Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24- جرمی هانت، دوشنبه در آخرین روز کاری خود در کسوت وزیر امور خارجه انگلیس، اعلام کرد که این کشور به فشار حداکثری آمریکا علیه ایران نمی پیوندد.

وی که پس از پایان سومین نشست اضطراری دولت موسوم به کمیته کبری، درباره توقیف یک فروند نفتکش انگلیس در تنگه سخنرانی می کرد، گفت: یک تیم دریانوردی اروپا مأموریت حفاظت از کشتی های تجاری در منطقه خلیج فارس را برعهده می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هانت افزود که تیم دریانوردی اروپا بتدریج در خلیج فارس افزایش خواهد یافت و «اگر ایران بخواهد تنش‌ها را افزایش دهد، باید هزینه حضور یک نیروی بزرگ غربی را در منطقه بپذیرد.»
وزیر خارجه انگلیس با این حال عنوان کرد که این اقدام به معنای همسویی با سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران نیست و انگلیس همچنان حامی توافق هسته ای با ایران است.
او با اذعان به این نکته که حفاظت از همه کشتی‌های انگلیسی در تنگه هرمز امکان پذیر نیست، گفت: «به همه کشتی‌های این کشور که می‌خواهند از تنگه هرمز عبور کنند می‌گوییم که به ما اطلاع دهند تا از آنها حفاظت کنیم.»
هانت در ادامه به تکرار ادعاهای قبلی دولت انگلیس پرداخت و ایران را به توقیف غیر قانونی نفتکش استنا ایمپرو متهم کرد. وی مدعی شد که ایران حق ممانعت در حرکت کشتی انگلیس را که به گفته او در آب های عمان حرکت می کرده، نداشته و خواستار آزاد سازی فوری کشتی و ۲۳ خدمه آن توسط ایران شد.
اظهارات محتاطانه وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به توقیف نفتکش انگلیسی در حالی مطرح شد که رسانه های این کشور در روزهای گذشته از احتمال تحریم و مسدود کردن اموال ایران توسط دولت لندن خبر داده بودند.
ساندی تلگراف در گزارشی کاملاً یکسویه اعلام کرده بود که دولت انگلیس در حال تنظیم بسته تحریمی دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران است.
با این حال، حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس با انتشار پیامی در توئیتر که در رسانه‌های انگلیسی بازتاب گسترده‌ای یافت، هشدار داد که دولت لندن باید نیروهای سیاسی داخلی را که می‌خواهند تنش‌های کنونی میان ایران و انگلیس را فراتر از ماجرای کشتی‌ها افزایش دهند، مهار کند.
دولت انگلیس ۱۳ تیرماه امسال یک فروند نفتکش حامل محموله نفت ایران (گریس یک) را در آب راه بین المللی جبل الطارق به عنوان اقدامی مغایر با اصول حقوقی ناظر بر روابط بین الملل و در راستای جلب رضایت دولت ترامپ توقیف کرده و خدمه این نفتکش همچنان در بازداشت بسر می‌برند.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز جمعه گذشته اعلام کرد؛ کشتی انگلیس به نام «استِنا ایمپرو - stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
مقام‌های انگلیس ادعا می کنند؛ کشتی یادشده در آب‌های سرزمینی کشور عمان توقیف شده است. با این حال، دولت عمان تاکنون این ادعا را تأیید نکرده و دو طرف را به خویشتنداری دعوت کرده است.
«علی ربیعی» سخنگوی دولت، عصر دوشنبه در نشست خبری هفتگی گفت: توقیف کشتی انگلیس در تنگه هرمز اقدامی تلافی جویانه نیست، بلکه در جهت تضمین امنیت کشور در آب‌های سرزمینی و بر اساس قوانین جاری و قوانین عبور از تنگه صورت گرفته و یک اقدام حقوقی درست و بجا از سوی جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: انگلیسی‌ها وقتی کشتی ایرانی را متوقف می‌کنند و رفتار خصمانه از خودشان نشان می‌دهند، نباید انتظار داشته باشند که ما واکنشی نشان ندهیم؛ البته ما تا به حال در تنگه هرمز بر اساس حسن نیت، اغماض می‌کردیم. وقتی آنها به صورت غیرقانونی در جبل الطارق نفتکش حامل نفت ایران را توقیف می‌کنند که حتی اسپانیایی‌ها معتقدند در خاک آنها این کار را غیردوستانه و خصمانه انجام داده‌اند، ما هم ملزم به اغماض نیستیم.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۷۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام های توقیف کشتی صهیونیستی توسط ایران در تنگه هرمز

به گزارش جام جم آنلاین، در رابطه با پیام های این توقیف چند نکته حائز اهمیت است: 

توقیف این کشتی در وهله اول نشان دهنده توان ایران برای عملیاتی کردن تهدیدات خود است که طی چند وقت اخیر برخی مقامات نظامی کشور تهدید کرده بودند که ایران توان بستن تنگه هرمز را دارد اما فعلا چنین سیاسیتی را در دستور کار ندارد. 

توقیف این کشتی نشان دهنده اشراف اطلاعاتی ایران بر وضعیت جنوب کشور و به ویژه در حوزه دریایی است.

این اقدام مکمل اقدامات یمنی ها در دریای سرخ است. صهیونیست ها بارها اعلام کرده بودند که با بسته شدن مسیر دریای سرخ از ظرفیت های خلیج فارس و جبل الطارق می توانند استفاده کنند که البته در حوزه خلیج فارس فعالیت دریایی آنها با پرچم سایر کشورها همچون پرتغال بوده است.

این توقیف یک پیام آشکار به آمریکا و اسرائیل دارد که هرگونه اقدام احتمالی علیه ایران منجر به ناامن شدن مسیر دریایی خلیج فارس خواهد شد.

این اقدام را می توان در قالب آغازی برای انجام اقدامات ایران علیه منافع اسرائیل عنوان کرد که بخشی از آن در حوزه دریا است. 

تاکید بر قطع شریان های اقتصادی اسرائیل به عنوان یک گزاره کلیدی موید این نکته است که ایران در استراتژی  خود به دنبال افزایش هزینه های این رژیم است.

دیگر خبرها

  • کنعانی: کشتی اسرائیلی به دلیلی نقض قوانین توقیف شد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به توقیف کشتی صهیونیستی در تنگه هرمز
  • واکنش انگلیس به توقیف کشتی رژیم صهیونیستی در تنگه هرمز
  • بیانیه شرکت مالک کشتی اسرائیلی در مورد توقیف این کشتی توسط ایران | خدمه کشتی ۲۵ نفر هستند
  • ببینید | توقیف کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی در نزدیکی تنگه هرمز
  • تماس دولت پرتغال با ایران در مورد کشتی توقیف شده در تنگه هرمز
  • بیانیه شرکت مالک کشتی اسرائیلی درمورد توقیف این کشتی توسط ایران
  • پیام های توقیف کشتی صهیونیستی توسط ایران در تنگه هرمز
  • واکنش اسرائیل به توقیف یک کشتی در تنگه هرمز
  • واکنش اسرائیل به توقیف کشتی در نزدیکی تنگه هرمز