Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@19:58:15 GMT

انتخابات مهم تونس؛ غنوشی در قامتی جدید!

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۸۰۷۴

انتخابات مهم تونس؛ غنوشی در قامتی جدید!

به گزارش خبرگزاری مهر، «محمدرضا عشوری» در مطلبی به بررسی انتخابات آتی تونس پرداخته که در ادامه آمده است.

انتخاباتی که باید آن را یکی از مهمترین انتخابات جهان عرب در برهه کنونی به شمار آورد که به طور قطع بار دیگر دوگانه «اسلامگرا» و «سکولار» را زنده خواهد کرد. همانند قبل، این‌بار هم نگاهها به اسلامگرایان النهضة است که آیا این‌با می‌خواهند نامزدی را برای ریاست جمهوری معرفی کنند یا نه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبران النهضة تا این لحظه که هیچ نامزدی را برای انتخابات معرفی نکرده اما طبیعی است که اگر قرار باشد طبق روال نامزدی را معرفی کند آن فرد قاعدتاً باید رئیس (رهبر) حزب یعنی راشد الغنوشی باشد. اینکه راشد الغنوشی بخواهد همچنان در قامت یک زعیم اسلامی باقی بماند یا اینکه یک رئیس جمهور باشد (همانند آنچه اردوغان در ترکیه کرد)، انتخابی است که بیش از همه خود غنوشی باید درباره آن تصمیم بگیرد.

تا این لحظه که غنوشی در مواضعش نشان داده که چنین تصمیمی ندارد اما النهضة دیروز رسماً اعلام کرد که غنوشی را به عنوان نامزد انتخابات پارلمانی معرفی می کند و این یعنی دورخیر برای ریاست مجلس یا نخست وزیری آینده.

با این حال اما یک موضعگیری مهم از رئیس مجلس شورای النهضة (عبدالکریم الهارونی) گمانه‌زنی‌های جدیدی را مطرح کرد. الهارونی گفته: النضهة برای اولین بار طی پنجاه سال اخیر یک نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی خواهد کرد.

النهضة البته نشان داده که بسیار محافظه کارانه برای به دست گرفتن دولت اقدام می‌کند. این بار نیز همین رویکرد بر عملکرد النهضة تاثیرگذار خواهد بود. از آنجا که طبق توافقات قبلی، یوسف الشاهد نخست وزیر کنونی اختلافات داخلی حزب حاکم، مورد حمایت النهضة قرار گرفته، این احتمال جدی وجود دارد که این بار نیز النهضة بخواهد بدون ورود مستقیم، با نیابت یوسف الشاهد به راس هرم قدرت در تونس نزدیک شود.

واقعیت آن است که النهضة پس از تحولات بهار عربی، هیچگاه در یک رقابت انتخاباتی برای ریاست جمهوری محک جدی نخورده و سبد رای این حزب با توجه به تحولات مختلف سال‌های اخیر مشخص نیست. حتی انتخابات پارلمانی گذشته هم نشان داد که النهضة باوجود تمامی «تنازلات عملگرایانه‌اش» آنچنان هم که گفته می‌شد نباید روی صندوق‌های رای حساب کند. (البته که انتخابات اخیر شهرداری‌ها یک دستاورد بزرگ برای این حزب بود).

اما النهضة بعد از آخرین انتخابات که در آن بازی را به سکولارهای «ندای تونس» به ریاست رئیس جمهور فعلی واگذار کرد دچار یک دگردیسی جدی شد. غنوشی اعلام کرد که از این پس تنها یک حزب سیاسی است و فعالیت سیاسی را از فعالیت دینی جدا می کند و دیگر یک گروه «اسلام سیاسی» نیست.

اینکه النهضهِ غنوشی دقیقاً چه هدفی از این کار داشته و اینکه این اقدام بیش از همه نوعی اطمینان بخشی به قدرت موازی در تونس و حتی طرف‌های غربی بوده و یا اینکه اهداف انتخاباتی را دنبال می‌کرده، سئوالی است که در هر حال انتخابات پیش رو می‌تواند یک محک جدی برای آن باشد.

تجربه حضور اخوان و مرسی در مقام ریاست جمهوری مصر، شاید هنوز ملاحظاتی جدی را پیش روی راشد الغنوشی و النهضة برای این انتخابات باقی گذاشته باشد.

کد خبر 4674245

منبع: مهر

کلیدواژه: راشد الغنوشی تونس انتخابات پارلمانی تونس حزب النهضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۸۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدکاظم حجج رییس فدراسیون ورزش‌های سه گانه شد

به گزارش خبرنگار مهر، مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش های سه‌گانه امروز چهارشنبه به ریاست سید محمد شروین اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و با حضور محمود خسروی‌وفا رییس کمیته ملی المپیک در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

امین احمدی، حمید براتی، کاظم حججی، سیدکمال پیمبری، علی‌اکبر حسن پورحیدری، مهدی گودرزی، جاسم منوچهری و محمد نصیری هشت کاندیدایی بودند که برای تصدی پست ریاست این فدراسیون اعلام آمادگی کرده بودند.

در این مجمع محمد کاظم حججی با ۲۴ رای از ۴۵ آرای اعضای مجمع به عنوان رییس انتخاب شد. همچنین حمید براتی یکرای، علی اکبر حسن‌پور حیدری ۱۵ رای و مهدی گودرزی نیز ۵ رای بدست آوردند.

کد خبر 6080784

دیگر خبرها

  • پریدر استعفایش را پس گرفت و نیامد/ ثبت نام ۱۵ کاندیدا برای ریاست شطرنج
  • حججی رئیس فدراسیون سه‌گانه شد
  • روماریو به مستطیل سبز برگشت!
  • ثبت‌نام ۱۵ نفر در انتخابات فدراسیون شطرنج/ پریدر نیامد
  • توزیع بیش از ۶۸ هزار تذکره در کنر
  • محمدکاظم حجج رییس فدراسیون ورزش‌های سه گانه شد
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان
  • اعتراض گودرزی در انتخابات ترای اتلون/اسبقیان:رای نمی‌دهم
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان | رقابت این ۴ نقر به قالیباف