان پاکستانی با تحلیل ابعاد سفر عمران خان به واشنگتن می گویند که پاکستان نیازی به ازسرگیری دریافت کمک های نظامی از آمریکا ندارد بلکه روابط دو کشور باید براساس برابری در به جلو حرکت کند.

«ایاز امیر» نماینده سابق مجلس پاکستان و از تحلیلگران ارشد مسائل سیاسی این کشور می گوید که اسلام آباد نباید به ازسرگیری کمک های نظامی واشنگتن امیدوار باشد بلکه باید جایگاه خود در منطقه را ارتقا داده و از آمریکایی ها بخواهیم که آنان نباید همکاری با پاکستان در فقط به حل مسئله افغانستان محدود کنند.

رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته در نشستی با  نخست وزیر پاکستان تنها با قدردانی از همکاری این کشور درخصوص پیشبرد فرآیند صلح در افغانستان گفت که آمریکا برای خروج از افغانستان با پاکستان همکاری خواهد کرد.

وی یادآور شد که پاکستانی ها در گذشته با آمریکا همکاری نکرده و به خواسته های این کشور احترام نمی گذاشت، عمران خان نیز در واکنش به این اظهارات گفت که پاکستان به وعده های خود عمل خواهد کرد.

به گفته ترامپ: دولت واشنگتن تمایل داشت تا کمک 1.3 میلیارد دلاری را به پاکستان ارائه دهد اما این فرآیند به دلیل عدم همکاری دولت سابق اسلام آباد متوقف شد.

این درحالی است که مقامات پاکستانی بارها اعلام کرده اند که آنها  به دنبال دریافت کمک با آمریکا نیستند بلکه خواستار تقویت سطح روابط و تجارت با واشنگتن هستند.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان ساعاتی پیش از دیدار عمران خان با دونالد ترامپ نیز به طور صریح اعلام کرد که ما هیچ قولی به آمریکایی ها نخواهیم داد که بعدها نتوانیم به آن عمل کنیم.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز امروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد: عمران خان و دونالد ترامپ درباره مسئله افغانستان، ھمکاری ھای امنیتی، اقتصادی، سرمایه گذاری آمریکا در پاکستان رایزنی کردند.

در این بیانیه آمده است: عمران خان از رئیس جمھوری آمریکا برای سفر به پاکستان دعوت کرد که با استقبال ترامپ ھمراه شد.

**بازی ترامپ با کارت کشمیر

رئیس جمهوری آمریکا که به اعتقاد سیاسیون پاکستان همواره در خصوص تحولات جنوب آسیا نگاه تبعیض آمیز به اسلام آباد داشته است، از اقدامات دولت عمران خان برای تقویت صلح و بهبود روابط با هند تمجید کرد.

وی همچنین مدعی کمک به رفع تنش ها میان پاکستان و هند به ویژه میانجیگری برای حل مناشه کشمیر شد هر چند که این پیشنهاد از سوی دهلی نو رد شد.

آمریکا مدعی حمایت از عادی سازی روابط میان اسلام آباد و دهلی نو است اما پس از تشدید تنش میان این دو رقیب هسته ای در جنوب آسیا، واشنگتن نه تنها اقدام عملی برای حل بحران نکرد بلکه نگران از بین رفتن منافع خود در منطقه به ویژه در افغانستان بود تا جایی که مقامات آمریکایی از دولت پاکستان خواستند اجازه ندهند تنش های سیاسی و نظامی با هند به منافع واشنگتن در افغانستان ضرر برساند.

مقامات پاکستانی و رسانه های این کشور همواره از دوگانگی کاخ سفید در قبال اسلام آباد و موضوع اختلافات با هند انتقاد کرده و می گویند که آمریکا هیچ تمایلی برای ایفای نقش جهت کمک به برقراری صلح در جنوب آسیا ندارد.

با این حال موضوع جدیدی در دیدار ترامپ و عمران خان برای حرکت رو به جلو روابط دو کشور به چشم نخورد البته دو کشور بر این امر اذعان کرده بودند که هدف اصلی سفر نخست وزیر پاکستان به آمریکا رفع فضای بی اعتمادی میان دو کشور است.

پاکستان که  قربانی بزرگ تروریسم است و نیروهای مسلح این کشور به ویژه طی سال های اخیر بشدت مشغول مبارزه و سرکوب گروه های شبه نظامی و ترروریستی در نقاط مختلف این کشور به ویژه درمناطق نزدیک به مرز افغانستان هستند و موفقیت های نسبتا خوبی هم کسب کرده اند، بارها و بارها از سوی مقامات و مسئولان مختلف آمریکا چه در دوره دولت اوباما وچه در دوره دولت کنونی آمریکا، مورد سرزنش قرار گرفته است.

واشنگتن به خوبی به اهمیت راهبردی پاکستان که مرزهای طولانی با افغانستان و هند به عنوان کشورهای کلیدی برای آمریکا در جنوب آسیا دارد، واقف است و به خاطر منافعی که درهند (عاملی برای مقابله با نفوذ چین) و افغانستان دارد، تنها تا یک حدی می تواند سیاست های آزار دهنده خود علیه پاکستان را ادامه دهد.

برخورداری پاکستان از سلاح هسته ای، شاید یکی از اصلی ترین نگرانی های آمریکایی هاست که از به زبان راندن این نگرانی خودداری می کنند. شاید این توانایی پاکستان، یکی از دلایلی باشد که باعث شده آمریکایی ها با وجود تحت فشار قرار دادن پاکستان، جانب احتیاط را هم در نظر داشته باشند و مناسبات خود با پاکستان را به صورت کج دار مریز ادامه دهند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۷۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ سخنرانی خود را به دلیل آب و هوای بسیار بد لغو کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده و نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا، تجمع خود در ویلمینگتون، کارولینای شمالی را به دلیل آب و هوای بد از جمله رعد و برق و صاعقه به تعویق انداخت.

ترامپ در فایل صوتی به حامیان خود اطلاع داد که در راه است، اما به او توصیه شد که مراسم امشب را لغو کند تا اطمینان حاصل شود که همه در امنیت هستند. 

 وی خاطرنشان کرد که به او گفته شده است که از هوادارانش بخواهد محل برگزاری تجمع برنامه ریزی شده را ترک کنند و به دنبال سرپناه باشند.

ترامپ به حاضران اطمینان داد: «خیلی سریع آن را (سخنرانی) جبران خواهیم کرد. او تاکید کرد: «ما این کار را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهیم داد و از این اتفاق ناراحت هستیم، اما می‌خواهیم همه را ایمن نگه داریم».
این سیاستمدار در پیام خود در شبکه اجتماعی Truth Social وعده داد: من به زودی برمی گردم، کارولینای شمالی!

سخنرانی ترامپ در چارچوب رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار بود شامگاه شنبه به وقت محلی برگزار شود که در نهایت به دلیل خطر طوفان در آخرین لحظه لغو شد.

تا زمان لغو سخنرانی، صد‌ها نفر از هواداران او در محوطه باز که قرار بود ترامپ در آنجا سخنرانی کند، تجمع کرده بودند. تاریخ اجرای جدید هنوز مشخص نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • فرهنگ مشترک؛ سرمایه دو ملت
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • امضای سند همکاری مشترک بین ایران و پاکستان زمینه‌ساز ارتقاء روابط خواهد بود
  • آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم
  • ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!
  • تلاش تهران و اسلام‌آباد برای تقویت روابط دو جانبه
  • آمریکا در اوکراین هم مانند افغانستان و ویتنام شکستی تحقیرآمیز می‌خورد
  • روسیه : آمریکا در اوکراین هم مانند افغانستان و ویتنام شکستی تحقیرآمیز می‌خورد
  • کاهش حجم مبادلات تجاری میان افغانستان و پاکستان
  • ترامپ سخنرانی خود را به دلیل آب و هوای بسیار بد لغو کرد