Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در هفته مهارت گفت: با وجود اینکه ۴۰ درصد از متقاضیان مهارت‌آموزی دانشجو و یا فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند، اما بعد از گذراندن دوره مهارتی ۴۲ درصد از آن‌ها موفق می‌شوند کسب و کار داشته باشند. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سلیمان پاک سرشت رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور امروز در هفته مهارت که از ۳۱ تیر ماه تا ۶ مرداد ماه نامگذاری شده، در جمع خبرنگاران و در محل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از طریق ویدئو کنفرانس ۷ مرکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای را در ۷ مرکز استان در کشور راه‌اندازی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در این مراسم در مورد سوالی درباره اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: ۴۰ درصد از متقاضیان مهارت‌آموزی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دانشجو و یا فارغ‌التحصیلان دانشگاه هستند.

* راه‌انداز ۲۸ مرکز مهارت اموزی و راهنمای شغلی دانشگاه

وی گفت: همکاری خوبی با وزارت علوم انجام شد و تفاهم‌نامه‌ای با معاونت پژوهش وزارت علوم منعقد شد که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای فارغ‌التحصیلان در نظر گرفته شد و مراکزی برای کارآموزی فارغ‌التحصیلان در نظر گرفته و در ۲۸ مرکز دانشگاهی مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان راه‌اندازی شد.

* آموزش مهارت به ۴۱ هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال گذشته در مراکز مهارت آموزی ۴۱ هزار و ۵۸۷ نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان آموزش دیده و مشاوره شغلی شدند.

وی در مورد اینکه با توجه به اینکه آمار بالای ۴۰ درصد بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه آیا آموزش مهارت به آن‌ها در دستور قرار دارد و آیا رصدی برای اشتغال افراد آموزش دیده مهارتی بعد از دانشگاه شده است، گفت: در مورد افرادی که کارجو هستند، ولی مهارت نداشته و طی فرایند آموزشی به عنوان یک فرد ماهر از دوره آموزشی خارج می‌شوند، ۶ ماه بعد از گرفتن مجوز رهگیری و رصد می‌شوند.

به گفته پاک سرشت، براساس داده‌های موجود در رشته‌های مختلف آمار شاغلان مهارت دیده متفاوت است، در برخی رشته‌ها ۹۰ درصد افراد مهارت دیده شاغل می‌شوند و به طور متوسط ۴۲ درصد از کارجویان که برای مهارت‌آموزی مراجعه می‌کنند، بعد از یک دوره منطقی موفق می‌شوند که کسب و کاری راه‌اندازی کرده و یا شاغل شوند که البته این رقم مطلوب نیست و تابع متغیر‌های زیادی است و بیکاری فارغ‌التحصیلان هم فقط به خاطر نداشتن مهارت نیست، بلکه موارد دیگری نیز دخیل است.

به گفته وی در مورد مهارت‌های جدید که طبق تحولات تکنولوژی صورت می‌گیرد ۶۵ گروه برنامه‌ریزی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تحولات تکنولوژی را رصد می‌کنند، ولی در ۱۰ رشته پرمخاطب فنی و حرفه‌ای بررسی جامعی با همکاری موسسات علمی آینده پژوهی صورت گرفته است.

به گفته پاک‌سرشت نهضت مهارت‌افزایی برای همگرایی مهارت‌آموزی با کمک بنگاه‌های اقتصادی و خیران بخش مهارت‌آموزی و سازمان‌های مردم نهاد به کار گرفته می‌شوند و روز شنبه جلسه‌ای با وزیر کار برای جلب مشارکت خیران جهت ایجاد شغل به مددجویان خواهیم داشت.

* ۳۱ هزاردانش آموز سال گذشته دوره‌های مهارت را گذراندند

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در مورد آموزش مهارت به دانش‌آموزان گفت: تعداد رشته‌های مهارت‌آموزی دانش‌آموزان از ۲۹۰ عنوان به ۵۰۰ عنوان رشته افزایش یافته و سال گذشته ۳۱ هزار و ۲۵۵ دانش‌آموز در ۲۹۰ حرفه آموزش مهارتی دیدند.

وی همچنین در مورد اعزام افراد مهارت دیده به خارج از کشور گفت: براساس تقاضای کشور‌های دیگر برای نیروی مهارت دیده به ویژه در همکاری با کشور آلمان استاندارد‌های آن‌ها در چهار رشته پرتقاضا اخذ شده و بخش زیادی از این استاندارد‌ها با نظام مهارت آموزی ما منطبق است و تفاوت آن‌ها فقط در حجم آموزش و دوره‌های تکمیلی است که افرادی در این دور‌ه‌ها برای اعزام به خارج از کشور مهارت می‌بینند.

وی این را هم گفت: البته به دلیل فضای موجود از سرعت اعزام نیروی مهارت دیده به خارج کشور کاسته شده است.

پاک‌سرشت همچنین گفت: مراکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای در مراکز استان‌های کشور احداث می‌شود که امروز از طریق ارتباط از راه دور مراکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای در هفت استان کشور از جمله کردستان، هرمزگان، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، استان تهران و قم راه‌اندازی شد.

وی گفت: مرکز سنجش مهارت در استان کرمان از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۹ احداث شد که امروز این مرکز به بهره‌برداری رسید و در آن سنجش مهارت کارگاه‌های صنعت ساختمان، عمران و معماری، طراحی و دوخت و آزمون‌های پروژه‌محور برگزار می‌شود.

پاک سرشت همچنین درمورد آموزش مهارت به افراد روستایی و عشایر گفت: سال گذشته ۱۰۲ هزار و ۱۲۳ نفر از روستاییان و عشایر و مناطق مرزی آموزش مهارت دیدند همچنین در همکاری با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی آموزش حوزه کشاورزی به این افراد داده می‌شود که البته در مهارت آموزی به روستاییان و عشایر از مراکز سیار آموزش هم استفاده می‌شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در مورد مهارت‌آموزی به متقاضیان دریافت کننده بیمه بیکاری گفت: به این افراد ۷۰ هزار نفر روز در سال آموزش داده می‌شود و نظام تامین مالی آموزش به مقرری‌بگیران بیمه بیکاری اگر متناسب شود، حتی می‌توان از طریق خرید خدمت آموزش آن‌ها را ارائه کرد.

* آموزش مهارت به ۱۲۶ هزار سرباز

پاک سرشت همچنین درمورد طرح مهارت‌آموزی به سربازان گفت: این کار از سال ۹۶ شروع شده و در سال گذشته تعداد ۱۲۶ هزار و ۹۱۲ نفر سرباز آموزش مهارت دیده‌اند که ۷۰ هزار نفر از آن‌ها گواهی مهارت دریافت کردند.

وی همچنین در مورد آموزش استارت‌آپ‌ها گفت: علاوه بر فعالیت‌های قبلی در سال گذشته مراکز فنی و حرفه‌ای به شتاب دهنده‌هایی تبدیل شدند که طرح و ایده افراد را دریافت کرده و زمینه کسب و کار آن‌ها را فراهم می‌کردند و در ۲۵۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای امکان استفاده از استارت‌آپ‌ها وجود دارد.

* راه‌اندازی ۷ مرکز سنجش مهارت در مراکز استان‌ها

امروز در این برنامه از طریق ویدئو کنفرانس ۷ مرکز سنجش مهارت و آموزش در ۷ مرکز استان به بهره‌برداری رسید و در این مراکز مدیران عامل برخی از بنگاه‌های مهم مانند سیمان بجنورد، داروسازی جابربن‌حیان، نیروگاه برق یزد، پتروشیمی تبریز و چند مرکز مهم نیز حضور داشتند که افراد مهارت آموز در این بنگاه‌های اقتصادی به صورت عملی دوره‌های مهارت را ببینند.

امیرحسین مصباح مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: امروز ۱۳ مرکز فنی و حرفه‌ای افتتاح می‌شوند که ۲۰ هزار و ۲۱۱ نفر در آن‌ها آموزش می‌بینند همچنین یک آموزشگاه یار امروز افتتاح می‌شود که با استفاده از فناوری چند رسانه‌ای و فناوری اطلاعات آموزش مهارت به افراد ارائه می‌شود.

وی گفت: همچنین ۲۰۹ شرکت و کارخانه سهام دار مراکز آموزش هستند که ۷۰ هزار نفر را تحت آموزش مهارت قرار می‌دهند و برخی از آن‌ها در خط تولید و مراکز واقعی آموزش می‌بینند که بعضا نیز در همانجا مشغول کار می‌شوند.

در این نشست همچنین لوح مجوز به مدیرعامل یک مرکز آموزش از طریق فناوری اطلاعات ارائه شد که به گفته این مدیرعامل تاکنون ۱۲۰ فیلم آموزشی برای ۱۲۰ حرفه توسط این مرکز تهیه شده است و اولین سازمان دولتی که ما را قبول کرد، سازمان فنی و حرفه‌ای بود.

به گفته وی شبیه‌ساز‌هایی فراهم کردیم که آموزش مولتی پلت‌فرم را که فقط نیاز به یک دستگاه موبایل دارد به افراد هنر آموز آموزش می‌دهد. براساس اطلاعات ارائه شده در این جلسه استاندارد‌های تدوین شده برای مهارت به ۵۴۰۹ رقم رسیده؛ همچنین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای سالانه به ۱.۵ میلیون نفر آ‌موزش فنی و حرفه‌ای ارائه می‌کند این سازمان دارای ۵۵۲ مرکز آ‌موزشی، ۲۱ هزار مربی آموزشی فنی و حرفه‌ای، بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه آزاد بخش خصوصی و دارای ۳۱ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای است.

گفتنی است، طبق جدیدترین آ‌مار بیکاری مرکز آمار ایران گرچه نرخ بیکاری در کشور به حدود ۱۰.۵ درصد رسیده، اما همچنان سهم بیکاران در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و تحصیل کرده بالا و در حد ۴۳ درصد است که این امر نشان می‌دهد، برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها باید مهارت‌های تکمیلی به آن‌ها آموزش داده شده و همچنین در همکاری با شبکه بانکی تسهیلات مناسب برای ایجاد اشتغال به آن‌ها ارائه شود و از طرفی در یک فرایند همکاری با مراکز تولید و بنگاه‌های اقتصادی افراد مهارت دیده و تحصیل کرده دانشگاهی مشغول به کار شده و یا اینکه بتوانند کسب و کاری برای خود راه‌اندازی کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای مهارت آموزان اشتغال فارغ التحصیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۷۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرآیند مهارت‌آموزی در مهدیشهر با عنایت اعتباری دولت سیزدهم تکمیل می‌شود

فیض گفت: تکمیل ساختمان مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برادران مهدیشهر نقش مهمی در ارایه خدمات در زمینه مهارت آموزی و اشتغالزایی برای جوانان مهدیشهری دارد.

وی ادامه داد: ساخت ساختمان مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برادران مهدیشهر از ۱۳۹۸ آغاز شد و تا پایان سال گذشته ۲۵۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت این مرکز هزینه شد که با تخصیص این اعتبارات، طرح پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد دارد.

وی بیان کرد: ساختمان مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برادران مهدیشهر دارای اسکلت بتنی با زیربنای ۲هزار و ۴۵۰ متر مربع در سه طبقه است.

وی اضافه کرد: چهار کارگاه سنگین آموزشی، ۲ کارگاه سبک آموزشی، ۲ کارگاه آموزش گردشگری و هتل‌داری، سالن جلسات و فضای اداری از جمله ظرفیت‌های ساختمان مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برادران مهدیشهر خواهد بود

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • فرآیند مهارت‌آموزی در مهدیشهر با عنایت اعتباری دولت سیزدهم تکمیل می‌شود
  • فنی و حرفه‌ای زرند در سطح استان کرمان، رتبه‌ دوم را کسب کرد
  • رشد ۱۲ برابری صدور مجوز تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای
  • صدور بیش از ۳ میلیون گواهینامه مهارت در دولت سیزدهم
  • سازمان فنی و حرفه‌ای پس از ۵ دهه دارای اساسنامه شد
  • صدور بیش از ۱۷ هزار مجوز برای تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در سال گذشته
  • فعالیت ۲۲ هزار آموزشگاه آزاد و ۶۵۷ مرکز دولتی فنی‌حرفه‌ای در کشور
  • دانش آموزان صدر نشین مهارت آموزی در خراسان جنوبی
  • افزایش ۳۷۵ درصدی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دانش آموزان گنابادی
  • افزایش آموزشهای فنی و حرفه ای دانش آموزان در گناباد