Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@20:11:36 GMT

مراقب این خطرِ گرم باشید!

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۸۷۹۵

مراقب این خطرِ گرم باشید!

روزهای گرم تابستان دلچسبی خاص خود را دارد. هوا که گرم می شود دراز کشیدن جلوی کولر ونوشیدن یک آبمیوه خنک یا گاز زدن یک قاچ هندوانه قرمز عجیب می چسبد.

اما همین روزهای گرم و دلچسب و همین آفتاب همیشه مهربان، می تواند چهره خطرناکی هم داشته باشد. وقتی در یکی از همین روزها جلو تابش بی امان خورشید گرفتار شوید خطری "گرم" آرام آرام سراغتان می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

اولش همه چیز عادی است، کمی گرمتان می شود، کمی عرق می‌کنید و کمی هم بی حال می شوید، اما رفته رفته بی قراری سراغتان می آید و بعد طپش های قلبتان بالا می رود. مدتی بعد عضلاتتان میگیرد و درد سراغتان می آید. بیشتر که بگذرد دچار وهم می شوید و هوشیاری تان پایین می آید و اگر در این زمان کسی به دادتان نرسد همین آفتاب سخاوتمند می تواند جانتان را بگیرد!

گرمازدگی عارضه ای شایع در روزهای گرم تابستان است که میتوان با کمی مراقب و رعایت چند نکته از وقوع آن پیشگیری و یا آن را به راحتی درمان کرد. عارضه ای که به گفته رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این روزهای گرم باید جدی گرفته شود و با مشاهده علائم آن فرد باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند.

حسین بیگلری در گفت و گو با خبرنگار  ایسنا، با اشاره به افزایش موارد گرمازدگی در فصول گرم سال، گفت: گرمازدگی به حالتی گفته می شود که در آن به علت دمای بالای هوا، مکانیسم تنظیم دمای بدن نمی تواند کارایی لازم را داشته و دمای بدن به بیش از 40 درجه افزایش می یابد.

وی افزود: در این حالت که در اثر قرار گیری در نور مستقیم خورشید و یا نبود تهویه مناسب در برخی اماکن به وجود می آید، دمای بدن فرد بالا رفته و فرد دچار علائمی از جمله تعریق شدید، تشنگی، طپش قلب، بی قراری، تحریک پذیری و گرفتگی عضلانی می شود.

بیگلری تصریح کرد: در موارد شدید گرمازدگی احتمال کاهش هوشیاری فرد متحمل است و برای گروه های در معرض خطر از جمله کودکان، سالمندان، زنان باردار و افراد دارای بیماری زمینه ای، گرمازدگی حتی می تواند کُشنده باشد.

وی افزود: در همین راستا گرمازدگی باید جدی گرفته شود و با مشاهده علائم آن فرد باید هرچه سریعتر به مراکز درمانی منتقل شود.

بیگلری اولین اقدام در مواجه با فرد گرمازده را انتقال او به جای خنک و مسقف عنوان کرد وافزود: در این مرحله باید با استفاده از یک حوله خنک و مرطوب آهسته آهسته دمای بدن فرد را کاهش داد.

وی به برخی اقدامات اشتباه و خطرناک مردم در مواجه با افراد گرمازده اشاره کرد و افزود: برخی سریعا به افراد گرمازده آب قند و نوشابه می دهند که این کار بسیار خطرناک است، چرا که مصرف قند می تواند عملکرد مکانیسم های تنظیم دمای بدن را به هم بریزد.

بیگلری تصریح کرد: در این مواقع تنها باید از آب به همراه املاح معدنی استفاده کرد و در همین راستا استفاده از خاک شیر و تخم شربتی بسیار موثر است.

وی افزود: یکی از خوراکی های موثر در گرمازدگی "آبلیمو" است و توصیه می شود به فرد گرمازده حتما آب به همراه آبلیمو داده شود، اما توصیه می شود این نوشیدنی ساده بوده و بصورت شربت نباشد.

به گفته رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه استفاده از تخم شربتی، خاک شیر و آبلیمو باید به همراه آب ساده بوده و به هیچ عنوان نباید این خوراکی ها برای فرد گرمازده بصورت شربت مصرف شود، چرا که حال بیمار را وخیم تر می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه گرمازدگی پنهان هم وجود دارد، گفت: برخی افراد از جمله کارگران و رانندگان به علت شرایط شغلی مجبور به فعالیت در هوای گرم هستند که در این شرایط علائم گرمازدگی از جمله بی قراری و کاهش آستانه تحمل در آنها بروز پیدا کرده واین امر میتواند حوادث شغلی برای این افراد را افزایش دهد.

بیگلری افزود: در همین راستا توصیه می شود تمام افراد تا حد توان از انجام فعالیت در ساعت 12 تا 16 ظهر که اوج تابش نور خورشید است خودداری کرده و در صورت اجبار به فعالیت در این ساعات حتما به میزان کافی آب و املاح مصرف کنند.

وی تصریح کرد: در این شرایط باید استفاده از کلاه و کرم ضد آفتاب برای پیشگیری از آفتاب سوختگی استفاده کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كرمانشاه گرمازدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۸۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به امارات و آذربایجان روی آنتن با چاشنی اسرائیل

تعداد بازدید : 2 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 25 در یکی از برنامه‌های تلویزیون به آذربایجان و امارات که روابط‌ نزدیکی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده‌اند، هشدار داده شد. علیرضا تقوی نیا کارشناس تلویزیون روی آنتن گفت: «اسرائیل موشک خورد اما همسایگان ایران باید پیام را دریافت کنند... شیخ دبی و شیخ ابوظبی مراقب باشند چون در کاخ های شیشه‌ای نشسته‌اند... الهام علی اف مراقب باشد و به اقدامات تجزیه طلبانه نسبت به ایران و حضور پایگاه‌های اسرائیلی در آذربایجان پایان دهد و صبر ما را آزمایش نکند...» این بخش را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • وضعیت مناطق سیل‌زدۀ جنوب سیستان و بلوچستان/ مردم مراقب خطر تمساح باشند
  • مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید
  • ۲۲ دستور رئیس قوه قضاییه خطاب به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور/ با مسدودسازی کد ملی، زندگی فرد را فلج می‌کنیم!/ انتقاد از وثیقه‌های سنگینی که با جرم متناسب نیست/ افراد در فرودگاه متوجه نشوند که ممنوع‌الخروج هستند/ به دریافت عوارض آلایندگی اهتم
  • هشدار به امارات و آذربایجان روی آنتن با چاشنی اسرائیل
  • هشدار به سیل زدگان در سیستان و بلوچستان : مراقب تمساح باشید
  • هشدار حمله تمساح‌ها به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان ؛ مراقب خروج گاندوها از برکه‌های محل زیستشان باشید
  • پنجشنبه‌ای خلوت در پایتخت/ مراقب سرعت‌ و سبقت‌ غیر مجاز باشید
  • هشدار ایران به گروه ۷؛ مراقب تصمیمات غیرسازنده باشید
  • مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید/ چطور هندوانه غیرسالم را تشخیص بدهیم؟