Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@02:02:52 GMT

بررسی موسیقی خوزستان در «نوایی» رادیو فرهنگ

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۱۰۹۳

بررسی موسیقی خوزستان در «نوایی» رادیو فرهنگ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ، هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی و کارشناس مجری برنامه «نوایی» سه شنبه اول مردادماه در گفتگو با یکی از کارشناسان حوزه موسیقی در خوزستان درخصوص نوع موسیقی این خطه از سرزمین‌مان مطالبی را بیان می کند.

اقوام و تیره‌های مختلف ایرانی (به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک) موسیقی را به عنوان هنر نمایشی تلقی نمی‌کنند اما در مناطق جنوبی کشور، به ویژه در بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، با تلفیق موسیقی با هنرهای نمایشی از جمله رقص، به آن جنبه نمایشی نیز داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آهنگ شوشتری گوشه‌ای از همایون است. شوشتر روی تمام دستگاه‌های موسیقی ایران آهنگ‌های محلی دارد و برای هر کدام از دستگاه‌های موسیقی ایران یک ردیف محلی در شوشتر اجرا و خوانده می‌شود. اغلب باغبان‌ها، بافنده‌ها و بیشتر مردم، موسیقی را خوب می‌دانند و آواز محلی را خوب می‌خوانند. آلات موسیقی خوزستان عبارتند از نی جفته، سرنا، تار، تنبک، دایره،  دهل و نی هفت‌بند.

برنامه «نوایی» کاری از گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ به تهیه کنندگی طاهره جولانی است که به صورت تخصصی به موسیقی نواحی و اقوام ایرانی می پردازد و هر سه شنبه ساعت ۱۶:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ پخش می شود.

کد خبر 4674461 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: رادیو فرهنگ خوزستان برنامه رادیویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۱۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان مسابقات فوتسال جام رمضان خوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، درفینال این مسابقات که با حضور بیش از ۳ هزار علاقه‌مند به رشته فوتسال در سالن شهید چمران خوی برگزار شد دو تیم املاک شیخ نوایی و میلان به مصاف هم رفتند که در پایان این بازی جذاب و دیدنی تیم املاک شیخ نوایی خوی با نتیجه ۴ بر ۳ برتیم میلان غلبه کرد و قهرمان این دوره از مسابقات شد.

این سومین قهرمانی پیاپی تیم املاک شیخ نوایی خوی در مسابقات جام رمضان بود.

مسابقات فوتسال جام رمضان خوی با شرکت ۳۶ تیم  بزرگترین مسابقات فوتسال در آذربایجان  بود ودر مجموع بیش از ۲۰ هزار نفر این مسابقات را از آغاز برگزاری تماشا کردند.

دیگر خبرها

  • بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا
  • از فرهنگ اقوام تا تجلیل از نخبگان و فرهیختگان
  • پایان مسابقات فوتسال جام رمضان خوی
  • عملکرد کارکنان آموزش و پرورش بوشهر روی موج رادیو ایران
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • واکاوی شرایط زمانه ما و عملیات وعده صادق در رادیو فرهنگ
  • فراخوان نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در سیستان و بلوچستان منتشر شد
  • مستند پرتره عبدالحمید قدیریان از رادیو فرهنگ
  • واکاوی بازتاب‌های جهانی عملیات «وعده صادق» از رادیو فرهنگ
  • «ایستگاه ۱۰۶»؛ ریشه‌های تهاجم فرهنگی را واکاوی می‌کند