Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوجوانی یعنی انتقال بین دوره کودکی و بزرگسال و در سرتاسر دنیا تکالیف اساسی این دوره بسیار مشابه‌اند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، نوجوانان باید بدن کاملا رشد یافته خود را بپذیرند، شیوه تفکر بزرگسالان را کسب کنند، به استقلال بیشتری دست یابند، روش‌های ارتباطی پخته‌تری داشته باشند و تشکیل هویت را آغاز کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شروع نوجوانی با بلوغ مشخص می‌شود؛ انبوهی از رویدادهای زیستی که به جثه بزرگسالی و پختگی جنسی می‌انجامد. نوجوانی پیشرفت‌های شناختی سرنوشت‌سازی را نیز به همراه دارد. نوجوانان‌ می‌توانند اصول علمی دشوار را در نمایند، با مسائل سیاسی دست و پنجه نرم کنند و به معنی نهفته در شعر یا داستان بپردازند.
نظریه اریکسون: هویت در برابر سردرگمی نقش
اریکسون اولین کسی بود که هویت را به عنوان پیشرفت عمده شخصیت نوجوانی و گامی مهم به سمت تبدیل شدن به بزرگسال ثمربخش و خرسند تشخصیص داد. هویت عبارت است از اینکه مشخص کنید چه کسی هستید، برای چه چیزی ارزش قائلید و تصمیم گرفته‌اید چه مسیری را در زندگی دنبال کنید.
گرچه بذرهای هویت قبلا کاشته شده‌اند اما نوجوانان تا اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی جذب این تکلیف نمی‌شوند. اریکسون معتقد است نوجوانان در جوامع پیچیده دستخوش بحران هویت می‌شوند. یعنی دوره موقتی ناراحتی به هنگامی که گزینه‌ها را قبل از تصمیم‌گیری درباره ارزش‌ها و هدف‌ها امتحان می‌کنند. آن‌ها به فرایند جست‌جوی دورنی می‌پردازند، ویژگی‌هایی که خود را در کودکی توصیف می‌کردند زیر و رو و آن‌ها را در صفات تازه ترکیب می‌کنند. بعد از اینکه نوجوانان هویت را تشکیل می‌دهند در بزرگسالی به اصلاح آن می‌پردازند و تعهدات و انتخا‌ب‌های قبلی خود را مجدد ارزیابی می‌کنند.
اریکسون تعارض روانشناختی نوجوانی را هویت در برابر سردرگمی نقش نامید. اگر تعارض‌های قبلی نوجوان به صورت منفی حل شده باشند یا اگر جامعه انتخاب‌های آن‌ها را طوری محدود کرده باشد که با توانایی‌ها  و امیال آن‌ها هماهنگ نباشند، ممکن است آن‌ها برای چالش‌های بزرگسالی آمادگی نداشته باشند. برای اکثر نوجوانان تشکیل هویت آسیب‌زا و ناراحت‌کننده نیست بلکه فرایند کاوش و به دنبال آن تعهد است.
تغییرات در خودپنداره
نوجوانان در مقایسه با کودکان خردسال به ارزیابی جنبه‌های مختلف خود (Self) می‌پردازند. تغییرات در خودپنداره و عزت نفس زمینه را برای پرورش هویت شخصی یکپارچه آماده می‌سازد. از اواسط تا اواخر نوجوانی تغییرات شناختی نوجوانان را قادر می‌سازد تا صفات خود را در یک سیستم سازمان یافته ترکیب کنند. استفاده آن‌ها از کلمات وصفی مانند «من خیلی زود عصبانی  می‌شوم»، «من واقعا روراست نیستم» نشان می‌دهد که آن‌ها می‌دانند ویژگی‌های روانشناختی می‌تواند از موقعیتی به موقعیتی دیگر تغییر کند.
تغییرات در عزت نفس
همچون در اواسط کودکی افرادی که نیمرخ عزت نفس عمدتا مطلوبی دارند، سازگار، معاشرتی و وظیفه شناس هستند. در حالی که عزت نفس پایین در تمام زمینه‌ها با مشکلات سازگاری ارتباط دارد. نوجوانانی که از روابط والدین خود خیلی ناخشنود هستند اغلب پرخاشگر و ضد اجتماعی‌اند. آن‌هایی که عزت نفس تحصیلی ضعیف دارند احتمالا مضطرب و افسرده هستند. همچنین در نوجوانی فرزندپروری مقتدرانه و ترغیب و حمایت معلمان عزت نفس بالا را پیشبینی می‌کند.
عواملی که بر تشکیل هویت تاثیر می‌گذارد
تشکیل هویت نوجوانان فرایندی دائمی و پویا را آغاز می‌کند که در آن تغییر در فرد یا موقعیت تنظیم مجدد هویت را امکان‌پذیر می‌سازد. تشکیل هویت نوجوانان هنگامی بهتر می‌شود که خانواده آن‌ها تکیه‌گاه امنی باشد که بتوانند با اطمینان از آن به دنیای گسترده‌تر پیش بروند.
تعامل با همسالان از طریق فعالیت‌های مدرسه و جامعه، نوجوانان را ترغیب می‌کند تا ارزش‌ها و امکانات نقش را کاوش کنند. دوستان نزدیک می‌توانند مانند والدین به عنوان تکیه‌گاه امن عمل کنند، حمایت عاطفی تامین نمایند و رشد هویت را الگو قرار دهند. تشکیل هویت به مدارس و جوامعی که فرصت‎های غنی و متنوع برای کاوش فراهم می‌آورند نیز بستگی دارد همچنین فرهنگ نیز بر هویت تاثیر نیرومندی دارد.
نظریه رشد اخلاقی کلبرگ
کلبرگ رشد اخلاقی را در سه سطح سازمان داد. وی معتقد بود درک اخلاقی توسط همان عواملی ارتقا می‌یابد که پیاژه تصور می‌کرد برای رشد شناختی مهم هستند: 1) دست و پنجه نرم کردن فعال با مسائل اخلاقی و توجه کردن به نقاط ضعف در استدلال جاری خویش. 2) پیشرفت‌هایی در زمینه در نظر گرفتن دیدگاه دیگران که به افراد امکان می‌دهد تا تعارض‌های اخلاقی ر ا به شیوه‌های موثرتری برطرف کنند. چندین عامل از جمله روش‌های فرزندپروری، تحصیلات، تعامل با همسالان و فرهنگ بر درک اخلاقی تاثیر می‌گذارند.
منبع: 
برک، لورا.(1396). روانشناسی رشد، ج2، ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: ارسباران.
فرزانه عطار، خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال استقلال جامعه خانواده شعر مدرسه قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۰۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از تسنیم؛ آیت الله محسن اراکی در همایش «اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران» که در سالن همایش‌های دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه اقتصاد جامعه به واسطه چرخه اقتصادی شکل می‌گیرد، اظهار داشت: چرخه اقتصادی از پنج حلقه تشکیل شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به تولید اولیه، تولید ثانویه، عرضه و ... اشاره کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یکی از کارکردهای پول تسهیل معامله است، عنوان کرد: در نظام اقتصادی باور داریم که باید طلا و نقره واسطه معامله باشند.

وی با اشاره به اینکه در مباحث فقهی آمده که استفاده از واسطه معامله موجب ثبات بازار می‌شود، گفت: اعتقاد ما بر این است که پول اعتباری نمی‌تواند واسطه معامله باشد مگر در شرایط استثناء که حاکمیت دخالت داشته باشد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه در فقه اسلامی مبنای معامله باید دارای ارزش حقیقی باشد، تصریح کرد: همچنین واسطه معامله نیز باید ارزش حقیقی باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: پول فعلی ارزش حقیقی ندارد چراکه یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد و این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ارزش پول اقتصادی نیست بلکه سیاسی است، اظهار داشت: اینکه قدرت سیاسی یک کشور ارزش پول آن کشور را مشخص کند مورد پذیرش فقه اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه با حقیقی کردن پول می‌توان مشکل اقتصادی کشور را حل کرد، عنوان کرد: خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلاست چراکه سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند.

آیت الله اراکی بیان کرد: در بازار اقتصادی اسلامی خلق پول ممنوع است چراکه پول تنها واسطه معامله است و خود پول نمی‌تواند پول تولید کند.

وی با بیان اینکه در اقتصاد اسلامی پول باید زمینه کار شود، اظهار داشت: بانک‌ها در نظام سرمایه‌داری خود را تاجر پول می‌دانند و همه توان جامعه را جمع کرده و در منفعت خود مصرف می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه افزایش تولید می‌تواند گرانی را کاهش دهد ولی در تورم تاثیری ندارد، مطرح کرد: تورم نتیجه حتمی و قطعی پول اعتباری است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه پول‌طلا و نقره دارای ارزش حقیقی است، عنوان کرد: پولی که دارای ارزش حقیقی باشد، قدرت خرید را افزایش می‌دهد ولی پول بدون ارزش حقیقی توان رقابت با ارزش کالا را ندارد.

آیت الله اراکی گفت: تورمی که امروز در جامعه شاهد هستیم ناشی از افزایش تقاضا و عدم عرضه نیست بلکه ناشی از اعتباری بودن پول و عدم ارزش حقیقی پول است.

وی افزود: اعتقاد ما بر این است که پول‌طلا و نقره امکان حل مشکلات را دارد و به اقتصاددانان پیشنهاد داریم که راجع به این موضوع بحث و بررسی دقیق و فنی داشته باشند.

دیگر خبرها

  • ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم
  • پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار
  • ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار
  • مشاوران پلیس مرکزی بیش از ۴۲ هزار خدمت روانشناختی ارائه کردند
  • اتحاد ملی و انسجام اسلامی هم افزایی یا تعارض؟
  • فعالیت سامانه خود ارزیابی روانشناختی در حوزه سلامت روان
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • تشکیل و راه اندازی انجمن نوجوانان قرآنی در نمایشگاه قرآن سال بعد
  • تدوین سند سلامت روانی جامعه/ بیمه ها تمام خدمات روانشناسی را حمایت کنند
  • افسردگی شایع‌ترین اختلال روان/ تدوین پیش نویس سند سلامت روان