Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@23:03:51 GMT

سرزمین ِ «من مقصر نیستم»!

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۱۸۸۰

سرزمین ِ «من مقصر نیستم»!

«ایران، سرزمینِ «من مقصر نیستم» است و البته که صادقیان هم یکی از خیل ماست. اینجا بچه‌ها از طفولیت یاد می‌گیرند که در تحلیل نمرات درسی‌شان از دوگانه «بیست گرفتم» یا «بهم نمره نداد» استفاده کنند؛ دستاوردها مال ماست و ناکامی‌ها مال دیگران!»

به گزارش ایسنا، رسول بهروش، روزنامه‌نگار، در روزنامه شهروند نوشت: «بعد از چند روز سوگ‌سرایی در مورد پیام صادقیان و سایت شرط‌بندی‌اش، ستاره سرکش فوتبال ایران لب باز کرده و به دفاع از خودش برخاسته است: «استعدادم را کشتید، حالا افسوس می‌خورید؟» حقیقت آن است که همین تیتر مصاحبه پیام از کل پروژه شرط‌بندی او بیزارکننده‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینجا کاراکتر پیام از همیشه ملموس‌تر به نظر می‌رسد. شاید او در شمایل یک هموطن دیرآشنا فرو رفته؛ یکی شبیه همه ما که تمام عمر بی‌وقفه دنبال یک نفر بوده‌ایم تا تقصیر ناکامی‌های‌مان را گردنش بیندازیم. ایران، سرزمینِ «من مقصر نیستم» است و  البته که صادقیان هم یکی از خیل ماست. اینجا بچه‌ها از طفولیت یاد می‌گیرند که در تحلیل نمرات درسی‌شان از دوگانه «بیست گرفتم» یا «بهم نمره نداد» استفاده کنند؛ دستاوردها مال ماست و ناکامی‌ها مال دیگران.

این‌ که ما در ایران مثلا در همین فوتبال از وجود سازوکارهای سیستماتیک محروم هستیم اصلا جای بحث ندارد. طبیعتا بازیکنی که در اروپا از نوجوانی در آکادمی‌های استاندارد رشد می‌کند و غیر از فوتبال، آداب زندگی حرفه‌ای را هم می‌آموزد، فرق اساسی دارد با ستاره‌هایی که در فضای یلخی و باری به هر جهت فوتبال ایران پیدا می‌شوند و روزگار می‌گذرانند. در عین حال اما نسبت‌دادن همه کاستی‌ها به سیستم، نفی فاکتور مهم «اراده انسانی» است.

اگر این‌طور باشد همه بازیکنان ایرانی باید هرز بروند و نابود شوند. خوب است پیام صادقیان به یکی مثل جلال حسینی نگاه کند که یک دهه پیرتر از او است اما هنوز مثل قالی کرمان می‌درخشد و رکن قهرمانی‌های پیاپی پرسپولیس است؛ بدون خمیازه، بدون حشو و اضافات. اگر پیام شاکی است که از پرسپولیس رانده شد و انگیزه‌هایش از بین رفت، از قضا جلال حسینی هم با نظر برانکو یک فصل پشت در باشگاه معطل ماند اما جا نزد و با نمایش بهتر و آمادگی بیشتر به پرسپولیس برگشت. اصلا همین علیرضا بیرانوند از کجا آمده و به کجا رسیده؟ آیا پیام نازپرورده حتی تاب تحمل یک روز از مرارت‌های بیرانوند در مسیر ستاره‌شدن را دارد؟ علیرضا جهانبخش و کریم انصاری‌فرد و خیلی‌های دیگر هم از شهرهای دور و نزدیک ستاره این فوتبال شدند و کم‌وبیش راه خودشان را رفته‌اند. آیا سیستم برای آنها فرق داشته است؟

اساسا خود پیام مهم نیست. مطمئن باشید او این مطلب را هم نخواهد خواند، مثل همه آن سوگنامه‌ها. مسأله کلیدی، فرهنگ معیوبی است که امثال صادقیان نمایندگی‌اش می‌کنند؛ این که دایما دنبال رفع تقصیر و رفع تکلیف باشیم. انگار اگر از هر ٨٠ میلیون ساکن این خاک بپرسی، همه خودشان را «قربانی» خواهند دانست اما مگر چنین چیزی ممکن است؟ آیا جامعه چیزی جز جمع ماست؟ همه ما بی‌گناهان پرمدعا. البته که بین زحمت‌کشیدن و غرزدن، این دومی کار راحت‌تری است. بین بیرانوندشدن و صادقیان‌بودن، آسان‌تر است که آدم پیام باشد، خودسوزی کند و هی به جان دنیا غر بزند. بد نیست آدم‌ها گاهی مسئولیت انتخاب‌های‌شان را بپذیرند و برای توجیه بی‌ارادگی‌شان، داستان‌سرایی نکنند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پیام صادقیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۱۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شادی مردم دیارسرفه های مقدس از حمله موشکی ایران به اسرائیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مردم سردشت در حمایت از حملات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی، در میدان صلاح الدین ایوبی این شهر تجمع کردند.

تجمع کنندگان با شعارهای  الله اکبر خامنه ای رهبر، حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست،  مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسراییل، از حملات موشکی و پهبادی سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی حمایت کردند.

دیگر خبرها

  • مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی شناسایی واطلاعات لازم در اختیار ماست
  • اولین واکنش آرائوخو: متاسفم، فورزا بارسا!‏
  • نعمتی: نباید فقط خمس را مقصر دانست
  • روسیه: آمریکا مقصر افزایش تنش در خاورمیانه است
  • اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
  • اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در منطقه است
  • دربی اصفهان را یک همدانی سوت می‌زند
  • مقصر اصلی ماجراجویی‌های آتی اسرائیل غرب است
  • شادی مردم دیارسرفه های مقدس از حمله موشکی ایران به اسرائیل
  • نصری: مقصر اصلی ماجراجویی‌های آتی اسرائیل غرب است