Web Analytics Made Easy - Statcounter

از علائم گرمازدگی با توجه به یافته های علمی پزشکان دو نوع گرمازدگی وجود دارد، نوع نخست آن خفیف است که در گرمازدگی نوع خفیف، بدن به شدت عرق کرده حجم خون کاهش می یابد و منجر به تعریق شدید، سردرد، سر گیجه، ضعف، تهوع و استفراغ، افزایش ضربان قلب و کاهش فشارخون می شود، پوست مرطوب، سرد و رنگ پریده شده و دمای بدن به 38 تا 39 درجه سلسیوس افزایش می یابد، رنگ ادرار نیز از بهترین شاخص های گرمازدگی به شمار می رود و رنگ زرد تیره نشانه دهیدراته شدن بدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و نوع دوم گرمازدگی شدید بسیار خطرناک بوده و خطر مرگ را در پی دارد، در این حالت دمای مرکزی بدن به بیش از 5/40 درجه سانتی گراد فراتر رفته، ارگان های حیاتی بدن در معرض آسیب جدی قرار می گیرند و بایستی سریعاً دمای بدن فرد را کاهش داد، آسیب های جدی  در نوع شدید، شامل اثرات سوء بر سیستم عصبی مرکزی و صدمات مغزی ، آسیب به کلیه ها و قلب و تخریب عضلات است.

 دمای بالای بدن، 40 درجه سانتی گراد (یا 140 درجه فارنهایت) و یا بالاتر از آن از که با اندازه گیری دمای رکتوم، به دست می آید از علائم اصلی گرمازدگی است، وضعیت ذهنی یا تغییر در رفتار، سردرگمی و کلافگی، آشفتگی، بی حوصلگی ، تحریک پذیری، هذیان، تشنج و کما میتواند از نشانه های گرمازدگی باشد.

 تغییر در تعریق ناشی از گرما، پوست را گرم و خشک می کند و در تمرینات ورزشی شدید ممکن است احساس خشکی یا کمی رطوبت در پوست لمس شود. تهوع، استفراغ ، و احساس ناراحتی در معده و قرمزی پوست، نیز از علائم دیگر گرمازدگی است. تنفس در حین سریع و تند بودن ، کم عمق می شود وضربان قلب افزایش یافته و تقویت می گردد تا بدن را خنک کند.

در همین رابطه رئیس دبیرخانه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفته که وضعیت گرمازدگی فرد گرمازده را با استفاده از حوله خنک و نوشاندن آهسته و جرعه جرعه آب و املاح معدنی باید به دمای متعادل رسانید. وقتی که مکانیسم های تنظیم حرارت در بدن نتواند گرما را در فصل تابستان کنترل کند و دمای بدن فرد به 40 درجه برسد دچار گرما زدگی‌ شده است.

دکتر حسین بیگلری اضافه کرده است که معمولا سالمندان به واسطه آسیب پذیر بودن،کودکان و افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی، قلبی و کبدی هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به گرما زدگی هستند. طیف علایم گرمازدگی متفاوت است، عطش زیاد ضعف و بی حالی، تعریق، گرفتگی های عضلانی و حتی کاهش سطح هوشیاری و عدم تعادل می تواند از علایم گرما زدگی باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری برنا در کرمانشاه، جهت پیشگیری از گرمازدگی، لباسهای سبک، راحت و رنگ روشن توصیه می شود، از پوشیدن لباس های اضافه که مانع از عرق کردن و خنک شدن می شود اجتناب کنید، همچنین از نوشیدن الکل و کافئین که می تواند توانایی بدن را برای تنظیم حرارت بدن تحت تاثیر قرار دهد پرهیز کنید. قبل از اینکه احساس تشنگی کنید آب بنوشید، مایعات خنک به همراه داشته باشید و در فواصل زمانی معین در حین فعالیت ورزشی استراحت و همچنین از وسایل حفاظتی مانند چتر، کلاه و عینک آفتاب استفاده کنید، استفاده از کرم های ضدآفتاب را فراموش نکنید و جهت انجام فعالیت های خارج از منزل برنامه ریزی و ساعاتی از روز را انتخاب کنید که شدت گرما کمترین میزان باشد.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پیشگیری علائم گرمازدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۹۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی افزایش ۵ تا ۸ درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، زهرا آهنگرزاده اظهار کرد: این روند افزایشی موجب افزایش پنج تا هشت درجه‌ای دما می‌شود که در مناطق جنوبی و شرقی محسوس تر خواهد بود.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: روز گذشته، بارش‌های پراکنده مناطق جنوبی خراسان رضوی را فرا گرفت که کاخک گناباد با ۶ و نیم میلیمتر بیشترین میزان بارش را به ثبت رسانده است.

وی تصریح کرد: وزش باد یکی دیگر از پدیده‌های غالب در استان است که در مناطق غربی با احتمال وقوع خسارت خواهد بود.

آهنگرزاده افزود: در شبانه روز گذشته، قوچان با چهار و سرخس با ۲۵ درجه سانتیگراد به ترتیب سردترین و گرمترین شهرستان های استان بوده‌اند و در همین مدت کلانشهر مشهد نوسانات دمایی ۱۲ تا ۱۹ درجه را به ثبت رسانده است.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی اضافه کرد: دمای فعلی مشهد ۲۰ درجه است که طبق تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی امروز بین ۱۱ تا ۲۳ درجه در نوسان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • کاهش دما در نخستین روز اردیبهشت
  • وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد
  • رشد چشمگیر گرما در اروند
  • پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی
  • وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد
  • پیش بینی افزایش ۵ تا ۸ درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی
  • افزایش دمای هوا در اردبیل
  • کرمانشاه فردا بارانی است
  • رشد نم هوا در اروند
  • افزایش دمای هوا در آذربایجان‌غربی