Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@19:45:51 GMT

مردان برای مهریه به زندان نمی روند

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۰۵۲۸

مردان برای مهریه به زندان نمی روند

بسیاری از مردها به علت بالابودن مهریه توان مالی برای پرداخت آن را ندارند و یا در موارد معدودی از پرداخت مهریه سرباز می زنند که در این بین قانون از حق زن حمایت می کند و مرد به تحمل حبس در زندان محکوم می شود.

رواج مهریه های سنگین و بالا برای زنان و اجرا گذاشتن آن وهمچنین ناتوانی مردان در پرداخت مهریه سبب شده براساس ماده ۲ قانوان نحوه ی اجرای محکومیت های مالی در مهریه و نفقه معوقه ی زوجه، تعداد زیادی از مردان راهی زندان شوند که این یکی از معضلات اصلی جامعه درسال های اخیر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما افزایش آمار زندانیان مهریه درسال های اخیرو تاکید رهبر فرزانه انقلاب برای زندان زدایی باعث شده است تا قوه قضاییه این موضوع را با جدیت مورد بررسی و کارشناسی قرار دهد.

در دیدار رییس دستگاه قوه قضاییه با جمعی از مراجع عظام تقلید، موضوع زندانیان مهریه مورد بحث قرار گرفت و مراجع بر بازنگری جدی و فوری در مورد این زندانیان تذکر دادند تا با گرفتن تصمیم های سازنده و مناسب افرادی که معسر هستند، زندانی نشوند.

پس از بررسی های گسترده و تحقیق های جامع صورت گرفته در این خصوص، آیین‌نامه ای برای حل این مشکل از سوی رییس قوه قضاییه تهیه شد.

براساس قانون جدید زندان برای مهریه، ضمانت اجرایی حکم جلب تا میزان ۱۱۰ سکه بهار آزادی (معادل آن) مقدور است و مهریه بیش از آن از احکام حبس مبری است.

طبق ابلاغیه ریاست قوه قضاییه به روسای کل دادگستری ها، دادستان ها و دادگاه های سراسر کشور مبنی بر بخشنامه اصلاحیه بند (ج) ماده ۱۸ آیین نامه نحوه ی اجرای محکومیت های مالی، باید نظارت شود که تا حد امکان مردان به علت ناتوانی در پرداخت مهریه بازداشت نشوند و کسانی که در حبس هستند، آزاد شوند.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه نیز اخیر گفته است: طبق دستور قوه قضاییه و بخشنامه جدید در خصوص پرونده‌های مهریه، قانون مقرر داشته تنها در صورتی که زوج توان مالی پرداخت مهریه را داشته باشد و از پرداخت آن امتناع ورزد، بازداشت خواهد شد اما در برخی موارد گزارش شده که این الزام رعایت نشده و اجرا نشدن صحیح قانون موجب افزایش زندانیان مهریه شده است.

وی یادآورشد: رییس قوه قضاییه با تاکید بر اجرای صحیح قانون، مقرر کردند هرکجا که ثابت شد زوج توان پرداخت مهریه را ندارد، باید از زندان آزاد شود اما اگر زوج تمکن مالی برای پرداخت این وجه را داشته باشد و از آن امتناع ورزد باید طبق قانون بازداشت شود.

بسیاری از زندانیان مهریه آزاد شدند

معاون فرهنگی قوه قضاییه نیز هفتم تیرماه امسال در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه قم گفته است: یکی از درخواست های مراجع تقلید، آزادی مردانی است که توان پرداخت مهریه را ندارند که این موضوع در دستورکار دستگاه قضایی قرار گرفته است.

حجت الاسلام هادی صادقی افزود: با پیگیری های صورت گرفته در دوره جدید مدیریت دستگاه قضایی، بسیاری از هزار و ۸۰۰ نفری که به خاطر مهریه در زندان بودند و توان پرداخت آن را نداشتند، پس از راستی آزمایی از زندان آزاد شدند.

وی بیان داشت: حجم پرونده های ورودی به دستگاه قضایی در سال های اخیر زیاد شده و یکی از کارها در دوره مدیریت جدید، جرم زدایی از برخی از این دست جرایم است.

این مقام قضایی یادآورشد: ضروری ترین اقدام پیشگیری از جرم برای کاهش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی، آموزش است و قوه قضاییه در کنار قاطعیت در اجرای عدالت، در پرونده‌هایی که می‌توان از جرم آنها چشم پوشی کرد، به جای محکومیت قضایی، دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود.

در پرداخت مهریه راهکار جایگزین ارایه شود

معاون حقوقی رییس جمهوری نیز اخیراً در مورد تصمیم جدید قوه قضاییه برای آزادسازی زندانیان مهریه به یکی از رسانه ها (خانه ملت) گفته است: ضمانت اجرایی پرداخت مهریه نباید بدون ارائه راهکار جایگزین از بین برود.

لعیا جنیدی افزود: برای پرداخت مهریه که بسیاری از بانوان به این منبع مالی متکی هستند باید راهکارهای جایگزین را ایجاد کنیم تا بتوان از راهکارهای جزایی صرف نظر کرد.

وی بیان داشت: اگر نتوانیم در این حوزه (مهریه) راهکار موثری ایجاد کنیم نباید ضمانت اجرایی موجود را از بین ببریم.

معاون حقوقی رییس جمهوری اظهارداشت: این امر مطلوبی است که برای پرداخت مهریه تا جایی که امکان دارد از راهکار کیفری استفاده نکنیم، اما مشروط بر اینکه ضمانت‌های اجرایی موثر باید جایگزین داشته باشیم.

جنیدی یادآورشد: تا زمانی که این امر محقق نشود، حذف ضمانت‌های اجرایی گذشته به توانمندی مالی و تکیه گاهی که بخشش قابل توجهی از بانوان دارند، صدمه وارد می‌کند، بنابراین نباید در این حوزه به طور یک بعدی تصمیم‌گیری شود.

تکلیف زندانیان مهریه مشخص شود

مدیرکل زندان‌های هرمزگان نیز گفت: زندانیان مهریه ای که تمکن مالی ندارند باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شده و مقدمات آزادی آنان فراهم شود.

علی استادی در نشستی که اخیراً با مدیرعامل ستاد دیه استان داشت، افزود: باید همه زندانیان مهریه شناسایی وبا هماهنگی با مراجع قضایی، پرونده آنان بازنگری و درصورت نداشتن تمکن مالی سریع‌تر آزاد شوند.

مدیرکل زندانهای هرمزگان اظهارداشت: آزادی زندانیان مهریه مورد تاکید رییس قوه قضاییه است و افرادی که توانایی مالی برای پرداخت مهریه ندارند، نباید زندانی شوند.

استادی ابرازداشت: از همه ظرفیت ها برای آزادی زندانیان دیه و جرائم غیرعمد بویژه مهریه استفاده می‌شود.

آزادی ۱۴۱ زندانی مهریه و نفقه درهرمزگان

مدیرعامل ستاد دیه هرمزگان گفت: سال گذشته ۲۳۵ زندانی دیه و جرائم غیرعمد با بدهی ۶۱۵ میلیارد ریال از زندان‌های این استان آزاد شدند که ۱۴۱ مورد مربوط به مهریه و نفقه بوده است.

احمد مرادی نژاد افزود: درحال حاضر نیز ۱۷ زندانی مهریه با بدهی ۲۸ میلیارد ریال در زندان‌های هرمزگان حبس هستند.

وی بیان داشت: از این تعداد ۱۲ نفر در بندرعباس، ۳ نفر میناب و ۲ نفر در رودان زندانی هستند.

مدیرعامل ستاد دیه هرمزگان اظهارداشت: زندان‌های حاجی آباد، جاسک، پارسیان و بندرلنگه زندانی مهریه ندارند.

مرادی نژاد گفت: در بهار امسال نیز از ۵۶ زندانی آزاد شده از زندان های استان ۲۵ زندانی مهریه بوده است.

وی از مردم خواست برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کمک های نقدی خود از طریق سامانه پیامکی # ۷۷۷۷۰۷۶*۷۸۰* به ستاد دیه استان پرداخت کنند.

مهریه، مِهر زن است

مهریه حق مالی و مِهری است که زوج (مرد) در زمان وقوع عقد نکاح به زوجه (زن) می پردازد و یا مکلف به پرداخت آن می شود؛ از نظر قانونی نیز مهریه حق زن بوده و درهر زمان که مطالبه کند، مرد موظف به پرداخت آن است.

در انتخاب نوع مهریه محدودیت خاصی وجود ندارد و هرچیزی که ارزش مادی ومالی داشته باشد از جمله سکه، طلا، نقره، ملک و املاک، پول و غیره می تواند به عنوان مهریه تعیین می‌شود.

اما در مواردی مهریه به زن تعلق نمی گیرد، طبق ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی هرگاه عقد ازدواج (دائم یا موقت) بین زوجین به دلیلی باطل بوده باشد و بین آنها نزدیکی واقع نشده باشد، زن حق مهر ندارد.

همچنین به استناد ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی هرگاه به دلیلی نکاح بین زوجین، فسخ شود و بین آنها نزدیکی واقع نشده باشد زن مستحق مهر نخواهد بود تنها استثناء آن فسخ به دلیل عنن بودن مرد (نوعی ناتوانی جنسی در مردان) است یعنی مردی که توانایی عمل زناشویی نداشته باشد که دراین صورت با فسخ نکاح زن مستحق نصف مهر خواهد بود.

۷۱۹۵/۶۰۴۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان زندان ها هرمزگان ستاد دیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۰۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندانیان گواهینامه‌ فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، با هدف توسعه اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان مسؤولان اداره کل زندان‌های استان تهران، بنیاد تعاون زندانیان و شهرک‌های صنعتی تشکیل جلسه دادند.

سید حشمت الله حیات‌الغیب مدیر کل زندان‌های استان تهران در جلسه‌ای که با توسعه اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان تشکیل شده بود، اظهار کرد: با ورود زندانی به زندان، خانواده وی دچار مشکلات معیشتی و اقتصادی می‌شوند و کمک به اشتغال آنان و تأمین معاش خانواده‌هایشان، امر ثواب است و اجر اخروی دارد.

وی تاکید کرد: یکی از رسالت‌های مهم سازمان زندان‌ها و نیز وظیفه ذاتی بنیاد تعاون زندانیان، توسعه زمینه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان به منظور پیشگیری از بازگشت آنان به چرخه جرم است.

رئیس هیأت اجرایی بنیاد تعاون زندانیان استان افزود: در حال حاضر ۲۰۰ کارآفرین با مجموعه زندان‌ها همکاری می‌کنند که برابر دستورالعمل صادره از سوی بنیاد تعاون زندانیان استان، حقوق و دستمزد ماهیانه یا روزانه دریافت می‌کنند که به حسابشان واریز می‌شود و کارآفرینان بر اساس این دستورالعمل می‌توانند بیشتر از سقف تعیین شده حقوق واریز کنند.

وی بیان داشت: زندانیان به دو صورت کارگاهی و نشسته در داخل زندان‌ها یا کارگاه‌های سطح شهر مشغول به کار هستند، زندانیان خارج از زندان نیز با حمایت مراجع قضائی که در دوره اخیر چشمگیر بوده، پس از پایان کار نزد خانواده‌هایشان بازمی‌گردند.

همچنین در ادامه مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان تهران ضمن ارائه گزارشی کوتاه از عملکرد یک ساله این مرکز گفت: در برنامه‌های سال جاری، تعداد مددجویان مورد نیاز کارگاه‌های شهرک‌های صنعتی برآورد شده، با همکاری دستگاه قضائی، آمادگی اعزام آنان را داریم.

محمدرضا تقی‌پور افزود: کارآفرینان شهرک‌های صنعتی با شرکت در این طرح، از معافیت‌های مالی و تأمین اجتماعی برخوردار خواهند بود.

وی همچنین تصریح کرد: مددجویان شاغل ضمن آموزش‌های تخصصی رایگان در رشته‌های شغلی و مورد علاقه خویش، گواهینامه‌های معتبر فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند که پس از اتمام دوره حبس از این مدارک جهت ادامه آن حرفه و حتی دریافت وام‌های خوداشتغالی بهره‌مند می‌شوند.

در این جلسه دو ساعته که سعید صادقی مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی استان، جمیاری معاون سلامت، اصلاح و تربیت و نیز مسئولان این حوزه‌ها شرکت داشتند، مقرر شد برنامه همکاری در مورد توسعه کارگاه‌های تولیدی داخل و خارج از زندان‌ها تنظیم و ارائه شود.

کد خبر 6085025

دیگر خبرها

  • کمک ۱۷۰ میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان
  • (ویدئو) غافلگیری زندانیان هنگام فرار از تونل حفر شده در زندان
  • هدیه تولد، آزادی زندانی در جهرم
  • افزایش استفاده از پابند الکترونیکی برای زندانیان خوزستان
  • هزینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد گرمسار چقدر است
  • استفاده از پابندالکترونیکی برای زندانیان خوزستان۲۱درصدافزایش یافت
  • افزایش ۳۳ درصدی استفاده از پابند الکترونیک برای زندانیان در البرز
  • رشد ۲۱ درصدی استفاده از پابند الکترونیکی برای زندانیان در خوزستان
  • زندانیان گواهینامه فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند
  • زندانیان گواهینامه‌ فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند