Web Analytics Made Easy - Statcounter

حاجی آباد شمالی ترین شهر هرمزگان است که به دلیل دارا بودن آب و هوای سردتر نسبت به سایر شهرستان های استان منطقه ای مستعد برای کشت انواع میوه های تابستانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ شهرستان حاجی آباد دارای تابستان های گرم و خشک و زمستان های سرد است و اطراف آن را کوه های سر به فلک کشیده احاطه کرده؛ این شهرستان به دلیل شرایط آب و هوایی خاص خود در حال حاضر تولید میوه های تابستانی اعم از خربزه، هندوانه، هلو، زردآلو، انگور یاقوتی و خرما بسیار مستعد و پر رونق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان حاجی آباد 31 هزار و 189 هکتار زمین های کشاورزی دارد که 21 هزار و 238 هکتار آن زیر کشت انواع محصولات زراعی شامل چهار هزار و 824 هکتار مرکبات، 50 هزار و 52 هکتار کشت نخل و 80 هکتار نیز کشت گلخانه ای است.

24 هزار و 700 نفر در شهرستان حاجی آباد در زمینه کشاورزی و  22 هزار و 500 نفر در بخش زراعت، باغبانی و صنایع مختلف تبدلی مشغول به کار هستند.

محصولات باغی این شهرستان شامل خرما، لیموترش، نارنگی، پرتقال، انجیر، طالبی، زیتون، انگور، لیمو شیرین و اغلب درختان منطقه های سردسیری و گرمسیری است؛ محصولات لیموترش، نارنگی و لیموشیرین مناطق فارغان، احمدی، سیاهک و سیرمند نیز شهرت بسیار زیادی دارد.

صیفی جات حاجی آباد از جمله جو، ذرت،هندوانه، خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز، طالبی، گرمک و کمی هم حبوبات می باشد که مرغوب و برای کشاورزان و سرمایه گذاران در تولید کشاورزی سودآور است.

این شهرستان در تولید انواع خرما ممتاز است و یکی از محصولات با ارزش در این شهرستان می توان خرمای پیارم نام برد.

«گیس»، یکی از روستاهای حاجی آباد دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است که اغلب اهالی آن به شغل دامداری و باغداری مشغول هستند و محصولات باغی این روستا انجیر، انگور و بادام است.

میوه های تابستانه در روستای گیس در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می شود جزو محصولات ارگانیک و سالم است.

میوه های دیم منطقه گیس به شهرستان حاجی آباد، میناب، بندرعباس و استان های همجوار (فارس وکرمان) ارسال می شود.

کاشت انگور در حاجی آباد به دو صورت دیم و آبی است که ۱۱۸ هکتار کاشت آبی و ۱۲۰ هکتار به صورت دیم به عمل می آید؛ فصل برداشت انگور، انجیر و بادام دیم اوایل تیرماه آغاز و تا اواخر تیرماه ادامه دارد.

مهدی عباسپور، مدیر جهاد کشاورزی حاجی آباد در گفت و گو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: این شهرستان دارای 12 نوع خرما می باشد که این ارقام شامل زرد، پیارم، خاصویی، نقار (نگار)، مضافتی، تخم مرغی، شاهانی، فرکم، نودون گزی و پاسلاری است.

 عباسپور افزود: سالانه بیش از نیمی از تولید خرمای پیارم حاجی آباد معادل شش هزار تن به کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی صادر می شود.

مدیرجهاد کشاورزی حاجی آباد عنوان کرد: خرمای نقار (نگار) از نوع زودرس است که اواخر خرداد برداشت آن آغاز می شود.

وی عنوان کرد: خرمای نگار در روستاهای گنج، سیرمند، تزرج، طارم، در آگاه، دهستان، آبگرم و برآفتاب کشت می شود و در روستای آبگرم و گنج نیز زودتر از دیگر روستاها وارد بازار می شود.

به گفته این مقام مسوول، رطب نگار در بازار به قیمت 12 هزار تومان به فروش می رسد، اما از کشاورز 10 هزار تومان خریداری می شود.

عباسپور گفت: بیشتر نخل داران دو تا سه نخل نگار دارند که در مجموع از پنج هزار هکتار حدود 10 هکتار به این رقم اختصاص دارد.

مدیر جهاد کشاورزی حاجی آباد افزود: رقم خرمای نگار در نیمه دوم خرداد بصورت رطب وارد بازار می شود.

وی از دیگر میوه های تابستانی حاجی آباد به انگور و انجیر گیس اشاره کرد و ابراز کرد: این میوه ها در 500 هکتار از باغ های کشاورزی در نیمه مرداد برداشت می شود.

عباسپور تعداد بهره برداران باغ های انگور و انجیر گیس را 600 نفر اعلام کرد و ادامه داد: میوه های انار نیز از اواخر شهریور در 190 هکتار با 150 نفر بهره بردار برداشت می شود.

وی تصریح کرد: انجیر به علت سردسیری بودن تنها در شهرستان حاجی آباد و در منطقه گیس به عمل می آید که از ۸۲ هکتار کشت آبی این محصول ۶۵ هکتار بارور و سالانه حدود ۳۵۵ تن محصول برداشت می شود.

عباسپور  زمان برداشت پسته کال در حاجی آباد را اواخر مرداد اعلام و اظهار کرد: 430 هکتار از باغ های این شهرستان به کشت پسته اختصاص دارد و دارای 130 کشاورز بهره بردار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان حاجی آباد در ادامه افزود: شهرستان حاجی آباد علاوه بر میوه های تابستانه انگور ، هلو و گیلاس انجیر و خرما  دارای چهار هکتار باغات زرد آلو نیز می باشد که پیش بینی می شود 25 تن زردآلو از باغهای شهرستان حاجی آباد امسال برداشت شود.

عباس پور افزود: شهرستان حاجی آباد به علت شرایط آب و هوایی مناسب تنها منطقه کشت زردآلو در هرمزگان است .

مدیرجهادکشاورزی حاجی آباد سطح زیر کشت زردآلو در حاجی آباد را چهار هکتار اعلام کرد و افزود: این محصول 10 نفر بهره بردار دارد و  تخم گردی ، تخم خیاری ، شدو ، از ارقام کشت شده زردآلو در شهرستان حاجی آباد است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۰۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۲ هکتار از اراضی کشاورزی بویین زهرا به چرخه تولید

علی همت زاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویین زهرا از بازگشت ۲ هکتار از اراضی کشاورزی بویین زهرا به چرخه تولید خبر داد و گفت: این میزان در راستای ۲۷ مورد تبصره دو ماده ۱۰ در اراضی بخش رامند شامل دیوارکشی، اتاقک، محوطه سازی، فنس کشی و استخر اجرا شده است.

وی اظهار داشت: این عملیات با حضور فرمانده یگان حفاظت امور اراضی، نماینده دادگاه بخش رامند و همکاری عوامل انتظامی و راهداری بویین زهرا و رئیس و کارشناسان امور اراضی شهرستان صورت گرفت.

 این اجرا شامل اخبار سامانه و شناسایی‌های اخیر بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • حال خوب مزارع گندم به لطف باران
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار از اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • ۲۰۰ میوه فروش سیار در شمال خرم آباد ساماندهی شدند
  • بازگشت ۲ هکتار از اراضی کشاورزی بویین زهرا به چرخه تولید
  • مبارزه با آفت سِن گندم در مزارع جهرم
  • اختصاص ۶۰ هکتار زمین به ملی مسکن در شهرستان بستان آباد
  • جشن برداشت گندم در دهلران
  • تجهیز بیش از ۱۰۰۰ هکتار زمین‌ کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار
  • تجهیز بیش از ۱۰۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار