Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری تسنیم: خسرو فروغان گران‌سایه، با اشاره به افزایش قیمت تولید و گران شدن کالاها در یک سال گذشته همزمان با افزایش نرخ ارز اظهار کرد: در سال گذشته به دنبال اتفاقاتی که در فضای اقتصادی کشور رخ داد، نرخ ارز افزایش یافت و طبعاً با بالارفتن نرخ ارز، هم قیمت کالاهای وارداتی، هم مواد اولیه و هم بسیاری از عواملی که در تولید یک کالا، اثرگذار بودند، به شدت افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: این موج افزایش نرخ ارز به اندازه‌ای بود که دلار به یک کالا تبدیل شد و سرمایه‌های هنگفتی سرازیر بازار ارز شد و حتی پس از اعلام دولت مبنی بر قاچاق بودن دلار خارج از چرخه بانکی و دولتی، این سرمایه‌ها به سمت کالاهایی همچون خودروهای خارجی و مسکن روانه شد و باعث شد تا میزان عرضه و تقاضا در این بازارها هم دچار مشکل شود.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه نرخ ارز به قدری در شرایط روانی اقتصاد ما اثرگذار است که علاوه بر کالاهای وارداتی و یا تولیداتی که مواداولیه آن ها وابسته به ارز بود، قیمت بسیاری از کالاهای دیگر که به هیچ وجه ارزبری نداشتند و کاملاً در داخل تولید می‌شدند هم به شدت دستخوش تغییر شد و حتی بعضاً افزایش قیمت آن‌ها از افزایش نرخ ارز نیز بیشتر بود.

فروغان گران‌سایه در پاسخ به این سوال چرا در هفته‌های اخیر که قیمت ارز در بازار فروکش کرده، کالاهایی که قیمت‌شان با بالارفتن نرخ ارز گران شد، ارزان نمی‌شود خاطرنشان کرد: این یک واقعیت است که بسیاری از کالاهایی که با گران شدن نرخ ارز، قیمت‌شان افزایش یافت با کاهش قیمت دلار، ارزان نشدند و این فرایند معیوب به دلایل مختلف در اقتصاد و بازار ما رخ داده است.

وی گفت: متاسفانه شاید یکی از دلایل اصلی این موضوع، ترجیح داشتن منافع شخصی به منافع ملی است؛ لذا همین ترجیح منافع شخصی باعث می‌شود تا برای سودآوری بیشتر، در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت ایجاد شود.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: علاوه بر این، متاسفانه شاهد عدم نظارت موثر بر بازار هستیم و از نظر کمی و کیفی نظارت‌های بخش خصوصی شامل اتاق‌های اصناف و نظارت‌های بخش حاکمیتی همچون نظارت تعزیرات، وزارت صمت و ... به هیچ وجه تناسبی با شرایط موجود ندارد.

وی با تاکید بر اثر روانی افزایش نرخ دلار بر قیمت کالاها گفت: شما همین امروز که قیمت دلار حدود 12 هزار تومان است را در نظر بگیرید؛ اگر قیمت دلار فردا 13 هزار تومان شود، این اثر روانی باعث می‌شود قیمت کالاها دوباره افزایش می‌یابد، درحالیکه چند هفته پیش قیمت دلار در همان کانال 13 هزار تومانی قرار داشت و با پایین آمدن قیمت دلار، کالاها ارزان نشده بود.

فروغان گران‌سایه افزود: علاوه بر همه این موارد، عدم طراحی نظام توزیعی متناسب با شرایط کشور نیز باعث شده تا فرایند توزیع کالا به درستی در کشور انجام نشود و نبود نظام توزیع، فرایند کنترل را هم در بازار دچار مشکل خواهد کرد.

وی با تاکید مجدد بر اینکه مشکلات فرهنگی، اثرات روانی، عدم نظارت بر بازار و نبود نظام توزیع مناسب کالا، از جمله عواملی است که باعث می‌شود مقاومت‌هایی در برابر کاهش قیمت کالاها علی‌رغم افت قیمت دلار بوجود آید گفت: متاسفانه این یک واقعیت است که اقتصاد ما از شرایط اقتصاد بیمار عبور کرده است و حتی سیاست‌گذاران دولتی، نگاه‌های متفاوتی به اقتصاد دارند؛ مثلا واضح است که وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، وزارت جهاد کشاورزی و حتی بانک مرکزی، نگاه‌های متفاوتی به اقتصاد کشور دارند و حتی بخش خصوصی نیز از دریچه دیگری به اقتصاد نگاه می‌کند.

اخبار داغ ویدئوی چالش بطری هنرپیشه معروف ساختگی از کار درآمد! +فیلم فیلم: توضیح کارگردان «گاندو» درباره سکانس حاشیه‌‌ساز هواپیما فیلم: چالش باز کردن درب بطری به صداوسیما رسید! فیلم: خودرو گرانقیمت منشا به آتش کشیده شد! فیلم: علی ضیا روی آنتن زنده ادای احمدی‌نژاد را در آورد غارت بار تریلی توسط مردم بی فرهنگ! + فیلم

منبع: فردا

کلیدواژه: قیمت کالاها کاهش نرخ دلار ارزانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۲۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۲۹ فروردين

ایتنا - بیت‌کوین بعد از مدتی نزول اندکی افزایش یافت.
بیت‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته ۳.۳۸ درصد افزایش یافته است و در زمان نگارش این مطلب به ۶۴هزار و ۱۹۶.۳۸ دلار معامله می‌شود که این رقم ۷.۰۹ درصد کمتر از هفته گذشته است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، دومین توکن محبوب، اتریوم، نسبت به دیروز سه درصد افزایش یافته و به ۳۱۱۹.۸۱ دلار معامله می‌شود و نسبت به هفته گذشته ۱۱.۳۰ درصد کاهش یافته است.
ارزش بازار بیت‌کوین و اتریوم به ترتیب ۱۲۶۲ و ۳۷۳ میلیارد دلار است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۲ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۱.۷۸ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۴.۲۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۱۰ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۹۵.۶۲ میلیارد دلار است که ۱۹.۲۸ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۷.۳۲ میلیارد دلار است که  ۷.۶۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۹۰.۰۹ میلیارد دلار است که ۹۴.۲۲ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی
این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.
۱- بیت‌کوین
قیمت: ۶۳ هزار و  ۹۰۶.۷۱ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۸۵ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۵۸ درصد کاهش
۲- اتریوم
قیمت: ۳۰۹۲.۳۱ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۲۲ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۵۶ درصد کاهش
۳- تتر
قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۵ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۴ درصد افزایش
۴- بایننس کوین
قیمت: ۵۴۲.۹۹ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۳۲ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۶.۷۱ درصد کاهش
۵-  سولانا
قیمت: ۱۴۰.۱۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۲۵ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۴۵ درصد کاهش
۶- یو اس دی کوین
قیمت: ۰.۹۹۹۹ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۲ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۰ درصد کاهش
۷-  ریپل
قیمت: ۰.۴۹۸۵ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۵ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۱۸.۴۰ درصد کاهش
۸ – تون کوین
قیمت: ۶.۵۷ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۲.۸۹ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:۲.۰۵ درصد کاهش
۹- دوج کوین
قیمت: ۰.۱۵۶۱ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۰.۸۹ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۷.۹۷ درصد کاهش
۱۰-  کاردانو
قیمت: ۰.۴۵۹۱ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۳ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۲۱.۸۲ درصد کاهش

دیگر خبرها

  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • افزایش قیمت کالاها بدون مجوز قانونی نیست
  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • پیش‌بینی طلا و سکه؛ آینده طلا درخشان‌تر می‌شود
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
  • قیمت طلا چند دلار شد؟
  • چیزی فراتر از یک جنگ در جاده‌های ایران در حال وقوع است/ برای کاهش تورم این اقدام لازم است
  • قیمت جهانی طلا امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۲۹ فروردين
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹