Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@22:15:13 GMT

کدام رانش؟ کدام نفوذ سد؟

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۸۹۲۵

شرکت آب منطقه‌ای سمنان با ارسال جوابیه‌ای به ایران به انتشار نوشتاری در این روزنامه با عنوان «کالپوش تاب ایستادن ندارد» واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، در این جوابیه در روزنامه ایران منتشر شده، آمده است: «پیرو مطلب درج شده در روزنامه ایران به شماره ۷۱۰۷ روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۸/۴/۲۴ با عنوان (تلاطم زمین در حسین‌آباد میامی، رانش یا نفوذ سد؟ کالپوش تاب ایستادن ندارد) بدین وسیله جوابیه ذیل طبق قانون مطبوعات به‌ منظور رفع ابهامات به‌ وجود آمده در گزارش مذکور، تنویر افکار عمومی و آگاهی مردم شریف حسین‌آباد در همان صفحات ارسال می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱-‌ پوشش طبیعی خاک‌های کوهستانی روستای حسین‌آباد عمدتاً متشکل از ریزدانه‌های سیلت و لومی حاصل از بادرفت‌های منطقه بزرگی از شمال و شمال‌ شرقی ایران قدیم و صحرای قره‌قوم ترکمنستان و غیره است. این خاک‌ها به‌علت شکل دانه‌های نزدیک به کروی بودن دارای زاویه اصطکاک داخلی بسیار کوچک در حالت اشباع و با مقاومت برشی ضعیف در همین حالت می‌باشد.

۲-‌ کاهش پوشش گیاهی و جنگلی در نتیجه تغییر کاربری اراضی از اراضی با پوشش جنگلی به کشاورزی و مسکونی در منطقه.

۳-‌ بارندگی اسفندماه ۹۷ و اوایل فروردین سال ۹۸ همانند آنچه که در استان گلستان رخ داده و سیلاب‌های مهمی ایجاد کرد، با همان جبهه‌های باران‌زایی منطقه مزبور بارش‌های زیادی را طی ۱۰ روز به‌ وجود آورد که در این دوره بیش از نیم متر بارش آمد که  ۷۰ درصد آن به‌صورت برف بوده و بقیه باران صورت گرفته است و زمین‌های مستعد به لغزش حوزه روستای حسین‌آباد و سایر روستاهای مجاور مانند تلوبین و باغچه، کرنگ، دشت شاد و راه گالیکش فارسیان نیز زمین لغزه‌های متعدد به‌ وقوع پیوست؛ مسلماً در این روستاها و مناطق سدی وجود نداشته که گناه به گردن آب‌ تراوشی حاصل از آن بدانیم. پس پدیده طبیعی بوده است که در منطقه بزرگی به‌واسطه بارش زیاد زمین لغزه ایجاد شده است.

۴-‌ بخش مهمی از ساختمان‌های روستا که روی زمین‌های محکم و غیر لغزنده قرار داشته‌اند، استوار و پایدار و بدون خرابی باقی مانده‌اند.

۵-‌ در منطقه حسین‌آباد تالاب و برکه‌ای وجود نداشته و آن چه مشاهده شده، ناشی از آب دو پدیده توأم بارش همراه با ذوب برف‌های قبلی یا در همان موقع بوده است.

۶-‌ در مدت ۶ ماه آبان ۹۷ تا اردیبهشت ۹۸ بیش از یک متر بارندگی و برف در منطقه روستای حسین‌آباد باریده که این امر در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و در بازه زمانی ۲۷ اسفند تا ۶ فروردین بیش‌ از ۴۵ سانتیمتر بارش حاصل شده که سبب گردیده سطح آب زیرزمینی در توده سنگ کف ناگهان بیش از ۱۰ تا ۱۵ متر بالا آمده باشد. حاصل آن جوشش و غلیان چشمه‌های کوچک و افزوده شدن آب شاخه حسین‌آباد و زایشی شدن آن به درون مخزن سد کالپوش که سطح حوزه کوچکی در حدود ۲۳ کیلومتر مربع را دربردارد (از تراوش زهاب‌های حاصل از ذوب برف و زهکشی آنها) وارد مخزن شود و شاخه حسین‌آباد و مخزن سد مزبور بیش از ۳ میلیون متر مکعب آب وارد مخزن کرده که با بستن کانال قوشه از دوم فروردین ۹۸ تاکنون نزدیک به ۲.۷ میلیون متر مکعب آب مخزن تخلیه شده است. این در حالی است که آب ورودی شاخه اصلی به‌ دریاچه مسدود است.

از سوی دیگر شواهد نشان می‌دهد که باوجود عدم تغییر در حجم ذخیره آب سد از اواسط اردیبهشت ماه ۹۸ به بعد زمین لغزش در محدوده مورد بحث متوقف شده است.

بنابراین افزایش غیر قابل انتظار سطح آب زیرزمینی در حوزه روستای حسین‌آباد و اثرات بارش شدید و کاهش شدید مقاومت خاک سبب لغزش قابل توجه خاک‌های ریزدانه و کم مقاومت منطقه شده و روانه گل نیز حاصل آن بوده است. اما از نظر فنی ارتباط این حجم مهم آب ریزش یافته در حوزه روستای حسین‌آباد (که به‌طور میانگین بالا آمدن آب زیرزمینی آن را به بیش از ۱۰ متر سبب شده) نقش مهمی در این تخریب‌ها ایفا کرده است. حجم آب نفوذ یافته ناشی از نفوذ آب بارش‌ها به بستر سنگی زیرخاک‌ها با حجمی بیش ۷ میلیون مترمکعب مواجه شده که در مقابل تراوش درونی ۱۰ لیتر بر ثانیه از جناحین و مخزن به زمین اطراف معادل ۰.۰۹۲ میلیون مترمکعب که کمتر از ۱.۳ درصد آب نفوذ یافته می‌باشد، ناچیز است. لذا نباید این مسأله را از یاد برد، زیرا تراوش از مخزن سد به بیرون خود و در محیط توده‌های سنگی پایاب آن به هیچ‌وجه نمی‌تواند از ۱.۳ درصد حجم نفوذ آب ناشی از بارش‌های سال آبی ۹۸-۹۷ دانست. لذا تخریب منطقه بر اثر اشتباه ساخت و ساز، روی زمین‌های ناپایدار بوده است که قبلاً در گذشته‌ها زمین لغزش بزرگ‌تر رخ داده است. منطقه قدیمی روستا به‌علت کوچکی محدوده آن و توجه گذشتگان به مسائل ایمنی زمین برای ساخت و ساز بیشتر مورد توجه بوده است که متأسفانه در پنج دهه اخیر این خصلت قدیمی مفید فراموش شده است.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رانش زمين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۸۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان خسارت بارش شدید باران و رانش در رامیان چقدر بود؟

ایسنا/گلستان فرماندار رامیان با اشاره به رانش زمین در روستای کشکک رامیان میزان خسارت بارش‌ها و رانش را اعلام کرد.

علی جوان حاذق خواه عصر پنجشنبه ۶ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: صبح دیروز بر اثر بارندگی‌های شدید و قابل توجه مسیر ورودی روستای کشکک رامیان سست و دچار رانش شد، اما خسارتی در پی نداشت.

وی بیان کرد: مسیر ورودی روستای کشکک رامیان در سال ۹۶ نیز به طول ۵۰ متر دچار رانش شده بود که پس از آن کار دیواره سازی آن به همت اداره کل راه و شهرسازی استان انجام شده بود.

فرماندار رامیان گفت: امروز مسئولان بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و مدیریت بحران از این منطقه بازدید کردند قرار شد کار مطالعاتی برای ترمیم و راه‌های جلوگیری از رانش انجام شود.

فرماندار رامیان هم خسارت بارندگی در این شهرستان را حدود ۴۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بر اساس برآوردهای اولیه بارندگی‌های اخیر به هزار و ۶۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی و باغی ۲۶۰ میلیارد ریال خسارت زد.

علی جوان افزود: ۱۰۰ میلیارد ریال از این خسارات مربوط به ۳۵ درصد از اراضی گندم و بخش کمی از مزارع کلزا، ۱۳۰ میلیارد ریال از این خسارات مربوط به ۳۸ هکتار از بوته‌های توت فرنگی و ۲۰ میلیارد ریال هم مربوط به ۱۵ هکتار از مزارع گوجه فرنگی می‌شود.

وی ادامه داد: حدود هفت کیلومتر از جاده بین مزارع رامیان هم ۹ میلیارد ریال خسارت دید و میزان خسارات به پل سیدکلاته هم حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال است.

براساس اعلام هواشناسی ۱۰۴ میلی‌متر بارش از رامیان گزارش شده است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • میزان خسارت بارش شدید باران و رانش در رامیان چقدر بود؟
  • (تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت
  • بدون خسارت بودن رانش زمین در روستای کشکک رامیان
  • راه ۱۵ روستا در بم بازگشایی شد
  • رانش زمین در جاده روستایی گلزار محمد_ یافت آباد
  • فرونشست زمین در جاده مزرعه عرب به حسن آباد بر اثر بارش‌های سیلابی+ فیلم
  • فیلم| رانش جادهٔ عباس‌آباد به کلاردشت
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • سیل مرگبار در چین/ ۴ نفر جان باختند+ تصاویر