Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@11:27:24 GMT

خوزستان در رویای پردیس سینمایی

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۱۷۶۳

خوزستان در رویای پردیس سینمایی

به گزارش ایرنا با ورود صنعت نفت در خوزستان و افزایش جمعیت شهر نشینی و گسترش آن، نخستین و به تدریج بیشترین تعداد سینما پس از تهران در خوزستان توسط شرکت نفت احداث شد و پس از آن به ترتیب در سایر استان ها و شهر ها این صنعت رونق گرفت اما با گذشت زمان و به ویژه جنگ تحمیلی در خوزستان باعث شد تا تعداد سالن های سینما در خوزستان کاسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر آمار اعلامی از سوی مسئولان مربوطه، تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۴۵ سینما در نقاط مختلف خوزستان فعال بود.

ورود تکنولوژی‌های برتر در صنعت نمایش فیلم در عصر حاضر، دسترسی به امکانات رفاهی و حق انتخاب به مخاطب در تماشای فیلم از جمله عوامل رونق اقتصادی و پیشرفت هنر سینما است تا از لحاظ کیفی، کمی و کسب درآمد  همواره پیشرو بماند.

«پردیس سینمایی» مجتمعی است که با دکوراسیون متفاوت و بهره‌گیری از سیستم‌ها و فناوری‌ روز دنیا همچون پخش فیلم به‌صورت دیجیتال و ۳۵ میلیمتری، پخش فیلم‌های Full HD، سیستم صوتی Dolby surround و از همه مهم‌تر سیستم پخش سه بعدی، گالری، کافی‌نت رایگان، کافه سینما و سالن‌ انتظاری شیک و مدرن است که بخشی از امکانات پردیس سینمایی هستند.

خوزستان نیاز به سالن‌های Dolby Cinema دارد

عضو انجمن سینمای جوان استان خوزستان پردیس سینما را مجتمعی برای اکران فیلم های با کیفیت خوب بیان کرد و گفت: پردیس سینمایی در شهرهای بزرگ امکانات تماشای فیلم را با تنوع و کیفیت متفاوت را به دوستداران این هنر می‌دهد تا آنچه را که می‌خواهند انتخاب کنند.

مرتضی حیدری زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هنر هفتم از صد سال پیش تا به امروز در زمینه پخش صدا و تصویر تغییرات و تکامل زیادی داشته است؛ پس از رشد و تکامل سیستم‌های نمایش تصویر مهم‌ترین تغییرات و پیشرفت‌ها در زمینه پخش صدا اتفاق افتاده که تماشاچی فیلم انتظار دارد با مطلوب‌ترین کیفیت فیلم مورد نظر خود را ببیند که متأسفانه در اهواز و خوزستان این امکان وجود ندارد.

وی ، کیفیت تجهیزات سخت افزاری سالن‌های سینمای خوزستان را خیلی ضعیف بیان کرد و گفت: سالن‌های باکیفیت سینما باید رنگ سیاه خالص باشند، و در طرح و بافت رنگ‌ها از رنگ مشکی مات استفاده شود؛ صندلی‌ها منحنی و به صورت جدا در سالن نصب شده باشد و سیستم تهویه و خنک کننده هوا مطلوب و بی صدا باشند، اما در خیلی از سالن‌های سینما در خوزستان گرم و هیچ خبری از کمپرسور خنک کننده برای خنک‌سازی سالن نیست.

حیدری زاده نیاز ضروری ساخت سالن‌های باکیفیت رادر خوزستان خاطر نشان کرد و افزود:ساخت سالن‌های Dolby Cinema توقعی چندانی نیست؛ امکان دسترسی به ساخت و فراهم کردن این امکانات با تجهیزات و تکنولوژی امروزه کاری ساده است که فقط همکاری سازمان های مربوطه را می‌طلبد تا فیلم های برتر دنیا را با فناوری Dolby Vision تماشا کرد.

مکان نامناسب سینماهای اهواز 

یکی از علاقه مندان به فیلم های سینمایی ، سینماهای اهواز را فاقد موقعیت مکانی مطلوب بیان کرد و گفت: سینما و نیز پردیس سینمایی باید در محلی قرار داشته باشد که امکان دسترسی محلی و پارک خودرو به راحتی وجود داشته باشد.

مینا ریاحی نبود فضا برای دسترسی به سینماهای مرکز شهر را عاملی برای بازدارندگی بسیاری از خانواده‌ها برای استفاده از این مکان ها بیان کرد و افزود: بیشتر سینماهای اهواز در مرکز شهر قرار دارند و امکان تردد با وسیله نقلیه در این مناطق مشکل است؛ زمانی که به همراه خانواده می‌خواهیم به سینما برویم در خیلی از مواقع به دلیل کمبود جای پارک و دور بودن سینما از محل قرار دادن خودرو از رفتن به سینما منصرف می شویم

محسن بدر از تماشاگران سینما و دوستداران صنعت سینما که ترجیح می دهد فیلم های روز کشور را در سینما ببیند گفت: فضای سینماهای اهواز مطلوب و مناسب نیست و با ورود به این فضا احساس نمی‌کنیم که وارد یک مجتمع سینمایی، فرهنگی و هنری شده‌ایم.

وی، طراحی دکور داخل سالن سینماها را فرسوده و قدیمی بیان کرد و افزود: تماشای یک فیلم در سینما بهترین تفریح در هوای گرم خوزستان است و این دلگرمی لازم است از طرف سینما داران حمایت شود تا مخاطبان این صنعت با انگیزه و رفاه کامل به این محل فرهنگی بروند.

وی گفت: برخی از سینماهای اهواز فاقد سیستم خنک کننده مناسب هستند و نیز درهای ورود و خروج سالن نیز با صدا باز و بسته می‌شوند؛ همچنین نور موجود در فضای سالن به قدری است که کیفیت پخش فیلم بر روی پرده سینما را کاهش می‌دهد.

ناصر میاحی تهیه کننده و کارگردان تئاتر خوزستان ایجاد پردیس سینما را در اهواز نیاز به بحث کارشناسی و شناخت دقیق از این هنر دانست و گفت: پردیس سینما ضروریست در محل مناسبی جانمایی و احداث شود تا از همه لحاظ بدون نقص باشد و دسترسی به تمام مناطق شهر امکان پذیر باشد.

وی ادامه داد: در بیشتر کشورها سینمای تک سالنه دیگر وجود ندارد و فیلم‌ها در مجتمع‌های بزرگ تجاری نمایش داده می‌شوند؛ دلیل موفقیت مجتمع‌های بزرگ نوساز بودن سالن‌ها و مدرن بودن سینماها و صندلی‌ها می‌باشد، معمولاً در مجتمع‌های تجاری مخاطب ترجیح می‌دهد گردش، خرید و دیدن فیلم را با هم انجام دهد.

دولتمردان برای حمایت از صنعت سینما پا به میدان بگذارند

سرپرست امورسینمایی بهمن سبز خوزستان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: احداث پردیس‌های سینمایی که با رویکرد فرهنگی، تجاری و تفریحی در بسیاری از استان‌های کشور راه اندازی شده، راهکاری برای رونق سینما و کشاندن خانواده‌ها در فضایی با نشاط به سینما است اما تاکنون در خوزستان سرمایه گذار برای احداث این مجتمع‌های رفاهی، سینمایی مراجعه نکرده است.

فرزاد جعفری ادامه داد: خوزستان مهد سینما و تئاتر در کشور است که در این صنعت نخستین های سینمایی ایران که پرچمدار این صنعت هستند پرورش یافته و در کشور و مجامع بین المللی فیلم‌های مطرح تولید می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه حوزه هنری به دنبال ساخت سینما در شهرهای کوچک است افزود: مؤسسه بهمن سبز در خوزستان با حمایت حوزه هنری پرچمدار ساخت سینما در استان است که از این طریق چراغ سینما را در شهرهای کوچک روشن کند.

وی بیان کرد: گرمای شدید هوا در خوزستان در چندین ماه از سال، و کمبود مجتمع‌های تفریحی باعث شده تا شهروندان از این خدمات دور بمانند و تنها سینما است که محلی امن برای گذراندن اوقات فراغت در ساعاتی از شبانه روز باشد.

جعفری از نبود پردیس سینما در خوزستان گفت و ادامه داد: پردیس‌های سینمایی به علاقه مندان تماشای فیلم حق انتخاب نوع فیلم و ساعت مورد نظر خود را می‌دهند که در خوزستان به دلیل نبود این مجموعه سانس‌های سینما به گونه‌ای طراحی شده است تا علاقه مندان این صنعت بتوانند در ساعات مختلف بدون تداخل در یک روز چند فیلم را تماشا کنند.

سرپرست امورسینمایی بهمن سبز خوزستان گفت: این مؤسسه آمادگی کامل را برای احداث پردیس سینمایی با مشارکت سرمایه گذار دارد.

جعفری از کمبود سینما در خوزستان گفت و خاطر نشان کرد: سینما اکسین، قدس و بهمن در اهواز، سینما آزادی در آبادان و نخل در خرمشهر از جمله سینماهای این مجموعه هستند و متأسفانه در سایر شهرستان‌ها با کمبود سینما روبه رو

هستیم.

۹ شهرستان خوزستان فاقد سینما هستند

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان پردیس‌های سینمایی را محلی برای جذب مخاطب بیان کرد و گفت: پردیس سینمایی به تناسب سلیقه و ذوق مخاطب، یک حق انتخاب می‌دهد و همین عامل باعث می‌شود مخاطب پای تولید یک فیلم بنشیند که این عامل نخستین مزیت پردیس‌های سینمایی به حساب می‌آید.

ناصر چنانی ادامه داد: پردیس‌های سینمایی به لحاظ بافت و شکل معماری فضای راحت تری برای مخاطب ایجاد می‌کنند؛ درسینماهای تک سالن تنها یک سالن انتظار داریم که تماشاگر زمان کمی می‌تواند آنجا منتظر شروع فیلم باشد و سپس وارد سالن شده و در پایان با تیتراژ پایانی فیلم باید از سالن خارج شود، اما پردیس‌های سینمایی در مجموعه‌های تجاری، ورزشی و تفریحی هستند که این امکان را به مخاطبان خود می‌دهند که بخش قابل توجهی از اوقات فراغت خود را در این اماکن فرهنگی بگذرانند.

وی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری استان خوزستان از سرمایه گذاران در این بخش فرهنگی حمایت می کنند تا بتوانند مجتمع‌های پردیس سینمایی را در مراکز تجاری، رفاهی در سراسر خوزستان احداث کنند.

وی با اشاره به ۲۰ سینمای فعال در خوزستان بیان کرد: شهرستان اهواز پنج سینمای فعال (اکسین، بهمن، قدس، هلال وساحل) دارد و در شهرستان‌های دیگر استان ۱۵ سینمای فعال و ۱۰ سینمای غیر فعال وجود دارد.
چنانی افزود: این سینماها در شهرستان‌های شوش، بهبهان، ایذه، دشت آزادگان، اندیمشک، اهواز، مسجدسلیمان، دزفول و رامهرمز هستند که برخی از آنها توسط بخش خصوصی و تعدادی توسط مؤسسه بهمن سبز در حال بازسازی و ترمیم هستند.

وی ادامه داد: ۲۲ کانون فیلم و عکس فعال در خوزستان وجود دارد و سه دفتر سینمای انجمن جوانان فعال در شهرستان‌های اهواز، دزفول و آبادان، و دفتر نمایندگی در ماهشهر، مسجدسلیمان و شوش نیز در حال تاسیس است.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به عضویت ۲ هزار نفر در انجمن سینمای جوان خوزستان گفت: به غیر از کسانی که از خوزستان مهاجرت کرده‌اند حدود ۲۵۰ فیلمساز فعال در حوزه داستانی، انیمیشن، مستند و … در این استان فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایرنا سینمای خوزستان باقدمتی حدود ۱۰۰ سال فراز و فرودهایی داشته‌ است و فیلم‌های موفقی پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر پرده خود به نمایش گذاشته، این در حالی است که این صنعت با وجود مشکلات و دشواری‌ها توانسته به وسیله سینماگران و بازیگران موفق استان بدرخشد.
نخستین سینمای خوزستان از نسل اول این صنعت با قدمتی حدود صد سال در آبادان، تنها سینمایی است که تاکنون فعال و ثبت ملی شده است. سینما تاج آبادان از جمله سینماهای خوزستان است که بزرگانی از این دیار در عرصه سینما از جمله ناصر تقوایی، نجف دریابندری، صفدر تقی‌زاده، امیر نادری را معرفی کرده است.

گزارش از حمیدرضاترابی فرد

۷۱۶۵/ ۶۰۳۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سینما حوزه هنری خوزستان انجمن سینمای جوان ایران فرهنگ و ارشاد اسلامی بازیگر سینما و تلویزیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۱۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد


مهدی چراغ کارشناس حقوقی قوه قضائیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره تصویری که از زندان ها در فلیم های سینمایی ارائه می شود گفت: متاسفانه بینندگان فیلم های سینمایی تصویر درستی از مسائل حقوقی در آثار نمی بینند و معمولا در پایان فیلم معمایی و جنایی با یک حس بد و ناامید کننده نسبت به دستگاه قضایی مواجه می شوند.

وی با تاکید بر اینکه می توان از رسانه به عنوان ابزاری برای آموزش استفاده کرد، افزود: روایت درست در سینما می تواند موجب کاهش مراجعات مردمی به دستگاه قضایی شود. سینما می تواند همانند یک مدرسه امور حقوقی را به مردم آموزش دهد.

چراغ اظهار داشت: بیشتر فیلم های سینمایی که در دهه نود تولید شده اند روی جرائم عمد تاکید داشتند و یا در این فیلم ها، زندان محل قاچاق مواد مخدر و حتی محل جرائم سازمان یافته دیگری بوده است. متاسفانه هیچ یک از آثار جنبه آموزشی زندان ها را نشان نداده اند. در صورتی که سینما می تواند تصویر واقعی از بازپروری زندانیان را نشان دهد.

وی افزود: ستاد دیه و یا سازمان زندان ها در اکثر مناسبت ها برای زندانیان مالی قدم های بزرگ برمی دارند اما خیلی کم دیده شده که داستان این کمک ها در فیلم های سینمایی روایت شود. در حالی که این روایت ها می تواند دیدگاه مردم را به زندانیان تغییر دهد و آنها را به مشارکت در آزادسازی زندانی های غیرعمد تشویق کند.

این کارشناس حقوقی، آشنایی نویسنده و کارگردان با مسائل حقوقی را یکی از شرایط اصلی ساخت فیلم درباره پرونده های حقوقی دانست و گفت: عدم آگاهی فیلمسازان از مسائل حقوقی باعث می شود که هیچ کدام از آثار، پرداخت درستی به کانون اصلاح و تربیت نوجوانان و همچنین کارگاه های فرهنگی و مهارت آموزی در زندان ها نداشته باشند. باید کارشناسان حقوقی و فیلمسازان با مشارکت یکدیگر برای ساخت فیلم های واقعی از پرونده های حقوقی قدم بردارند. 

دیگر خبرها

  • پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما
  • این خبرها را از دست ندهید
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • پرفروش‌ترین سینماهای کشور در فروردین اعلام شد + آمار
  • نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینماهای کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • واکنش‌ها به اظهارات آقای مدیر؛ این شخص باید برکنار شود!
  • تقدیر رسمی از سازنده فیلم بدون حجاب