Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهوری فیلیپین گفته، هیچ راهی برای متوقف کردن چین از ماهیگیری در منطقه اقتصادی مختص به خودش در دریاهای مورد مناقشه وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین همچنین گفت، روی از دست دادن نیروهایش در درگیری احتمالی در دریای مورد مناقشه چین جنوبی ریسک نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همزمان با دفاع از رویکرد غیرتقابلی خود در قبال چین بر سر مناقشات ارضی در جریان سخنرانی در جلسه مشترک کنگره گفت: زمانی که شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین می‌گوید "من ماهیگیری می‌کنم"، چه کسی می‌تواند او را متوقف کند؟ اگر من نیروهای دریایی خود را برای بیرون راندن ماهیگیرهای چینی به منطقه اعزام کنم، تضمین می‌دهم که هیچ کدامشان زنده برنمی‌گردند. مذاکرات دیپلماتیک با پکن باعث شد تا فیلیپینی‌ها برای ماهیگیری به مناطق مورد مناقشه بازگردند؛ درست همان جایی که نیروهای چینی قبلا آنها را بیرون کرده بودند.

منتقدان دائما دوترته را که روابط دوستانه‌ای با چین دارد، بابت عدم ایستادگی در مقابل رفتار خصمانه چین در آب‌های مورد مناقشه و همچنین عدم تصمیم‌گیری برای فشار وارد آوردن بر پکن برای تبعیت از قوانین الزام‌آور بین‌المللی مورد سرزنش قرار می‌دهند؛ چین این حکم را که در سال ۲۰۱۶ صادر شد، رد کرده است.

در این حکم همچنین مشخص شد که چین وظیفه خود را در احترام گذاشتن به حقوق سنتی ماهیگیری فیلیپینی‌ها نقض کرده است؛ نیروهای چین از ورود ماهیگیرهای فیلیپینی به سواحل منطقه اسکاربورو در شمال غرب این کشور در سال ۲۰۱۲ جلوگیری به عمل آوردند. البته بر اساس این حکم، فیلیپین نمی‌توانست عمل متقابل روی ماهیگیرهای چینی انجام دهد.

یک منطقه اختصاصی اقتصادی ۳۷۰ کیلومتری در آب‌های مورد مناقشه درست در جایی قرار گرفته که یک کشور ساحلی حق دارد بر اساس کنوانسیون ۱۹۸۲ قوانین دریاها در آنجا ماهیگیری و منابع نفتی و گاز آن را استخراج کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فيليپين جمهوري چين ماهيگيري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۸۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم بر لزوم پاسخگویی به تهدیدات اسرائیل اشتراک نظر داشتند

یک فعال دانشجویی با بیان اینکه حمله به سفارت یک کشور، هیچ توجیه حقوقی نداشته و به منزله حمله به خاک کشور است، گفت: مردم بر لزوم پاسخگویی به تهدیدات اسرائیل اشتراک نظر داشتند. - اخبار سیاسی -

حمیدرضا فرخی نژاد، دبیر نشریات دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم درباره عملیات وعده صادق و ضربات موشکی و پهپادی ایران به مناطق نظامی رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه اتفاق رخ داده فراتر از یک دفاع ملی است، اظهار داشت: ایران با حمله به مقر رژیم صهیونیستی به دنیا ثابت کرد که حرف آخر در منطقه را او خواهد زد. اکنون به برکت جمهوری اسلامی و با تکیه بر توان موشکی و پهپادی، ایران می‌تواند کیلومترها دور تر از خاک خود، از منافعش دفاع کند. چیزی که در تاریخ معاصر ما کم نظیر بوده است.

وی با اشاره به تغییر و تحول در توان بازدارندگی ایران نسبت به گذشته یادآور شد: در تاریخ معاصر ایران، جای پای مهاجمان در این خاک بسیار احساس می‌شود، شهریور 1320 بود که به برکت ارتش بزرگ رضاخانی! خاک ایران به اشغال متفقین درآمد. در کودتاهای 1299 و 1332، عملا دموکراسی و مجلس ملی ما به نفع امپریالیسم از بین رفت. قراردادهای 1907 و 1919 استقلال ایران را لگدمال کرد.

وی با بیان اینکه کشوری که تا قبل از انقلاب اسلامی، اراده‌ای از خود نداشت و دائما گرفتار هجوم ابر قدرت‌ها بود، الان زمین بازی را خودش تعیین می‌کند، تاکید کرد: اگر ما توان پاسخگویی به تهدید دشمنان را نداشته باشیم، مسلما حوادث گذشته تاریخی برای ما تکرار خواهد شد. باید به این نکته توجه کرد که پس از انقلاب اسلامی، ما با شدیدترین تحریم‌های نظامی رو به رو بوده‌ایم و آنچه که اکنون توان بازدارندگی می‌نامیم، با تکیه بر توان داخلی بوده است.

این فعال دانشجویی افزود: تاکید بر جنگ افروزی و جنگ طلبی ایران توسط عده‌ای خاص، عملا کمک کردن به جبهه دشمنان، با هدف تضعیف ایران است و هیچ توجیهی ندارد. حتی آن کسانی که جمهوری اسلامی را به داشتن توهم استراتژیک متهم می‌کردند، اکنون متوجه شدند که جمهوری اسلامی مهمترین قدرت در منطقه غرب آسیا است و توان انجام آن چه که وعده می‌دهد را دارد. ممکن است عده‌ای با سیاست‌های فرهنگی و یا با سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مخالف باشند اما مطمئنا از سیاست های دفاعی و نظامی ایران دفاع می‌کنند و آن را عاملی بازدارنده در دفع تهدیدها می‌دانند.

وی در همین رابطه ادامه داد: گسترش جنگ قطعا تبعات منفی در منطقه خواهد گذاشت اما این مهم است که ما در برابر تهدیدها از خود واکنش نشان دهیم. حمله به سفارت یک کشور، هیچ توجیه حقوقی نداشته و به منزله حمله به خاک کشور است. باید به این نکته توجه کرد که هرگاه صحبت از جنگ می‌شود، ثبات اقتصادی دیگر معنایی ندارد. هرچند شرایط اقتصادی کنونی ایران توجیهی ندارد و دولت باید تلاش بیشتری برای بهبود آن انجام دهد اما تهدیدهای خارجی را نمی توان به بهانه ثبات اقتصادی در نظر نگرفت. حتی تورم وحشتناک آلمان بعد از جنگ جهانی اول، حاصل از عواقب جنگ نبوده است. اکنون بر ما اثبات شده که آلمان‌ها به عمد تورم را بالا بردند تا بتوانند از غرامت سنگین حاصل از پیمان ورسای فرار کنند.

فرخی نژاد گفت: بر اساس قواعد روابط بین الملل، دفاع از خود، نه تنها امنیت اقتصادی را به خطر نمی‌اندازد، بلکه به سرمایه‌داران و شرکای تجاری، این نوید را می‌دهد که در آن بستر سرزمینی، می‌توانند به راحتی سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه آینده منطقه جنوب غرب آسیا، باید به دست مردم همین منطقه تعیین شود و ربطی به دخالت خارجی ندارد، افزود: اکنون مقاومت اسلامی با تکیه بر اراده خود و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران تحول جدیدی را در منطقه رقم زده است. اگر بخواهیم از شهر کربلا، مداری دایره‌ای شکل تعیین کنیم که نقطه داغ منطقه جنوب غرب آسیا(خاورمیانه) را نشان می‌دهد، به این نتیجه می‌رسیم که بستر اصلی این منطقه را اکثریت شیعی تشکیل می‌دهند. آن چیزی که آینده منطقه جنوب غرب آسیا را از بین می‌برد، دخالت بیگانگان در این منطقه است و این نکته را باید متذکر شد که دخالت آنها در منطقه جنوب غرب آسیا، نتیجه‌ای جز شکست برایشان نخواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اردوغان: اسرائیل به دنبال تحریک درگیری‌های منطقه‌ای است
  • واشنگتن: ما به دنبال ممانعت از گسترش مناقشه در منطقه هستیم
  • برای متوقف کردن وحشیگری در غزه، کافی است جهان انسانیت خود را به یاد داشته باشد
  • برای متوقف کردن وحشیگری در غزه، کافی است جهان انسانین خود را به یاد داشته باشد
  • مردم بر لزوم پاسخگویی به تهدیدات اسرائیل اشتراک نظر داشتند
  • هشدار فرمانده اسبق ناتو به واشنگتن درباره قطع حمایت از اوکراین
  • بارش باران و برف در ۱۴ استان | بارش‌های شدید فردا در ۴ استان | دریاهای جنوب تا آخر هفته طوفانی‌اند
  • منطقه و جهان توان تحمل جنگ بیشتر را ندارند
  • وزیر دفاع سابق انگلیس: ما اکنون درگیر مناقشه‌های خاورمیانه شده‌ایم
  • اگر جامعه جهانی رژیم اسرائیل را متوقف نکند همه متضرر خواهند شد